Permalänk

Ny dator men dålig fps

Kör på 1920x1080 - 16:10
Global Shadow Quality på HIGH
Och allt annat på LOW.

CPU: AMD Ryzen 5 5600
GPU: AMD RX 6700-XT
SSD: Kingston SA400S37960G 960GB
SSD: Kingston SNV2S1000G 1TB
RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4 3600 C18 2x16GB
MBD: Gigabyte GA-B550M DS3H AC

Permalänk
Medlem

Har du kopplat in skärmkabeln i moderkortet eller i grafikkortet? Brukar vara något som vissa gör. Skärmkabeln ska in i grafikkortet.

Sen, hur många fps är "dålig fps"?

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Skrivet av Asssor:

Har du kopplat in skärmkabeln i moderkortet eller i grafikkortet? Brukar vara något som vissa gör. Skärmkabeln ska in i grafikkortet.

Sen, hur många fps är "dålig fps"?

Kontrollerat att kabeln sitter rätt och det gör den. "AMD Software: Adrenalin Edition" säger att jag snittar 141 fps.

Permalänk
Medlem

Tänker spontant på vertikal synkronisering med en 144 Hz-skärm.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludvig123123:

Kontrollerat att kabeln sitter rätt och det gör den. "AMD Software: Adrenalin Edition" säger att jag snittar 141 fps.

Kör du fresync eller något sånt. Alltså att du inte sätter ett tak för fps

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk

Vad för spel pratar vi om?

Skulle säga att beroende på vilket spel kan 140fps va allt från skitbra till urkass...

T.ex valveim som ja själv spelar kan variera från 140+ till 30fps beroende på var jag är men är i världen och ju mer jag bygger på samma "chunk" ju värre blir det så är begränsning i spelets kod som inte direkt går göra något åt.

Men ja v-sync på en 144hz monitor kan det ju också vara.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Det låter som du har vsync/free sync aktiverat!

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Vad för spel pratar vi om?

Skulle säga att beroende på vilket spel kan 140fps va allt från skitbra till urkass...

T.ex valveim som ja själv spelar kan variera från 140+ till 30fps beroende på var jag är men är i världen och ju mer jag bygger på samma "chunk" ju värre blir det så är begränsning i spelets kod som inte direkt går göra något åt.

Men ja v-sync på en 144hz monitor kan det ju också vara.

Ligger i Kategorin Counter Strike så antagligen CS

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Skrivet av FX9:

Ligger i Kategorin Counter Strike så antagligen CS

Å fan. Är lite missledande med kategorierna när man går direkt från huvudsidan...

Visste ärligt talat inte äns att det fanns en dedikerad kategori för cs.

Men låter ju isf som vsynk eller fps cap.

Inte spelat cs sen typ 2006 eller nått men borde väl generellt iaf peaka över 140fps möjligen ev drops i smoke precis som i början på 2000 talet.

Men iom att avg endast är angett så kan det jubetyda att du har en väldigt varierande fps med höga toppar och låg botten.

(Topfps + bottomfps) / 2 = avg fps

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Scarabeo:

Tänker spontant på vertikal synkronisering med en 144 Hz-skärm.

Skrivet av Daytone:

Kör du fresync eller något sånt. Alltså att du inte sätter ett tak för fps

Skrivet av Rouge of Darkness:

Vad för spel pratar vi om?

Skulle säga att beroende på vilket spel kan 140fps va allt från skitbra till urkass...

T.ex valveim som ja själv spelar kan variera från 140+ till 30fps beroende på var jag är men är i världen och ju mer jag bygger på samma "chunk" ju värre blir det så är begränsning i spelets kod som inte direkt går göra något åt.

Men ja v-sync på en 144hz monitor kan det ju också vara.

Skrivet av Swedishchef_90:

Det låter som du har vsync/free sync aktiverat!

Har kikat lite, har inte v-sync eller freesync på.

Permalänk
Hedersmedlem

Om du är helt säker att V-Sync är av så lär det vara FPS-cap i spelet. Aktivera developer console i inställningarna, så bör den poppa upp nästa gång du startar. Sen kan du skriva in "fps_max 500" eller liknande.

Är FPS:en nästan konstant däromkring så lär det vara något sånt. Om den går över 150 ens ibland lär det vara något annat dock.

Tycker dock ändå att det låter som V-Sync. fps_max är 300 som standard vad jag kan se.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Thomas:

Om du är helt säker att V-Sync är av så lär det vara FPS-cap i spelet. Aktivera developer console i inställningarna, så bör den poppa upp nästa gång du startar. Sen kan du skriva in "fps_max 500" eller liknande.

Är FPS:en nästan konstant däromkring så lär det vara något sånt. Om den går över 150 ens ibland lär det vara något annat dock.

Tycker dock ändå att det låter som V-Sync. fps_max är 300 som standard vad jag kan se.

De uppdaterade till 400 fps som standard för några år sen.

– Increased competitive max fps limit to 400 to support higher refresh rate monitors.

Något du kan testa för att se om v-sync/g-sync är att skriva dessa kommandon i consolen.

fps_max 0
fps_max_menu 0
net_graph 1

Visar FPS-mätaren 144 så har du på något vänster lyckats få igång v-sync/g-sync. Visar den över 144 har du något annat problem. Jag satt igång v-sync och den går inte över skärmens hz för mig.

Ta "subscribe" på denna karta . Kör igenom den och berätta vilket resultat du får.

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Om du är helt säker att V-Sync är av så lär det vara FPS-cap i spelet. Aktivera developer console i inställningarna, så bör den poppa upp nästa gång du startar. Sen kan du skriva in "fps_max 500" eller liknande.

Är FPS:en nästan konstant däromkring så lär det vara något sånt. Om den går över 150 ens ibland lär det vara något annat dock.

Tycker dock ändå att det låter som V-Sync. fps_max är 300 som standard vad jag kan se.

Skrivet av Coltrasten:

De uppdaterade till 400 fps som standard för några år sen.

– Increased competitive max fps limit to 400 to support higher refresh rate monitors.

Något du kan testa för att se om v-sync/g-sync är att skriva dessa kommandon i consolen.

fps_max 0
fps_max_menu 0
net_graph 1

<Uppladdad bildlänk>

Visar FPS-mätaren 144 så har du på något vänster lyckats få igång v-sync/g-sync. Visar den över 144 har du något annat problem. Jag satt igång v-sync och den går inte över skärmens hz för mig.

Ta "subscribe" på denna karta . Kör igenom den och berätta vilket resultat du får.

Löste problemet, aktiverade nå XMP profil i BIOs och aktiverade "multicore rendering" och stängde av "uber shaders" i cs inställningarna. ligger mellan 300-400 fps nu.