Netonnet eller jag som har fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av smurfb:

Netonnet säger nu att det inte går på garantin för att verkstaden säger att det inte är garanti och att "dom är utbildade". Jag vet inte vad Netonnets verkstad har för utbildning i konstruktion och materiallära men men... Känns som en återvändsgränd.

ARN har 6 månaders väntetid vilket är rätt lång tid. Tingsrätten känns lite för seriöst även om man bara står för sin egen kostnad i såna här mindre fall.

Hur tycker ni att man ska gå vidare?

Garanti är ingen rättighet, det är något som företagen frivilligt ger och själva sätter villkoren för. Så det stämmer säkert att garantin inte gäller.

Däremot så har du alltid rätt att reklamera varan inom 3 år enligt konsumentköplagen, och de två första åren är det upp till företaget att bevisa att det inte är ett ursprungligt fel (vilket det kan vara även om felet visade sig efter en tid). Så ett förslag är att säga till Netonnet att du vill reklamera varan enligt konsumentköplagen, inte att du vill använda någon eventuell garanti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av smurfb:

Netonnet säger nu att det inte går på garantin för att verkstaden säger att det inte är garanti och att "dom är utbildade". Jag vet inte vad Netonnets verkstad har för utbildning i konstruktion och materiallära men men... Känns som en återvändsgränd.

ARN har 6 månaders väntetid vilket är rätt lång tid. Tingsrätten känns lite för seriöst även om man bara står för sin egen kostnad i såna här mindre fall.

Hur tycker ni att man ska gå vidare?

Använd mail så du har på fötterna. beskriv tydligt vad vad felet är. När de meddelar att det är ditt fel så måste de bevisa vad du har gjort för fel vilket är omöjligt för dom att göra. Skriv upp all tid du lägger på att driva frågan så de förstår att du kommer gå hela vägen till ARN där de vet att de kommer förlora. Netonnet måste kunna visa att du varit oaktsam mot produkten vilket jag ser som en omöjlighet för dom att göra. Vill du att den ska lagas bara så går det på extraförsäkringen som du betalt för.

https://www.netonnet.se/content/info/trygghet/

som du tydligt kan se så är försäkringen meningslös då hemförsäkringen går in där garantin inte funkar.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Garanti är ingen rättighet, det är något som företagen frivilligt ger och själva sätter villkoren för. Så det stämmer säkert att garantin inte gäller.

Däremot så har du alltid rätt att reklamera varan inom 3 år enligt konsumentköplagen, och de två första åren är det upp till företaget att bevisa att det inte är ett ursprungligt fel (vilket det kan vara även om felet visade sig efter en tid). Så ett förslag är att säga till Netonnet att du vill reklamera varan enligt konsumentköplagen, inte att du vill använda någon eventuell garanti.

Fast du har nog missförstått hur det fungerar. Det är sant att det är frivilligt att erbjuda garanti, men det är inte samma sak som att det är frivilligt att uppfylla erbjuden garanti.

Så det är ingenting som säger att det NetOnNet säger stämmer. Stå på dig OP!

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Garanti är ingen rättighet, det är något som företagen frivilligt ger och själva sätter villkoren för. Så det stämmer säkert att garantin inte gäller.

Däremot så har du alltid rätt att reklamera varan inom 3 år enligt konsumentköplagen, och de två första åren är det upp till företaget att bevisa att det inte är ett ursprungligt fel (vilket det kan vara även om felet visade sig efter en tid). Så ett förslag är att säga till Netonnet att du vill reklamera varan enligt konsumentköplagen, inte att du vill använda någon eventuell garanti.

Är lite trött på att folk på Sweclockers (och diverse kundtjänster) säger detta.

Det är helt fritt för företagen att erbjuda garanti och de dikterar villkoren. Men när avtalet sluts så blir de villkoren bindande.
Företag kan inte välja att efteråt tolka om eller ändra avtalet, vilket verkar vara en uppfattning som många har fått när de hör att garanti är frivilligt.

Det är ett bindande avtal.

edit.
Här är hela NetOnNets garantivillkor.

Citat:

Vi strävar efter att du som kund skall känna dig trygg när du handlar hos oss. Därför erbjuder vi mycket förmånliga garantivillkor.

Vi ger dig 2 års garanti på de flesta produkter i vårt sortiment. På Andersson LED-TV ger vi dig hela 3 års garanti samt 3 års 100% pixelgaranti. För datorprodukter, telefoni, intimprodukter samt bärbart ljud gäller 1 års garanti. I de fall tillverkaren lämnar en längre garanti, erbjuds du självfallet samma garantilängd. Förbrukningsvaror samt tillbehör som t ex projektorlampor, batterier och laddare följer tillverkarens garanti som kan vara kortare än ett år.

Garantin gäller funktionsfel som uppkommer under garantitiden. Garantin gäller inte fel som uppstår vid eller efter egen förändring av produktens funktion och utseende, såsom ombyggnation, uppgradering eller annan konfigurering av produkten.

