LAN-tillställningen Birdie släpper biljetter

Permalänk
Skrivmaskin

LAN-tillställningen Birdie släpper biljetter

I flera decennier har LAN varit en av de nördigaste aktiviteterna, men med en pandemi i bagaget har de stora maskinerierna bakom de stora evenemangen fått smaka grus. Nu har det trista läget äntligen lättat och under fjolåret hann Dreamhack med både sommar- och vinterupplaga i Jönköping, men i tid till 30-årsdagen meddelas nu att även Birdie gör comeback.

Det Uppsala-baserade LAN:et slog upp portarna för första gången under 1993, men har i tre år tvingats till ett digitalt event. Mellan den 18 och 21 maj är det dock dags för fysisk upplaga och Birdie 33, och biljetter är nu tillgängliga för allmänheten.

Eftersom det är 30-årsupplaga tänker jag att det kan vara kul att göra ett besök och reportage om LAN-kulturen och eventet. Skulle det kunna vara något?

Permalänk
Medlem

De är dags för Birdie 2003 om ni alla hänger med ska ni få se på de bästa lanet i vår galax!! 😅. Fan va gammal man blivit..

https://youtu.be/1TsrEsplOVw

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem

Crewade några år när jag fortfarande var barnlös, kul att det finns kvar!

Permalänk

Mongo från yttre rymden, den blåa psykeln

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vash:

De är dags för Birdie 2003 om ni alla hänger med ska ni få se på de bästa lanet i vår galax!! 😅. Fan va gammal man blivit..

https://youtu.be/1TsrEsplOVw

Grillmeisters släppte några hits där runt 2000-talet början 🤣

Permalänk
Medlem

Kul om det blir ett reportage, LAN var en stor del av min uppväxt och det var otroligt kul och lärorikt både att åka på och vara med och arrangera LAN-partyn.

Tyvärr har jag just nu inte tid eller möjlighet att åka på LAN längre pga familj och jobb så uppskattar jag att det hålls i liv!

Permalänk
Medlem

Var i försej kul slutet på 1980 / 90 talet , när man besökte något Copy party i Uppsala med sin Atari ST. och testade GHB innan den blev olagligt. Eller när man just skulle MUCK:a lump roade sej med klottra ordet muck även på civila platser som en skola..

Permalänk
Medlem

Förbaskat fina minnen från Birdie!

Permalänk

Kommer nytt avsnitt av Mongo från yttre rymden eller Super Mario Långben presenteras?

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef

Var där ett par år i mitten av 00-talet och är väldigt sugen på ett besök igen. Kanske dags för ett litet SweC-hörn?

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

Grundare/VD, Kakaw.se – kvalitetschoklad på nätet.

Permalänk

Kul att Pippifågel lever vidare. Varit där en gång på den tiden när man kände igen sig i låttexten till, och även spelade, mIRCwars "Quake"!

För den som glömt bort:

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Var i försej kul slutet på 1980 / 90 talet , när man besökte något Copy party i Uppsala med sin Atari ST. och testade GHB innan den blev olagligt. Eller när man just skulle MUCK:a lump roade sej med klottra ordet muck även på civila platser som en skola..

"Jättekul" med våldtäktsknark och klotter...

LAN med folk som faktiskt ville LAN:a var dock riktigt kul!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

"Jättekul" med våldtäktsknark och klotter...

LAN med folk som faktiskt ville LAN:a var dock riktigt kul!

Visste inte GHB var våldtäkts knark.. Man blev lite rolig i huvudet av det.. Att klottra Muck på allt, tillhörde hörde VPL kulturen så att säga på den tiden. När en annan pluton muckade på den plats jag låg på så hade dom rista in ordet MUCK på linsen på en nattkirkare för 100k . Hela muskö basen lär vara nerklottrad med ordet Muck och år. MUCK betyder Militär Utryckning Civila Kläder.

Nu pratar jag om tiden innnan LAN. Då det kallades för Copy party eller Demopary. Förvisso spelade vi nog ett av det första LAN spelen som fanns, som hette MidiMaze. Det fanns inga LAN portar på den tiden, men Atari ST hade midi portar ( För att styra musik instrument ) som var en variant av RS232C , så man kopplade ett antal Atari ST maskiner i en ring med Midi kablar.

Det är på dessa party som demo scenen till C64 föddes och senare andra plattformar, och fostrade en generation programmare.