Utredning färdig – e-kronan behövs inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Jag har såndär blipp till trapphuset, 2 gånger under lika många år har jag inte kommit in i trapphuset (och lägenheten) pga strömavbrott eller "buggar i systemet". Aldrig haft det problemet med vanliga nycklar...

Jag håller med dig, i 99% av fallen fungerar det galant att köra allt digitalt tills det inte längre är det, och då är du, likt fisken, rökt
Kontanter är något som räddar liv dagligen, oavsett om det handlar om kvinnor som flyr från våldsbenägna män eller för att erbjuda ett lagligt sätt att få tag i mat under en kris.
Ett samhälle utan kontanter straffar i 100% av fallen enbart vanliga människor

Du kan inte använda din lägenhetsnyckel för att komma in i huset utan blipp? Där jag bor har vi kod till huvuddörren, men man kan också använda sin lägenhetsnyckel för att komma in i huset.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Våran riksbank har redan gjort en SVB.
"Riksbankens egna kapital var 62,6 miljarder kronor i slutet av 2022 och med årets redovisade förlust om 80,7 miljarder kronor väntas det egna kapitalet bli negativt efter årets resultatdisposition"

Precis som SVB så har/hade dem en balansräkning full med långa löptider i statsobligationer. SVB kanske tog riksbankernas prognoser på allvar rentav? Kostsamt misstag.

Med defaultade Riksbanken? Nej, precis. Därför,är Riksbanken säkrare än vilken affärsbank som helst i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Den stora skillnaden är att en e-krona skulle vara en digital centralbankskrona medan en krona hos SEB är en affärsbankskrona. Tänk dig om du hade 100 miljoner på SEB i likviditetskontot. Sen sker det en ”bankrun” ala SVB. Det kommer inte finnas tillräckligt mycket täckning på SEB pga fractional reservebanking. Sveriges Riksbank däremot ska det gå riktigt långt för att den ska defaulta. Den enda tillgången för vanliga privatpersoner är fysiska centralbankspengar är fysiska kontanter, dvs det är säkrare at ha 100 miljoner i kontanter under madrassen än 100 miljoner på SEB.

Det är ju därför man inte har mer än den statliga garantin på ett bankkonto och övriga tillgångar i guld, fastigheter och samlarprodukter (konst, bilar, med mera).

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Du kan inte använda din lägenhetsnyckel för att komma in i huset utan blipp? Där jag bor har vi kod till huvuddörren, men man kan också använda sin lägenhetsnyckel för att komma in i huset.

Nä, det är ju vaktmästaren som har den nyckeln. Om alla hade tillgång till trapphuset tas ju fördelen med blipp bort (Borttappad nyckel inte lika med byta lås)

Så rent krasst är ju ett trapphus där alla har nyckel in + blipp totalt onödigt att ens använda blipp....eftersom...det tar bort hela fördelen med blipp (i form av användare, behörigheter, tidsgränser etc)

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Skillnaden mellan e-krona och digitala pengar ja. Det kan förklaras på flera sätt.
Men en av de mer relevanta är att dagens digitala pengar finns och är skapade på olika sätt i de olika bankernas sytem. De pengarna du har på SEB eller Swedbank finns för att banken har byggt sitt eget system för att hålla reda på vem som har vilka pengar. Men det är alltså olika system i olika banker. Det är därför det inte är särskilt smidigt att flytta pengar mellan banker. För det går egentligen inte att flytta dem. Man tar bort pengarna på en bank och skickar över en fil som säger att ni får skapa motsvarande mängd i ert andra banksystem. Nuvarande digitala banksystem är alltså mer som ett gäng olika öar.
Det e-kronan skulle erbjuda är ett enat digitalt system för pengar. Istället för att varje bank bygger sin tekniska lösning för att hålla reda på vem som har vad så skulle det här centraliseras i ett gemensamt system.
Det är alltså en digital standardisering kan man väl säga.
Det skulle exempelvis medföra att man faktiskt kan flytta pengar snabbt mellan banker istället som nu när det tar dagar med överföringar. Det är ju egentligen ganska märkligt i dagens digitala värld att banköverföringar är så långsamma ;).
Även swish bygger på de här gamla systemen - men med gemensamt förtroende bankerna emellan kan man låtsas att det går fort . och därmed också tillgänggliggöra pengarna snabbt på mottagarkontona. De faktiska pengaflyttarna görs i bakgrunden på det äldre systemet ändå - men vi kunder märker inte av det riktigt.

Nej nej.
e-kronan är inte en konkurrent eller ett alternativ till fysisk valuta. Det är snarare ett komplement eller erästtare till de pengarna som redan är digitala. Det är olika grejer - dont worry ;).

