Samsung skruvar ned minnesproduktion – bromsar prisfall

Permalänk
Medlem
Skrivet av Napster91:

Efterfrågan går ner för det är dyrt. Vare sig företag och dess lakejer tycker det eller inte. Hade privatpersoners marginal tillåtit hade alla haft 128gb+, även prebuild från elgiganten. Kan ett företag inte vara konkurrenskraftigt får det väll lägga ner helt enkelt. Att tycka synd om företag som på detta sättet, kapar tillgänglighet för att få upp priset, istället för att lansera en bra produkt som sticker ut från mängden? Det gör inte jag iaf, dom kan gott vara utan kunder. Alt göra om och rätt.

Har du dyr produktion och privatpersoners marginal inte räcker för produktionskostnaden får du lägga ner produktionen.

Jag kan nämna några exempel på företag som lanserade bra produkter som stack ut från mängden. 3dfx är ett bra exempel, 1998 var dem påväg att ta över. 2000 var dem i konkurs och köptes upp av nvidia för ip/patent.

ATI också stora, numera Radeon, köptes upp av AMD 2006.

Det räcker inte på långa vägar att ha den bästa produkten, du ska ha störst kassa, och väldigt god balansräkning också. Annars kommer de gå rakt över din vallgrav och ta slottet.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrS1monsson:

Alltså sweclockers kommenterfält fortsätter briljera
Foliehats/konspirationsteorier att företag eldar upp sina egna fabriker mm.

Att företag drar ner på sin produktion för att deras lager är för stora är tydligen ren ondska.
De ska som en välgörenhet tillverka minnen med förlust helst gratis!

Nää läste nån tråd om att sweclockers har gått ner sig och det fasen väldigt många bittra på det här forumet.

Samsung har blivit dömda för kartellbildning(price fixing) tidigare.

Samsungs chefer har blivit dömda för diverse brott tidigare.

Samsung har kopierat konkurrenters produkter på ett väldigt tydligt sätt.

Samsung grundades av en medlem av en rik landägande familj när Japan olagligt ockuperade Korea. Samsung började växa till ett stort teknikföretag under en diktatur i Sydkorea. Samsung är en enorm företagskoncern, en såkallad Chaebol som liknas till en Japansk Zaibatsu. Samsung har varit involverade i Sydkoreansk politik.

Jag är skeptisk till allt Samsung gör på grund av ovanstående.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrS1monsson:

16gb 3600mzh minne kostar 500kr Nån har utvecklat, tillverkat och skeppat för 500kr!!

Och ni skriker kartell, elitism och fanboy?! Lägg ner. Det är inte fult att tjäna pengar och nån marginal ska man få ha för mödan..

Tror du inte marginaler finns när de har nästintill monopolstatus på marknaden? Varför ska jag tycka synd om företag som bevisligen åkt dit för kartellbildning flera gånger?