Test: Nvidia Geforce RTX 4060 Ti – bra men dyr 1080p-gaming

Permalänk
Entusiast

Ska man säga något snällt, vilket recensionen också går in på, så är ju energieffektiviteten faktikskt ändå enastående! Viktigare än någonsin i dessa tider... Och som en vis man en gång sa "Det finns inga dåliga grafikkort, bara dåliga priser"

Jag håller tummarna för att konsumenten ratar de här priserna och att vi får ett priskrig som kulminerar runt Black Friday/mellandagsrean!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Jag såg att Jayz2cents hade lagt upp en sån youtube shorts om att dom hade tagit ner sin recension av 4060ti..

Någon som såg den och kan berätta vad det hela handlar om?

Permalänk
Medlem

Gillade Steve i Gamers Nexus, rätt spot on ironi recensionen igenom, faktiskt kul. Jag skrattar mest åt ironi. Hursomhelst har derBauer en recension där Roman poängterar att om kunder vill ha mer VRAM så borde mer VRAM erbjudas men att hans egna tester inte visade några sådana brister (det är snabbare än RX 6700 XT och en del effektivare och mkt effektivare än RTX 2080ti ex), kanske blir mer relevant om ett par år kanske inte, det är inget fartvidunder hursomhelst.

Tror säkert RX 7600 kommer få likartat positiva recensioner. 299e lär bli runt 3999 snarare än 4999 som jag gissade tidigare.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Så dom släpper ett kort som är sämre eller likvärdigt med ett mycket billigare 6700XT 12gb.

OK

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ang3r:

Så dom släpper ett kort som är sämre eller likvärdigt med ett mycket billigare 6700XT 12gb.

OK

Och ett kort som oftast är lite bättre än föregångaren men ibland sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ang3r:

Så dom släpper ett kort som är sämre eller likvärdigt med ett mycket billigare 6700XT 12gb.

OK

Lite bättre eller en del bättre och drar mycket mindre el samtidigt
https://www.youtube.com/watch?v=SIugY8lDJhY

"Mycket billigare" tycker inte jag 500sek är heller (om 4060 ti kostar 5000sek och billigaste rx 6700 xt just nu är 4500sek)

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Jag såg att Jayz2cents hade lagt upp en sån youtube shorts om att dom hade tagit ner sin recension av 4060ti..

Någon som såg den och kan berätta vad det hela handlar om?

Jayz2cents review

https://files.catbox.moe/sj5upu.mp4

Visa signatur

Har du Windows 8 och 8.1 så klicka på denna länk
http://nooooooooooooooo.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av maxis:

Haha, det nya 1060 som slår över sin viktklass… då skulle det behöva klara av 4K utan att haverera helt…

Stort tack för länken!

Permalänk
Medlem

Inte värt ett köp för min del.

Visa signatur

1. Asrock B650 PG Lightning | 7600X | 32GB Kingston Fury 6000MHz | GTX 1070 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av KorvMos:

4090 har 16 lines. Alltså dubbelt så mycket bandbredd.
RX6500 har 4 lines och blir drabbad på pcie gen 3 ganska hårt.

Ska inte säga att jag är någon expert på detta. Risken är att denna diskussion från mitt håll är lite "goddag yxskaft - ursäktar mig lite i förväg om så är fallet

Men vad jag sett så spelar det i princip ingen roll om man kör sitt 4090 i gen3 eller gen4.
Fast då pratar vi Gen 3 16x vs gen 4 16x

Kör man ett 3080 i gen 3 8x verkar det påverka en del, jämfört med gen 4 16x. Oftast klart märkbart men ibland inte alls.
https://www.techspot.com/review/2104-pcie4-vs-pcie3-gpu-perfo...

Tar du ett 4090 är här ett test i gen3 16x vs gen 4 16x - oftast väldigt liten skillnad, några få procent..
https://www.youtube.com/watch?v=v2SuyiHs-O4

Varför långsammare kort ens öht påverkas vet jag ej. 4090 verkar inte utnyttja ens i närheten av bandbredden hos gen 4.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FierceBrosnan:

Vem har nånsin köpt en gpu för 5000 och behövt ställa ner grafikinställningar i 1080p.

