Blåst på nya däck? Bythjul

Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

Jag har aldrig känt oro när bakvagnen glider åt sidan. Men när man inte kan styra eller bromsa, då kniper man åt där bak.

Det faktum att du tror dig kunna parera en vattenplaning på bakaxeln säger allt jag behöver veta angående dig och din kunskap. Jag kan ha fel, men vet du den där omogna, allvetande dåren som körkortsboken ger så många exempel om? Jag tror du och han hade kommit bra överens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Nu spårade ju tråden ur en smula men på riktigt, bästa däcken fram.
Tänk så här:

Häll ut massa vatten på bordet och daska till det ordentligt med handen - hur mycket vatten är kvar på bordet?
Mao bäst däck fram som kan ta hand om vatten - bakdäcken kör ju i samma spår så de behöver inte ta hand om lika mycket.
INGET kan fan få mig att tro annorlunda.

Du förstår helt enkelt inte.

Där ute, på vägarna i verkligheten, så kör inte bakdäcken i exakt samma spår som framdäcken. Att man måste sitta och förklara sådan enkel logik för nötter som man måste dela vägarna med gör så att man vill parkera bilen. Herre min gud alltså.

Ett enkelt filbyte eller en lite skarpare kurva på landsväg och dina bakdäck kommer bokstavligen köra rakt över de vattenmassor dina framdäck tryckt undan och/eller på vatten dina framdäck ej passerat och din bakvagn kommer skicka dig till Narnia. Enjoy. Hoppas ni inte tar med er någon annan på färden bara - annars har vi nog bara städat genpoolen lite, vilket inte behöver vara så dumt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av haijen:

Detta stämmer helt och fullt om man har ett par dåliga däck och ett par bra däck. Men däremot så om man börjar med 4 nya däck, så är det lämpligaste att växla dessa mellan bak och fram (vid varje däckbyte sommar/vinter om man inte kör så mycket, eller oftare om man kör mycket), för att få jämt slitage på däcken så man slipper hamna i situationen att ha 2 kassa däck och 2 ok däck. Det tas även upp i en av filmerna som länkades ovanför. Så har man två däck som fortfarande är bra så är det lämpligt att rotera dessa och inte "alltid absolut bästa däcken bak". I filmen pratade representanten från Nokia om att man ska rotera däcken för att undvika mönsterdjupsskillnad på över 2 mm. Så man kan väl säga att om man kör så mycket att skillnaden i däckslitage är mer än så, bör man skifta däck under säsongen också.

Men om man t.ex. köper enbart 2 nya däck så absolut, släng på de bak!

Ja, men du har ingen större skillnad i mönsterdjup efter en säsong, den är väldigt marginell vid normalt slitage, så då är det ju en ickefråga. Rotation är bra ja. Men den ska ju ske på likvärdiga hjul innan "problemet" uppstått s.a.s.. Men jag förstår din poäng och håller med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mlampa:

Du förstår helt enkelt inte.

Där ute, på vägarna i verkligheten, så kör inte bakdäcken i exakt samma spår som framdäcken. Att man måste sitta och förklara sådan enkel logik för nötter som man måste dela vägarna med gör så att man vill parkera bilen. Herre min gud alltså.

Ett enkelt filbyte eller en lite skarpare kurva på landsväg och dina bakdäck kommer bokstavligen köra rakt över de vattenmassor dina framdäck tryckt undan och/eller på vatten dina framdäck ej passerat och din bakvagn kommer skicka dig till Narnia. Enjoy. Hoppas ni inte tar med er någon annan på färden bara - annars har vi nog bara städat genpoolen lite, vilket inte behöver vara så dumt.

Man ska inte glömma bort att vägarna i Sverige på många håll är väldigt spåriga, så det är inte heller en plan yta med en vattenfilm på, utan nära nog som att köra ut i en sjö om det regnar mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mlampa:

Du förstår helt enkelt inte.

Där ute, på vägarna i verkligheten, så kör inte bakdäcken i exakt samma spår som framdäcken. Att man måste sitta och förklara sådan enkel logik för nötter som man måste dela vägarna med gör så att man vill parkera bilen. Herre min gud alltså.

