Krönika: Mäktig början på den stora stagnationen

Permalänk

AI, VR, AR, smarta glasögon och diverse annat är helt beroende av betydligt snabbare datorer som gärna drar mindre ström. Jag påstår det behövs brutalt mycket snabbare datakretsar för att detta ska slå igenom för den stora skaran.

Andra områden som spel, laptops, desktops, mobiltelefoner, kameror etc överlever om utvecklingen skulle stagnera. Serverområdet är lite speciellt, då det ofta är superlätt att parallellisera lasterna. Detta leder dock att antalet kretsar ökar. Antal kretsar kommer kräva mer naturresurser, ofta högre strömförbrukning, ökade kostnader etc. Så serverutvecklingen har också problem med stagnationen.

På sweclockers så förväntar jag mig det vanliga att hela världen kretsar kring spel, enda undantaget är Apples datorer.

Permalänk
Avstängd

Jag gör en vild gissning på att jämte optiska kretsar så kommer vi se en ökande utveckling av även analoga kretsar.

Tycker jag läst lite teorier om att just analoga kretsar kan vara intressant att använda för framtida AI-modeller, för att simulera de analoga signaler som hjärnan arbetar med.
Neuromorfa beräkningar och memristorer är begrepp som dyker upp i minnet.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

AI, VR, AR, smarta glasögon och diverse annat är helt beroende av betydligt snabbare datorer som gärna drar mindre ström. Jag påstår det behövs brutalt mycket snabbare datakretsar för att detta ska slå igenom för den stora skaran.

Andra områden som spel, laptops, desktops, mobiltelefoner, kameror etc överlever om utvecklingen skulle stagnera. Serverområdet är lite speciellt, då det ofta är superlätt att parallellisera lasterna. Detta leder dock att antalet kretsar ökar. Antal kretsar kommer kräva mer naturresurser, ofta högre strömförbrukning, ökade kostnader etc. Så serverutvecklingen har också problem med stagnationen.

På sweclockers så förväntar jag mig det vanliga att hela världen kretsar kring spel, enda undantaget är Apples datorer.

Jag tror att det är bättre batteriteknik som är viktigast för bra VR/AR.
Det finns redan nu tekniken för att göra riktigt schyssta fristående VR-headset (även om det kostar) men batterierna är en klar begränsning än idag, om de inte ska väga flera kilo bara för att köra dem någon timme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Just nu tycker jag grafikkorten har blivit så starka så jag skulle hellre se fysisk minskning och lägre strömförbrukning mellan varje generation. Tycker DLSS tekniken kan lösa en hel del prestanda grejer.

Den proprietära dlss-tekniken..liksom CUDA. Jag hoppas nåt liknande inte sker på CPU-sidan, så länge vi har diskreta CPUer, dvs att en tillverkare gör kunder beroende av något proprietärt i deras CPUer så att en aktör dominerar flera marknader helt. (Ex Nvidia, start m Grace). (Kan inte beskylla Nvidia för att de har mindshare hos gamers; de gör allt ett företag går ut på, the bottom line och aktieägarna)

Edit. Vi är kanske inte alltför far removed från kretsar som designas av kretsar. Först blir mänsklig input i den processen närmast irrelevant, sen blir mänskans behov inte primära mer : )

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

De skulle ha behövt forska fram nya transistorer 2010, men istället satsade man på flerkärniga processorer. Ungefär som läkemedelsindustrin har gjort med antibiotika. Så när behovet blir akut står de där med teknik som inte fungerar längre. Är dyrt att forska fram ny teknik, och utan konkurrens finns det inte mycket initiativ till att lägga så mycket pengar på forskning för nya transistorer eller vad de nu behöver. Vi kunde snabba på forskningen med AI, men nu vill länder börja strypa den utvecklingen också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thunde:

De skulle ha behövt forska fram nya transistorer 2010, men istället satsade man på flerkärniga processorer. Ungefär som läkemedelsindustrin har gjort med antibiotika. Så när behovet blir akut står de där med teknik som inte fungerar längre. Är dyrt att forska fram ny teknik, och utan konkurrens finns det inte mycket initiativ till att lägga så mycket pengar på forskning för nya transistorer eller vad de nu behöver. Vi kunde snabba på forskningen med AI, men nu vill länder börja strypa den utvecklingen också.

