Vilket av dessa färdiga burkar är bäst/bäst för priset? RTX 4090

Permalänk
Medlem

Tack! Tror jag kör på ditt alternativ! Borde klara mig på 2 nvme så kör nog MSI moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AvantiJ:

https://www.inet.se/datorbygge/b1381877/smilehttps://cdn.inet.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/datorbygge/bild/b1381877/smile

Sååå där efter att ha lusläst data och tester från allt från kylare till nätagg ljudnivå och prestanda så blev det denna skapelse.

CPU kylaren 280 prestera kanske konstigt nog bättre och tystare till 7800x3d än 360.

Den i nuläget bästa CPU till gaming men fortfarande stark till andra uppgifter med det finns cpu som presterar högre om man sitter i tung körda program hela dagarna men om focuset är på gaming och lite jobb då och då så är det här den bästa.
Såg att du inte behövde wifi men det följde med oavsett om inte annat får du ju blåtand med kanske kommer till hands nån gång.
Riktigt snabba minnen här går det att välja lite långsammare men du sparar inte många hundralappar och när du ändå går all in på allt annat så kan man lika gärna köra på dessa

Riktigt snabb nvme 2TB med inbyggd dram/cache

Tyst gående fläktar med bra prestanda till chassit.

Nu utgår jag ifrån att inet redan tänker så här men kan skicka med meddelande att 3 fläktar i fronten för inluft
1 fläkt bak för utblås och CPU kylaren i toppen

Nättagget var mest prisvärt när det kommer till ljud om du vill ha tystare än corsair RM1000E det vilket jag inte tror att du behöver så får man gå upp till asus rog strix aura som ligger i skrivande stund på 2890:-

Be dem installera windows och sen köper du en key ifrån programvarukungen eller dylig site för att aktivera bara.

Funkar kortet RTX 4090 WINDFORCE i detta chassi också, för nu är kortet som du lagt upp slut, eller ska man välja annat kort?

Ödmjukast, Henrik

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrHenka:

Funkar kortet RTX 4090 WINDFORCE i detta chassi också, för nu är kortet som du lagt upp slut, eller ska man välja annat kort?

Ödmjukast, Henrik

https://www.inet.se/datorbygge/b1382522/hhh

Ja det hade den. Men gaming oC är en bättre variant av den

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrHenka:

Funkar kortet RTX 4090 WINDFORCE i detta chassi också, för nu är kortet som du lagt upp slut, eller ska man välja annat kort?

Ödmjukast, Henrik

Alla 4090 kort får plats i chassit. Försökt att hitta info om windforce och de andra.
Det jag kommit fram till om du är bekväm med det är att välja gigabyte gaming oc och sen ställa in din egen fläktkurva för att ha en bra ljudnivå. Annars det som får bäst reviews i tyst och kylning är asus strix oc versionen men den är ocksp dyrast

Permalänk
Medlem

Yes jag valde fråga om windforce eftersom Toms hardware skrev att oc kortet var stort och en annan att ljudnivån var högre än ”founder.

Kan inte spräcka budget hur mkt som helst.

Daytone jag hittar ej info om att oc är bättre än windforce hur ska man veta det?

Mvh Henrik

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrHenka:

Yes jag valde fråga om windforce eftersom Toms hardware skrev att oc kortet var stort och en annan att ljudnivån var högre än ”founder.

Kan inte spräcka budget hur mkt som helst.

Daytone jag hittar ej info om att oc är bättre än windforce hur ska man veta det?

Mvh Henrik

Jag hitta samma som daytone. Om du känner att du kan ändra fläkt kurvan själv så kör på gaming oc. Om du inte känner det och vill ha tystare så får man gå upp i pris. Jag hitta på youtube och en review sida

Permalänk
Medlem

Samt gaming oc har bättre än windforce när det gäller kylning för vram och "power phases"

Permalänk
Medlem

och det är inte så svårt att ändra fläktkurvor. Jag använder ett program som hetter FanControl villket är väldigt enkelt. Så länge du inte vill sätta in det i bios

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Medlem

Jag har ju använt MSI afterburner på mitt 2080TI men vill helst undvika sånt (låter så förbannat).

Får nog bli oc kortet men tror inte jag kan ställa in fläktkurvor så det får nog låta lite då (om den har bättre kylning än windforce dvs)

Mvh Henrik

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrHenka:

Jag har ju använt MSI afterburner på mitt 2080TI men vill helst undvika sånt (låter så förbannat).

Får nog bli oc kortet men tror inte jag kan ställa in fläktkurvor så det får nog låta lite då (om den har bättre kylning än windforce dvs)

Mvh Henrik

ok. Jag drar ner mitt kort till typ noll när den är idel. Samt ingen av 4000 seire korten låter så mycket på grund av dom gigantiska heatsinksen

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrHenka:

Jag har ju använt MSI afterburner på mitt 2080TI men vill helst undvika sånt (låter så förbannat).