Ett enkelt filbyte eller en lite skarpare kurva på landsväg och dina bakdäck kommer bokstavligen köra rakt över de vattenmassor dina framdäck tryckt undan och/eller på vatten dina framdäck ej passerat och din bakvagn kommer skicka dig till Narnia. Enjoy. Hoppas ni inte tar med er någon annan på färden bara - annars har vi nog bara städat genpoolen lite, vilket inte behöver vara så dumt.

Vanligtvis anpassar man hastigheten efter väglag men rätt som det är kommer det sjukt mycket vatten och jag vill påstå att i 99% av fallen är det rak väg. Du är nog nöten här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Vanligtvis anpassar man hastigheten efter väglag men rätt som det är kommer det sjukt mycket vatten och jag vill påstå att i 99% av fallen är det rak väg. Du är nog nöten här

Exakt. Och i dessa plötsliga fall VILL du ha vattenplaningen på dina främre däck FÖRST så att du har möjlighet att rädda situationen och möjligtvis ditt liv, när bakaxeln släpper spelar det ingen roll om ditt levebröd bygger på att hantera fordon - du kommer att skickas på en resa där du är passageraren.

Fascinerande hur folk ändå inte förstår konceptet bakom detta tankesätt utan faller in på rena teknikaliteter som inte har någon som helst förankring i hur verkligheten kommer spelas ut.

En studie hur fort det går och hur fullständigt chanslös man är när en vattenplaning inträffar:
https://www.youtube.com/watch?v=BuNaeUzgjdU

Finns det en chans att undvika detta och det innebär en så enkel sak som att lägga bästa däcken bak som delvis en väckarklocka för underlag och fart och att förhindra att den axel som håller dig på vägen inte släpper, så spelar det faktiskt ingen som helst roll att bästa däcken fram faktiskt trycker undan x antal liter vatten mer eller att du stannar x antal meter kortare. Ta ett djupt andetag och använd den insikt och analysförmåga vi människor faktiskt har till hands.

And thats that. Det råder näst intill 100% konsensus om detta bland alla som jobbar med frågor som dessa, så vad någon forumit på SweC säger ändrar inte mycket, det är bara synd om någon som råkar läsa deras fabler faktiskt gör som dom säger och råkar illa ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mlampa:

Det faktum att du tror dig kunna parera en vattenplaning på bakaxeln säger allt jag behöver veta angående dig och din kunskap. Jag kan ha fel, men vet du den där omogna, allvetande dåren som körkortsboken ger så många exempel om? Jag tror du och han hade kommit bra överens.

Tror? Jag har gjort det minst 100 gånger med min Spyder. Det finns inget värde i att fortsätta denna diskussion. Tänk på mig när du får en högersmäll eller åker rakt fram i en korsning och eller kurva. Dessa kunde du ha undvikit med bättre kunskap.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

Jag har gjort det minst 100 gånger med min Spyder.

Cool story bro.

Har du fått vattenplaning 100 gånger borde du ser över ditt körsätt. Naturligtvis tror jag inte på dig, men du hajjar. Du gör inte direkt någon tjänst åt dina argument och bilden av dig själv, haha.

Aja, gokväll min gode hockexx, vi är överens om en sak iaf, detta leder ingenvart

Permalänk
Medlem
Skrivet av mlampa:

Cool story bro.

Har du fått vattenplaning 100 gånger borde du ser över ditt körsätt. Naturligtvis tror jag inte på dig, men du hajjar. Du gör inte direkt någon tjänst åt dina argument och bilden av dig själv, haha.

Aja, gokväll min gode hockexx, vi är överens om en sak iaf, detta leder ingenvart

Du får vattenplaning enkelt med dessa redan med bra bakdäck då vikten är låg bak. Med slitet bakdäck så räcker det med våt (nästintill fuktig) väg. Det behöver inte regna för stunden.

Jo jag har fått minst 100 vattenplaningar med den. Det har inte med hur jag kör att göra utan på grund av hur de är byggd då de har väldigt låg vikt bak. Även om de inte alltid känns så ser man det på displayen

Det krävs nog att man framfört ett liknande eller samma fordon för att förstå vad jag pratar om.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F