Dessutom handlar e-kronan om att flytta ansvar/makt från varje enskild bank så att varje banks ITsystem inte längre håller i pengarna. Istället ska kollen på var pengarna är finnas i ett gemensamt system som inte driftas av respektive bank längre. Det är faktiskt just precis vad du önskar. Det minskar faktiskt det utrymme just bankerna har och lägger över det här på centralbanken istället.

Ganska säker på att du beskriver centralisering här ett par gånger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Med defaultade Riksbanken? Nej, precis. Därför,är Riksbanken säkrare än vilken affärsbank som helst i Sverige.

Stater/riksbanker som äger sin egna valör kan endast defaulta långsamt(inflation), till plötsligt(hyperinflation).

Oavsett kan ju riksbanken enbart säga att de backar upp det finansiella systemet till 100% tillsammans med samtliga affärsbanker?

Det är också vad dem gjort i Usa för att lugna marknaden.
Banker som ligger risigt till kan efter SVB numera sälja sina statspapper till lösenpris(1:1) rakt till riksbanken/gälden.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Max77:

Bakåtsträveri. Jag vill ha allt digitalt. Nycklar, pengar, körkort, ID-kort, tja, allt. Varför? För att det är bekvämt. Det enda man behöver ha med sig då är telefonen.

Och tappar du telefonen så är du totalt rökt. Om du har turen att ha någon som kan/får verifiera vem du är så är du totalt avskuren från samhället i max 2-3 veckor.👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Stater/riksbanker som äger sin egna valör kan endast defaulta långsamt(inflation), till plötsligt(hyperinflation).

Oavsett kan ju riksbanken enbart säga att de backar upp det finansiella systemet till 100% tillsammans med samtliga affärsbanker?

Det är också vad dem gjort i Usa för att lugna marknaden.
Banker som ligger risigt till kan efter SVB numera sälja sina statspapper till lösenpris(1:1) rakt till riksbanken/gälden.

Det visar ju att det nuvarande systemet är otroligt sårbart. Visst kan stater defaulta. Grekerna har gjort det flera gånger. Men menar du att det är mindre risk att en affärsbank går under före Riksbanken/ECB/FED?

https://en.wikipedia.org/wiki/Default_(finance)

Det är inte bara inflationen som gör att en stat default:ar. Det kan ju vara helt enkelt att staten inte tillräckligt mycket tillgångar för att sköta sina åtaganden.

USA räddar ju affärsbanker, vilket får folk undra varför det ska finnas affärsbanker överhuvudtaget, utöver att skinna vanliga medborgare då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Det är ju därför man inte har mer än den statliga garantin på ett bankkonto och övriga tillgångar i guld, fastigheter och samlarprodukter (konst, bilar, med mera).

Det finns säkert några miljardärer som har ett par 100 miljoner insatta på en affärsbank. Men för oss vanliga dödliga med begränsade tillgångar så är det dumt att ha så mycket likvider på insatta på banken. Det är jobbigt att förvara fysiskt guld, men klart att det går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Det finns säkert några miljardärer som har ett par 100 miljoner insatta på en affärsbank. Men för oss vanliga dödliga med begränsade tillgångar så är det dumt att ha så mycket likvider på insatta på banken. Det är jobbigt att förvara fysiskt guld, men klart att det går.

Precis. Det gäller inte 99% av jordens befolkning.

För oss 99% är det inte jobbigt att förvara guld heller. Valfri byrålåda typ.
Och är du miljardär är det ju absolut inte jobbigt - det jobbiga är att välja förvaringsplats för guldet, då man har sjukt många alternativ - ska man välja den bepansrade humveen, huset i Malibu med tre underjordiska våningar? En bunker? En vinkällare på slottet i Bordeaux? Eller kanske sprida ut på alla?

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Absolut, men det är brister du som privatperson kan lösa (eller ansvara för)

Det är dumt att introducera sårbarheter på makro-nivå för att "det är bekvämt", som att göra sig av med kontanter för "det är jobbigt att hantera"

Det man lämnar till privatpersoner blir inte gjort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Våran riksbank har redan gjort en SVB.
"Riksbankens egna kapital var 62,6 miljarder kronor i slutet av 2022 och med årets redovisade förlust om 80,7 miljarder kronor väntas det egna kapitalet bli negativt efter årets resultatdisposition"

Precis som SVB så har/hade dem en balansräkning full med långa löptider i statsobligationer. SVB kanske tog riksbankernas prognoser på allvar rentav? Kostsamt misstag.

Med tillägget att förlusten är i huvudsak orealiserad. Det är nedskrivningar på obligationer som minskat i värde, men Riksbanken sitter inte med problemet att de får en plötslig bank-run och måste sälja utan kan behålla dem tills de löper ut. Det finns skäl till oro, men jag är nog mer orolig för andra änden i de transaktionerna.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Jag har såndär blipp till trapphuset, 2 gånger under lika många år har jag inte kommit in i trapphuset (och lägenheten) pga strömavbrott eller "buggar i systemet". Aldrig haft det problemet med vanliga nycklar...

Jag håller med dig, i 99% av fallen fungerar det galant att köra allt digitalt tills det inte längre är det, och då är du, likt fisken, rökt
Kontanter är något som räddar liv dagligen, oavsett om det handlar om kvinnor som flyr från våldsbenägna män eller för att erbjuda ett lagligt sätt att få tag i mat under en kris.
Ett samhälle utan kontanter straffar i 100% av fallen enbart vanliga människor

Skrivet av seville57:

Detta är sverige, där allt funkar utan problem. Jo du, tro på det själv, för jag gör inte det. Som nån nämnde angående ytterportar, den låses kl 21 å får sedan öppnas med bricka. En lördag fm när jag hade varit å handlat, klockan var väl 10.30, hade ytterportarna gått i baklås på hela bostads området (ca 400 lägenheter). Hade varor som behövde komma i frysen, som tur var dottern på besök å fick gapa på henne så hon gå ner ( bor på 2:a våningen) å öppna ytterporten.

Skrivet av Maaxan:

Och tappar du telefonen så är du totalt rökt. Om du har turen att ha någon som kan/får verifiera vem du är så är du totalt avskuren från samhället i max 2-3 veckor.👍

Finns en massa olika lösningar man kan tillgå, så sluta vara så negativa. Allt går att lösa om man vill.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Buulaa:

Ganska säker på att du beskriver centralisering här ett par gånger.

Jaa. Fair. Det var centralicering du inte vill se.
Men ja - en nations pengasystem är väl rimligen redan centralt styrd av riksbanken. Vem som helst får inte göra sedlar utan hur det här görs och vilka regler som gäller är det riksbanken som styr. Samma sak gäller även digitala diton.
Det är riksbankens regler och upplägg som gäller för att man ska få banklicensen att hantera de digitala slantarna också.
Så handhavandet är utlejt - men kontrollen över det digitala är ju kvar hos riksbanken.
Jag skulle nog snarare vilja kalla e-kronan för en standardisering snarare än centralisering. För styrning och upplägg för svenska pengar har vi gemensamma relgler för. Men olika standarder används i nuläget.

Här kan man såklart argumentera och vända orden på olika sätt för lite olika slutsatser. I get it. Men ja - så ser jag på det iaf.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Max77:

Finns en massa olika lösningar man kan tillgå, så sluta vara så negativa. Allt går att lösa om man vill.

Hur?
Hur löser du problemet att du inte kan handla mat för att du saknar ström och/eller nätverk till din telefon?

Edit*
Det är inte negativitet, det är självbevarelsedrift

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av boogey:

Med tillägget att förlusten är i huvudsak orealiserad. Det är nedskrivningar på obligationer som minskat i värde, men Riksbanken sitter inte med problemet att de får en plötslig bank-run och måste sälja utan kan behålla dem tills de löper ut. Det finns skäl till oro, men jag är nog mer orolig för andra änden i de transaktionerna.

Jag är inte orolig för riksbanken, jag är däremot orolig för vilka effekter vi kommer få se av tidigare penningpolitik.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Max77:

Finns en massa olika lösningar man kan tillgå, så sluta vara så negativa. Allt går att lösa om man vill.

Om du har tappat leg/körkort och inte har pass eller liknande så hade du förstått vad jag menar. Myndigheter lämnar inte ut identitetshandlingar nilly willy. Spelar ingen roll om din kompis lovar att du är du.

Med det sagt så finns det inte på världskartan att svenska staten skulle göra Sverige papperslöst så disskusionen är rätt meningslös.

Permalänk
Medlem

Intressant att det inte var en bitcoin tråd här.
Med anledning av de förlorade äggen i påskhandeln så blir ju den svaga kronan misstänkt. Bättre betalt i euro för producenter.

Faktiskt ganska lättad att de skjuter upp e-krona. Kostsamt, tveksam utility jämfört med digital euro.
Pekpinnarna(policy) för digital euro kan vi dock vara utan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Om du har tappat leg/körkort och inte har pass eller liknande så hade du förstått vad jag menar. Myndigheter lämnar inte ut identitetshandlingar nilly willy. Spelar ingen roll om din kompis lovar att du är du.

Med det sagt så finns det inte på världskartan att svenska staten skulle göra Sverige papperslöst så disskusionen är rätt meningslös.

Har du ingen legitimation kan t.ex. din fru/man/partner/sambo/arbetsgivare/förälder/mor- farföräldrar/myndigt barn eller myndigt barnbarn/myndigt syskon, gå i god för dig och följa med till t.ex. polisen för att få en ny legitimation och/eller pass.

Fysiskt papper tar upp oerhört mycket plats och det åldras, så att vi kommer gå mot ett mer datoriserat och digitalt samhälle där vi kommer finnas i digital form är ett faktum. Hur mycket är dock frågan.

Jag hoppas som sagt att allt blir digitaliserat.