Benify-erbjudanden på Samsung-TV [utbruten tråd]

Permalänk
Medlem

Hej

Jo men detta har jag provat att stänga av men hjälpte inte, utan xbox sattes igång varje gång jag satte på tv .

Ang HDMI Signal plus, detta är väl samma som man måste aktivera på dom hdmi man har inkopplat för att tex i spel kunna spela i 4k och hdr ?
I Så fall är dom aktiverade med tror jag

Är inte vid tv just nu så kan inte kolla.

Permalänk
Medlem

Jag beställde 2st 85” i två separata ordrar, den ena är skickad och levereras på torsdag medan den andra sitter fast i Jönköping på terminal utan mer info. Konstigt när båda skickades från Samsung samtidigt…

Permalänk
Skrivet av mstoltz:

Hej

Jo men detta har jag provat att stänga av men hjälpte inte, utan xbox sattes igång varje gång jag satte på tv .

Ang HDMI Signal plus, detta är väl samma som man måste aktivera på dom hdmi man har inkopplat för att tex i spel kunna spela i 4k och hdr ?
I Så fall är dom aktiverade med tror jag

Är inte vid tv just nu så kan inte kolla.

I have 2 Xboxes connected to my TV. The Xbox Series S always cuts on, while the Xbox Series X never does. Was like this on my 2021 Samsung The Frame as well. The only solution I've worked out is to unplug the Series S. Not optimal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eldarion:

Äh, hur långvarig är den ångesten egentligen? Jag hade fortfarande inte köpt något jag inte vill ha bara för att det är ett bra pris. Faktum är att jag nog varit avtänd på en Samsung-TV för längesedan om jag var i din sits. Nu kommer du istället ständigt påminnas om skiten. Jag hade bara gått vidare.

Haha jadu... Tiĺlräckligt länge för att jag antagligen aldrig kommer kunna köpa en TV i framtiden när jag tänker på det som "skulle ha varit".
Men du har samtidigt rätt. Kanske avbokar skiten och bojkottar samsung fortsättningsvis... Får fundera på det under dagen.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av petersladder:

I have 2 Xboxes connected to my TV. The Xbox Series S always cuts on, while the Xbox Series X never does. Was like this on my 2021 Samsung The Frame as well. The only solution I've worked out is to unplug the Series S. Not optimal.

This didnt happend on my old samsung Q9 or my TCL 935.
Only on my QN95B 75"

Permalänk
Medlem

Nu dök TVn upp. Vilken jävla bjässe. Får se när jag orkar montera om i vardagsrummet.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk

Fortsatt status fraktförberedelse på ersättningstv... behöver man bli orolig eller är samsungs orderbehandling bara lite tungt belastad är frågan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jensahremark:

Fortsatt status fraktförberedelse på ersättningstv... behöver man bli orolig eller är samsungs orderbehandling bara lite tungt belastad är frågan

Avvakta lugnt skulle jag säga. Har du inte fått något makulerat är det nog att de bara behöver få fram en TV.
Har du ingen uppdatering till slutet av veckan så kan du fråga supporten om de hört något.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Fick precis ett fraktskadat exemplar av 55" QN95B levererat. Kartongen är punkterad rakt genom emballaget in till display.
Får se hur Samsung löser detta..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Haha jadu... Tiĺlräckligt länge för att jag antagligen aldrig kommer kunna köpa en TV i framtiden när jag tänker på det som "skulle ha varit".
Men du har samtidigt rätt. Kanske avbokar skiten och bojkottar samsung fortsättningsvis... Får fundera på det under dagen.

Händer mycket på TV-fronten, i framtiden kommer det vara andra bud och nya produkter - du har inte riktigt glädje av dåtidens deal och teknik i framtiden Tipset är att försöka glömma och gå vidare i alla fall.

Permalänk
Skrivet av bulle:

Samma för mig. Första med kort, andra med faktura. Inte återbetalat än.

Har du fått pengarna återbetalda till ditt kreditkort ännu? Jag har ännu inte fått dem. Kan du meddela mig när du har fått dem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av underkiller:

Har du fått pengarna återbetalda till ditt kreditkort ännu? Jag har ännu inte fått dem. Kan du meddela mig när du har fått dem?