Produktgarantin för LCD/Plasma-skärmar ges med förbehåll för pixelfel. Vid pixelfel hänvisar vi till tillverkarens pixelgaranti, vilka skiljer sig från produkt till produkt.

Innan en garantireparation eller ett garantiutbyte kan godkännas behöver vi eller någon av våra samarbetspartners undersöka produkten. I det fall produkten inte är behäftad med ett garantifel, utan ett så kallat handhavandefel (inkluderar felaktigt inställd produkt, skada som beror på oaktsamhet mm), har vi eller serviceverkstaden rätt att debitera dig för undersökningskostnaden. Fraktkostnader och hanteringsavgifter tillkommer. Vi har mycket omsorgsfullt valt ut våra samarbetspartners och erbjuder rikstäckande service för att ge dig som kund ett förstklassigt garantiförfarande.

För att de ska kunna göra avsteg från garantin så måste de bevisa att det beror på oaktsamhet.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Felet kan bero på att maskinen stött mot trösklar, vilket den bör klara av.

Vilka nonchalanta typer. Låt dem inte köra med dig, Kkl är bakom din rygg.

EDIT: I mitt tycke så verkar hjulhusets plast att icke vara förstärkts med glasfiber, vilket är typiskt för skitprodukter. Därmed är det inte konstigt att hjulet pajat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Fast du har nog missförstått hur det fungerar. Det är sant att det är frivilligt att erbjuda garanti, men det är inte samma sak som att det är frivilligt att uppfylla erbjuden garanti.

Så det är ingenting som säger att det NetOnNet säger stämmer. Stå på dig OP!

Skrivet av johanandersson:

Är lite trött på att folk på Sweclockers (och diverse kundtjänster) säger detta.

Det är helt fritt för företagen att erbjuda garanti och de dikterar villkoren. Men när avtalet sluts så blir de villkoren bindande.
Företag kan inte välja att efteråt tolka om eller ändra avtalet, vilket verkar vara en uppfattning som många har fått när de hör att garanti är frivilligt.

Det är ett bindande avtal.

edit.
Här är hela NetOnNets garantivillkor.

För att de ska kunna göra avsteg från garantin så måste de bevisa att det beror på oaktsamhet.

Om vi nu ska vara sådana så står det även:

"Om du skulle få problem med en produkt inom garantitiden kan produkten skickas för garantikontroll hos verkstad. En garantiservice har en ledtid på 2-3 veckor och resulterar ofta i att produkten repareras eller byts ut. Vi håller alltid en uppföljning på ditt serviceärende för att du ska känna dig trygg med det köp du gjort hos oss."

Så kan de väl då på samma sätt argumentera att de bara följer serviceverkstadens expertutlåtande, precis som det står i villkoren.

Själva poängen som lyftes var ju dock inte "TS har automatiskt fel", utan "garanti är ett frivilligt avtal där de hittat på villkoren själva, det är därmed typiskt enklare att förlita sig på reklamationsrätten om den är applicerbar för där är det väl kartlagt vad den faktiskt betyder".

Och det är svårt att hävda att de måste bevisa det ena eller det andra... iaf så länge man inte tar ärendet till rätten.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Någon annan som reagerar på NoN:s grafik? Enligt dem ersätter reklamationsrätten funktionsfel i "vissa fall" under år 1. Är väl tekniskt korrekt, men väldigt fult att lämna ut år 2-3. Lite som en där Y-axeln börjar på något annat än 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fryngel:

Någon annan som reagerar på NoN:s grafik? Enligt dem ersätter reklamationsrätten funktionsfel i "vissa fall" under år 1. Är väl tekniskt korrekt, men väldigt fult att lämna ut år 2-3. Lite som en där Y-axeln börjar på något annat än 0.

Jo, "tekniskt korrekt" men vilseledande.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Fast du har nog missförstått hur det fungerar. Det är sant att det är frivilligt att erbjuda garanti, men det är inte samma sak som att det är frivilligt att uppfylla erbjuden garanti.

Så det är ingenting som säger att det NetOnNet säger stämmer. Stå på dig OP!

Läste du bara första stycket som jag skrev? Det spelar som sagt ingen roll om garantin gäller eller ej, enligt konsumentköplagen så har man ändå rätt att reklamera i 3 år. Garanti kan endast ge bättre villkor än konsumentköplagen, inte sämre.

Så att Netonnet säger att garantin inte gäller har ingen betydelse, TS har ändå rätt att reklamera varan. Mitt råd var därför att påminna Netonnet om det, eftersom butikerna ibland verkar glömma bort att de inte kan avtala bort konsumentköplagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Läste du bara första stycket som jag skrev? Det spelar som sagt ingen roll om garantin gäller eller ej, enligt konsumentköplagen så har man ändå rätt att reklamera i 3 år. Garanti kan endast ge bättre villkor än konsumentköplagen, inte sämre.

Så att Netonnet säger att garantin inte gäller har ingen betydelse, TS har ändå rätt att reklamera varan. Mitt råd var därför att påminna Netonnet om det, eftersom butikerna ibland verkar glömma bort att de inte kan avtala bort konsumentköplagen.

Bli inte arg. Jag svarade bara på att det du sa i första stycket var felaktigt. Vilket det är helt ovidkommande vad som står i andra stycket.

Permalänk
Medlem

Säg att du har 3 års reklamationsrätt enligt KKL. Om de fortfarande jävlas så säger du att du vill ha ett skriftligt utlåtande att de nekar reklamationen så att du kan ta det vidare och driva det mot de hos ARN. ^^;

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Bli inte arg. Jag svarade bara på att det du sa i första stycket var felaktigt. Vilket det är helt ovidkommande vad som står i andra stycket.

Jag menade bara att det inte är någon rättighet att få garanti, men om ett företag lämnar garanti så måste de så klart följa den enligt konsumentköplagen. Det kan hända att Netonnets garanti egentligen borde gälla, jag har inte läst deras villkor, men det spelar ju ingen roll när det är ett fel som täcks av konsumentköplagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Jag menade bara att det inte är någon rättighet att få garanti, men om ett företag lämnar garanti så måste de så klart följa den enligt konsumentköplagen. Det kan hända att Netonnets garanti egentligen borde gälla, jag har inte läst deras villkor, men det spelar ju ingen roll när det är ett fel som täcks av konsumentköplagen.

Jag förstår och bra att du förtydligade! Ha det fint!

Permalänk
Medlem

Lite uppdatering. Gjorde en anmälan till ARN, men kommer väl ta 6 månader. Samtidigt fick jag ett automatiskt mail från försäkringsbolaget som frågade om jag var nöjd med deras service, vilket jag såklart inte var, fyllde i vad jag tyckte om deras service.

Dagen efter fick jag mail från dom att tycker det gått för lång tid (vilket inte netonnet tyckte) och att dom istället löser in maskinen. Jag skrev att det var snällt men att jag fortfarande tycker det är ett garantiärende. Men hur som helst så ska jag hämta ut en ny maskin på försäkringen (utan avgifter).

Jag tänker låta anmälan ligga kvar hos ARN och kräva ersättning och att det faktiskt blir erkänt som garantiärende.

Fortfarande inte nöjd över att netonnet vägrar se det som garanti men man kanske inte kan få allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av smurfb:

Lite uppdatering. Gjorde en anmälan till ARN, men kommer väl ta 6 månader. Samtidigt fick jag ett automatiskt mail från försäkringsbolaget som frågade om jag var nöjd med deras service, vilket jag såklart inte var, fyllde i vad jag tyckte om deras service.

Dagen efter fick jag mail från dom att tycker det gått för lång tid (vilket inte netonnet tyckte) och att dom istället löser in maskinen. Jag skrev att det var snällt men att jag fortfarande tycker det är ett garantiärende. Men hur som helst så ska jag hämta ut en ny maskin på försäkringen (utan avgifter).

Jag tänker låta anmälan ligga kvar hos ARN och kräva ersättning och att det faktiskt blir erkänt som garantiärende.

Fortfarande inte nöjd över att netonnet vägrar se det som garanti men man kanske inte kan få allt.

Skilj på garanti och reklamation; det är en solklar reklamation, garanti är helt och hållet upp till tillverkaren hur och var den fungerar

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av smurfb:

Lite uppdatering. Gjorde en anmälan till ARN, men kommer väl ta 6 månader. Samtidigt fick jag ett automatiskt mail från försäkringsbolaget som frågade om jag var nöjd med deras service, vilket jag såklart inte var, fyllde i vad jag tyckte om deras service.

Dagen efter fick jag mail från dom att tycker det gått för lång tid (vilket inte netonnet tyckte) och att dom istället löser in maskinen. Jag skrev att det var snällt men att jag fortfarande tycker det är ett garantiärende. Men hur som helst så ska jag hämta ut en ny maskin på försäkringen (utan avgifter).

Jag tänker låta anmälan ligga kvar hos ARN och kräva ersättning och att det faktiskt blir erkänt som garantiärende.

Fortfarande inte nöjd över att netonnet vägrar se det som garanti men man kanske inte kan få allt.

Lite nyfiken bara, vad är det du ska kräva ersättning av NetOnNet för?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Skilj på garanti och reklamation; det är en solklar reklamation, garanti är helt och hållet upp till tillverkaren hur och var den fungerar

Även om det står tillverkaren fritt att utforma garantin som de vill, så står det dem inte fritt att välja om de skall följa den eller ej.

Det föreligger här en tvist om vad det egentligen är som tillverkaren (frivilligt) utlovat. TS anser att deras utlovade garanti täcker det aktuella felet, medan motparten (en eller flera av säljare, tillverkare, verkstad etc.) är av annan mening.

Säljaren är för övrigt ofta ansvarig för vad tillverkaren utlovat vad gäller garanti, (se https://lawline.se/answers/garanti-lamnad-for-saljarens-rakni... ), så TS tvistar med helt rätt part (den han har ett köpeavtal med).

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD