Permalänk
Medlem

OVPN köps upp

Har inte sett att detta postats här tidigare, åtminstone hittade söken inget. Det verkar alltså som OVPN köps upp.

https://www.ovpn.com/en/blog/next-chapter-for-ovpn

"Nine years ago, I founded OVPN on the strong belief in a free, more open, and secure internet. One where you would not have to worry about government censorship or prying eyes from third parties. It is my—and by extension OVPN’s—core principle. Staying true to our core principles is a never-ending mission, and it is a mission we have faithfully executed.

But I have not done it alone. Throughout the years I have recruited a core team of people without which we would not be where we are. All the countless gallons of coffee that have been consumed, keyboards that have been replaced, and lines of code written have all led to where we are today. And, of course, we have you to thank for it, too. Without your support, we would not be where we are today. You are what drives our passion; the reason we do what we do. With you in mind, we developed the first diskless VPN infrastructure in the world, designed a completely log-free VPN service, added VPN support for over 25 systems, and added support for streaming services—just to mention a few key moments from the past nine years.

And still, there are uncountable lines of code yet unwrit. An endless amount of coffee yearning to be consumed. Untold broken keyboards eager to be replaced, and a passel of improvements longing to be developed. So many, in fact, that we cannot possibly hope to achieve it all alone. And thus, it is with great pleasure that we can open our doors and take our first step on a new and exciting journey. One filled with new experiences and opportunities. For today, I can finally announce our acquisition by Pango.

For those unfamiliar with Pango, they are leading the charge when it comes to security and privacy through services such as antivirus protection, VPN services, and robocall blocking. As part of Pango, I strongly believe we can take OVPN to new heights as the leading VPN service for privacy and security. With their help, we will have more resources to help improve our apps, infrastructure, and develop features. Better ability to offer support across multiple time zones, and more opportunities to grow and expand the OVPN brand. In short, more of the same, but better. And faster. We will still have the same hardcore team of security and integrity enthusiasts, the same steadfast principles, but more opportunities to do what we do best.

There are no changes planned for your current OVPN account and subscription, it will continue to function just as it always has with the same add-ons and number of allowed devices. OVPN will continue to operate as its own individual service. Your customer data as outlined in our privacy policy is still hosted on infrastructure operated by OVPN, and our VPN infrastructure will continue to function with the same high security practices we have always employed.

David Wibergh"

För egen del är jag inte övertygad om att detta är något bra för oss som tidigare valt OVPN framför mer mainstream-VPN leverantörer. T.ex. tjänster som deras "gå runt VPN skydd hos streamingtjänster" lär ju kunna bli lite svårare att tillhandahålla när det plötsligt är big business som står bakom och en stor påse pengar som kan dra till sig skadeståndsanspråk osv...

Kommentarer?

Permalänk
Medlem

Meh, köpte ett år av ovpn för en månad sedan.. får väll kolla upp vad pango är för töffar, annars får man hoppa över till mullvad.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Tråkigt när bra tjänster ändras, men det kommer nya och finns andra

Permalänk
Medlem

ChatGPT, kan du sammanfatta ovanstående text?

Javisst. Ägaren erbjöds en stor påse pengar och han tog det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

ChatGPT, kan du sammanfatta ovanstående text?

Javisst. Ägaren erbjöds en stor påse pengar och han tog det.

Jag tror vi går mot tuffare tider. Snart så kommer det något EU-direktiv som gör det möjligt att massövervaka alla. Tittar man på utvecklingen som sker med både AI och chat control så tror jag bara vi har sett starten på en pågående förändring.

Jag tror att han säljer företaget innan kontrollen är förlorad till högre makter. Det är min teori.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tinkerbeard:

Jag tror vi går mot tuffare tider. Snart så kommer det något EU-direktiv som gör det möjligt att massövervaka alla. Tittar man på utvecklingen som sker med både AI och chat control så tror jag bara vi har sett starten på en pågående förändring.

Jag tror att han säljer företaget innan kontrollen är förlorad till högre makter. Det är min teori.

Har väl egentligen inget emot affären som sådan, dvs förstår varför David efter 10 år med en jäkla massa jobb vill casha in. Men jag tror tiden där OVPN erbjöd något utöver vad "normal VPN" gör snart är förbi. Det uppenbara valet nu blir väl Mullvad antar jag, men sen återstår väl att se vad som händer där, har för mig att dom funnits hyfsat lika länge även om jag har för mig att Mullvad var först och därmed kanske befinner sig i liknande "faser" rent företagsmässigt.