Kollade precis och de har nu krediterat beloppet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underkiller:

Har du fått pengarna återbetalda till ditt kreditkort ännu? Jag har ännu inte fått dem. Kan du meddela mig när du har fått dem?

Jag gick in på min order och annullerade ordern själv, tog 5 minuter sen kom pengarna. Betalde dock med swish.

Permalänk
Skrivet av bulle:

Kollade precis och de har nu krediterat beloppet.

Skrivet av Aarox:

Jag gick in på min order och annullerade ordern själv, tog 5 minuter sen kom pengarna. Betalde dock med swish.

Tack för ditt snabba svar. Jag betalade med kort och har inte hört något. Får man en e-postbekräftelse när pengarna har återbetalats?

Permalänk
Medlem
Skrivet av underkiller:

Tack för ditt snabba svar. Jag betalade med kort och har inte hört något. Får man en e-postbekräftelse när pengarna har återbetalats?

Jag fick ett mail 25 maj där Samsung meddelade att de behövde makulera ordern. Dagen efter fick jag ett till mail där de bekräftade att ordern var makulerad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aarox:

Jag beställde 2st 85” i två separata ordrar, den ena är skickad och levereras på torsdag medan den andra sitter fast i Jönköping på terminal utan mer info. Konstigt när båda skickades från Samsung samtidigt…

Du får ringa kundservice och fråga varför den sitter fast. Två gånger har det hänt mig ena gången va de någon vajsing med fraktsedeln så den fastnade på samma terminal alt gick i en oändlig loop, andra gången va det någon på terminalen som snodde ordern.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Du får ringa kundservice och fråga varför den sitter fast.

Du menar bring antar jag? Gjorde det och fick inte något annat än att jag får vänta tills svars

Permalänk

Fick välja datum för leverans av min ersättningstv 85" nu. Första möjliga datum 7:e juni, trist att det är så långt fram men kan förstå att de kanske behöver tid på sig att förbereda en så stor leverans 😅

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Hmm... Har nu trixat och haft mig med HDR i spel med 1430 firmware och det jag kan se så när man använder kontrastförbättring,.... Det är då bilden och färgerna blir konstiga i snipe/scope i rdr2 online.

Någon som kan bekräfta om den senaste 1430 firmware gjorde så man inte kan använda kontrastförbättring i HDR spel?

Permalänk
Skrivet av mstoltz:

Hmm... Har nu trixat och haft mig med HDR i spel med 1430 firmware och det jag kan se så när man använder kontrastförbättring,.... Det är då bilden och färgerna blir konstiga i snipe/scope i rdr2 online.

Någon som kan bekräfta om den senaste 1430 firmware gjorde så man inte kan använda kontrastförbättring i HDR spel?

Kontrastförstärkaren ska vara av i både sdr og hdr

Permalänk
Medlem
Skrivet av underkiller:

Det var jag som skrev det. Jag har nämnt det tidigare men kan nämna det igen.

Här är en bra video om Firmware 1430: https://www.youtube.com/watch?v=TvDR9br8NmQ&ab_channel=Classy...

Så några av guruerna på Avsforumet säger att dessa inställningar är bra för firmware 1430:
De har ändrat lite från vad videon ovan säger, och här är deras inställningar för SDR och HDR:

Samsung QN95B:
Standard SDR
(film och vanlig TV-tittande): TvEnthusiast från AVS-forumet + classy youtube settings Film-läge
Ljusstyrka: 12 (ändra efter behag)
Kontrast: 45 Skärpa: Färg: 28
Lokal dimning: Hög
Kontrastförstärkare: Av eller (låg vid serier och filmer)
Färgton: Varm 2
Gamma: BT1886: 0
Skuggdetaljer: -3 (när du strömmar från appen) 0 om du tittar på live-TV direkt från kabelboxen
Färgutrymmesinställningar: Auto
Dynamisk svartjustering: 0

Kom ihåg att stänga av energisparläget. VIKTIGT - På alla lägen (Filmmakare, film, standard osv).

