Jobba för mig är att slösa bort livet

Permalänk
Avstängd

Jobba för mig är att slösa bort livet

Hej

Vet att det låter dåligt men det är så jag innerst inne känner. Fick nyligen en tillsvidare anställning efter en månads praktik och jag försökte verkligen känna glädje. Men jag kände bara ångest över det. Jag har jobbat i 13 år av mitt liv är 33 år idag. Och jag har aldrig mått bra av att jobba ändå ifall jag får lön. Att jobba fem dagar i veckan och bara vara ledig två dagar att behöva tänka på matlåda varje söndag kväll upp gå och lägga sig tidigt och gå upp halv sex varje morgon för att sitta och lyssna på samma ointressanta svammel på arbetsplatsen ger mig bara ångest och sedan känna att detta är det man ska ägna sig åt och känna sig som en robot som alla andra för att glädjas åt den dagen då man går i pension då man kanske är fär svag och sjuk att orka något är inte för mig ett liv. Pengar är inte så pass viktigt för mig att jag vill slösa bort det på detta viset. Så min plan nu är att kunna spara så mycket jag kan så jag kan säga upp mig om två år eller så. Vad tycker ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hattifnatt_40:

[...]för att sitta och lyssna på samma ointressanta svammel på arbetsplatsen ger mig bara ångest och sedan känna att detta är det man ska ägna sig åt och känna sig som en robot[...]

De låter som att du ogillar ditt jobb snarare än att du ogillar att jobba. Jag tycker mitt jobb är kul och inspirerande. Lagom balans mellan utmanande och möjlighet att känna frihet. Jag jobbar hemifrån så orkar jag inte med pratet så deltar jag helt enkelt inte, och jobbet i sig är sällan ointressant svammel. Du borde hitta något du gillar istället.

Skrivet av Hattifnatt_40:

Så min plan nu är att kunna spara så mycket jag kan så jag kan säga upp mig om två år eller så. Vad tycker ni?

Okej, säg att du har en lön på 30'000 efter skatt och kan leva på 10'000 i månaden inklusive allt. Du kan spara ungefär en halv miljon på två år. Du säger upp dig och fortsätter leva på 10'000 i månaden (vilket är skittråkigt) i 4 år. Och sen? Du har inte jobbat på 4 år, du har inga pengar, du har inte kunnat göra något kul under den tiden.. eller tänkte du inte bli äldre än 37?

Permalänk
Medlem

Jag håller med dig.

Tyvärr så behöver vi pengar i samhället för att klara oss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hattifnatt_40:

Hej

Vet att det låter dåligt men det är så jag innerst inne känner. Fick nyligen en tillsvidare anställning efter en månads praktik och jag försökte verkligen känna glädje. Men jag kände bara ångest över det. Jag har jobbat i 13 år av mitt liv är 33 år idag. Och jag har aldrig mått bra av att jobba ändå ifall jag får lön. Att jobba fem dagar i veckan och bara vara ledig två dagar att behöva tänka på matlåda varje söndag kväll upp gå och lägga sig tidigt och gå upp halv sex varje morgon för att sitta och lyssna på samma ointressanta svammel på arbetsplatsen ger mig bara ångest och sedan känna att detta är det man ska ägna sig åt och känna sig som en robot som alla andra för att glädjas åt den dagen då man går i pension då man kanske är fär svag och sjuk att orka något är inte för mig ett liv. Pengar är inte så pass viktigt för mig att jag vill slösa bort det på detta viset. Så min plan nu är att kunna spara så mycket jag kan så jag kan säga upp mig om två år eller så. Vad tycker ni?

Valet annars är att du skaffar ett tält, flytta ut i skogen o svälter istället.
Ditt val, sluta gnäll bara!

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Medlem

Grejen är att om du inte jobbar så måste någon annan jobba och skrapa ihop till ditt uppehälle, vilket troligtvis inte är något som andra är intresserade av.

Enklaste vägen är att hitta ett jobb som ger en viss tillfredsställelse så blir det mycket enklare.

