Asus utrustar nätta bärbara med extern Nvidia-topp

Permalänk
Melding Plague

Asus utrustar nätta bärbara med extern Nvidia-topp

Ännu håller Asus liv i den smala grafikkortsdockan ROG XG Mobile, som nu bestyckas med Geforce RTX 4090 för bärbara.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Gillar idén verkligen.

Men detta kommer floppa då det blir så sjukt inlåsta till ett visst system / tillverkare

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Gillar idén verkligen.

Men detta kommer floppa då det blir så sjukt inlåsta till ett visst system / tillverkare

Håller med, har länge sett fördelarna med en extern docka hemma för att slippa ha grafikkort i själva datorn...
Problemet har dock alltid varit priset, det är så mycket dyrare..

Jag fattar inte varför man inte skapat en gemensam kontakt...om du kan koppla ihop 2st USB4/TB3 så har du ju 8 lanes med PCI-e vilket bör vara mer än tillräckligt för 90% av alla grafikkort....

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

ROG Flow X13 såg ju ut som en rolig liten laptop dessutom.

Hade kunnat tänka mig en sån där lösning om allt jag äger i nuläget plötsligt kördes över av en bulldozer.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av SuperSverker:

Håller med, har länge sett fördelarna med en extern docka hemma för att slippa ha grafikkort i själva datorn...
Problemet har dock alltid varit priset, det är så mycket dyrare..

Jag fattar inte varför man inte skapat en gemensam kontakt...om du kan koppla ihop 2st USB4/TB3 så har du ju 8 lanes med PCI-e vilket bör vara mer än tillräckligt för 90% av alla grafikkort....

Gissningsvis går det inte att tillförlitligt köra två separata kablar PCIe och bibehålla signalintegritet. Möjligen pga hur TB-kretsarna funkar. Men rätt var det är så kommer en kund och försöker köra två olika TB-kablar i olika längder och dator/grafikkort/dock-tillverkaren får all skit.

Jag diggar produkten men inte proprietär kontakt. Dödar halva grejen med produkten.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Framework har tillkännagivit att de ska lansera en 16" serie.

Nyheter för 16" inkluderar att kunna välja mellan Intel och AMD processor samt möjlighet att välja mellan iGPU eller dedikerad grafik via en utbytbar modul i bakkant.
De ska även komma med en docka för grafikmodulerna.
Så i framtiden, någon som har en Framework 16" och uppgraderar grafiken.
Kan ta sin gamla modul, sätta den i en docka och använda till en annan dator.

En nackdel med Framework är att de än så länge inte säljer till Norden och att de inte har Finska/Svenska tangentbord. Varken som val när man konfigurerar datorn eller att köpa löst.

De har åtminstone börjat sälja till vissa länder utanför Amerika.
Så om någon är tillräckligt nära vän med någon som bor i exempelvis Tyskland eller Frankrike och vill ha en Framework med Engelskt eller Tyskt eller Franskt tangentbord så går det väl att lösa den vägen.
Annars är vi i Norden än så länge utfrysta.

Men intressant koncept.

LTT Linus gjorde nyligen en clickbaitig video där ha sa att han hade gjort ett misstag med sin Framework investering...
...och misstaget var att han inte hade gjort en större investering...

Men han visade också upp en prototyp av Framework 16" och talade lite om nyheterna.
Så den delen var intressant.

Permalänk
Medlem

Så det är en docka med möjlighet att ha ett diskret grafikkort i? Låter verkligen helt perfekt!

Permalänk
Medlem

26 papp för en mobilkrets baserad på 4080 men benämns som 4090, jag tar 5st tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

ROG Flow X13 såg ju ut som en rolig liten laptop dessutom.

Hade kunnat tänka mig en sån där lösning om allt jag äger i nuläget plötsligt kördes över av en bulldozer.

Jag är supernöjd med min X13 som jag använder i arbetet. Blir lite casual gaming då och då.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.