Test: Asus ROG Ally – lika bra som irriterande

Permalänk
Medlem

Kul med fler bärbara maskiner. Men tycker att priset gör att ett köpa är svårt att motivera. Känner att jag heller spelar på en laptop och en sådan måste jag ändå ha pga jobbet dessutom ligger en laptop väldigt nära i pris. Då lockar en Switch lite mer både storleksmässig och prismässigt

Permalänk

Ser bra ut. Saknar touchpads från Steam Deck dock. Nöjer mig nog med Steam Deck i något år till Steam Deck 2 eller Rog Ally 2 eller nåt. Hoppas den säljer bra så det fortsätter trenden.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Fattar inget av hur artikeln är utformad.

1 Inledning
4 Sammanfattning
4 Sammanfattning utökad / omdöme bakom klick?
4 sammanfattning utökad / omdöme bakom klick?
5 Slutsats
2 Specifikationer
3 Testresultat
?!

Tik-tok-text?
Jag kollar LTT's istället

Tror aldrig jag gnällt om/på en artikel förut. Guess everything is a first!

Jag kanske är den enda, men jag gillade upplägget, möjligen med undantag för att rubriken skrevs "inledning"; det var mer som ett abstract.
Varför gillade jag det? Om jag har tio sekunder att läsa får jag reda på hur recensenterna upplevde produkten med för- och nackdelar för respektive use-case. Om jag ville läsa mer om det kunde jag expandera deras text.
På det följde sammanvägningen och slutsatsen.
Efter det kunde jag - om jag vore intresserad - klickat vidare och läst detaljerna som ledde fram till slutsatsen.

Dock. Det här formatet lämpar sig väl för sajter/publikationer med många artiklar/tester där endast några förväntas vara intressanta (tänk tidningar, vetenskapliga tidskrifter). Givet hur få tester Sweclockers gör kanske det inte är ett idealt upplägg.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

Batteritiden kommer alltid vara där skon klämmer för mig men jag vet inte ens om det är en möjlighet att få det bättre?Batterierna måste väl bli mer effektiva än vad de är idag innan man kan få bra batteritid i ett så litet men kraftfullt format

Som kemist - du skall nog inte tro på några revolutioner i batterikapacitet. Det är ett extremt forskningsintensivt område idag både på grund av den mobila revolutionen och fordonsutveckling. Resultatet av det senaste decenniernas utveckling ser du nu.

Lösningen för att få bättre batterilivslängd är helt enkelt att sänka effektkraven. Tyvärr har utvecklingen på PC-sidan snarare varit att försöka upprätthålla höjd prestanda som motiv för uppgraderingar trots brist på litografisk utveckling som stödjer det på samma sätt som förr med högre effektkrav som konsekvens. Känns som att den här produktkategorin egentligen skulle tjäna på att basera sig på mobil teknologi, men då skulle x86/Windows-kompatibiliteten förmodligen bli en för stor tröskel.

En justering av prestandaförväntningar är nog det både kort- och långsiktigt vettigaste. Att använda elnätsbunden prestanda som referens är lite missriktat, och ett recept för evig besvikelse.

Permalänk
Medlem

Windows 11 är en dealbraker. Steamdeck har ju visat exakt hur väl linux funkar för spel. Tänk plågan med windows updates på en spelkonsol.

Permalänk
Medlem

Windows är en deal breaker, det är inte gjort för formfaktorn och det märks väldigt tydligt. Lite som Windows Mobile 6.5 på telefoner och skillnaden när första iPhone kom.

Steam deck känns som en konsol, hela os:et är gjort för formfaktorn och det är riktigt snyggt och smidigt.
Har man något enstaka spel som inte funkar i Linux pga anti cheat så kan man dualboota eller i nödfall streama det från sin stationära om man kör Windows på den

Ska bli intressant när steamos släpps för alla vad som händer, då kan det bli riktigt intressanta produkter

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Övertygad att Valve är på rätt väg, frågan är väl snarare om de vill att man ska kunna köra Steam OS på denna?

Varför skulle Valve inte vilja det?

Valve är inte ute efter att sälja konsoler, de är ute efter att ha en plan B om och när Microsoft låser windows och bara tillåter att man kan köpa spel och program via deras "store".

Vad Valve inte vill ha är att det kommer en massa handhållna konsoler med windows på och att ingen väljer de med steam os.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Varför skulle Valve inte vilja det?

Valve är inte ute efter att sälja konsoler, de är ute efter att ha en plan B om och när Microsoft låser windows och bara tillåter att man kan köpa spel och program via deras "store".

Vad Valve inte vill ha är att det kommer en massa handhållna konsoler med windows på och att ingen väljer de med steam os.

Tankevurpa, skit i det

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk

Ni är grymma på Sweclockers som testar produkter så bra! Håller lätt toppklass bland recensenter på nätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DUNXIII:

Windows 11 är en dealbraker. Steamdeck har ju visat exakt hur väl linux funkar för spel. Tänk plågan med windows updates på en spelkonsol.

Är det sagt att Linux inte kommer gå att installera (om man nu skulle vilja det)? Annars är det ett lite märkligt minus...