Jag har gjort ungefär samma sak i 20år, men jag utvecklas fortfarande varje dag i stort sett och är stolt över mitt arbete, då känns det också mer givande.
Det roliga är väl att jag gått över mer och mer till att leda och utveckla andra i yrket samt utför mer uppgifter pga min expertis.

Vad jobbar du med?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Låter som att du behöver byta bana och hitta ett jobb som faktiskt känns givande utöver lönen.

Det finns en anledning till att vi fortfarande har folk som är sjuksköterskor, undersköterskor, lärare, etc. fastän de är gravt underbetalda och massivt överarbetade - för att de faktiskt älskar sina jobb och känner att det är givande.

Personligen jobbar som föreläsare vid sidan om vanliga jobbet för att kunna få göra något som också är jätteroligt och givande, utöver att bara dra in pengar.

Dessutom bör du fundera över ifall du behöver ta dig till psykologen innan du hamnar i en ordentlig depression.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Det finns ju andra sätt att jobba på. Exempelvis om man jobbar till sjöss, oljeplattform eller i gruva. Då jobbar man intensivt i en period och är ledig i en längre period efter det, kan ju vara något att fundera på snarare än att bara lida igenom en tillvaro du inte trivs med. Jag har svårt att se hur du skulle kunna klara dig resten av livet på två års arbete om du nu inte tjänar fruktansvärt mycket pengar.

Permalänk
Medlem

Har du möjligtvis någon hobby eller intresse som eventuellt kan användas till företagande?

Amvänd din energi och tid till något roligt ist!
Visst du kan alltid falla tillbaka på socialen och bidrag men det låter bara deprimerade:/

Permalänk
Medlem

En sak som jag tror är viktigt också är att inte leva för helgen, det gör man mer när man är yngre och går i skolan kanske..

Se till att ha ett liv varje dag efter jobbet också. Annars blir ju släpet måndag till fredag extremt destruktivt.

Och då menar jag inte att komma hem och äta och sjunka ner framför datorn eller TVn.

Gå ut, motionera, träna, lär dig nått, träffa folk, bygg en stol av kottar eller lär dig spela fiol eller what ever.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnnymann:

Valet annars är att du skaffar ett tält, flytta ut i skogen o svälter istället.
Ditt val, sluta gnäll bara!

Det var en ärlig och genuin fråga som väcker tankar och definitivt tål att diskuteras på ett sådant här forum.
Din kommentar däremot var ypperligt löjlig och fjantig. Om ditt mål med kommentaren är att vara en dryg machotönt så behöver du inte svara.

Permalänk
Medlem

Så här ligger det till om du vill undvika att vara slav för The Matrix: du måste jobba dig fri.
Med andra ord kan du inte ha ett vanligt kneg och sen inte göra något mer för då hamnar du i den onda cirkeln.

Du måste lägga upp en plan på hur du ska kunna få in så mycket pengar som möjligt för att i framtiden kunna leva på dina investeringar, vinster osv. detta är tyvärr omöjligt att göra med ett vanligt jobb och speciellt om du bor i Sverige.

Börja kolla på företag, investera i allt som kan generera pengar, ha 2 jobb för att skaffa en bra buffert, lär dig av dina misstag för du kommer förlora mycket i "läropengar".

Detta är det enda sättet.
Lycka till!

Visa signatur

ninoscript :: Intel i9 9900k @ 5 ghz | Kingston HyperX 3200 mhz 32 gb | Gigabyte 2080Ti RTX Windforce OC | EVGA SuperNOVA G3 1000w | Samsung EVO 970 250 GB nvme m.2 | Samsung EVO plus 1 TB nvme m.2 | Asus z390-f Gaming | Fractal Design r6 blackout windowed | Creative Soundblaster AE-5 gaming | Philips Fidelio x2 + boom mic | Qpad CT large | Corsair Ironclaw RGB | Corsair strafe RGB

Permalänk
Medlem

@Hattifnatt_40 Får man fråga vad du jobbar med?

