Luftrenare för rökaregrannar?

Permalänk

Luftrenare för rökaregrannar?

Hej!

Jag behöver hjälp med hitta bra luftrenare i våra sovrummet. Min sambo är känsligare mot rök. Nu när det är våren så många grannar röka i balkong så rök kommer i våra sovrummet. Så någon här I SweC ha erfarenhet med luftrenare som är riktig bra mot rökare?

Prisklass runt 1000kr - 3000kr.

Tack förhand!

Ha fin solig lördag

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D - Processor: Intel Core i7 8700K 3.7 GHz - Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS Ultra Gaming - Kylning: Corsair H150I RGB PRO - Raminne:Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB - Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC - Nätagg: EVGA Supernova G2 750 - 2 TB Western digital - M2 Corsair Force MP510 960GB - SSD 1 TB Samsung EVO 860

Skärmar: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q G-Sync+Asus TUF Gaming VG27BQ 27 G-Sync

Permalänk
Medlem

Du behöver kolfilter för att få bort doft, så kolla efter såna som har det.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Permalänk

En mer prisvärd variant som du kompletterar med kolfilter.
Finns även som bord. Har ett par stycken av dessa. Nya filter "kostar inte skjortan" heller och det är viktigt tycker jag.

https://www.ikea.com/se/sv/p/starkvind-luftrenare-vit-smart-5...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk

Grymma tips, då jag har samma bekymmer.
Jag skulle gärna ha en sådan här på min inglasade balkong, för att undvika att grannarnas rök dras in i min lägenhet. Frågan är vad den klarar för omgivnningstemperatur, det blir ju ner mot -10C på vintern och upp mot +65C på sommaren.

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arkebuzer:

Grymma tips, då jag har samma bekymmer.
Jag skulle gärna ha en sådan här på min inglasade balkong, för att undvika att grannarnas rök dras in i min lägenhet. Frågan är vad den klarar för omgivnningstemperatur, det blir ju ner mot -10C på vintern och upp mot +65C på sommaren.

Det kommer inte att fungera. Det tar flera timmar för en luftrenare att rena luften i ett litet, slutet rum. Ställer du den på en inglasad balkong så kommer den inte ha någon effekt överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem

Av egen erfarenhet (tyvärr) så funkar det inte så bra som man innerst inne hoppas. Jag hade COWAY AP-1008DH på 24/7.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem

modda fast kolfilter vid alla ventiler

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hattifnatten:

Av egen erfarenhet (tyvärr) så funkar det inte så bra som man innerst inne hoppas. Jag hade COWAY AP-1008DH på 24/7.

Jag har också den erfarenheten när det gäller röklukt. Jag brukar ha luftrenare som får stå igång hela tiden i sovrummet under somrarna för att minska mängden pollen. Det funkar mot pollen, men när grannarna går ut och röker så försvinner inte röklukten märkbart snabbare.

Jag har haft lite olika luftrenare, men just nu så använder jag starkvind (den som ser ut som ett bord). Men jag fick köpa kolfiltret separat, i grunden kom den bara med partikelfilter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Det kommer inte att fungera. Det tar flera timmar för en luftrenare att rena luften i ett litet, slutet rum. Ställer du den på en inglasad balkong så kommer den inte ha någon effekt överhuvudtaget.

Nej, precis, kommer inte funka att bara ställa en luftrenare i rummet. Man måste filtrera inluften, vilket blir besvärligt i en vanlig lägenhet, där den brukar komma in via en massa olika vägar.

Eventuellt skulle man kunna göra någon lite mer radikal variant där man tar in filtrerad luft på ett ställe via en fläkt, och skapar ett lätt övertryck i lägenheten för att undvika att ofiltrerad luft kommer in andra vägar. Alltså i princip vända på hur ventilationen sannolikt fungerar i nuläget. Frågan är dock om det är lämpligt, eller ens tillåtet, att fippla med ventilationen på det sättet. Man bör kolla upp det ordentligt innan man gör något.

Allra bäst vore om prejudikaten som möjliggör balkongrökning omprövades. Attityden till rökning har generellt ändrats till det mer restriktiva med åren, tror inte det är så självklart att man skulle anse ett rökförbud som en större inskränkning i de boendes frihet än att tvingas stå ut med stanken från rökande grannar längre.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arkebuzer:

Grymma tips, då jag har samma bekymmer.
Jag skulle gärna ha en sådan här på min inglasade balkong, för att undvika att grannarnas rök dras in i min lägenhet. Frågan är vad den klarar för omgivnningstemperatur, det blir ju ner mot -10C på vintern och upp mot +65C på sommaren.

