Helgsnack: Radikala datoråsikter du brinner för

Permalänk
Melding Plague

Helgsnack: Radikala datoråsikter du brinner för

Tycker du RTX 4090 är prisvärd? Anser du att Windows ME ändå var helt okej? Dela med dig av dina datorrelaterade åsikter som sticker ut!

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Sweclockers har korkade ”helgsnack”.

Permalänk
Medlem

Är inge speciellt radikal, men jag gillade verkligen windows 8.1, vilket en del verkar trasha rätt hårt.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Mycket ny grafik i spel är helt onödig och är mest där för att sälja hårdvara.
finns så mycket man kan stänga av eller sänka utan att ens märka skillnaden förutom att ens FPS går upp. Så varför är det ens ett alternativ? Är det inte bättre att optimera så fler kan spela?
Tror snarare att de stoppar in allt de kan för att "De kan" samt att då vill man ju ha ett grafikkort som orkar dra runt allt i 144fps på ultra.

Permalänk
Medlem

Apple är töntigt?

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

720p spelande räcker fint, även skalat på min OLED

Ultra är bara för att sälja grafikkort, medium ser lika bra ut och fungerar på en potatis

Permalänk
Medlem

Fick Windows Vista med min nya gamingdator 2008 och hade en utmärkt upplevelse. Förstod aldrig all praise för Windows 7 när de bägge operativsystemen var nästan identiska för mig.

Förstår i efterhand att det var att hårdvaran jag skaffade i samband med Vista som gjorde att det fungerade bra.

Permalänk
Medlem

Grafikkort får kosta hur mycket som helst.
Köp billigare kort istället för att klaga.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem

Vi borde generellt ha fyrkantiga skärmar. Det är helt vansinnigt både för spel och produktivitet att allt ska vara så extremt utdraget.

Webbinnehåll är i stort sätt vertikalt organiserat och man tjänar inget på fullt med död yta vid sidorna. Mer fyrkantiga aspekter hade hjälpt med problemet att taskbars i operativsystem, webbläsare och andra program normalt är horisontella och därmed äter av det begränsade vertikala utrymmet.

Även film och spel överdriver utdragningen mot kanterna på tok för mycket. Mänsklig syn är bara lite bredare än högre, och knappast i närheten lika förvriden som moderna filmer. Söker jag på en screenshot från ett FPS spel på nätet så får jag en vy där spelaren inte ens kan se marken närmare än 5-6 meter framför hen. Det är inte så personer faktiskt ser världen!

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Folk köper alldeles för dyra och 'overkill' datorer. Visst, jag förstår om man vill ha ett riktigt cool dator "bara för att", men vanliga konsumenter som ska bara lira lite spel behöver inte ett i7/r7 och 4070.
Tycker det är helt sjukt att folk lägger 15-20tkr på en ny dator varannan år. Rullar själv på ett närmare 10 år gammal system, och tycker den funkar utmärkt till programmering, surf, spel, etc.

Permalänk
Medlem

DLSS är fuffel och båg, och enbart en krycka för att dölja att grafikkorten inte håller måttet.

Hela vitsen med grafikkort, och skälet för deras existens, är ju att de är hårdvara specifikt ämnade för realtidsrendering. Och då kan man inte komma och våga påstå att grafikkorten har högre prestanda, om man krafitgt reducerar arbetsbelastningen.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Hedersmedlem

Ultrawideskärmar är meningslösa.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av medbor:

720p spelande räcker fint, även skalat på min OLED

Ultra är bara för att sälja grafikkort, medium ser lika bra ut och fungerar på en potatis

Håller med.
720p räcker fint för tv och dylikt också, man ser att det är en tomat och inte en biff.
Tar mindre plats men får ändå gjort jobbet utan problem.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Datavetare

MacOS fönster hantering är bra. Tycker faktiskt det, men har full förståelse för att man hatar det om man är väldigt van med Windows och har det som rättesnöre.