Permalänk
Medlem

Mycket tråkigt 😔

Hoppas OVPN gå ut med någon form av garanti att de kommer forsätta i samma regim som tidigare.
Man få hoppas att pango enbart är ute efter kompetens till sina andra projekt och låter OVPN göra det som de gör bäst men detta är något som måste komma från OVPN, frågetecken eller sekretess = kan inte lita på dvs gå bort.

Tycker om både OVPN och Mullvad men OVPN kör enbart med ägd hårdvara och hyr ingen vilket känns lite tryggare då de har mera kontroll.

Ett till blogginlägg från OVPN som förklara siturationen lite tydligare hade varit tyggande, man blir orolig att de pressas till att lägga in något i deras klient eller server programvara som kan bryta deras nuvarande hållning till anonymitet.

I världen av anonym VPN är man anonym eller inte, inget mellanting.

Permalänk
Medlem

Spontant mycket negativt inställd till nyheten. Kanskenär det dags att se sig runt efter en ny leverantör?

Självklart ska ägaren vara baserad i Sverige.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Hotspot Shield, alltså köparen, har ju inte världens bästa rykte. Den är också USA-baserad, vilket inte heller är så populärt bland VPN-kunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tinkerbeard:

Jag tror vi går mot tuffare tider. Snart så kommer det något EU-direktiv som gör det möjligt att massövervaka alla. Tittar man på utvecklingen som sker med både AI och chat control så tror jag bara vi har sett starten på en pågående förändring.

Jag tror att han säljer företaget innan kontrollen är förlorad till högre makter. Det är min teori.

Skrivet av improwise:

Har väl egentligen inget emot affären som sådan, dvs förstår varför David efter 10 år med en jäkla massa jobb vill casha in. Men jag tror tiden där OVPN erbjöd något utöver vad "normal VPN" gör snart är förbi. Det uppenbara valet nu blir väl Mullvad antar jag, men sen återstår väl att se vad som händer där, har för mig att dom funnits hyfsat lika länge även om jag har för mig att Mullvad var först och därmed kanske befinner sig i liknande "faser" rent företagsmässigt.

Mjo, det känns ju som att man offrat integritetsstämpeln i och med detta. Men någon fick pengar iaf...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Har kollat lite på vad denna Pango group är för någonting. Den ägs av Aura, ett företag som erbjuder bl.a. AI-baserat skydd mot bedrägerier på nätet. Det som kan oroa är hur det blivit med Hotspot Shield som också köpts upp av Pango. Den minnesgoda minns ju - för fem år sedan, att det var lite si och så med hur Hotspot shield hanterade användarnas data.

Jag själv väljer dock att ha fortsatt förtroende för att David Winberg tagit ett seriöst beslut och kontrollerat att köparen har samma visioner om användarnas integritet som han och hans team haft när de skapade OVPN (och Vilfo) i alla fall tills någonting som åtminstone påminner om bevis om motsatsen kommer fram.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Noctua u12A. Corsair Vengeance 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Fractal Design Torrent Compact. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Har kollat lite på vad denna Pango group är för någonting. Den ägs av Aura, ett företag som erbjuder bl.a. AI-baserat skydd mot bedrägerier på nätet. Det som kan oroa är hur det blivit med Hotspot Shield som också köpts upp av Pango. Den minnesgoda minns ju - för fem år sedan, att det var lite si och så med hur Hotspot shield hanterade användarnas data.

Jag själv väljer dock att ha fortsatt förtroende för att David Winberg tagit ett seriöst beslut och kontrollerat att köparen har samma visioner om användarnas integritet som han och hans team haft när de skapade OVPN (och Vilfo) i alla fall tills någonting som åtminstone påminner om bevis om motsatsen kommer fram.

Låt oss verkligen hoppas på detta.
Ett förtydligande från OVPN med hur framtiden ser ut samt vilket inflytande/krav Pango kommer ha på OVPN är avgörande.

Att OVPN få fortsätta helt på egen hand ser jag lite frågande på. Men som sagt, med ett transparant förtydligande där garantier ges att OVPN forsätter i samma regim som innan och vid ev ändring (Panho mfl vill ändra något) tydligt meddela detta så kunderna kan ta ett nytt beslut hurvidare tjänsten käns säker så kan säkert jag mfl. fortsätta använda tjänsten med samma trygghet som innan.

