Bedrägeri av Sunweb? (.se / .dk)

Permalänk
Officiell jultomte

Bedrägeri av Sunweb? (.se / .dk)

Godkväll,

Nu är det så att min fru bokade en resa till oss och barnen via det här företaget och missade lite att kolla upp recensioner/rykte innan då företaget faktiskt är kopplat till Refunder. Är nyfiken på om andra har bokat resor med detta företag eller liknande upplevelser och hur det gick för er?
Är för trött för att skriva någon längre historia men kortfattat så är det såhär:

1. Företaget drog ungefär 55% i deposition via banken (Trustly) trots att det stod att en deposition på 30% alltid dras enligt deras villkor.
2. När vi fick orderbekräftelsen så står det att resan inte är om- eller avbokningsbar över huvudtaget. Frugan får panik och ringer upp företaget om detta och får till svar att det inte går att omboka när det gäller reguljärflyg. Men enligt deras egna villkor så är det exakt reguljärflyg man kan omboka

Dold text

Enligt hon i telefon så står det (med finstilt text någonstans längst ner i steg 3 av bokningen) att man inte kan omboka reguljärflyg.

När vi kontaktar kundtjänst påstår man att ombokningsgarantin inte omfattar reguljärflyg, vilket deras villkor säger raka motsatsen om.
Och här är då villkoren från deras egna villkors-sida:

Dold text

Banken kände igen företaget sen innan och om vi fyller i en reklamationsblankett kommer vi få tillbaka pengarna om vi också gör en polisanmälan. Har kontakta konsumentverket som tyckte att ARN + Polisanmälan var rätt.
Har mailat företag en sista sväng för att se vad vi får för svar så kan jag uppdatera här.

Men vill bara rikta ett varningens finger om detta företag & trustpilot-recensioner säger också det mesta.

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Moseby

Särskilda regler för konsumenträtt
2 Varning för ...
Sätt inte rubriker som "varning för <företag>". Formulera istället en trådrubrik som beskriver vad det handlar om.

§3.4 - Diskussionsvärde. Tråden saknar diskussionsvärde/frågeställning. Vänligen ta en tankeställare till och formulera trådstarten på ett sådant sätt att det finns något att diskutera.

/Mod

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av DavidtheDoom:

@Moseby

Särskilda regler för konsumenträtt
2 Varning för ...
Sätt inte rubriker som "varning för <företag>". Formulera istället en trådrubrik som beskriver vad det handlar om.

§3.4 - Diskussionsvärde. Tråden saknar diskussionsvärde/frågeställning. Vänligen ta en tankeställare till och formulera trådstarten på ett sådant sätt att det finns något att diskutera.

/Mod

Fixat.

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Medlem

Nu blir jag kanske sedd som djävulens advokat efter detta inlägg... men de skriver på hemsidan att man måste läsa igenom och förstå villkoren innan "beställning" genomförs.

https://www.sunweb.se/solresor/resevillkor/allmanna-resevillk...

"2.2.1 Depositionen utgör 30 % av totalpriset samt kostnader för flyg, eventuellt avbeställningsskydd och reseförsäkring. Depositionen ska vara resebolaget till handa senast tre dagar efter att bokningen genomförts. Resans slutbetalning skall vara resebolaget till handa senast sex veckor före avresa. När du bokar senare än sex veckor före avresa skall hela beloppet betalas omgående. Ange alltid bokningsnummer vid inbetalning."

Då Djävulen är upptagen i andra ärenden sen en tid tillbaka har Jag lite att göra, så jag läste igenom vad jag tolkar är Sunwebs villkor(?)

TL:DR
30% av totalpriset, SAMT kostnader för flyg, eventuellt avbeställningsskydd och reseförsäkring.

Kan det vara så att de överskjutande 25 procentenheter de dragit (30% vs. 55%), utgörs av bl.a flygkostnaden?

Men sen angående avbokning står det i villkoren att:

"3.3 Avbeställningsförsäkring
Avbeställningsförsäkring kan tecknas hos AXA. Premien är 6 % av det totala priset för resan. Försäkringen gäller från och med dagen för utfärdandet till och med avresa. Du kan läsa villkoren för avbeställningsförsäkringen här."

Detta känns också knepigt att försvara, men för att ha rätt till fri avbeställning måste villkoren uppfyllas, vilket jag tror att de tolkar som avbeställningsförsäkringen á 6% extrakostnad, då de faktiskt i bilden du länkar skriver att alla ändringar/korrigeringar som görs efter beställning kommer kosta kulor, även om de i punkten längst ned nämner "fri ombokning".

Hoppas du kan få tillbaka pengarna, det är väl inte bedrägeri då de gömmer sig bakom villkoren, men det är verkligen-VERKLIGEN tveksamma metoder i min värld. Hade också blivit djävligt less om jag råkat ut för detta. Bra att du varnar om detta, men jag tror du ska passa dig för att hävda "bedrägeri", innan du fått svart på vitt vad de egentligen gjort/menar. De kan hävda förtal svindleri! Du kanske har mer info, isåfall får du gärna delge detta i en längre förloppsbeskrivning.