Hade inte fungerat alls och enheten hade blivit skrot inom några månader.

Mina från Electrolux börjar låta illa bara av att det drar luft som är kring 0-5c på dem.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk

Förvisso en säljsida men ändå
https://www.luftrenare.se/i/information-om-luftrenare/luftren...
Hade hos min mor med uv, literesultat inbillade man sig kanske men, ingen aning.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Jag kikade runt vad som gäller för balkongrökning, och tillsynes verkar det vara fritt fram - om det inte stör(?) i någon större grad. (helt mongo) Å andra sidan, är det upp till ägaren av exempelvis hyresrätten, att ordna så lägenheten är tät från att rök kan sippra in i lägenheten från utsidan.

En lösning för att hålla röken ute vore att skapa ett övertryck i lägenheten, alternativt en brandpost på vardagsrumsväggen med 76mm slang och ett tungskumrör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Jag kikade runt vad som gäller för balkongrökning, och tillsynes verkar det vara fritt fram - om det inte stör(?) i någon större grad. (helt mongo) Å andra sidan, är det upp till ägaren av exempelvis hyresrätten, att ordna så lägenheten är tät från att rök kan sippra in i lägenheten från utsidan.

En lösning för att hålla röken ute vore att skapa ett övertryck i lägenheten, alternativt en brandpost på vardagsrumsväggen med 76mm slang och ett tungskumrör.

Jo, det är typ fritt fram, det finns mängder av prejudikat från prövningar där man kommit fram till att det är ett för stort ingrepp i den boendes frihet i bostaden att förbjuda balkongrökning. Det går i praktiken inte att förbjuda som hyresvärd eller brf.

Det skulle inte förvåna mig om man i stort är väldigt restriktiv med inskränkningar vid sådana prövningar i rädsla för sekundära konsekvenser. Kunde bli jobbigt om någon exempelvis hävdade att akustiska föroreningar var precis lika jobbiga och hälsoskadliga som cigarettrök, och i princip gjorde det omöjligt att bo i flerfamiljshus med småbarn. Eller något.

Tungskum är underskattat! Lobba in några kubikmeter på grannens balkong och kalla det ett rådigt ingripande mot en fullt utvecklad brand så fort man hör cigarettändaren, gillar hur du tänker

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

Vi har precis samma problem i vår bostadsrätt. En inglasad balkong på nedervåningen och en öppen balkong på övervåningen. Fastigheten är sedan slutet av 50-talet och vi har självdrag med ett antal borrade hål ut i ytterväggarna.

Så fort grannarna röker så drar röken in i dessa insug vilket gör att vi inte kan skydda oss från röken. På nätterna vaknar man av att det stinker cigarettrök emellanåt vilket får en och svära högt i sängen.

Föreningen har kikat lite på lösningar, men det finns inget vettigt att göra som det ser ut. För att montera in kolfilter så skulle det behövas en ganska stor anordning vid varje insug vilket inte är en acceptabel lösning.

Tyvärr så är det i dagsläget bara att acceptera i och med att rökning inte är förbjudet på balkongerna. Däremot att grilla elgrill i kortare omgångar har skapat liv hos de som röker vilket vi nu inte får göra på balkongen.

Sinnessjuka regler och enligt lag så är det i princip omöjligt att stoppa rökning.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqua_HeaD:

Vi har precis samma problem i vår bostadsrätt. En inglasad balkong på nedervåningen och en öppen balkong på övervåningen. Fastigheten är sedan slutet av 50-talet och vi har självdrag med ett antal borrade hål ut i ytterväggarna.

Så fort grannarna röker så drar röken in i dessa insug vilket gör att vi inte kan skydda oss från röken. På nätterna vaknar man av att det stinker cigarettrök emellanåt vilket får en och svära högt i sängen.

Föreningen har kikat lite på lösningar, men det finns inget vettigt att göra som det ser ut. För att montera in kolfilter så skulle det behövas en ganska stor anordning vid varje insug vilket inte är en acceptabel lösning.

