Permalänk
Medlem

Jobbade för hemglass för en massa år sen, de som handlade mest då var "far-far som fått sig ett par groggar på en fredag och vill göra barn-barnen glada" samt de som bodde långt ut på landet köpte ofta hamburgare och fiskgratäng.
Men idag skulle jag inte köpa nått av hemglass, dyrt och snål kvalitet på grejerna.

Visa signatur

Phanteks Eclipse P400S | Corsair RM850x V2 Vit
Gigabyte B550M DS3H | Ryzen 9 5900X | ADATA XPG DDR4 2x16 Gig 3000Mhz
Arctic Cooling Liquid Freezer II 360 | Samsung och Crucial SSD
RTX 4070 FE | Acer Predator Z321QU | BenQ PD3200Q
Apple Airport Extreme x 5 | Bahnhof 500/500

Permalänk
Medlem

Tycker inte jag har hört glassbilen nån gång under hela mitt vuxna liv. Vet inte om jag bara förtränger ljudet.

När jag var liten var det förstås spännande när den kom, men morsan tyckte glassen var sisådär och gick sällan med på att köpa. Till och med i återblick så tycker jag det är lite tråkigt. Skulle jag få barn själv så blir det OK'at glassköp varje gång!

Visa signatur

i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | GTX Titan X (Pascal) | En hel hög andra..

Permalänk
Medlem

Nu tycker jag många här är lite griniga..

För mig är det lite barndom, och jag stöttar gärna dom för det. Mina barn ska också få uppleva glassbilen.

Dom senaste gångerna skickade som med en massa lösa pinnglassar gratis. Mycket trevlig personal och glassen är faktiskt god och fin.

Ja, det är lite dyrt, men anser inte att man bör äta glass varje dag heller.
Så dyrt är det inte, så att man inte har råd.

Stötta glassbilen 🙌😊

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Testat Alvestaglass himmelsk röra, Chokladbomb eller Gammaldags vanilj?
Eller SIA SaltKaramell?

Sötade med Stevia.

Det tror jag inte. Men min favorit är Magnum sockerfri. Oavsett så är Hemglass sockerfria helt ok.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BergEr:

Deras egna är ganska skit nu skulle jag säga men det duger varma dagar.

Vi köper främst 1L byttor från andra märken som säljs via Hemglass och de (2020-2022) har varit väldigt bra. Bättre än vad man hittar i frysdisken på många matbutiker.

Ja de har väl Engelholmsglass nu, som är helt ok. Jag minns när de lanserade "Sundborn", det skulle ju vara deras lyxigare sortiment, men det räcker kanske inte idag.

I allmänhet tycker jag i alla fall den vanliga glassen har blivit sämre på senare år. Billig glass typ Big Pack känns mer kemisk och som den har mer luft än förr, och även de som ska vara lite bättre har ju blivit sämre. Halvlitrarna med gräddglass exempelvis. GB Gammaldags vanilj är väl den enda som faktiskt smakar grädde fortfarande, från de större märkena. Samtidigt har det kommit fler mindre märken, men jag vet inte om de är så värst bra egentligen. Järnaglass exempelvis borde vara god med deras knäppa filosofi och så, men ärligt talat är den inte särskilt speciell och definitivt inte prisvärd. Ben och Jerrys och liknande kan väl vara ok, men de har ju inga vanliga smaker utan det ska vara massa godis och skräp i glassen liksom. Lidls lyxigare vaniljglass har vunnit flera jämförelser och den är också helt ok, men inte så bra.

Jag är glad för min glassmaskin i alla fall.

Permalänk
Medlem

Sambon och sonen tycker det är kul att köpa från hemglassbilen.

Hörde någon säga att det var billigare att köpa av den än i affären, känner inte personen, men gissar att hen gått LHS.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Har inte köpt av glassbilen sen dom hade den gudomliga Dallas på halvliter, men blir allt lite sugen på Sundborn Punsch nu när man läser inläggen

Permalänk
Medlem

Hemglass har inte kört hemmavid jättemånga år, handle dock för mycket av glassbilen, en mer "lokal" variant som säljer Engelholms glass. Så jag saknar alternativet, Hemglass kör inte hos mig.

Permalänk
Medlem

Handlar ibland för barnen tycker det är roligt men de har ju ett gäng sorter som är riktigt goda också så det blir några lådor lite då och då. De laktosfria Sandwichglassarna är riktigt fina.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Ja de har väl Engelholmsglass nu, som är helt ok. Jag minns när de lanserade "Sundborn", det skulle ju vara deras lyxigare sortiment, men det räcker kanske inte idag.