Permalänk
Medlem

Älskar min Steam Deck men upplever också att den lider av buggar ibland. Det händer ibland oftast när jag bytt plats att den inte startar, svart skärm eller att steam os laddar in uppdatering och sitter fast. Några omstarter och Steam decken rullar på som vanligt.
Det kanske bara är just min enhet det är fel på? Får ibland viljan att köpa en ny Steam deck bara för att kolla om det blir mindre fel på den. Jag misstänker att det har att göra med nätverksbyte. Alla spel skall verfieras eller något. En Nintendo Switch kommer alltid att vara stabilare. Startar på någon sekund och vips är man inne i ett spel. Men Steam Deck är så mycket roligare.
Windows 11 skulle jag nog aldrig orka med.
Håller tummarna på att Steam deck 2 inte är alltför långt borta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Är det sagt att Linux inte kommer gå att installera (om man nu skulle vilja det)? Annars är det ett lite märkligt minus...

Det finns redan en del som testat att köra Linux på den, det fungerar tydligen men med en del problem med t.ex. ljud och wifi. Det kommer väl som vanligt bli bättre med tiden, men Asus vet knappt vad Linux är utan det brukar alltid vara användarna som får fixa Linux-stöd för deras produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lonian:

Älskar min Steam Deck men upplever också att den lider av buggar ibland. Det händer ibland oftast när jag bytt plats att den inte startar, svart skärm eller att steam os laddar in uppdatering och sitter fast. Några omstarter och Steam decken rullar på som vanligt.
Det kanske bara är just min enhet det är fel på? Får ibland viljan att köpa en ny Steam deck bara för att kolla om det blir mindre fel på den. Jag misstänker att det har att göra med nätverksbyte. Alla spel skall verfieras eller något. En Nintendo Switch kommer alltid att vara stabilare. Startar på någon sekund och vips är man inne i ett spel. Men Steam Deck är så mycket roligare.
Windows 11 skulle jag nog aldrig orka med.
Håller tummarna på att Steam deck 2 inte är alltför långt borta.

Min har gjort så iallafall en gång med. Började undra om jag skulle behöva kontakta supporten men tillslut kvicknade den till och har fungerat bra i flertalet månader. Har för mig det började med en uppdatering som krånglade vid installation.

Väntar även jag på möjliga uppdateringar, men hade gärna sett uppgraderings kit med skärm, SoC och eventuellt batteri och uppdatera produkten jag har som alternativ till att köpa nytt.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Max jag kan välja är 35W FPPT 30W SPPT och 25W SPL.

Ska ju gå ställa 53W FPPT, 43w SPPT, 30W SPL, vad missar jag?
Har den inkopplad med asus ström adaptern. Senaste Bios och Armory Crate...

Update:
Ok, orginal nätdelen funkar det ej med. Funkar ej med Jsaux dockan jag har som ska ha pd upp till 100w.
Verksar som jag måste koppla in den direkt....

Permalänk
Medlem

Nu verkar det som om att kortläsare slutar fungera pga värme.

https://uk.pcmag.com/migrated-84555-gaming/147703/asus-confir...

Permalänk
Medlem

Jag har varit så sugen på att köpa en rog ally, den har allt jag söker i en handhållen produkt, men nu har jag ledsnat totalt pga alla problem som den har. Det här med att höja fläktarnas varvtal känns som en otroligt fattig lösning. Är det verkligen en Asus produkt detta?
Samma företag som skapat monstret ASUS GeForce RTX 4090 24GB ROG Strix Gaming OC kortet?
Visst kortet är enormt men asus verkar kunna detta med kyla ner kretskort åtminstone när det gäller grafikkort till pc.
Därför fattar jag inte hur man kan placera kortläsaren vid utblåsen, det känns inte genomtänkt för fem öre.
Produkten behöver testas mer både när det gäller värmeutveckling och drivrutiner som faktiskt fungerar.
Sen är en omplacering av kortläsaren ett måste om dom ska bli tagna på allvar.
Lägger jag upp nästan 10 tusen så förväntar jag mig bättre kvalitet än detta, inte bli nån slags test person åt ett företags ofärdiga produkter.
Tycker det hela är ett skämt, och asus borde skämmas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyprox:

Windows är en deal breaker, det är inte gjort för formfaktorn och det märks väldigt tydligt. Lite som Windows Mobile 6.5 på telefoner och skillnaden när första iPhone kom.

Steam deck känns som en konsol, hela os:et är gjort för formfaktorn och det är riktigt snyggt och smidigt.
Har man något enstaka spel som inte funkar i Linux pga anti cheat så kan man dualboota eller i nödfall streama det från sin stationära om man kör Windows på den

Ska bli intressant när steamos släpps för alla vad som händer, då kan det bli riktigt intressanta produkter

Jag har både Steam Deck och ROG Ally. Blir mest att jag använder ROG Ally då den är så mycket kraftigare, samt tycker jag Asus har gjort ett riktigt bra arbete med Armory Crate. Funkar fint att få upp on screen tangentbord med shortcuts på gamepaden, döda tasks, får upp taskmanager osv. Men jo det är mer en PC i bärbar format än en ren konsol.