Får nog bli oc kortet men tror inte jag kan ställa in fläktkurvor så det får nog låta lite då (om den har bättre kylning än windforce dvs)

Mvh Henrik

Kanske nån vänlig själ i forumet som kan beskriva hur du ska göra steg för steg när du har fått hem datorn att ställa in fläktkurvan bättre

Permalänk
Medlem

Nu är datorn beställd med ett OC kort.

Tyvärr får Inet ej installera Windows utan sina egna licenser (vilket kostar över 1000kr) så jag laddar ner Windows 11 fr windows hemsida och lägger på en usb-sticka så får jag boota upp datorn på stickan och sedan fylla i nyckel från programvarukungen?

Är det så det funkar? (fattar inte hur programvarukungen kan vara så billiga)

mvh Henrik

Permalänk
Medlem

Kunde dom inte instalera gratis varainten av windows?

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Medlem

Här har du guide hur du går tillväga med installationen
https://faq.programvarukungen.se/article/143-windows-11-home-...

Permalänk
Medlem

Berätta gärna sen hur nöjd du är. Blev lite tids investerad i detta så skulle vara kul att höra

Permalänk
Medlem
Skrivet av AvantiJ:

Berätta gärna sen hur nöjd du är. Blev lite tids investerad i detta så skulle vara kul att höra

Absolut! Stort tack!!

Permalänk
Medlem

Om möjlighet finns så skulle jag byta ut nätaggregatet då RMe använder taiwanesiska kondensatorer och en mindre 120 mm fläkt. Skulle ha bytt till RMx som använder japanska kondensatorer och en större 140 mm fläkt. Bättre kvalitet och bättre kylning helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellmo:

Om möjlighet finns så skulle jag byta ut nätaggregatet då RMe använder taiwanesiska kondensatorer och en mindre 120 mm fläkt. Skulle ha bytt till RMx som använder japanska kondensatorer och en större 140 mm fläkt. Bättre kvalitet och bättre kylning helt enkelt.

Det är ett riktigt bra nätagg som är valt, som har fått platinum av cybertronics i rating

Sen då han kör ett 4090 så vill inet att man kör med atx 3.0 nättagg vilket rm1000x inte är om man inte kör shift versionen och då kan man lika gärna köra på asus rog aura i den prisklassen

Permalänk
Medlem
Skrivet av AvantiJ:

Det är ett riktigt bra nätagg som är valt, som har fått platinum av cybertronics i rating

Sen då han kör ett 4090 så vill inet att man kör med atx 3.0 nättagg vilket rm1000x inte är om man inte kör shift versionen och då kan man lika gärna köra på asus rog aura i den prisklassen

Inget fel på RMe, men RMx har som sagt bättre kvalitet på komponenterna, större fläkt för bättre kylning samt 3 års längre garantitid, och när det skiljer så lite i merkostnad ser jag ingen anledning att inte välja det senare.

Och angående Asus så är deras kvalitetskontroll allt annat än bra. Problemen med coil whine på deras grafikkort och moderkort är vida kända. Kan därför inte rekommendera någon att köpa deras produkter.

Det är Shift-versionen jag syftade på, vilket jag skulle ha varit tydlig med att skriva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrHenka:

Absolut! Stort tack!!

Har du fått hem grejerna? Nyfiken på hur nöjd du är

Permalänk
Medlem

Är nöjd!
Förvånansvärt tyst jämfört min 2080ti-dator.
Det tar några sekunder längre tid på sig i startup men Windows 11 flyter fint och har fantastiska frames i spel. Alltså verkligen riktigt bra prestanda. Litet minus var att den inte startade direkt men lyckades trots min egen ohändighet hitta felet, var en kabel som lossnat i en koppling under transport.

Har bara använt datorn 4-5 dagar så kanske återkommer om jag hittar några pet peeves.

Stort tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrHenka:

Är nöjd!
Förvånansvärt tyst jämfört min 2080ti-dator.
Det tar några sekunder längre tid på sig i startup men Windows 11 flyter fint och har fantastiska frames i spel. Alltså verkligen riktigt bra prestanda. Litet minus var att den inte startade direkt men lyckades trots min egen ohändighet hitta felet, var en kabel som lossnat i en koppling under transport.

Har bara använt datorn 4-5 dagar så kanske återkommer om jag hittar några pet peeves.

Stort tack för hjälpen!

Hej jag tänkte köpa en ny dator och undrar om du är lika nöjd än med din?
Skulle du nu i efterhand ha tagit bort eller lagt till något och har du några extra + eller - du kan säga?

Mvh Dan

Visa signatur

Samsung 49" 240hz ,AOC 32" CQ32G1 | Iiglo Ms410|
Intel Core i7 8700K |Corsair 32GB DDR4 3000Mhz
ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC
Fractal Design Define R5|Samsung 960 500GB|Samsung 850 500GB|
ASUS ROG STRIX Z370-G GAMING|Corsair Hydro H115i|2Tb Lagring.