I allmänhet tycker jag i alla fall den vanliga glassen har blivit sämre på senare år. Billig glass typ Big Pack känns mer kemisk och som den har mer luft än förr, och även de som ska vara lite bättre har ju blivit sämre. Halvlitrarna med gräddglass exempelvis. GB Gammaldags vanilj är väl den enda som faktiskt smakar grädde fortfarande, från de större märkena. Samtidigt har det kommit fler mindre märken, men jag vet inte om de är så värst bra egentligen. Järnaglass exempelvis borde vara god med deras knäppa filosofi och så, men ärligt talat är den inte särskilt speciell och definitivt inte prisvärd. Ben och Jerrys och liknande kan väl vara ok, men de har ju inga vanliga smaker utan det ska vara massa godis och skräp i glassen liksom. Lidls lyxigare vaniljglass har vunnit flera jämförelser och den är också helt ok, men inte så bra.

Big Pack är numera helt mjölkfri för de som missat det

Permalänk
Medlem

Hemglassbilen är väl en trevlig grej?

Jag har svårt att förstå att något så oskyldigt som hemglassbilen kan uppröra så mycket negativa känslor. Att ett 6 pack med glass kostar 10 kronor mer än i glassbilen vad samma glass gör i butiken är väl inte så konstigt när man får det hemkört? Att det skulle vara den mikroskopiska prisskillnaden som gör att man bojkottar hemglass är för mig obegripligt. Om det ger ungarna en kul upplevelse så har jag svårt att se att det inte är värt en tia?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Havrefras_:

Jag har svårt att förstå att något så oskyldigt som hemglassbilen kan uppröra så mycket negativa känslor. Att ett 6 pack med glass kostar 10 kronor mer än i glassbilen vad samma glass gör i butiken är väl inte så konstigt när man får det hemkört? Att det skulle vara den mikroskopiska prisskillnaden som gör att man bojkottar hemglass är för mig obegripligt. Om det ger ungarna en kul upplevelse så har jag svårt att se att det inte är värt en tia?

Det är väl snarare en tia mer per glass, liknande priser som styckglassar hos pressbyrån

Permalänk
Medlem

Gillar som när glassbilen kommer det är lite mysigt.. däremot köpte jag här för nån månad sen och helvete vad dyrt.
Grabben ville ha päronsplit och den fanns bara i en stor mix så köpte den.

379:- !! fan nästan 400kr.. 😓😓 28 glassar (13,50:-/st)

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Vi köper när den kör förbi vår sommarstuga för att barnen vill ha, men är vi hemma finns det betydligt bättre och billigare glass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Havrefras_:

Mikroskopisk prisskillnad?

Deras glassbåtar skall numera tillverkas av Sia Glass. Så då kan man ju köpa dem av Hemglass för 16kr/styck, eller från ICA eller Willys för 8 eller 7 kr styck....

Permalänk
Medlem

När jag hör signalen

"Nu lurar vi barn, nu lurar vi barn, på deras veckopeng"

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.25GHz | 32GB RAM 3000MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

När jag hör signalen

"Nu lurar vi barn, nu lurar vi barn, på deras veckopengmed våran glassreklam"

FTFY

Permalänk
Medlem

Har inte handlat från Hemglass en enda gång i mitt vuxna liv. Inte ens reflekterat över att dom stannar på vår gata. Idag mötte jag dom strax utanför porten och blev 689:- fattigare. Å andra sidan fick jag glädjen att ge min tvååring sin första glasspinne.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vangen:

När jag hör signalen

"Nu lurar vi barn, nu lurar vi barn, på deras veckopeng"

Brorsan hade en annan variant

"Nu lurar vi barn, nu lurar vi barn, med vår skitreklam"

Men jag hör hellre hemglassbilen än kyrkor eller mosker, bara hemglass kommer med goda nyheter

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk

Hemglass..... Föreslår nytt namn Hämdglass kommer till vårt villaområde på torsdagar, startar vid 14.00??? Och avslutar rundan vid åttasnåret, femtio olika smågator och han plingar vid alla!!! Säljer han inte tillräckligt bra kommer han på Fredagen med!! Fick för mig att gå ut och kolla sortimentet? Och väl där och han kvickt med handen på fryslyckan fick man ju upp med börsen. Dyraste glass jag köpt på mycket länge, gömde den för ungarna ska jag äta själv, när dom börjar jobba och pröjsa hemma ska jag bjuda Hehe

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Jag som tänkte söka jobb där (vill ha ett budbilsjobb).