Avskydde också fönsterhanteringen initialt, men gav mig den på att det måste handla om en annan filosofi givet att man så hårdnackat stannat kvar vid rätt mycket samma modell sedan 80-talet. Apple är annars inte speciellt sentimentala kring att byta ut gamla saker...

Sen kan det även spela in att jag primärt styr funktioner från terminalen + Spotlight. Bash/Zsh är på en helt annan nivå än vraket "Power"Shell.

Skrivet av Ostbullen:

Är inge speciellt radikal, men jag gillade verkligen windows 8.1, vilket en del verkar trasha rätt hårt.

Håller delvis med! Tror i.o.f.s. det mer handlade om att jag var väldigt nöjd med Surface Pro 4 som råkade komma med Win 8 + att jag aldrig sett poängen med startmenyn (MacOS spotlight visade hur detta är "Done Right(TM)", funnits Windows tillägg som ger liknade funktion sedan i alla fall WinXP tiden)

Win-key+sök fungerar lika bra/dåligt med stora fyrkanter i Win8 som det gör med en startmeny i Win10/11.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Redaktionen måste börja bidra också!

Permalänk
Medlem

Att strömma musik/film/spel kan dra åt helvete, jag vill lägga in allt lokalt på mobilen/datorn och spela dem lokalt.

Permalänk
Medlem

Jag känner att jag sitter i två läger samtidigt gällande GPU och framförallt VRAM. Jag hade klarat mig finfint på en 1060 för alla spel jag spelar, om det inte vore för VR. Där är 8GB VRAM och 3070-prestanda på absoluta smärtgränsen för de VR-spel jag spelar, och jag får lida dryga frys-lagg som konsekvens. Sweet-spot för det just nu verkar vara minst 12GB VRAM, men då får man pröjsa..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av johanandersson:

Vi borde generellt ha fyrkantiga skärmar. Det är helt vansinnigt både för spel och produktivitet att allt ska vara så extremt utdraget.

Webbinnehåll är i stort sätt vertikalt organiserat och man tjänar inget på fullt med död yta vid sidorna. Mer fyrkantiga aspekter hade hjälpt med problemet att taskbars i operativsystem, webbläsare och andra program normalt är horisontella och därmed äter av det begränsade vertikala utrymmet.

Även film och spel överdriver utdragningen mot kanterna på tok för mycket. Mänsklig syn är bara lite bredare än högre, och knappast i närheten lika förvriden som moderna filmer. Söker jag på en screenshot från ett FPS spel på nätet så får jag en vy där spelaren inte ens kan se marken närmare än 5-6 meter framför hen. Det är inte så personer faktiskt ser världen!

Om nu bara synen var fyrkantig, men det är den ju inte..

Om jag ska själv klaga lite.

Spel fokuserar för jäkla mycket på grafik. Fram med EAX ljud och bättre AI.

Vista var skräp. Kunde inte ens lämna hårddisken i fred när datorn väl hade bootat. Optimera mera!

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk

Monstedatorer och likande ordval är oftast väldigt klena datorer för annat än just spel. Vi kan prata maskin med ner till 16GB ram och 1TB ssd, där jag själv har 3gånger så mycket ssd på min ps5a som jag knappt har startat sedan jul.

Jag hatar alla olika kablar och laddare till att möjligt. Det är inget direkt Applehat utan emot alla tillverkare som inte har en stadardkabel.
Det känns så tråkigt att ha med usb micro, micro- B,mini, c, nätadapter med typ 10 adaptrar, hdmi, displayport, miniDP, dsub9, ethernetkabel osv hela tiden. Trots detta, så kan man behöva en iPhoneladdare.

Att det är likadant med nycklar, där vissa är tum gör mig ännu mer sur.
Det enda som skulle kunna ändra min åsikt är 2 til 3st personliga assistenter som följer mig och släpar på mina teknikprylar.

Permalänk
Medlem

AMD:s drivrutiner är bäst!

- Så är det såklart...

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Hedersmedlem

Jag hade inte heller problem med Vista. Körde faktiskt beta (eller om det var RC) som huvud-OS ett tag där innan det släpptes skarpt och gillade det.