Har själv blivit blåst 2 ggr och kollar alltid upp företag minutiöst efter detta, oavsett belopp...

1. "Prenumerationsföretag" som sålde en billigare produkt än konkurrenterna, som sedan drog pengar från mig i några månader utan att det tydligt framgick. Boken blev dubbelt så dyr som hos konkurrenterna. Typ -250kr...

2. Mitt bonus-kreditkort från Komplettbank drog helt plötsligt flera stora belopp (~2000kr * 4st) från Australien, utan min vetskap. Fick bankens mail/telefon/SMS om att detta skett, kortet spärrades automatiskt. Fick efter lite samtal med banken tillbaka pengarna, och ett nytt kort, men hädanefter avaktiverar jag alltid utomlandsbetalningar förutom när jag behöver dom; har ett annat bonuskort för säkrare betalningar såsom streamingtjänster, telefoni, prenumerationer m.m som alltid har aktiverade utomlandsbetalningar.

/Djävulens advokat

Förtal->Svindleri
Visa signatur

__________________
| ASUS Z99 | 4790K | 8GB DDR3 | Noctua DH-14 | Chieftec Dragon Miditower (15 år gammalt!) | Samsung 250 GB SSD Evo | MSI GTX 980 Gaming | Zalman ZM1000-HP |

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av walp:

Nu blir jag kanske sedd som djävulens advokat efter detta inlägg... men de skriver på hemsidan att man måste läsa igenom och förstå villkoren innan "beställning" genomförs.

https://www.sunweb.se/solresor/resevillkor/allmanna-resevillk...

"2.2.1 Depositionen utgör 30 % av totalpriset samt kostnader för flyg, eventuellt avbeställningsskydd och reseförsäkring. Depositionen ska vara resebolaget till handa senast tre dagar efter att bokningen genomförts. Resans slutbetalning skall vara resebolaget till handa senast sex veckor före avresa. När du bokar senare än sex veckor före avresa skall hela beloppet betalas omgående. Ange alltid bokningsnummer vid inbetalning."

Då Djävulen är upptagen i andra ärenden sen en tid tillbaka har Jag lite att göra, så jag läste igenom vad jag tolkar är Sunwebs villkor(?)

TL:DR
30% av totalpriset, SAMT kostnader för flyg, eventuellt avbeställningsskydd och reseförsäkring.

Kan det vara så att de överskjutande 25 procentenheter de dragit (30% vs. 55%), utgörs av bl.a flygkostnaden?

Men sen angående avbokning står det i villkoren att:

"3.3 Avbeställningsförsäkring
Avbeställningsförsäkring kan tecknas hos AXA. Premien är 6 % av det totala priset för resan. Försäkringen gäller från och med dagen för utfärdandet till och med avresa. Du kan läsa villkoren för avbeställningsförsäkringen här."

Detta känns också knepigt att försvara, men för att ha rätt till fri avbeställning måste villkoren uppfyllas, vilket jag tror att de tolkar som avbeställningsförsäkringen á 6% extrakostnad, då de faktiskt i bilden du länkar skriver att alla ändringar/korrigeringar som görs efter beställning kommer kosta kulor, även om de i punkten längst ned nämner "fri ombokning".

Hoppas du kan få tillbaka pengarna, det är väl inte bedrägeri då de gömmer sig bakom villkoren, men det är verkligen-VERKLIGEN tveksamma metoder i min värld. Hade också blivit djävligt less om jag råkat ut för detta. Bra att du varnar om detta, men jag tror du ska passa dig för att hävda "bedrägeri", innan du fått svart på vitt vad de egentligen gjort/menar. De kan hävda förtal! Du kanske har mer info, isåfall får du gärna delge detta i en längre förloppsbeskrivning.

Har själv blivit blåst 2 ggr och kollar alltid upp företag minutiöst efter detta, oavsett belopp...

1. "Prenumerationsföretag" som sålde en billigare produkt än konkurrenterna, som sedan drog pengar från mig i några månader utan att det tydligt framgick. Boken blev dubbelt så dyr som hos konkurrenterna. Typ -250kr...

2. Mitt bonus-kreditkort från Komplettbank drog helt plötsligt flera stora belopp (~2000kr * 4st) från Australien, utan min vetskap. Fick bankens mail/telefon/SMS om att detta skett, kortet spärrades automatiskt. Fick efter lite samtal med banken tillbaka pengarna, och ett nytt kort, men hädanefter avaktiverar jag alltid utomlandsbetalningar förutom när jag behöver dom; har ett annat bonuskort för säkrare betalningar såsom streamingtjänster, telefoni, prenumerationer m.m som alltid har aktiverade utomlandsbetalningar.

/Djävulens advokat

Tack för ditt svar och din input!
Jag har lagt till ett frågetecken i rubriken för att få det från ett påstående till en fråga

På den första punkten kan du mycket väl ha rätt. Men det framkom inte enligt min fru att kostnaden var mer än just 30% och det var inte förrän betalningen var godkänd som den totala summan visades efter draget belopp.