De flesta efter 3 år?

Skrivet av medbor:

Haha, det nya 1060 som slår över sin viktklass… då skulle det behöva klara av 4K utan att haverera helt…

Stort tack för länken!

En del av er har helt orealistiska krav på grafikkort för 5000 kr. 4K? Lol.

Skrivet av Kolsvart Katt:

Gillade Steve i Gamers Nexus, rätt spot on ironi recensionen igenom, faktiskt kul. Jag skrattar mest åt ironi. Hursomhelst har derBauer en recension där Roman poängterar att om kunder vill ha mer VRAM så borde mer VRAM erbjudas men att hans egna tester inte visade några sådana brister (det är snabbare än RX 6700 XT och en del effektivare och mkt effektivare än RTX 2080ti ex), kanske blir mer relevant om ett par år kanske inte, det är inget fartvidunder hursomhelst.

Men derbauer kan ju inte ha rätt, han har ju helt fel åsikt! Vi ska hata hata hata! /s

Permalänk
Medlem

Jay gör ju bort sig fullständigt.
I videon han tog ned som konklusion:

-If you guys can pick up one of these at or around MSRP, it's an amazing card (ca 13:30 ut i videon)

Så fann han ut att hans mancrush hjälte, Jesus, fullständigt pulveriserade kortet och slaktade det totalt, och tog ned videon. Dessutom kastar han "testaren" under bussen.

Ush vad pinsam den kanalen är alltså.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Gamers Nexus har inte rent mjöl i påsen de heller, de mutar folk i sina youtubekommentarer om man skriver något som de inte gillar. Tacka vet jag Hardware Unboxed, enda kanalen jag följer numera som har med pc-hårdvara att göra.

Permalänk
Medlem

Jag känner att Sweclockers har lite att jobba med på recensioner i stort. Väldigt övergripande, halvt irrelevant testsvit, och trubbiga slutsatser. Det funkade bra för tio år sedan; då var verkligen Sweclockers min viktigaste källa till professionellt testande - men tiden verkar ha hunnit ikapp.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Avstängd
Skrivet av marcusOCZ:

Jay gör ju bort sig fullständigt.
I videon han tog ned som konklusion:

-If you guys can pick up one of these at or around MSRP, it's an amazing card (ca 13:30 ut i videon)

Så fann han ut att hans mancrush hjälte, Jesus, fullständigt pulveriserade kortet och slaktade det totalt, och tog ned videon. Dessutom kastar han "testaren" under bussen.

Ush vad pinsam den kanalen är alltså.

Tyckte inte GN pulveriserade kortet. Däremot prismässigt mot andra modeller i USA så passar den inte in helt. Då deras priser både på ny och begagnatmarknaden är helt annorlunda mot våran.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Pyspunka.

4000-serien fortsätter att vara en kapital besvikelse när det kommer till prestanda för pengen. Visst Ada Lovelace är effektiv, inget snack om saken och DLSS3 är en mycket intressant teknologi men det räcker liksom inte att knappt kunna matcha förra generationens steg upp i klassen, 3070. Redan vid 1440p så märks den smala bussen av rätt tydligt, cachen räcker inte till för att mitigera och i 4K så dyker det i fritt fall.

Nvidia har tänjt på gränserna lite för mycket.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Det här kortet är ett hån till hela gamercommunityn och känns som ett enda stort f**k you från Nvidia!
Det hade (kanske) varit ett bra köp om bussen varit på 256-bit och om det enbart släppts en version på 16GB.

DOA i ordets allra renaste bemärkelse. Vilken shitshow av Nvidia!

Permalänk
Medlem

Haha, fick bra betalt av Nvidia för detta eller?

Snacka om betald placering. SweC blir ju bara mindre och mindre seriöst för vart år som går.

En gång i tiden så var det SweC man kollade för att se prestandasiffror och om något var prisvärt. På sistone har det dock duggat tätt med rent idiotiska recensioner där även de minsta prestandaökningar lovordas till vilket pris som helst. Nej, jag får nog vända mig till mer seriösa aktörer som inte lägger ut röda mattan för tillverkarna.

Tur man har Gamers Nexus och Hardware Unboxed iaf.