Problemet med att forska fram nya transistorer eller liknande är att det krävs enorma mängder grundforskning innan sådana blir tillräckligt bra för att vara kommersiellt gångbara. Mycket få företag är beredda att investera decennier och miljarder på ren grundforskning, utan det är i mångt och mycket sådant som passar bäst att göras av universitet.

Och även om bättre transistorer är möjliga så löser de inte alla de problem som finns. Åtskilliga av de problem som man springer in i nu med integrerade kretsar är fysikaliska begränsningar som inte går att ta sig runt på något uppenbart sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Den proprietära dlss-tekniken..liksom CUDA. Jag hoppas nåt liknande inte sker på CPU-sidan, så länge vi har diskreta CPUer, dvs att en tillverkare gör kunder beroende av något proprietärt i deras CPUer så att en aktör dominerar flera marknader helt.

Öh, x86 är typ det mest proprietära vi har i PC världen. Två företag, men massa IP styr den marknaden med noll möjlighet för andra att vara med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Öh, x86 är typ det mest proprietära vi har i PC världen. Två företag, men massa IP styr den marknaden med noll möjlighet för andra att vara med.

Det är åtskilliga andra företag som tillverkat x86 processorer genom åren, och om jag inte minns fel så har VIA fortfarande en licens för x86.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Det är åtskilliga andra företag som tillverkat x86 processorer genom åren, och om jag inte minns fel så har VIA fortfarande en licens för x86.

Den licensen är nog inte jättemodern. Tror inte Via kan bygga x86-64 t.ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Den licensen är nog inte jättemodern. Tror inte Via kan bygga x86-64 t.ex.

VIA har byggt och sålt x86-64 kompatibla processorer, så jo, det kan de.

https://en.wikipedia.org/wiki/VIA_Nano
https://en.wikipedia.org/wiki/Zhaoxin

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Vi förväntar oss avtagande nytta av allt, varför skulle datortekniken vara ett undantag? En 30 år gammal bil har runt 100 hästar. Idag ligger vi på samma nivå. Ett 30 år gammal hus ligger på 200 m2. Idag ligger nybyggda på samma storlek. Vi gifter oss med och lever fortfarande bara med en person.

Om det nu är så att utvecklingen av datortekniken om 10 eller 20 år planar ut fullständigt- är det verkligheten ett bekymmer? Kommer det finnas någonting som den inte är kapabel till för gemena man och gemene företag?

Från krönikan:

Citat:

Ökar vi perspektivet rejält ser vi att en signifikant del av den ekonomiska tillväxten de senaste 50 åren har varit en andra ordningens effekt driven av Moores lag. Ingen mer Moores lag innebär en inbromsande världsekonomi.

Tillväxten har lett till minskad fattigdom och mindre konflikter (krig), men det kanske inte är ett bekymmer för alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

VIA har byggt och sålt x86-64 kompatibla processorer, så jo, det kan de.

https://en.wikipedia.org/wiki/VIA_Nano
https://en.wikipedia.org/wiki/Zhaoxin

Då har vi två företag som håller i tyglarna + möjligen ett till då som tillverkar X86. Fortfarande är det en väldigt proprietär teknoligi.

Är det möjligt för t.ex Nvidia att bara börja bygga och sälja x86 CPU tror du? Nej, knappast. Eller till viss del kanske, patent går ju ut.

Är jag den enda som kliar mig i huvudet när folk pratar om att vissa företag är så himla öppna med sina teknologier, fast hela PC-marknaden bygger på en stängd arkitektur av samma företag?

X86 är värt multum och inget man bara öppnar upp för andra, precis som CUDA.