Nvidia Geforce RTX 4070 – energieffektiv och kompakt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hembrygd:

Pris borde ingå i slutbetyget. Därmed borde betygen bli halvdana tills det blir värt att köpa.

Som det ser ut nu agerar Sweclockers reklam åt Komplett som använder recensionen och märket med utmärkt på sin sida.
Tyvärr smutsar det ner Sweclockers fina anseende enligt mig.

Vem säger att ens gpu priser kommer sjunka ansenlig?
Oftast brukar de bli utförsäljningar av förgående lager (vilket vi ser nu) och sedan blir produktionen anpassat efter utbudet och priset hålls oftast nära msrp hos sin livslängd på hårdvaran.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Det anses ju "värt att köpa" idag, ijmf med marknaden iövrigt. Swec måste ju sätta betyg efter en verklighet.

Men du menar att Swec ska ändra sitt betyg om tex kronan stärks kraftigt?

Den sista biten...var luddig. Smutsas Sweclockers ner av att företag använder deras recensioner som reklam? Ok...

För vissa är det värt idag. Men med tanke på hur få som verkar slå till och hur svårt återförsäljare verkar ha att sälja ser priset ut att vara för högt. Det är redan prissänkningar och "gratis spel" som ingår, det pekar på att inte är prisvärt för de flesta.

Det är väl klart att man kan ändra åsikten att en produkt går från att inte vara prisvärd till att vara det.
Det påverkar inte prestandadelen av testet. Swec har redan gjort så med vinter- eller sommardatorn där de sa att man skulle köpa en APU istället och invänta bättre priser på GPUer.

Det finns en gråskala på hur nära man samarbetar med företag. Det börjar luta lite väl nära i detta fall.
Men reakampanjerna uppskattas så jag är inte bara negativ.

Skrivet av Dreas89:

Inet länkar också till Sweclockers - Vad är problemet med att Sveriges största enutusiastforum för datorintresserade samarbetar med några av de största butikerna inom området?

Det är positivt för det mesta som att erbjuda bra priser i diverse kampanjer och tävlingar.

Men nu rekommenderas en för dyr produkt med hänvisning till Swec.

Jag hade gärna sett Sweclockers lägga till i slutkämmen avvakta köp tills priserna går ner. Eller nischprodukt.

Skrivet av Ragnvlad:

Men vem avgör om det "blir värt att köpa"? Jag t.ex. köpte mig ett 4070 häromdagen för 7700:- och ansåg därmed att det var ett ok köp...

Då önskar jag dig lycka till med spelandet för det verkar vara ett bra kort.
Det är kunderna som avgör. Om msrp är bra kan man undra varför det redan kommit prissänkningar på vissa ställen.

Skrivet av Swedishchef_90:

Vem säger att ens gpu priser kommer sjunka ansenlig?
Oftast brukar de bli utförsäljningar av förgående lager (vilket vi ser nu) och sedan blir produktionen anpassat efter utbudet och priset hålls oftast nära msrp hos sin livslängd på hårdvaran.

Vi får se om folk köper. Gör de inte det behöver de sänka priserna om de vill få korten sålda. Jag tänker i alla fall inte köpa något nu.

Nvidia och AMD blev förmodligen avundsjuka på scalpers och tog på sig den rollen själva. De kan ha tagit i lite för mycket.

Att de håller sig till msrp är inte så intressant nu för tiden då scalper-marginalen redan är pålagd.

Visa signatur

1. Asrock B650 PG Lightning | 7600X | 32GB Kingston Fury 6000MHz | GTX 1070 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hembrygd:

Vi får se om folk köper. Gör de inte det behöver de sänka priserna om de vill få korten sålda. Jag tänker i alla fall inte köpa något nu.

Nvidia och AMD blev förmodligen avundsjuka på scalpers och tog på sig den rollen själva. De kan ha tagit i lite för mycket.

Att de håller sig till msrp är inte så intressant nu för tiden då scalper-marginalen redan är pålagd.

Kollar vi på swec så finns det väldigt många med 4000 serien, inte långt ifrån 3000 serien. I samma produktserie

Priser på gpuer har varit "fel" enligt dig sen mining började ordentligt med 1000 serien så i typ 7 år har det varit överpriser.
Eller så kanske det är det nya normala....

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hembrygd:

Det är positivt för det mesta som att erbjuda bra priser i diverse kampanjer och tävlingar.