Visa signatur

Rigg: Corsair Carbide Air 540 | Gigabyte X570 Elite | R7 3700X | Corsair Hydro H70 V1 | 16 GB G.Skill RGB CL16@3200 MHz | Powercolor RX7900 XTX Red Devil | Samsung EVO 960/500 GB | Samsung QVO 870 8TB | Corsair AX860 | Ljud: Monitor Audio GS20 Frontar | Monitor Audio GSLCR Center | KEF Q7 Surround | Epik Legend Subwoofer | Denon 2310 Reciever

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

De flesta efter 3 år?

En del av er har helt orealistiska krav på grafikkort för 5000 kr. 4K? Lol.

Men derbauer kan ju inte ha rätt, han har ju helt fel åsikt! Vi ska hata hata hata! /s

Jag har inte sagt att det ska ’klara av 4K’ men det tappar ju 20% mer prestanda i 4K är 3070 gjorde. Bandbredd och cache är helt enkelt för dåligt på kortet och talar ganska tydligt språk om att det inte kommer klara sig bra länge. I takt med att spel använder mer minne kommer kortet fungera sämre och sämre och bli omkört av äldre kort till och med

Det är inte ett bra köp vid denna prisklass, det borde kosta långt mycket mindre

Permalänk
Avstängd
Skrivet av medbor:

Jag har inte sagt att det ska ’klara av 4K’ men det tappar ju 20% mer prestanda i 4K är 3070 gjorde. Bandbredd och cache är helt enkelt för dåligt på kortet och talar ganska tydligt språk om att det inte kommer klara sig bra länge. I takt med att spel använder mer minne kommer kortet fungera sämre och sämre och bli omkört av äldre kort till och med

Det är inte ett bra köp vid denna prisklass, det borde kosta långt mycket mindre

$399 är ju snorbilligt för ett grafikkort.
Svenskt pris är ju inte samma sak. Och dessa kort i början är ju de billigaste så priset kommer bara öka här i Sverige precis som med 4070

3070 kommer åldras precis lika dåligt när minnet tar slut. 4K är ju inte ens något att tänka på med ens ett 3070 egentligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neroth:

Haha, fick bra betalt av Nvidia för detta eller?

Snacka om betald placering. SweC blir ju bara mindre och mindre seriöst för vart år som går.

En gång i tiden så var det SweC man kollade för att se prestandasiffror och om något var prisvärt. På sistone har det dock duggat tätt med rent idiotiska recensioner där även de minsta prestandaökningar lovordas till vilket pris som helst. Nej, jag får nog vända mig till mer seriösa aktörer som inte lägger ut röda mattan för tillverkarna.

Tur man har Gamers Nexus och Hardware Unboxed iaf.

Eh va? Vad det något specifikt du tänker på? Dom skriver att effektivteten är god (vilket den är), att prestandan är förhållandevis bra i 1080p (vilket den är), men att produtkten är för dyr/för liten uppgradering mot tidigare kort. Vad är problemet med den slutsatsen? Till och med utmärkelse uteblev (vilket är relativt ovanligt på den här sidan bör tilläggas), hur är det en betald placering?

Det bör även poängteras att i USA så har dom haft betydligt lägre priser än oss på äldre produkter, så prisläget är lite annorlunda där, jag såg t ex RX 6800 på rea där för 450USD redan i vintras när det kostade norr om 7000kr här. För man ställer ju i princip alltid produkten mot alternativen, och där har 4060Ti det tuffare i USA där dom reat ut 6000-kort (och faktiskt 3000-kort) i flera månader. Var det inte en nyhet här på sweclockers förut att dom till och med sålde 3070 kort för 300USD? Ser även att techpowerup har 3070 på 350USD i deras prestanda/kr index, sånna priser har vi inte sett i närheten här. Så jag förstår absolut att man är ännu mer kritisk till priset (och då per automatik prestandan) i dessa marknader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Streamdog:

De gjorde 3060Ti lite för bra förra generationen. Jag tyckte inte steget upp i pris till 3070 var värt det när jag köpte mitt 3060Ti.

Detta är ju alldeles för dåligt istället - för att vara ett xx60Ti.