Serier i HDR enligt TvEnthusiast + classy
Film-läge

HDR-tonmappning: Hdr10+ av, HDR\HGIG på
Ljusstyrka: 50
Kontrast: 50 (ibland ner till 43)
Skärpa: 0
Färg: 20
Lokal dimning: Hög
Kontrastförstärkare: Av
Färgton: Varm 2
Vitbalans: Gamma: ST2084: -3 eller 0 (om bilden är för mörk, ändra till 0 och Skuggdetaljer till 0 + Kontrast 43)
Skuggdetaljer: -1
Färgutrymmesinställningar: Auto – DCI-P3 – Gå till Anpassat, välj DCI-P3, sedan auto igen. (En bugg i firmware 1430.)
Dynamisk svartjustering: 0
Testa judderreducering 1-3 – less is more.

Spelläge HDR:
Goku spelläge och PC-läge-inställningar för konsol - Firmware 1430:

Aktivera spelläge och PC-lÄGE:
<Uppladdad bildlänk>

Byt källa så kommer du vara i PC-läge och kan aktivera spelläget för PC-läget.
HDR-spel
HDR-tonmappning: Hdr10+ av, HDR\HGIG på. Spel Motion Plus: AV
Ljusstyrka: 50
Kontrast: 50
Skärpa: 10
Färg: 32
Lokal dimning: Hög
Kontrastförstärkare: Av
Färgton: Varm 1
Vitbalans: Nej
Gamma: ST2084: +3 (Stäng av HDR\Hgig, ändra ST2084 till +3, aktivera HDR\Hgig

HDR setup PS5:
<Uppladdad bildlänk>
CE = Kontrastförstärkare
När du ställer in HDR-inställningarna på PS5 bör du följa det han skriver ovan.

Hoppas att detta kan vara till hjälp för någon, så kan ni använda detta som en utgångspunkt.

Tack, Har du testat själv? Första liknar det jag kör i nästan alla lägen. Aldrig att jag kör 50 i ljusstyrka som i exempel 2 och 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underkiller:

Kontrastförstärkaren ska vara av i både sdr og hdr

Stänger jag av kontrastförbättring så blir bilden platt och mörk tyvärr

Vet inte om det enbart beter sig så i rdr2 online.

Men på min andra Samsung q9 har jag både dimming och kontrastförbättring på hög och där är en kanonfin bild utan problem.

Permalänk
Viking

Så nu är min 55" monterad.
Jag sitter nu och testar den med datorn, men kan inte få 120Hz att fungera.
När jag ändrar till 120hz via datorn står det HDMI Cable: No Signal på TV:n.
Det gör ingen skillnad om jag använder Game Mode, och hdmi signal plus är aktiverat på alla fyra portar.
Kabeln jag använder är denna: https://noerdic.se/products/hdmi-2-1-cable-5m-white
Grafikkortet är ett 3080.
Har ni några idéer?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Skrivet av mstoltz:

Stänger jag av kontrastförbättring så blir bilden platt och mörk tyvärr

Vet inte om det enbart beter sig så i rdr2 online.

Det rekommenderas att inte använda andras kalibreringar, men du kan prova Classy Techs 2-punktsvitbalans och se om du tycker att det blir bättre.
SDR:

HDR:

Ofta är det ändringar i färgton, st1886, st2042 och skuggdetaljer som ger störst förändringar i bilden, så du kan prova att ändra på dessa. Istället för färgutrymmesinställningen "Auto" kan du prova "Native".

Det finns även en fransman på avsforumet som har delat sina inställningar för SDR, HDR och spelläge som du eventuellt kan prova, vilket jag själv inte har testat. Kanske gillar du dem bättre?

Länk: https://onedrive.live.com/?authkey=%21AKRl%2D3Rqsj6UCwg&id=AE...

Jag har inte firmware 1430, utan använder själv i stort sett samma inställningar som rekommenderas av Classy Tech och andra på 1430 firmwaren, vilket jag gav dig tidigare i tråden. Tyvärr kan jag inte ge dig så många fler råd. Lycka till!