Men nu rekommenderas en för dyr produkt med hänvisning till Swec.

Jag hade gärna sett Sweclockers lägga till i slutkämmen avvakta köp tills priserna går ner. Eller nischprodukt.

Dags att komma in i matchen.

Ditt problem är alltså slutsatsen i recensionen. Inte att det används av Komplett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hembrygd:

Jag hade gärna sett Sweclockers lägga till i slutkämmen avvakta köp tills priserna går ner.

Känns rätt...spekulativt. Speciellt då en anledning till att vi här tycker det är dyrt beror av den svaga svenska kronan.

Att grejerna inte flyger av hyllorna längre är ju förövrigt genomgående för hela datorbranchen (och inte bara där). Ska då alla tester märkas med "nog för dyrt"?

Givetvis ska tester beakta priset men i sig är det inte så uppseendeväckande att ett 70-kort gått upp $100 sen senast. Det är ingen super-deal men att börja tala om skadat anseende...nja, det är att dra det hela lite för mkt till sin spets.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Kollar vi på swec så finns det väldigt många med 4000 serien, inte långt ifrån 3000 serien. I samma produktserie

Priser på gpuer har varit "fel" enligt dig sen mining började ordentligt med 1000 serien så i typ 7 år har det varit överpriser.
Eller så kanske det är det nya normala....

Ja förvånansvärt många med high end här men kanske inte så konstigt ändå med tanke på att vi är entusiaster.

Nej senast jag köpte kort var just från 1000 serien 2016. Ett 1070 för 3800 nånting på black friday. Helt klart prisvärt.

Så med inflationen kan jag givetvis lägga till en del på en ersättare som såklart ska ha mer än 8GB minne och inte vara ett nedskalat skräpkort med högre modellnummer än det förtjänar.

1080ti korten har bra priser nu så det kanske får bli en sådan.

Visa signatur

1. Asrock B650 PG Lightning | 7600X | 32GB Kingston Fury 6000MHz | GTX 1070 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Dags att komma in i matchen.

Ditt problem är alltså slutsatsen i recensionen. Inte att det används av Komplett.

Det är två minus. Det skulle kunna få en intet ont anande förälder att tro att det faktiskt är en utmärkt produkt. Samt att man börjar undra hur nära de egentligen samarbetar, och kanske betalar för en bra recension.

Det är som när man kollar youtube och snubben säger att Raid shadow legends är det bästa spelet som gjorts.

Skrivet av ipac:

Känns rätt...spekulativt. Speciellt då en anledning till att vi här tycker det är dyrt beror av den svaga svenska kronan.

Att grejerna inte flyger av hyllorna längre är ju förövrigt genomgående för hela datorbranchen (och inte bara där). Ska då alla tester märkas med "nog för dyrt"?

Givetvis ska tester beakta priset men i sig är det inte så uppseendeväckande att ett 70-kort gått upp $100 sen senast. Det är ingen super-deal men att börja tala om skadat anseende...nja, det är att dra det hela lite för mkt till sin spets.

CPUer håller sig på mer rimliga nivåer tror jag de flesta tycker. Man får det man betalar för. Inte som med GPUer.

Om du kommer ihåg Sweclockers datorrekommendation för ett tag sedan gick det tydligen bra att rekommendera en dator utan grafikkort i väntan på bättre tider. Den bedömningen stödde jag till fullo och stödjer fortfarande.

Visa signatur

1. Asrock B650 PG Lightning | 7600X | 32GB Kingston Fury 6000MHz | GTX 1070 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hembrygd:

Det är två minus. Det skulle kunna få en intet ont anande förälder att tro att det faktiskt är en utmärkt produkt. Samt att man börjar undra hur nära de egentligen samarbetar, och kanske betalar för en bra recension.

Det är som när man kollar youtube och snubben säger att Raid shadow legends är det bästa spelet som gjorts.

Fast för en förälder är det perfekt. Det fungerar, inget krångel. Det är svalt och tack vare DLSS och ibland RT gör det sig prima med nya titlar.

Kidzen kunde inte bry sig mindre om det ger 20% högre fps i några spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hembrygd:

CPUer håller sig på mer rimliga nivåer tror jag de flesta tycker. Man får det man betalar för. Inte som med GPUer.

CPU:er ger generellt, rent faktiskt, mindre för pengarna. I fråga om mängden skrot, transistorer/kr kanske man kan säga.