Kom igen OVPN, i allt som sker med övervakning etc är ni verkligen behövda.

Permalänk
Medlem

oj det här känns verkligen inte bra och jag som förnyade mitt abonnemang i två år till tidigare under det här året.

är det bara jag som tycker att de borde maila ut den här infon till sina kunder också? alla kollar inte deras hemsida regelbundet och jag hade nog missat detta on ingen postat det här.

Visa signatur

CPU : Intel Core i7-12700K GPU: MSI GeForce RTX 3070 Ti GAMING X TRIO 8G MB: MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB; Kingston FURY Beast DDR4 3600MHz 32GB SSD: SSD: Samsung SSD 980 1TB; Samsung SSD 980 PRO 2TB; KINGSTON SNV2S2000G 2TB; Samsung SSD 980 1TB Chassi: Fractal Design Define 7 TG Compact PSU: Seasonic Focus GX 850W CPU kylare: Noctua NH-U12A Skärmar: 2x Asus VG27AQ 27"TUF

Permalänk
Medlem

Köp VNP-företag.
Börja logga all trafik.
Sälj trafikdata till rättighetshavare.

Profit!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

När jag hör openvpn så tänker jag en öppen, gratis och bra vpnlösning som man kan använda lite varstans... Sedan börjar folk i tråden prata om anonymitettjänster, proxy etc.
Ja openvpn går att använda till det, men det förknippar jag inte openvpn med.

OVPN
OpenVPN

Ena är ett företag.
Andra ett protokoll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

När jag hör openvpn så tänker jag en öppen, gratis och bra vpnlösning som man kan använda lite varstans... Sedan börjar folk i tråden prata om anonymitettjänster, proxy etc.
Ja openvpn går att använda till det, men det förknippar jag inte openvpn med utan en lösning man kan ha lite varstans för att ansluta ens dator till nätverket.

Jag förstår dock att mest pengar finns att sälja anonymitettjänster.

Ursäkta mig, men... Va? Felpostad kommentar? Inte läst vad tråden handlar om?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av Widde:

OVPN
OpenVPN

Ena är ett företag.
Andra ett protokoll.

Det förklarar saken.

Skrivet av NodCommander:

Ursäkta mig, men... Va? Felpostad kommentar? Inte läst vad tråden handlar om?

Jag blandade ihop ovpn med open vpn. Och det är just Open VPN mjukvaror (server och klient) jag bryr mig mest om att de finns öppna så man kan använda dem.

Permalänk
Snusfri

Innan man målar fan på väggen så bör man sitta lungt i båten och se vilka förändringar som blir (om det nu blir några övh).

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

står i inlägget att inget ska ändras framöver, vi får se

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Innan man målar fan på väggen så bör man sitta lungt i båten och se vilka förändringar som blir (om det nu blir några övh).

Att ett internationellt företag skulle köpa upp ett svenskt med en årlig vinst på 3 miljoner utan en tanke på förändringar kan man nog se som högst osannoiikt. För egen del ser jag det som att OVPN nu är en mainstreamleverantör och jag kommer börja leta alternativ trots att jag precis förlängt ett år. Däremot har jag full förståelse för att man tog chansen att casha in när den erbjöds, det hade förmodligen jag själv gjort också.

Permalänk
Medlem

Bra att ni lyfte detta, ser till att köra lite kortare förnyelse när det är dags om några månader.
Hittills låter det ju inte som någon anledning att hoppa skepp men konstigare saker har ju hänt. Vill verkligen inte byta, förutom en (visserligen enorm) fuckup, som löstes, har OVPN varit perfekt för mig och statisk, publik och icke-NATad IPv4 är något jag verkligen inte vill vara utan.

EDIT: Slängde ett mess till deras Intercom;
"Hej! Ni har verkligen inte varit ett dugg tydliga med att ni blivit uppköpta och det skapar enorm oro mycket snabbt bland de som får reda på det och berättar för andra - som ni säkert själva förstår. Jag föreslår STARKT att ni inte bara gömmer det på en undersida i en bloggpost
Vill ni undvika en härdsmälta på Sweclockers kanske ni vill svara här; #20042739 - vet inte vad er generella policy till diskussionsforumsmedverkan är men om det finns någon sådan överhuvudtaget skulle det nog vara bra att preemptivt söka igenom några av de större nu innan folk börjar komma på sina egna teorier i brist på konkret info.
MVH"

Får se vad de svarar

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

står i inlägget att inget ska ändras framöver, vi får se

I de fallen brukar det komma radikala ändringar helt plötsligt.

