Permalänk

Noc/Drifttekniker

Hej befinner mig i rekryteringsprocessen för ett jobb på en NOC. Är lite nyfiken på vad det kan vara för lön inom yrken eller om någon har något annat intressant att nämna kring Noc:arbeten. Då Noc:en är bemannad dygnet runt skulle man jobba natt 1 vecka i månaden och ibland 13 timmars pass.

Frågade någon på mitt mitt konsultbolag vad hon trodde att lönen skulle ligga på för detta jobb och hon gissade på ca 25 000kr i månaden vilket jag tycker jag känns lite lågt med tanke på arbetstiderna. Men är fortfarande på intresserad av jobbet. Vad tror/tycker ni? (Har heller ingen tidigare erfarenhet mer än praktik och IT gymnasieutbildning.)

Permalänk

Hej!

När det är natt en vecka kör ni då 5 dagars eller hur många dagar är det? Kan variera en hel del.
Att tänka på med dem passen är att du även bör få en del komptimmar samt OB-tillägg vilket ökar på lönen en hel del.

Jag jobbar själv inom NOC/Drift och har gjort detta i 2år. Min grundlön ligger på 30k men med ersättning för jour så landar jag på ~40k. Jourersättning kan dock variera en hel del mellan olika bolag.

Gällande jobbet i sig trivs jag personligen väldigt bra, betydligt bekvämare en restaurangbranschen som jag befann mig i innan pandemin.

Om du undrar något kring arbetsuppgifter eller liknande så kan du pm:a mig.

Visa signatur

NZXT H7 Flow | i7 9700k | Aorus Z390 Master | 16GB DDR4@3000mhz | XFX Merc 31 6950XT | Kraken X52 | Corsair RMx Shift 1000W | WD Black SN850X 1TB | Samsung 860 EVO 1TB |

Permalänk
Medlem

Jag började själv på en 24/7 NOC på en internetleverantör för 25 år sedan efter att ha hoppat av gymnasiet i 2an.
Då var lönen 24k rullande 5v schema.

Även om det kanske är lite lågt så är det viktigt att få in en fot någonstans och jobba på sig erfarenhet.

Permalänk
Medlem

Beror lite på region, men är det basic NOC utan djupare nätverkskompetens så är 25-26 inte helt orimligt med tanke på att du lär få antingen skifttillägg eller OB-ersättning på timmarna som ligger under natten.

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem

25k skulle då vara grundlönen, sen OB osv på det så du hamnar troligen kring 35k i månaden.

23-35k verkar lönerna ligga på idag för sånt, men att få över 30k är ganska ovanligt och vanligare är att man får kring 23-26k.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

När jag var ny på NOC hade jag grund på 22500 (hade ingen arbetserfarenhet eller studier inom nätverk/NOC), jour (1 vecka dygnet runt redo) utöver 4 veckor dagtid med ersättning på ca 6-8000 före skatt beroende på hur många som delade på jouren.
Vi var ju även lite annat så vi fick ju resa tex och OB / ÖT.
Men medel på arbetsplatsen låg runt 28k i grund skulle jag säga för NOC/drift.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

När jag blev anställd 2020 så fick jag 28000:- ingångslön. I det yrket kanske grundlön inte är det viktigaste iom att man ofta har jour, helg/helgdags OB och övertid för att kompensera

Permalänk

Har också arbetat som NOC med 24/7 beredskap och min ingångslön var 30k.
Det var mitt första jobb efter en YH-utbildning.
Med tanke på din erfarenhet och utbildning skulle jag nog säga att 25k är rimligt.

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem

Skulle säga att det är rimligt. Det är inget överdrivet avancerat jobb som det kanske låter som. Handlar mest om att ta emot ärenden, göra lite enkel felsökning och sedan kategorisera, beskriva och skicka vidare till second line om det behövs.
Ingångslönen när jag sökte den typen av jobb efter avslutad YH låg på 19 - 23k men det var tio år sedan.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Skulle säga att det är rimligt. Det är inget överdrivet avancerat jobb som det kanske låter som. Handlar mest om att ta emot ärenden, göra lite enkel felsökning och sedan kategorisera, beskriva och skicka vidare till second line om det behövs.
Ingångslönen när jag sökte den typen av jobb efter avslutad YH låg på 19 - 23k men det var tio år sedan.

Det var mig en jäkla skillnad på uppgifterna vi gjorde. 🤣 vi var third line på vår noc/drift inkl on site support / hårdvara vid problem. Vi hade ingen att skicka vidare till.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Det var mig en jäkla skillnad på uppgifterna vi gjorde. 🤣 vi var third line på vår noc/drift inkl on site support / hårdvara vid problem. Vi hade ingen att skicka vidare till.

Nivån på många L1 SOC jobb är mycket lägre idag.

Har nyss utbildat lite personal på en NOC, efter flera år där kunde flesta inte skilja på privat/publik IP. En annan trodde 0.0.x.x var en ok publik IP. Ingen visste vad routing betyder.

Helt ärligt kunde ingen från deras L1 eller L2 team något om nätverk alls. Inte ens teamleaders som jobbat där i fem år.
Tycker synd om stackarna som tog deras ärenden.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Nivån på många L1 SOC jobb är mycket lägre idag.

Har nyss utbildat lite personal på en NOC, efter flera år där kunde flesta inte skilja på privat/publik IP. En annan trodde 0.0.x.x var en ok publik IP. Ingen visste vad routing betyder.

Helt ärligt kunde ingen från deras L1 eller L2 team något om nätverk alls. Inte ens teamleaders som jobbat där i fem år.
Tycker synd om stackarna som tog deras ärenden.

Åh herregud. Nu var det flera år sedan (2014-2017) jag jobbade med nätverk alls men då kunde du väcka mig kl 3 på natten och be mig konfa en HP/Cisco L3 switch så hade jag åtminstone kommit mer än 80% av vägen utan dokumentation. Idag gör jag ju inte det kan man ju säga. Men nu jobbade jag på en väldigt liten ISP med 30 personer anställda, ca 70k kunder och 5 pers på NOC.

Ontopic: Lycka till TS!

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.