Men det råder en längre period av överpriser för CPU:erna. Så möjligt att det förblindat en och annan.

Citat:

Om du kommer ihåg Sweclockers datorrekommendation för ett tag sedan gick det tydligen bra att rekommendera en dator utan grafikkort i väntan på bättre tider. Den bedömningen stödde jag till fullo och stödjer fortfarande.

Det var en heeelt annan situation då. Ej jämförbart. Man får helt enkelt titta på varför det är dyrt.

4070 är inte tillräckligt extremt för att motivera den typen av 'profetior". 4080 on the other hand...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hembrygd:

Det skulle kunna få en intet ont anande förälder att tro att det faktiskt är en utmärkt produkt. .

Vilket det är oxå. Utifrån hur marknaden, dvs verkligheten, ser ut iövrigt.

Jag tror snarare det handlar om att du inte riktigt kan med att en produkt som kostar mer än vad du är beredd att betala får betyget "utmärkt".

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Vilket det är oxå. Utifrån hur marknaden, dvs verkligheten, ser ut iövrigt.

Jag tror snarare det handlar om att du inte riktigt kan med att en produkt som kostar mer än vad du är beredd att betala får betyget "utmärkt".

Det är många som inte tycker att det är en ”utmärkt” produkt.
Väldigt många faktiskt. Så om detta tvistas det dagligen.

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem

Fattar inte riktigt... AMD 6950XT kostar 7299kr och är 25% snabbare enligt ert test... billigaste RTX 4070 kostar 7590kr hur är det här värde för pengarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Almtom:

Fattar inte riktigt... AMD 6950XT kostar 7299kr och är 25% snabbare enligt ert test... billigaste RTX 4070 kostar 7590kr hur är det här värde för pengarna?

DLSS3, raytracing, 6950XT är just nu kraftigt rabatterade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Almtom:

Fattar inte riktigt... AMD 6950XT kostar 7299kr och är 25% snabbare enligt ert test... billigaste RTX 4070 kostar 7590kr hur är det här värde för pengarna?

Frågan är väl mer vad 6950XT kostade när recensionen skrevs, inte vad det är på rea idag, vilket var runt 8-9k. Alltså sett till utmärkelsen dom gav produkten, inte vad som erbjuder mest värde för pengarna idag. Sen kan man såklart argumnetera för att 6950XT fortfarande var ett bättre köp, men det är väl inte en fullkomlig självklarhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Almtom:

Fattar inte riktigt... AMD 6950XT kostar 7299kr och är 25% snabbare enligt ert test... billigaste RTX 4070 kostar 7590kr hur är det här värde för pengarna?

Det beror på vad man prioriterar. Är RT och DLSS3 viktiga funktioner är 4070 bättre. Vill man ha ett litet bygge eller bara ett strömsnålt kort så är också det en klar fördel med 4070. Det som talar för 6950XT är högre VRAM, snabbare prestanda och priset.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Det beror på vad man prioriterar. Är RT och DLSS3 viktiga funktioner är 4070 bättre. Vill man ha ett litet bygge eller bara ett strömsnålt kort så är också det en klar fördel med 4070. Det som talar för 6950XT är högre VRAM, snabbare prestanda och priset.

Just därför jag valde 4070 eftersom jag är ute efter mer än bara rå rastering prestanda då. Ville ha ett kompakt bygge som även är mer energisnålt och inte blir varmt som en ugn. Mitt 4070 går knappt över 60 grader när jag spelar och stresstestar det. Inte ens när jag kör 108% power draw i OC mode och det körs i 2.7GHz.

Mitt nya mini itx bygge från Inet med Ryzen7 7700x, 32 GB DDR 5 och 4070 är brutalt mycket snabbare o kraftfullare samtidigt mer energisnålt än min förra dator.

Visa signatur

Meh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bonovox85:

Just därför jag valde 4070 eftersom jag är ute efter mer än bara rå rastering prestanda då. Ville ha ett kompakt bygge som även är mer energisnålt och inte blir varmt som en ugn. Mitt 4070 går knappt över 60 grader när jag spelar och stresstestar det. Inte ens när jag kör 108% power draw i OC mode och det körs i 2.7GHz.

Mitt nya mini itx bygge från Inet med Ryzen7 7700x, 32 GB DDR 5 och 4070 är brutalt mycket snabbare o kraftfullare samtidigt mer energisnålt än min förra dator.

Bra val.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT