Permalänk
Medlem

Hur ska jag ta in TV?

Hej forumet,

Jag skriver i förhoppningen att kanske få lite hjälp att lösa hur jag ska ta in vanlig linjär TV. Eller ja, inte till mig, det är åt en morförälder till mig.

Situationen är följande; min 97-åriga mormor vill kunna se på TV hemma hos sig. Hon är egentligen bara intresserad av SVT kanalerna och TV4, dvs "gratiskanalerna" och eventuellt NRK 1/2. Förr om åren har hon haft satellit-TV, men signalen på denna har blivit sämre och skulle kräva ominstallation för att lösa det, om det ens går. Dessutom är det ohyggligt dyrt, hon betalade nästan 400 Kr för ett kanalpaket där det enda hon såg på var det som annars sänds gratis på marknätet. Hur som helst, abonnemanget är uppsagt.

Men här uppenbarade sig ett oväntat problem. Hon har nämligen mycket nedsatt hörsel och är helt beroende av undertexter, även på svenska program. Man kan tydligen få en sorts undertexter via text TV (https://omoss.svt.se/svts-roll/kanaler-och-tjanster/tillgangl...) men denna lösning är tyvärr för krånglig för henne att lära sig. Man måste aktivt gå in på text tv och välja sidan 199 vid varje gång man sätter igång TVn, samt manuellt stänga text TV med Exit knappen för att kunna byta kanal. Detta alternativ går därmed bort.

Nu är frågan alltså, hur bär vi oss åt för att lösa vårat problem? Kan man på något annat sätt få in undertexter utan att gå via text TV via marksända nätet?

Jag har övervägt IPTV eftersom hon har en 4G router med WiFi i huset, men det verkar inte finnas via mobilt bredband? ADSL, fiber eller coax/kabel TV finns ej.

Skulle i annat fall ett abonnemang hos Boxer med deras TV box via marksända TV klara av automatiska undertexter?

AppleTV och liknande lösningar går bort då dessa är för avancerade. Det behöver vara traditionell fjärrkontroll och gränssnitt är jag rädd.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Om alla lösningar är för krångliga så blir det svårt att hitta en lösning.

Du skriver att hon bor i hus, då är väl marksänd digitalTV ett alternativ, dessutom helt gratis, bara man har en antenn? Vet inte hur det är med textning på digitaltv idag, enklare än TextTV 199?

Permalänk
Medlem

Boxers och tele2 "iptv" är inte beroende av portar etc utan fungerar så länge de finns nån typ av internetanslutning.
Kommer fungera utmärkt med ditt wifi där.

Permalänk
Medlem

Ursäkta sena svar.

Skrivet av dlq84:

Om alla lösningar är för krångliga så blir det svårt att hitta en lösning.

Du skriver att hon bor i hus, då är väl marksänd digitalTV ett alternativ, dessutom helt gratis, bara man har en antenn? Vet inte hur det är med textning på digitaltv idag, enklare än TextTV 199?

Alla vet jag inte, men TV känns som ett krångligt format rent allmänt, har väldigt lite personlig erfarenhet där. Är inte digitalTV det som hon har redan? Menar du att om man köper någon annan box än den inbyggda i TVn så kan man få textning?

Skrivet av Sweckid:

Boxers och tele2 "iptv" är inte beroende av portar etc utan fungerar så länge de finns nån typ av internetanslutning.
Kommer fungera utmärkt med ditt wifi där.

Gäller det alltså Boxers standardabonnemang? Kan kanske vars något i så fall.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

Jag tror som @Sweckid att IPTV med tex. Tele2 är det bästa alternativet. Deras baspaket går på 200 kr/mån i 2 år (därefter 300 kr/mån). Med den halverar du kostnaden.

https://www.tele2.se/tv/tv-standard

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Men här uppenbarade sig ett oväntat problem. Hon har nämligen mycket nedsatt hörsel och är helt beroende av undertexter, även på svenska program. Man kan tydligen få en sorts undertexter via text TV (https://omoss.svt.se/svts-roll/kanaler-och-tjanster/tillgangl...) men denna lösning är tyvärr för krånglig för henne att lära sig. Man måste aktivt gå in på text tv och välja sidan 199 vid varje gång man sätter igång TVn, samt manuellt stänga text TV med Exit knappen för att kunna byta kanal. Detta alternativ går därmed bort.

Nu är frågan alltså, hur bär vi oss åt för att lösa vårat problem? Kan man på något annat sätt få in undertexter utan att gå via text TV via marksända nätet?

Man behöver inte gå via text-tv för att få in undertexterna. Här finns en guide för hur man gör det på Samsungs TV-apparater.

Jag har en äldre släkting med samma problem, men på hennes Panasonic så är man tyvärr tvungen att gå in i menyn göra inställningen varje gång man startar om TV:n, så för henne var det enklast att använda Text-TV.

Dagens smarta TV-apparater är förövrigt väldigt användarovänliga för äldre.

Permalänk

Är det själva TV-signalen som är frågan eller just textningen av programmen?

Har själv enbart marksänd TV via en gammal TV-antenn som legat uppe på vinden sedan vi byggde fastigheten i mitten av 1970-talet och allt funkar perfekt vad beträffar mottagningen av SVT-kanaler och TV4. TVn är en gammal Samsung inköpt strax innan 2010 och jag var väl lite fundersam på om den verkligen klarade DVB-T2 iom digitaliseringen av det marksända nätet för ett par år sedan. Men jag märkte inte ens av omläggningen. Behövde inte ens göra några inställningar på TVn utan plötsligt en dag så hade detta gjorts automatiskt. Text-TV däremot vet jag inte ens om det funkar. Har aldrig testat.

Visa signatur

Öland är faktiskt ett ganska coolt landskap att bo i. Vanligtvis svala vårar och milda höstar, varma somrar och milda vintrar. Öland kallas ju allmänt för "solen och vindarnas ö" och visst kan det blåsa och förvandla Kalmarsund och Östersjön till ett rytande inferno. Men vanligtvis blåser det betydligt MINDRE än 30 dagar per år.
Cheers... Oland4ever.com

Permalänk
Medlem

Förstår nästan inte frågeställningen.

Om det går att installera parabol går det inte att köra med TV-antenn? Handlar det om villa? Lägenhet där parabol sitter på balkong? Utan att vi får veta några förutsättningar blir det svårt att diskutera.

Parabol behöver du inte något abonnemang för 400 kr/m på för att få SVTs kanaler – det är en engångsavgift för programkort för SVTs kanaler om 795 kr (det är bara Allente som finns på satellit sedan sammanslagningen). Däremot kostar deras abonnemang Basic (med några fler kanaler) 319 kr/m.

En modern TV har mottagare för både parabol och TV-antenn.

Det du missar med TV över bredband som finns från flera leverantörer är lokala och regionala sändningar. Det är inget som brukar rekommenderas med mobilt bredband, fungerar det mobila bredbandet mycket bra kan det fungera.

Med TV-antenn får du även TV4 utan abonnemang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det du missar med TV över bredband som finns från flera leverantörer är lokala och regionala sändningar.

Det brukar gå att ställa in vilken lokal sändning man vill ha (se t.ex. hur man gör för Telia). Åtminstone om det gäller att få in SVTs lokalsändningar, om det är helt lokala TV-kanaler vet jag inte om det går.

Permalänk
Medlem

Farsan klarade inte den enkla hubben så till slut blev det CA kort in i tvn, skulle gjort det för flera år sedan med facit i hand.
Det löser ju dock inte ditt text problem...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Det brukar gå att ställa in vilken lokal sändning man vill ha (se t.ex. hur man gör för Telia). Åtminstone om det gäller att få in SVTs lokalsändningar, om det är helt lokala TV-kanaler vet jag inte om det går.

Hos Boxer och Tele2 (som några nämnde) måste du gå in på SVT Play för att se regionala nyhetssändningar, om du inte har TV-antenn inkopplad till box. Telia med box går inte att skaffa utan bredband eller mobil hos Telia, går inte bara att ha TV-tjänsten hos dem.

Telia har inte några lokala kanaler som TV Finland i deras vanliga TV-paket just den kanalen kan köpas till i Finlandspaketet, men TV Finland är just lokal i Teracoms nät så det berör ändå bara vissa områden och är den enda lokala kanalen som finns kvar i marknätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Jag har övervägt IPTV eftersom hon har en 4G router med WiFi i huset, men det verkar inte finnas via mobilt bredband? ADSL, fiber eller coax/kabel TV finns ej.

Jodå, det går att köra IPTV-tjänster via 4G. Det är bara att det drar en del bandbredd, och har man en pott så kan den gå ganska så fort bara för att man slötittar. Problemet då är vad du skall titta med, eftersom

Citat:

AppleTV och liknande lösningar går bort då dessa är för avancerade. Det behöver vara traditionell fjärrkontroll och gränssnitt är jag rädd.

du inte vill ha någon sådan box. Vilket jag köper, iofs, AppleTV är ju inte primärt till för de här grejerna så den är onödigt komplex, men jag vet inte riktigt hur du skall titta på en sådan tjänst.

Då återstår egentligen bara Boxer.

Citat:

Skulle i annat fall ett abonnemang hos Boxer med deras TV box via marksända TV klara av automatiska undertexter?

Detta beror helt på vilken box du använder. Jag skulle föreslå en väldigt gammaldags lösning - kontakta Boxer med ditt problem och fråga om de har någon box att rekommendera.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Jodå, det går att köra IPTV-tjänster via 4G. Det är bara att det drar en del bandbredd, och har man en pott så kan den gå ganska så fort bara för att man slötittar. Problemet då är vad du skall titta med, eftersom

du inte vill ha någon sådan box. Vilket jag köper, iofs, AppleTV är ju inte primärt till för de här grejerna så den är onödigt komplex, men jag vet inte riktigt hur du skall titta på en sådan tjänst.