Det blir mer och mer tydligt att 4070Ti skulle varit ett 4070, att 4070 skulle varit ett 4060Ti och att 4060Ti egentligen borde vara ett... ja vad.. 4050?

Man kan höja priserna på olika sätt. nVidia har valt att både höja priserna samtidigt som de "re-brandar" lägre klasser till högre.
Tur man inte spelar så mycket längre. Klarar mig gott på PS5 och ett 3060Ti i datorn. Det här med grafikkort är inte kul längre, och det brukade vara de allra mest spännande vad gäller nya produkter.

Det är som med shrinkflationen i mataffären. Lite högre pris och dessutom 425 gram istället för 500 gram...

3060 TI slog ju t.o.m. 4060 TI i GTA 5... Visserligen bara ett spel men jag tror ändå aldrig det har hänt i historien tidigare att efterföljaren legat så nära motsvarande kort i föregående generationen. Inte ens med Turing, som ju kritiserades hårt för att det inte presterade så mycket bättre än Pascal.

Enda nackdelen med 3060 TI är väl att den bara har 8 GB VRAM, medan 3060 icke-TI har 12 GB. Å andra sidan hade man inte fått mer VRAM om man köpt 3070 heller. Sedan hade kortet oturen att komma ut när GPU-bristen var som värst vilket gjorde att det egentligen aldrig gick att få till MSRP.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av superapan:

Jag känner att Sweclockers har lite att jobba med på recensioner i stort. Väldigt övergripande, halvt irrelevant testsvit, och trubbiga slutsatser. Det funkade bra för tio år sedan; då var verkligen Sweclockers min viktigaste källa till professionellt testande - men tiden verkar ha hunnit ikapp.

Är det något specifikt du saknar i testsviten som skulle göra den mer relevant?

Permalänk
Medlem

Tycker det är riktigt tråkigt att se Nvidia riktigt snålslakta sina chips för att verkligen kunna mjölka ur så mycket pengar för så lite prestandaökning. Hade hoppats på lite bättre prestanda ökning, särskilt för priset. Minnes grejen och att de tar 100 dollar extra för 8 GB till är dock bara sjukt.

Sen är det på något sätt ändå inte ett helt katastrofalt kort, men jag minns när jag köpte 560 Ti som funkade ok för 1080p, inte kunde man ha maxxade inställningar i alla spel på det, men det kostade lite över 2000 kr då, nu har den prisklassen blivit lite över 5000, det är knas.

Visa signatur

EVGA 3080 FTW3 ULTRA | x570 Strix F-gaming | 5800x3D | 16 GB Ballistix 3200 Mhz c16 | Noctua DH-15 | EVGA G2 750 | Fractal Design R5
Acer 27" Predator XB271HU 165 Hz G-sync

Permalänk
Medlem

Köpte ett beggad 6900xt för 5600kr. Den kommer att bli mitt nästa 1080ti....Vilket cirkus på gpu marknaden....aldrig sett nått liknande hittils...o jag har hållit på sedan 1991 typ.

Permalänk
Medlem

what a dumpster fire! Otroligt.

Permalänk
Medlem

Skulle ni kunna lägga upp tester i 4K på High?
RDR2 kanske går att uppnå 60fps då.
Å andra sidan är det ju så fiffigt nu för tiden med att kunna köra tredjepersonsspel i 40fps på en 120hz OLED TV. Kan tänka mig det blir bra då.

Men jag blev chokerad nu när jag jämfört minnebussstorleken. 1060 3Gb har hela 192!
Men snabbheten på nyare VRAM lär väl motväga nackdelarna?

Jag får väl skylla mig själv som bad om energisnålare grafikkort. Men om elen blir tokdyr nästa vinter så kanske det säljer bra?

Kanske Nvidia släpper ett 4660 Super med 192Gb buss och 12Gb VRam längre fram?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Är det något specifikt du saknar i testsviten som skulle göra den mer relevant?

Jag tycker presentationen missar uppenbara problemområden. HUR spelas spelen, utöver stapeldiagrammen? Tex, Halo Infinate laddar inte alla texturer, Control laddar inte alla texturer, inte heller i Hogwarts - även om stapeln visar OK. Där (morgon)dagens problem visar sig främst är i RT, och där ser vi blott fyra spel, och heller inget annat än ett kliniskt stapeldiagram.

Det är nog till stor del formatet; Youtube gör sig bättre för djupare analyser. Jag hade hoppats att Sweclockers tar ett riktigt kliv till Youtube; här står man istället och stampar på samma ställe sedan första avsnittet av Fredagspanelen - som för sin tid kändes väldigt mycket i framkant. Tänk så kul med en riktig hårdvarukanal på svenska!

Skippa kryssningarna och lägg mer tid på kärnverksamheten. Sweclockers pannkaka till recension på Arc, som var månader sen, och med obsoleta drivrutiner för att man ”inte hade tid” att testa om en handfull spel är bekymrande. Eller är skribenterna volontärer? Era konkurrenter fixar 50 speltester på en fraktion av tiden. Ett strukturproblem i mina ögon.

Mina två ören, även om detta inte var exakt vad du efterfrågade. Men tack för att du ville höra mer.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Alltså jag kan ändå köpa tanken bakom nedskalningen när det kommer till minnet, på ett sätt så finns det ändå en rimlighet där; Säg att GPUn är inte stark nog för höga upplösningar och inställningar i nya spel, därför så sparar man in pengar på den punkten då DLSS uppskalning till högre upplösning med höga inställningar troligtvis ändå ger en bättre upplevelse än vad hög upplösning i native hade gett på ett kort med högre bandbredd, och/eller mer minne. Och det är väl en helt OK tanke, men det blir desto mer tveksamt när man gör en sådan kostnadsbesparing utan att det faktiskt reflekteras i priset... 399 är inget billigt kort, så även om man har någon glasethalvfullt inställning att man nu får ett något bättre kort än 3070 för rätt mycket mindre än vad dom har kostat, förutsatt att man spelar med DLSS, så går det ju inte att bortse från det faktum att det är över 5000kr för en produkt med många kompromisser som inte alls är något självklart val iom att det finns äldre produkter som prissänkts utan dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Jag tycker presentationen missar uppenbara problemområden. HUR spelas spelen, utöver stapeldiagrammen? Tex, Halo Infinate laddar inte alla texturer, Control laddar inte alla texturer, inte heller i Hogwarts - även om stapeln visar OK. Där (morgon)dagens problem visar sig främst är i RT, och där ser vi blott fyra spel, och heller inget annat än ett kliniskt stapeldiagram.

Det är nog till stor del formatet; Youtube gör sig bättre för djupare analyser. Jag hade hoppats att Sweclockers tar ett riktigt kliv till Youtube; här står man istället och stampar på samma ställe sedan första avsnittet av Fredagspanelen - som för sin tid kändes väldigt mycket i framkant. Tänk så kul med en riktig hårdvarukanal på svenska!

Skippa kryssningarna och lägg mer tid på kärnverksamheten. Sweclockers pannkaka till recension på Arc, som var månader sen, och med obsoleta drivrutiner för att man ”inte hade tid” att testa om en handfull spel är bekymrande. Eller är skribenterna volontärer? Era konkurrenter fixar 50 speltester på en fraktion av tiden. Ett strukturproblem i mina ögon.

Mina två ören, även om detta inte var exakt vad du efterfrågade. Men tack för att du ville höra mer.

Nu håller jag visserligen med dig att det finns utrymme för förbättring här, men jag måste ändå säga att iaf jag personligen tycker att youtube formatet är uruselt för dessa typer av tester, och jag hoppas verkligen inte att man börjar lägga fokus där, visst kan det vara ett trevligt kompliment men det är ett uselt medium för att pressentera data, vilket är det som är av störst intresse för mig iaf. I textform kan man ta del av en stor mängd information väldigt fort, utan att behöva sitta å lyssna på någon tjata under en powerpoint i en timme. Jag tar t ex techpowerup varje dag i veckan framför någon youtube kanal. Jag har full respekt för kanaler som t ex GN, men formatet gör att jag i princip undviker det helt om det inte kommer till specifika djupdykningar, jag tycker det är extremt tråkigt att dom slutat med textformat till så stor del.