Permalänk
Medlem

Den lilla vita

Vit, kompakt och luftkyld

Efter 12 år med mitt gamla system var det dags att bygga nytt. I en värld där lagring gått från 3.5 tum till M.2 och och allt jag behöver för spelande, lätt 3d modellering och lite musikskapande får plats på en Itx-bräda kände jag att det var dags att gå från den stora lådan på golvet till den lilla på bordet.

Ända sedan den lanserades har jag suktat efter Meshlicious. En liten avskalad låda med stor potential, snygga proportioner och högt luftflöde. Vid Black Friday 2022 började jag samla delar och januari 2023 snickrade jag till slut ihop bygget.

Jag vill påstå att jag valde komponenter som var prisvärda men i ärlighetens namn trumfade utseendet i många fall.

låda: Meshlicious Full Mesh PCIe Gen 4 Vit
Lådfläktar: 2 x Fractal Design Aspect 140mm RGB Vit, 1x Kaze Flex Slim 120 RGB
Moderbräda: ASUS ROG STRIX B550-I GAMING (köpt här på forumet av @Rikard225)
CPU: AMD Ryzen 5 5600
CPU Kylare: Scythe BIG Shuriken 3 RGB
CPU Kylarfläkt: Fractal Design Aspect 120mm PWM RGB Vit
RAM: 32 GB Team Group Xtreem ARGB White 3200 MHz CL16
GPU: PowerColor Radeon RX 6700 XT Fighter - 12GB
Lagring: 1 x Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB
PSU: (ATX) DeepCool DQ750-M-V2L 750W Vit

Valet av AM4 var helt enkelt av budgetskäl, AM5 var fortfarande väldigt nytt och vid tidpunkten fanns det inte så många minnen att välja på. Ett AM4 bygge kan hålla väldigt många år till och möjligheten att byta upp till en 5800X3D kommer förlänga den ännu mer. Den andra komponenten som kommer bytas framöver är GPUn. Men för priset jag fick mitt 6700 XT var det svårslaget "bang for the buck" för spel i 3440x1440.

Besök galleriet här

Visa signatur

Databurk: Den lilla vita

Permalänk
Medlem

Jäklar vilken liten läcker maskin du byggt! 10 poäng! 👍🔥

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem

Mycket trevligt.

Tills jag såg RGBn, då sjönk betyget till en 5:a

Men utan RGB, an stark 8a

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Så ska en dator se ut, mycket stiligt!

Visa signatur

Skräddaren säger nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av metalmac:

Jäklar vilken liten läcker maskin du byggt! 10 poäng! 👍🔥

Tackar tackar! Det tog lite planerande att hitta delarna för att helhet skulle bli som jag tänkt. Men är väldigt nöjd.

Visa signatur

Databurk: Den lilla vita

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Mycket trevligt.

Tills jag såg RGPn, då sjönk betyget till en 5:a

Men utan RGB, an stark 8a

Tack! *skruvar upp RGBn ännu mer*

Visa signatur

Databurk: Den lilla vita

Permalänk
Medlem
Skrivet av charmless:

Så ska en dator se ut, mycket stiligt!

Tackar tackar! 😎

Visa signatur

Databurk: Den lilla vita

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttrickio:

Tack! *skruvar upp RGBn ännu mer*

Haha

Smaken är som baken.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttrickio:

Vit, kompakt och luftkyld

Efter 12 år med mitt gamla system var det dags att bygga nytt. I en värld där lagring gått från 3.5 tum till M.2 och och allt jag behöver för spelande, lätt 3d modellering och lite musikskapande får plats på en Itx-bräda kände jag att det var dags att gå från den stora lådan på golvet till den lilla på bordet.

Ända sedan den lanserades har jag suktat efter Meshlicious. En liten avskalad låda med stor potential, snygga proportioner och högt luftflöde. Vid Black Friday 2022 började jag samla delar och januari 2023 snickrade jag till slut ihop bygget.

Jag vill påstå att jag valde komponenter som var prisvärda men i ärlighetens namn trumfade utseendet i många fall.

låda: Meshlicious Full Mesh PCIe Gen 4 Vit
Lådfläktar: 2 x Fractal Design Aspect 140mm RGB Vit, 1x Kaze Flex Slim 120 RGB
Moderbräda: ASUS ROG STRIX B550-I GAMING (köpt här på forumet av @Rikard225)
CPU: AMD Ryzen 5 5600
CPU Kylare: Scythe BIG Shuriken 3 RGB
CPU Kylarfläkt: Fractal Design Aspect 120mm PWM RGB Vit
RAM: 32 GB Team Group Xtreem ARGB White 3200 MHz CL16
GPU: PowerColor Radeon RX 6700 XT Fighter - 12GB
Lagring: 1 x Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB
PSU: (ATX) DeepCool DQ750-M-V2L 750W Vit

Valet av AM4 var helt enkelt av budgetskäl, AM5 var fortfarande väldigt nytt och vid tidpunkten fanns det inte så många minnen att välja på. Ett AM4 bygge kan hålla väldigt många år till och möjligheten att byta upp till en 5800X3D kommer förlänga den ännu mer. Den andra komponenten som kommer bytas framöver är GPUn. Men för priset jag fick mitt 6700 XT var det svårslaget "bang for the buck" för spel i 3440x1440.

Besök galleriet här

Det blev väldigt bra du, grymt bra jobbat med bygget!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASRock B650i Lightning - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - ASUS TUF Gaming RX 7900 GRE OC - Corsair SF750 - Thermalright Peerless Assassin 120 Mini - Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasa64:

Det blev väldigt bra du, grymt bra jobbat med bygget!

Tack! Och tack Andreas för bollandet av ideér.

Visa signatur

Databurk: Den lilla vita

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttrickio:

Tack! Och tack Andreas för bollandet av ideér.

Det är så lite så, det är roligt att bolla idéer!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASRock B650i Lightning - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - ASUS TUF Gaming RX 7900 GRE OC - Corsair SF750 - Thermalright Peerless Assassin 120 Mini - Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem

Ser otroligt mysigt och cleant ut. Färgen på fläktarna passar perfekt till vit och är precis lagom. Bra kabeldragning. Älskar detta chassi(kör samma och tryckte in vattenkylning).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hampeuss:

Ser otroligt mysigt och cleant ut. Färgen på fläktarna passar perfekt till vit och är precis lagom. Bra kabeldragning. Älskar detta chassi(kör samma och tryckte in vattenkylning).

Tackar tackar! Ja, jag gillar färgerna. Kanske ändrar över tid men just nu kör jag dessa. Chassit ska ju vara ypperligt för vattenkylning. Jag är bara för nojig för att köra vatten, så det fick bli old reliable luftkylning.

Kör du custom loop eller AIO?

Visa signatur

Databurk: Den lilla vita

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttrickio:

Tackar tackar! Ja, jag gillar färgerna. Kanske ändrar över tid men just nu kör jag dessa. Chassit ska ju vara ypperligt för vattenkylning. Jag är bara för nojig för att köra vatten, så det fick bli old reliable luftkylning.

Kör du custom loop eller AIO?

Jag kör custom och det är otroligt tight, men det var den roliga utmaningen. Att få bygga i något litet. kört lite olika färger på vatten och körde vitt i början, otroligt fint sen förstörde jag det med andra färger. Gjorde en custom trätop till min dock. Luftkylning funkar minst lika fint vet du. Din dator såg otroligt mysig ut som sagt. ha en trevlig helg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hampeuss:

Jag kör custom och det är otroligt tight, men det var den roliga utmaningen. Att få bygga i något litet. kört lite olika färger på vatten och körde vitt i början, otroligt fint sen förstörde jag det med andra färger. Gjorde en custom trätop till min dock. Luftkylning funkar minst lika fint vet du. Din dator såg otroligt mysig ut som sagt. ha en trevlig helg.

Nu såg jag ditt galleri! Väldigt fräsigt! Men du hade inte trätoppen på bilderna va? Eller är det ännu ett nyare bygge?

Visa signatur

Databurk: Den lilla vita

Permalänk

Kul och se bygget!

Jag har själv varit inne på och bygga en dator med vita delar då jag tycker det ser stilrent ut, men då allt jag har är svart (allt ifrån skärmen till högtalare) så skulle det bli en hel del med och byta ut delar så det får bli en dröm till senare :). Riktigt läckert i alla fall, och lite så att jag blir en aning avundsjuk :P.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttrickio:

Nu såg jag ditt galleri! Väldigt fräsigt! Men du hade inte trätoppen på bilderna va? Eller är det ännu ett nyare bygge?

Trätoppen delen är ny uppdatering. även bytt gpu till ett 3070.