Bedrägeri byten Steam CS GO - verkar inte finnas något att göra

Permalänk

Bedrägeri byten Steam CS GO - verkar inte finnas något att göra

Helt värdelös funktion att "confirm" byte via steam guard eller steam app.

Tänkte skicka min Bowie kniv till min son och la in den för byte eller då gåva efter som jag inte behövde något från honom.. Naturligtvis blev det något konstigt i confirm steget, minns inte men det stod typ att "not possible to confirm" eller nåt annat skit. Får upp själva bytet igen och då står det samma namn och profilbild igen och jag trycker confirm.

Grabben undrar några dagar senare varför inte kniven kommit till honom och jag säger att jag har ingen aning.

Sedan kollar jag och ser att någon lagt in ett skuggkonto, oklart hur de klarat det och hur det gått så snabbt at typ dubbla det kontot och direkt erbjuda byte igen men det står ju typ 0 år i service så jag inser att någon har lyckats lura mig. Egentligen så menar jag att något är skumt med steam guard, steams app som först inte tog emot själva bytet/gåvan utan sa ifrån och sedan när det var skuggprofilens tur då gick det utmärkt.

Har läst att det är fraud på Steam med anställda involverade, jag vet inte kanske det är så.

Eftersom jag jobbar med betallösningar så känns det lite sådär att man inte gör detta mer failsafe. Dessutom har ingen svarat på mitt meddelande på hur länge som helst men efter att jag idag igen skickade ett meddelande då kom en fake agent upp och började chatta med mig om att nu ska vi ställa allt tillrätta, låste kontot och höll på med instruktioner om att överföra allt till ett nyöppnat konto och skit. Loggade ur allt och sedan in igen, men kontot var låst för ändringar en stund till. Sedan kom det igång. Jävligt skumt och obehagligt. Som sagt från Steams sida hel radiotystnad. Jag tänker att det har gått illa fr många min 2000kr kniv som jag inte köpt utan öppnat låda må ju vara hänt men det är ju ett riktigt dåligt system för att skydda användarna om anställda typ kan gå in och vara med på sån här skit.

Less ville bara skriva av mig. Folk börjar ju bygga upp inventories som är värda en del. Tror inte att Steam riktigt insåg att de behöver bygga bättre säkerhet kring detta när de drog igång för många år sedan

Permalänk
Medlem

Inte för att vara sån, men tyvärr är det ju upp till var och en att dubbelkolla att man skickar saker till rätt person.

Du påstår att en "fake agent" dök upp och började chatta med dig? Direkt röd flagg där. Steams support chattar inte och ingenting överförs till något nytt konto.

Du får gärna förklara lite mer ingående om vad du faktiskt har gjort och hur allt har gått till.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Det finns jättemånga bra guider hur man inte ska bli scammad, tyvärr återställer Valve inga trades , det blev missbrukat 2014/2015 så de slutade helt med det även om man har bevis och loggar etc.

Som gammal CS-trader är det självklart lätt för mig att hålla koll på allt, men är man inte inne i det är det väldigt lätt att bli scammad. Många av mina kompisar har blivit av med alla sina grejer.
Det mest troliga är att du klickat nån länk där du loggat in med din steam, eller godkänt att den använder ditt steamkonto. Då har de din API-key och så fort du gör ett byte så canceleras det och en bot ändrar om sitt konto för att likna det som kniven skulle till och i samma sekund skickar den ett nytt bytesförslag. Kollar du din tradehistorik så kommer du se att precis innan det genomförda byter ligger där ett som är avbrutit som ser likadant ut.

Det finns mer avancerade scams också såklart men detta är det vanligaste. Ska lägga en länk där du kan läsa lite mer

Edit: https://www.reddit.com/r/GlobalOffensiveTrade/wiki/commonscam...

Visa signatur

5700X3D | 4070 Super FE | B550M | G.skill 3600MHz CL16 | Predator X27U 1440p 240hz | Xtrfy M8 | Varmillo MX Silent | Steelseries Arctis Nova Pro W |