Permalänk
Medlem

1310 på min 55”, får ge fan i att koppla upp den då..

Dessvärre är One Connect-box en nackdel för mig nu då vi har öppna hyllor nedanför TVn som är vägghängd. Pudelns kärna är att den inte är sambo-approved och blir svår att dölja med vår nuvarande konfiguration helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Fick hjälp att packa up tv-n tidigare idag. Det var ett helvete att få dit den andra delen av foten. Dvs den delen som One-connect boxen ska ligga på. Skruvarna tog inte som de skulle, de nöp fast eller drog snett. Lyckades som tur till slut.

Men nu fattar jag ej hur man ska kunna sätta fast oneconnect boxen mot foten. Såg ju enkelt ut när jag kollade på YT. Men kan ej se nåt sätt där den kan tryckas dit. Fattar ingenting om varför jag inte får dit den. Måste ha missat nåt, men vet ej vad.

Sen försöker jag hitta vilken FW version jag har. Jag har ej kopplat upp den mot varken nätverk eller Wifi. På bifogad bild så står det 1096. Kan det verkligen stämma. Eller kollar jag på helt fel saker. Kanske FW är så här gammal?

Visa signatur

CPU: Intel 13700K GPU: Asus Geforce RTX 4090 TUF RAM: Corsair Vengeance 32GB DDR5 5600MHz CL36 Moderkort: ASUS Prime Z790-A WIFI PSU: Corsair RM1000x Shift SSD: WD Black SN850X 2TB Gen 4 Chassi: Fractal Design Define 7 Skärm: Samsung QN95B 75"

Permalänk

En sak jag kom att tänka på - Har det tidigare funnits Samsung OLED-modeller som har varit kraftigt rabatterade med 50-70% på alla Benify-erbjudanden liknande det som nu gäller för Neo QLED-modellerna? Hur har det varit tidigare, under 2020 och 2021? Finns det någon som vet? Jag är bara lite nyfiken på det.

Permalänk
Skrivet av rumplantation:

Fick hjälp att packa up tv-n tidigare idag. Det var ett helvete att få dit den andra delen av foten. Dvs den delen som One-connect boxen ska ligga på. Skruvarna tog inte som de skulle, de nöp fast eller drog snett. Lyckades som tur till slut.

Men nu fattar jag ej hur man ska kunna sätta fast oneconnect boxen mot foten. Såg ju enkelt ut när jag kollade på YT. Men kan ej se nåt sätt där den kan tryckas dit. Fattar ingenting om varför jag inte får dit den. Måste ha missat nåt, men vet ej vad.

Sen försöker jag hitta vilken FW version jag har. Jag har ej kopplat upp den mot varken nätverk eller Wifi. På bifogad bild så står det 1096. Kan det verkligen stämma. Eller kollar jag på helt fel saker. Kanske FW är så här gammal?<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Åh, du är verkligen lyckligt lottad som har en så gammal firmware. Jag tror att det är den som följde med TV:n när den släpptes 2022 (vilket är märkligt att du får den nu 2023). Men jag skulle definitivt stänga av Wi-Fi och internet (så den inte uppdaterar automatiskt) och istället ta reda på vad som anses vara den absolut bästa versionen innan du gör något mer med firmwaren!

Permalänk
Medlem

Såg att Samsung hade 30 dagars fri retur så jag kommer nog ta emot min 65" modell ändå.
*bort/MOD*

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amzo:

Någon mer som får rutnätsartifekt med vita bakgrunder? Är en QN95B 75" med 1310 firmwire. Verkar inte vara allt för ovanligt men i många fall så ska det inte synas vid vanligt användande enligt dom flesta. Känns extremt tydligt på mitt exemplar (kommer från OLED) så blir en retur.
Bilder:

Japp, har detta också. Ser det först nu när jag sett dina foton och nu ser jag det hela tiden. Tänkte inte ens på det innan så störde mig inte på det. Men nu ser jag det konstant. Får försöka glömma det, var väldigt nöjd med TV:n innan detta. Ska inte läsa så mycket om brister på produkter som jag köpt. Arghhh…