Skrivet av Baxtex:

Den stannar princip utanför huset. Ungarna tjatar direkt.

Flytta 😁

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Tycker att det är ganska märkligt att folk köper hemglass, men fru är märklig nog att ibland köpa hemglass och i hennes fall så är det oftast en impuls på att hon är sugen på glass då hon hör melodin.
Konstigt det där...

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av MasteraCe:

Gillar som när glassbilen kommer det är lite mysigt.. däremot köpte jag här för nån månad sen och helvete vad dyrt.
Grabben ville ha päronsplit och den fanns bara i en stor mix så köpte den.

379:- !! fan nästan 400kr.. 😓😓 28 glassar (13,50:-/st)

Har du sätt vad en magnum kostar på Ica?

13,50 st är billigt i dagens Sverige.

Har inte köpt från glassbilen på länge... Dels för att vi måste boka bilen så att den kommer till våran by.. och dels för att det är dålig variation i små påsarna.. många ofta säljs bara glassen jag vill ha i stor påse med annan glass jag inte vill ha.. så blir aldrig att amn köper där..
Då åker jag hellre till smultronstället en eller 2 ggr om året istället och äter en av deras glassar 🙂

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem

Det blir oftast när vi är nere i sommarstugan och man inte är körduglig, men det lär säkert bli oftare när dottern är äldre för att fatta eftersom bilen stannar ute på gatan.
Men då får jag försöka lösa det med att alltid ha lite glass hemma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragone:

Har inte köpt från glassbilen på länge... Dels för att vi måste boka bilen så att den kommer till våran by.. och dels för att det är dålig variation i små påsarna.. många ofta säljs bara glassen jag vill ha i stor påse med annan glass jag inte vill ha.. så blir aldrig att amn köper där..
Då åker jag hellre till smultronstället en eller 2 ggr om året istället och äter en av deras glassar 🙂

Lidl har mandelpinne 6 för 26 ungefär, smakar lika bra som GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dragone:

Det är inte direkt Magnum vi pratar om dock. Tre av de fem sorterna är mini-varianter och de övriga är Piggelin och Päronsplit. Jämför exempelvis med GB's klassikerlåda. Typ halva priset, inte riktigt lika lyxiga glassar allihop men fullsize i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Ja GB bigpack är ju vegansk sen två år tillbaka och innehåller ingen grädde nå mer

Flesta har bytt ut grädden mot skummjölk (även BJ osv som imo har hemsk glass), man får gå upp en hel del för att få riktig svensk grädde.

Järnaglass har jävligt god sorbet dock

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BergEr:

Ja GB bigpack är ju vegansk sen två år tillbaka och innehåller ingen grädde nå mer

Jaha, det var nog mer än två år sedan jag köpte det så det har jag inte märkt. Jag gissar att det inte smakar så bra? Veganglass är generellt något jag undviker, Tofu-line exempelvis smakar hemskt, men sorbet eller glass baserad på kokosmjölk kan ju vara gott och veganskt.

Citat:

Flesta har bytt ut grädden mot skummjölk (även BJ osv som imo har hemsk glass), man får gå upp en hel del för att få riktig svensk grädde.

Triumf stora förpackningar har i alla fall kvar grädde, men de smakar inte direkt bra för det.

Citat:

Järnaglass har jävligt god sorbet dock

Så kan det vara. Här i Göteborg finns ju Lejonet och björnen som gör rätt bra glass, framför allt deras italienska glass, men även deras sorbeter är bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

<klipp> Ben och Jerrys och liknande kan väl vara ok, men de har ju inga vanliga smaker utan det ska vara massa godis och skräp i glassen liksom. <klipp>

Ja, konstigt med godis i glass, jag är för gammal kanske. Det blir ju vidrigt sött med kaksmulor etc i glassen. Äter hellre hemglass än Ben&Jerrys alla dagar i veckan. Fast, nu är det ju som sagt väldigt sällan. Det blir helt enkelt för dyrt att betala kring 400kr för 3 paket med glass, kan få samma sak på Lidl för max 200, förmodligen mindre (och Lidl ligger 5 minuter gångväg bort, på väg från barnens skola).

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 6GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragone:

Jo om det nu varit magnum, hälften är ju päron splitt och piggelin.

Sen finns ju daim och tiptop men dom är ju av miniformat dessutom 😆👌

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!