Hade själv samma tankar för ett par år sedan, trivdes med jobbet i sig men samtidigt gick tankarna "blir det inte bättre än så här" men då är frågan vad är det som ska bli bättre, vad har jag för ambitioner och vad vill jag få ut av "livet" ?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Är jobbet inte givande längre kanske du ska fundera på att skola om dig? Jag gjorde det i din ålder (tog tjänstledigt) och förutom att jag kanske förlorade ekonomiskt på det så har jag lärt mig massor, framförallt om mig själv.

Sen kan man ju skaffa en kreativ hobby man verkligen brinner för som man kan som mål i livet, vissa tränar hårt, andra brygger öl, vissa målar Warhammer osv. För mig är en rik fritid viktigare än att ha ett självuppfyllande jobb men man bör heller inte vantrivas på jobbet.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Skrivet av Hattifnatt_40:

Hej

Vet att det låter dåligt men det är så jag innerst inne känner. Fick nyligen en tillsvidare anställning efter en månads praktik och jag försökte verkligen känna glädje. Men jag kände bara ångest över det. Jag har jobbat i 13 år av mitt liv är 33 år idag. Och jag har aldrig mått bra av att jobba ändå ifall jag får lön. Att jobba fem dagar i veckan och bara vara ledig två dagar att behöva tänka på matlåda varje söndag kväll upp gå och lägga sig tidigt och gå upp halv sex varje morgon för att sitta och lyssna på samma ointressanta svammel på arbetsplatsen ger mig bara ångest och sedan känna att detta är det man ska ägna sig åt och känna sig som en robot som alla andra för att glädjas åt den dagen då man går i pension då man kanske är fär svag och sjuk att orka något är inte för mig ett liv. Pengar är inte så pass viktigt för mig att jag vill slösa bort det på detta viset. Så min plan nu är att kunna spara så mycket jag kan så jag kan säga upp mig om två år eller så. Vad tycker ni?

Håller med om att jobba inte är något som jag vill lägga hela livet på, själv tycker jag arbetet är ganska kul dock.

Spara ihop de pengar du behöver är klart görbart, du får räkna ungefär hur myckert du tror dig behöva.

Tänk på att du inte kommer få ta lån (i alla fall inga bra sådana) om du inte har en inkomst.

Skrivet av nino:

Så här ligger det till om du vill undvika att vara slav för The Matrix: du måste jobba dig fri.
Med andra ord kan du inte ha ett vanligt kneg och sen inte göra något mer för då hamnar du i den onda cirkeln.

Du måste lägga upp en plan på hur du ska kunna få in så mycket pengar som möjligt för att i framtiden kunna leva på dina investeringar, vinster osv. detta är tyvärr omöjligt att göra med ett vanligt jobb och speciellt om du bor i Sverige.

Håller jag inte alls med om, går utmärkt att med ett vanligt jobb, Nordea räknar med bara sex mijoner för att leva livet ut på avkastning.
https://www.nordea.se/privat/liv/privatekonomi/ta-kontroll-ov....

Tycker inte alls att det är orimligt

Permalänk
Medlem

Med tanke på att TS tydligen är avstängd så fyller väl denna tråden begränsad mening..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Med tanke på att TS tydligen är avstängd så fyller väl denna tråden begränsad mening..

Inte omöjligt att det är samma person som nickat "Simpan" i lite olika variationer. Han brukar återkomma med jämna mellanrum och skapa konstiga trådar för att ganska omgående bli bannad igen ^_^

Permalänk
Medlem

Polaren hälsar: Skaffa tre små ungar [hans är 1, 2, resp 5 år] så kommer du älska att gå till jobbet...

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk

Dröm på.. Det finns folk som har kunnat gå i pension tidigt, men de brukar vara arbetsnarkoman som sedan lever på sparat kapital.

Jag hade en gång en nyanställd på jobbet som hade det tufft. (livet är jobbigt) Nå han sa att han var helt slut och tänkte gå i pension när han var 50år, alla blev helt paff över hur tusan trodde han av alla att han skulle klara detta?

Med det sagt så bör man snarare vara extremt duktigt och bättre än alla andra om man ska klara detta.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd låst (omreg)*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...