Då återstår egentligen bara Boxer.

Detta beror helt på vilken box du använder. Jag skulle föreslå en väldigt gammaldags lösning - kontakta Boxer med ditt problem och fråga om de har någon box att rekommendera.

Tack. IPTV och streaming (ex via AppleTV) är ju inte samma sak däremot. Det jag känner som IPTV uppför sig precis på samma vis så som satellit- eller kabel TV

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Tack. IPTV och streaming (ex via AppleTV) är ju inte samma sak däremot. Det jag känner som IPTV uppför sig precis på samma vis så som satellit- eller kabel TV

Om du med IPTV menar de där boxarna som kommer med ett abonnemang från typ Telia, så OK, de fungerar väl mer som en TV antar jag. Jag vet dock inte om de fungerar på vilket nät som helst. De har dock Wifi numer.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Tack. IPTV och streaming (ex via AppleTV) är ju inte samma sak däremot. Det jag känner som IPTV uppför sig precis på samma vis så som satellit- eller kabel TV

Ska du kunna knappa in en kanalplats med siffror på fjärrkontrollen så återstår bara inbyggda mottagare i TVn, eller en tredjepartsbox för marksänd TV eller parabol. Alla boxar från leverantörerna fungerar som strömmande boxar idag (men har givetvis EPG och allt som vanligt) med fjärrkontroller du navigerar med pilar och inte siffror.

Permalänk
Medlem

Om det inte framgår av mina inlägg så skulle jag alltså rekommenderat en ny TV och TV-antenn eller parabol.

Anslut sedan TVn även till deras WiFi så kan de lära sig använda appar om de vill och anhöriga kan använda appar om ni vill se något tillsammans eller underhåller sig framför TVn vid besök. Ålder säger inte riktigt hur frigående folk är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Om det inte framgår av mina inlägg så skulle jag alltså rekommenderat en ny TV och TV-antenn eller parabol.

Anslut sedan TVn även till deras WiFi så kan de lära sig använda appar om de vill och anhöriga kan använda appar om ni vill se något tillsammans eller underhåller sig framför TVn vid besök. Ålder säger inte riktigt hur frigående folk är.

Tack men det är ej aktuellt.

Skrivet av Petterk:

Förstår nästan inte frågeställningen.

Om det går att installera parabol går det inte att köra med TV-antenn? Handlar det om villa? Lägenhet där parabol sitter på balkong? Utan att vi får veta några förutsättningar blir det svårt att diskutera.

Parabol behöver du inte något abonnemang för 400 kr/m på för att få SVTs kanaler – det är en engångsavgift för programkort för SVTs kanaler om 795 kr (det är bara Allente som finns på satellit sedan sammanslagningen). Däremot kostar deras abonnemang Basic (med några fler kanaler) 319 kr/m.

En modern TV har mottagare för både parabol och TV-antenn.

Det du missar med TV över bredband som finns från flera leverantörer är lokala och regionala sändningar. Det är inget som brukar rekommenderas med mobilt bredband, fungerar det mobila bredbandet mycket bra kan det fungera.

Med TV-antenn får du även TV4 utan abonnemang.

Det är en villa som haft parabol men som förutsättningarna har förändrats så mottagningen är ej OK längre pga vegetation. Antenn för marksänt finns och fungerar men där saknas automatiska undertexter vad det verkar. Söker ej efter andra kanaler, bättre bild eller annat, utan så absolut grundläggande det bara går men via antingen 4G mottagning alternativt marksänt nät där undertexter är standard. Hon är tyvärr nästan helt döv och på grund av ålderskrämpor låst till hemmet majoriteten av tiden, där TV står för en sorts sällskap och underhållning, och hon är så extremt oteknisk det bara går, därav går allt vad "smarta appar" bort.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Antenn för marksänt finns och fungerar men där saknas automatiska undertexter vad det verkar.

Är det separat digitalbox eller används den inbyggda i TV:n? Vad är det för TV / box i så fall?

Marksänd TV stödjer textning, men om det är en väldigt ålderstigen TV/box så kanske Text-TV är enda sättet att visa den på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Antenn för marksänt finns och fungerar men där saknas automatiska undertexter vad det verkar.

Nej, det beror ju på funktionerna i mottagaren. Inbyggd eller fristående så finns det olika funktioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Antenn för marksänt finns och fungerar men där saknas automatiska undertexter vad det verkar.

Det är här jag menar att det beror på vilken specifik box du har (eller om det är inbyggt i TVn). Prova att prata med Boxer om de har någon box att rekommendera för dina behov.

Visa signatur

5900X | 6700XT