Permalänk
Medlem

Blir det ett byte så blir det till Mullvad. Dock har jag inte samma goda erfarenheter rent tekniskt. Högre latency och en del packet loss. Mycket mer verifieringar på hemsidor pga svartlistade IP-adresser. Samt att nästan inga streamingtjänster fungerar. Vilket det gör med OVPN då dom routar specifikt trafiken till/från streamingtjänsterna via inhyrda servrar.

Jag kommer sitta kvar i båten ett tag till, men så fort jag får en bad feeling så blir det ett byte rakt av, även fast jag har mycket tid kvar. Man måste våga ta sin data på allvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tinkerbeard:

Blir det ett byte så blir det till Mullvad. Dock har jag inte samma goda erfarenheter rent tekniskt. Högre latency och en del packet loss. Mycket mer verifieringar på hemsidor pga svartlistade IP-adresser. Samt att nästan inga streamingtjänster fungerar. Vilket det gör med OVPN då dom routar specifikt trafiken till/från streamingtjänsterna via inhyrda servrar.

Jag kommer sitta kvar i båten ett tag till, men så fort jag får en bad feeling så blir det ett byte rakt av, även fast jag har mycket tid kvar. Man måste våga ta sin data på allvar.

Sitter i samma båt, känns inte tryggt att slå på vpn:en nu dock då man som du skriver "måste våga ta sin data på allvar".

Vi få se om ett förtydligande kommer nästa vecka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Bra att ni lyfte detta, ser till att köra lite kortare förnyelse när det är dags om några månader.
Hittills låter det ju inte som någon anledning att hoppa skepp men konstigare saker har ju hänt. Vill verkligen inte byta, förutom en (visserligen enorm) fuckup, som löstes, har OVPN varit perfekt för mig och statisk, publik och icke-NATad IPv4 är något jag verkligen inte vill vara utan.

EDIT: Slängde ett mess till deras Intercom;
"Hej! Ni har verkligen inte varit ett dugg tydliga med att ni blivit uppköpta och det skapar enorm oro mycket snabbt bland de som får reda på det och berättar för andra - som ni säkert själva förstår. Jag föreslår STARKT att ni inte bara gömmer det på en undersida i en bloggpost
Vill ni undvika en härdsmälta på Sweclockers kanske ni vill svara här; #20042739 - vet inte vad er generella policy till diskussionsforumsmedverkan är men om det finns någon sådan överhuvudtaget skulle det nog vara bra att preemptivt söka igenom några av de större nu innan folk börjar komma på sina egna teorier i brist på konkret info.
MVH"

Får se vad de svarar

Det står klart och tydligt att företaget har sålts. Det är standard corporate speak att börja med hur fin resan har varit och att allting bara kommer bli bättre. Det blir det (nästan) aldrig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det står klart och tydligt att företaget har sålts. Det är standard corporate speak att börja med hur fin resan har varit och att allting bara kommer bli bättre. Det blir det (nästan) aldrig.

OM man hittar till https://www.ovpn.com/en/blog/next-chapter-for-ovpn så är det tydligt, men hur många gör det?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Detta är alltså från företaget som precis köpt upp OVPN, aldrig att jag behåller tjänsten. Byter till Mullvad direkt.

"Hotspot Shield VPN was directly identified in an academic paper for “actively injecting JavaScript codes using iframes for advertising and tracking purposes” with their Android VPN app. Furthermore, analysis of Hotspot Shield VPN’s source code revealed they “actively use more than 5 different third-party tracking libraries.” They were also found to be redirecting user traffic to e-commerce domains, such as alibaba.com and eBay.com through partner networks – see the details here.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Widde:

OVPN
OpenVPN

Ena är ett företag.
Andra ett protokoll.

Båda är ett företag, det ena är också ett protokoll

Permalänk
Medlem

1137 dagar kvar
Löper ut 24 juni 2026

Hoppas verkligen att inget major ändras.
Har verkligen ingen lust att byta.

Permalänk
Medlem

Det här borde lyftas till framsidan på swec. Jag såg detta först nu i förbifarten och jag misstänker att rätt många andra sitter på ovpn och inte har den blekaste om att de blivit uppköpta.