Håller även med om att jag inte alls gillar streaming. Framför allt att saker kan försvinna hipp som happ och det får man bara tåla.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Ja ni... Nya generationers hårdvara vart och vartannat år är onödigt.

Permalänk
Medlem

Enspelar-spel ska inte behöva ha internetuppkoppling.
Inget fel på Windows 8.1 & Comic sans är bra för det är lättläst.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Håller med.
720p räcker fint för tv och dylikt också, man ser att det är en tomat och inte en biff.
Tar mindre plats men får ändå gjort jobbet utan problem.

Inte så mycket en radikal åsikt som ett tecken på att åldern börjar ta ut sin rätt och ögonen börjat få begynnande starr.

Permalänk
Sötast

Windows 7 var Windows Vista service pack 3.
Man rebrandade bara hela operativsystemet för att tvätta bort den dåliga statusen med den färdiga produkten.

Med andra ord så var Vista microsofts bästa OS

Permalänk
Medlem

Sweclockers är SweSvennson eller SweAVGConsumers då de inte ens anstränger sig att oca systemen längre men jag älska swec ändå

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Grafiken var mer än tillräckligt visuellt imponerande mitten av 2010 talet under DX11 och windows 7 och allt vi ser idag är bara för att kunna få de nya och mer kraftfulla korten att sträcka på sig lite med nya "ofärdiga" tekniker som ray tracing osv.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av Boggus:

Fick Windows Vista med min nya gamingdator 2008 och hade en utmärkt upplevelse. Förstod aldrig all praise för Windows 7 när de bägge operativsystemen var nästan identiska för mig.

Förstår i efterhand att det var att hårdvaran jag skaffade i samband med Vista som gjorde att det fungerade bra.

Skrivet av Thomas:

Jag hade inte heller problem med Vista. Körde faktiskt beta (eller om det var RC) som huvud-OS ett tag där innan det släpptes skarpt och gillade det.

Håller även med om att jag inte alls gillar streaming. Framför allt att saker kan försvinna hipp som happ och det får man bara tåla.

håller helt med er bois hade heller aldrig något problem med vista mer än lite i början under RC och en stund efter release med att inga 64bit drivare fanns till div hårdvara men i övrigt aldrig något problem så fort drivarna började vara tillgängliga för 64bit.

och ser inget konstigt med det iom att det var helt ny kärna och speciellt 64bit var ju mer eller mindre första generationen windows 64bit os för konsumenter (ja jag vet xp 64bit existerade innan men blev väl adrig speciellt poppis vad jag vet)

så helt förståeligt att det tog ett tag innan drivare började rulla ut iom att de var tvungna att byggas från grunden.

att win 7 "var mer poppis" beror väl på att det bara är en modifierad vista kärna så drivare och allt som fanns till vista var kompatibla från början även till win 7.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Förstår inte meningen med att köpa dyra datorer när ögat ändå inte kan se fler än 24 bildrutor per sekund.

Visa signatur

Vänligen,
Gabe

Permalänk
Sötast

Har sedan jag köpt min första macbook (pro 14") insett att PC-hårdvara är fullständig skräp i jämförelse.
Har testat emot alla dyrare windows laptops vi har på jobb, de som kostar 5 till 10 tusen kronor mer än macbook pro och inte en av dem har en chans i varken prestanda, byggkvalitet, fläktljud, värmeutveckling, skärmbild, ljudkvalitet, tangentbord..... något.

Det är i en klass för sig själv. PC för mig nu känns som en liten plastleksak från Lekia i jämförelse.

Detta från en person född 1985 och som använt PC exklusivt sen 1991. Har alltid varit på extemlägert att mac är äckligt/dåligt/överprisat/kult/whatever.

Min gamla PG279Q (1440P @ 27" och min Huawei GT något (3440P @ 34") är nu helt obrukbara eftersom jag har laptopen framför (under) skärmarna.

En är skarp och lätt att se på, de andr skärmarna (varav en klassas som toppskärm än idag) är pixliga grötiga röror som bara gör ont i ögonen i jämförelse