Tyvärr så är det i dagsläget bara att acceptera i och med att rökning inte är förbjudet på balkongerna. Däremot att grilla elgrill i kortare omgångar har skapat liv hos de som röker vilket vi nu inte får göra på balkongen.

Sinnessjuka regler och enligt lag så är det i princip omöjligt att stoppa rökning.

Yupp tyvärr helt sjukt och helt hål i huvet från vissa bovärdar.

Där vi bor har man askkoppar vid entrén så alla står där och röker. Sen såklart inglasade balkonger ovanför entrén och självdrag till alla bostäder (med borrade hål i fönstren).

Så fort någon röker vid dörren får minst fem våningar in rök i sina bostäder.

10+ frivilliga rökare i huset, troligen 50 tal ofrivilliga.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk

Jag tror tyvärr inte att någon av dessa lösningar som nämnts innan har en jätte effekt på röklukt.
När jag googlar runt så hittar man en del på hur man förbättrar inomhusklimatet i en redan utsatt lägenhet.
Men inte i en lägenhet där man blir störd av grannens rökande.
I vissa fall så är detta något som hyresvärden (om man bor i hyresrätt) eller bostadsrättsföreningen kan agera ifrån då det kan vara fel på ventialationen.
Ett exempel kommer ifrån min egna Mormor och Morfar när dom levde. Området han bodde i var ett mångkulturellt område.
Vissa maträtter luktade väldigt gott och vissa luktade gräsligt. Dom ringde till hyresvärden som kom och kollade ventilationen.
Men vid det tillfället kunde inte hitta något fel.
Men dom kollade vilka ventiler som var tilluft och frånluft. Men det var en ventil i köket som tryckte in luft i lägenheten istället för det motsatta.
Så i detta fall så var det hyresvärdens problem att lösa detta. Men min mormor och morfars snabba och tillfälliga lösning var att tejpa igen ventilen och problemet försvann.
Så nu var det omfattande felsökning av ventilationshusen och att få det åtgärdat. 6 st hus med 8 våningar och ca 6 lägenheter på varje våning. Och detta fick dom

Men jag vet att man kan lösa många problem med att prata med grannen/grannarna och vara trevlig.
Detta har funkat för mig 99% av fallen.

En kompis löste samma problem med att det gick in rök i hans lägenhet genom att flytta på en bänk ca 5 meter (då dom satt på samma bänk 5 meter bort och rökte).

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Jag kikade runt vad som gäller för balkongrökning, och tillsynes verkar det vara fritt fram - om det inte stör(?) i någon större grad. (helt mongo) Å andra sidan, är det upp till ägaren av exempelvis hyresrätten, att ordna så lägenheten är tät från att rök kan sippra in i lägenheten från utsidan.

En lösning för att hålla röken ute vore att skapa ett övertryck i lägenheten, alternativt en brandpost på vardagsrumsväggen med 76mm slang och ett tungskumrör.

Det är givetvis inte ett krav att fastighetsägaren ska täta en lägenhet för att någon störs av den rök som kommer från grannen som står på balkongen.

Så gott som alla lägenheter i hela Sverige har friskluftsintag, antingen via ventil i fönster eller i vägg. Det är helt orimligt att kräva att det ska installeras mekanisk tilluft alternativt skapa en helt tät lägenhet (vilket givetvis ligger i strid med krav som ställs på tillfredsställande ventilation).

Jag vet inte vad du har läst för att tro att det är så, men du borde nog sluta läsa där.

Lösningen är, utöver att vänligt prata med grannarna, att flytta. Att bo och leva i ett flerbostadshus innebär att man ibland blir störd. Ibland är det av röklukt, ibland är det av skrikande barn, ibland är det av hög musik, ibland är det något annat. Det hör till och du som boende förväntas leva med vissa störningar.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Det är givetvis inte ett krav att fastighetsägaren ska täta en lägenhet för att någon störs av den rök som kommer från grannen som står på balkongen.

Så gott som alla lägenheter i hela Sverige har friskluftsintag, antingen via ventil i fönster eller i vägg. Det är helt orimligt att kräva att det ska installeras mekanisk tilluft alternativt skapa en helt tät lägenhet (vilket givetvis ligger i strid med krav som ställs på tillfredsställande ventilation).

Jag vet inte vad du har läst för att tro att det är så, men du borde nog sluta läsa där.

Lösningen är, utöver att vänligt prata med grannarna, att flytta. Att bo och leva i ett flerbostadshus innebär att man ibland blir störd. Ibland är det av röklukt, ibland är det av skrikande barn, ibland är det av hög musik, ibland är det något annat. Det hör till och du som boende förväntas leva med vissa störningar.

Mitt resonemang var oprecis, men det är rimligt att kräva att lägenheten är relativt tät eller skonad från såsom balkongrökare, när man så önskar hålla detta gift utanför sin bostad. För nånting är ju galet om lägenheten ständig plågas av balkongrökare.

Informationen kommer för övrigt från bland annat Hyresrättsföreningen. Och exempelvis Tobaksfakta.se tyder att kommunens miljöenhet kan kontaktas för att undersöka dilemmat, om exempelvis balkongrökandet orsakar en mätbart oduglig inomhusluft.

Så släpp gliringen och inse att det finns vägar att gå, för att ställa tillrätta på problemet med balkongrökare, som kan bero på en felaktig ventilation, åsidosatt underhåll eller okänt bekymmer med byggnaden etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikos:

modda fast kolfilter vid alla ventiler

äkta old school swec lösning, gillart

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Mitt resonemang var oprecis, men det är rimligt att kräva att lägenheten är relativt tät eller skonad från såsom balkongrökare, när man så önskar hålla detta gift utanför sin bostad. För nånting är ju galet om lägenheten ständig plågas av balkongrökare.

Informationen kommer för övrigt från bland annat Hyresrättsföreningen. Och exempelvis Tobaksfakta.se tyder att kommunens miljöenhet kan kontaktas för att undersöka dilemmat, om exempelvis balkongrökandet orsakar en mätbart oduglig inomhusluft.

Så släpp gliringen och inse att det finns vägar att gå, för att ställa tillrätta på problemet med balkongrökare, som kan bero på en felaktig ventilation, åsidosatt underhåll eller okänt bekymmer med byggnaden etc.

Håller med. Det är ungefär som att man har rätt att ha en ostädad lägenhet, men det finns en gräns där stanken blir värre än vad grannarna ska behöva tåla.

Permalänk

Tack för förslag!! Ska givetvis kika på några!

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D - Processor: Intel Core i7 8700K 3.7 GHz - Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS Ultra Gaming - Kylning: Corsair H150I RGB PRO - Raminne:Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB - Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC - Nätagg: EVGA Supernova G2 750 - 2 TB Western digital - M2 Corsair Force MP510 960GB - SSD 1 TB Samsung EVO 860

Skärmar: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q G-Sync+Asus TUF Gaming VG27BQ 27 G-Sync

Permalänk

Råd och rön hade ett test på luftrenare häromveckan.

Ikea "starkvind" fick bra resultat på partiklar, men de testade ej med kolfilter eftersom det inte var "standard".

Denna från Electrolux fick också bra resultat, 6/9 på att rena gaser vilket var näst bäst i testet (en modell fick 7/9 men den kostade 10k+).

Ett par modeller gjorde luftkvalitén sämre än utan luftenare, så köp inte vad som helst!

Permalänk
Medlem

Förstår problemet!
Mina grannar rökte både på framsidan och baksidan så ingen av mina balkonger kunde jag ha öppet på.
Försökte ha igång AC på baksidan balkong men tillslut började filtret i den också att lukta rök så det kändes konstant som en jävlig röklukt som aldrig försvann här hemma.

Men jag frågade faktiskt grannen om det är okej att bara röka på framsidan och gå ut några meter.
Dom lyssnade och jag har inte alls samma problem nu.

Jag kan ha öppet fönster och balkongen på baksidan nu.

Men, jag håller med det är helt sjuka regler att man får stå under någons balkong och röka.

Jag kör förövrigt en Electrolux luftrenare eap300 (med kol och hepa-filter) -- haft den många år nu så finns förmodligen många bättre där ute. Men satsa precis som andra säger här på en med kolfilter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqua_HeaD:

Vi har precis samma problem i vår bostadsrätt. En inglasad balkong på nedervåningen och en öppen balkong på övervåningen. Fastigheten är sedan slutet av 50-talet och vi har självdrag med ett antal borrade hål ut i ytterväggarna.

Så fort grannarna röker så drar röken in i dessa insug vilket gör att vi inte kan skydda oss från röken. På nätterna vaknar man av att det stinker cigarettrök emellanåt vilket får en och svära högt i sängen.

Föreningen har kikat lite på lösningar, men det finns inget vettigt att göra som det ser ut. För att montera in kolfilter så skulle det behövas en ganska stor anordning vid varje insug vilket inte är en acceptabel lösning.

Tyvärr så är det i dagsläget bara att acceptera i och med att rökning inte är förbjudet på balkongerna. Däremot att grilla elgrill i kortare omgångar har skapat liv hos de som röker vilket vi nu inte får göra på balkongen.

Sinnessjuka regler och enligt lag så är det i princip omöjligt att stoppa rökning.

Håller helt med.

Kan tillägga att de som röker på balkong/altan inte vill ha in röken i sina lägenheter då möbler blir inpyrda och vit färg blir gul etc. Eventuellt att sina småbarn inte skall utsättas.

Jag tycker att de skall hänvisas att röka inomhus och vid flytt återställa lägenheten.
Eller röka utomhus där det inte stör.
Passiv rökning ger som bekant cancer och att vi som inte röker skall utstå detta för annans frihet att förstöra för många är inte acceptabelt, samt utsätta övriga för passiv rökning.
Borde inte argumentet boendemiljö vara nog för att förbjuda rökning på balkong/altan ?

Visa signatur

Maximus V|i5 3570k|seasonic Mll 520w||8Gb crusial|ASUS GT 430 silent |Sandisk SSD 240 GB |

Permalänk
Medlem

Om man skall tro den senaste testen av luftrenare utförd av tidningen Villaliv så är Ozoneair den för närvanande bästa luftrenare. Har själv en dålig lukt sannerare från dom som jag kör någon gång då och då i min källarverkstad. Den prylen har funkat väl och tagait bort div lösningsmedelslukt efter mitt fixande. Har även kört den i några bilar som det varit dålig lukt i och det har blivit bra. Kan vara värt att prova deras luftrenare kanske ?

Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegrupp chef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlings maskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.

Permalänk
Medlem

Bästa rådet är att flytta till villa.
Man kan köpa kolfilter och hepafilter men röken kommer ta sig in ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Mitt resonemang var oprecis, men det är rimligt att kräva att lägenheten är relativt tät eller skonad från såsom balkongrökare, när man så önskar hålla detta gift utanför sin bostad. För nånting är ju galet om lägenheten ständig plågas av balkongrökare.

Informationen kommer för övrigt från bland annat Hyresrättsföreningen. Och exempelvis Tobaksfakta.se tyder att kommunens miljöenhet kan kontaktas för att undersöka dilemmat, om exempelvis balkongrökandet orsakar en mätbart oduglig inomhusluft.

Så släpp gliringen och inse att det finns vägar att gå, för att ställa tillrätta på problemet med balkongrökare, som kan bero på en felaktig ventilation, åsidosatt underhåll eller okänt bekymmer med byggnaden etc.

Såhär: alla vistelserum ska ha luft in utifrån, antingen via central ventilation eller via spaltventil i fönster (eller vägg). Något vistelserum kommer så gott som alltid vara i närheten av grannens balkong eller fönster och har man sina friskluftsventiler i närheten så kommer det in luft. Hade tätningslisterna varit obefintliga så hade det förmodligen redan uppdagats, sådant brukar det snabbt anmärkas på när det är kallt ute.

Det är förstås fritt fram att anmäla till miljökontoret, det gör folk till höger och vänster ändå. Har man tur så efterfrågas ett OVK-protokoll, finns ett sådant så är det stopp direkt. Finns det inte så kommer en påminnelse till fastighetsägaren om att det ska göras. Någon tjänsteman kommer inte komma ut för att titta på röklukt i ett flerbostadshus.

Är man känslig mot rök så är det förstås skitjobbigt att bo i närheten av en rökare, men så som lagen ser ut så är det tillåtet att röka på sin balkong och i sin lägenhet, och om det inte är någon som sitter och bolmar cigarrer dygnet runt så kommer det att fortsätta.

TS bör i första hand prata med sin granne/grannar och i andra hand (eller samtidigt) sova i ett annat rum om det är ett allvarligt problem för dem.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Bästa rådet är att flytta till villa.
Man kan köpa kolfilter och hepafilter men röken kommer ta sig in ändå.

Jag tror tyvärr inte att ditt råd håller inom TS angivna budget.