På den andra punkten angående av- & ombokning så är det ju konstigt att Sunweb här (https://www.sunweb.se/flexibel-ombokning) skriver att Ombokningsgaranti standard alltid ingår när man bokar en resa med Sunweb. Detta borde väl gälla, annars är det väl falsk marknadsföring i högsta laget?

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Rekordmedlem

Har du haft några verkliga problem eller är det mest villkoren du reagerat på ?

Man kan ha också avbeställningsskydd via hemförsäkring och om man betalt med betal eller kreditkort, villkoren varierar men du kan tex läsa lite via länken nedan men generellt bör man alltid betala resor med kort pga de försäkringar det innebär.
https://www.swedbank.se/privat/en-battre-framtid/leva/resa-i-...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av walp:

Nu blir jag kanske sedd som djävulens advokat efter detta inlägg... men de skriver på hemsidan att man måste läsa igenom och förstå villkoren innan "beställning" genomförs.

https://www.sunweb.se/solresor/resevillkor/allmanna-resevillk...

"2.2.1 Depositionen utgör 30 % av totalpriset samt kostnader för flyg, eventuellt avbeställningsskydd och reseförsäkring. Depositionen ska vara resebolaget till handa senast tre dagar efter att bokningen genomförts. Resans slutbetalning skall vara resebolaget till handa senast sex veckor före avresa. När du bokar senare än sex veckor före avresa skall hela beloppet betalas omgående. Ange alltid bokningsnummer vid inbetalning."

Då Djävulen är upptagen i andra ärenden sen en tid tillbaka har Jag lite att göra, så jag läste igenom vad jag tolkar är Sunwebs villkor(?)

TL:DR
30% av totalpriset, SAMT kostnader för flyg, eventuellt avbeställningsskydd och reseförsäkring.

Kan det vara så att de överskjutande 25 procentenheter de dragit (30% vs. 55%), utgörs av bl.a flygkostnaden?

Men sen angående avbokning står det i villkoren att:

"3.3 Avbeställningsförsäkring
Avbeställningsförsäkring kan tecknas hos AXA. Premien är 6 % av det totala priset för resan. Försäkringen gäller från och med dagen för utfärdandet till och med avresa. Du kan läsa villkoren för avbeställningsförsäkringen här."

Detta känns också knepigt att försvara, men för att ha rätt till fri avbeställning måste villkoren uppfyllas, vilket jag tror att de tolkar som avbeställningsförsäkringen á 6% extrakostnad, då de faktiskt i bilden du länkar skriver att alla ändringar/korrigeringar som görs efter beställning kommer kosta kulor, även om de i punkten längst ned nämner "fri ombokning".

Hoppas du kan få tillbaka pengarna, det är väl inte bedrägeri då de gömmer sig bakom villkoren, men det är verkligen-VERKLIGEN tveksamma metoder i min värld. Hade också blivit djävligt less om jag råkat ut för detta. Bra att du varnar om detta, men jag tror du ska passa dig för att hävda "bedrägeri", innan du fått svart på vitt vad de egentligen gjort/menar. De kan hävda förtal! Du kanske har mer info, isåfall får du gärna delge detta i en längre förloppsbeskrivning.

Har själv blivit blåst 2 ggr och kollar alltid upp företag minutiöst efter detta, oavsett belopp...

1. "Prenumerationsföretag" som sålde en billigare produkt än konkurrenterna, som sedan drog pengar från mig i några månader utan att det tydligt framgick. Boken blev dubbelt så dyr som hos konkurrenterna. Typ -250kr...

2. Mitt bonus-kreditkort från Komplettbank drog helt plötsligt flera stora belopp (~2000kr * 4st) från Australien, utan min vetskap. Fick bankens mail/telefon/SMS om att detta skett, kortet spärrades automatiskt. Fick efter lite samtal med banken tillbaka pengarna, och ett nytt kort, men hädanefter avaktiverar jag alltid utomlandsbetalningar förutom när jag behöver dom; har ett annat bonuskort för säkrare betalningar såsom streamingtjänster, telefoni, prenumerationer m.m som alltid har aktiverade utomlandsbetalningar.

/Djävulens advokat

Håller med dig mesta du skriver, men bara FYI så kan företag aldrig hävda förtal, det går inte att förtala ett företag.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Hmm... nu är jag osäker, men jag tror att du blandar ihop av- och ombokning(?) Rätta mig om jag har fel !

Det är avgiftsfritt att göra OM-bokning med "standard-paketet", dvs det kostar inget utöver själva kostnadsökningen, mer än 6 veckor innan avresedatum.

Utdragen ur villkoren är däremot hårdare, när det gäller AV-beställning, de tillämpar någon typ av pris-trappa(30%, 60%, 80%, 100% kostnad), m.a.p avresedatum:

"3.2 Resenären har rätt att avbeställa resa. Arrangören förbehåller sig rätten att begära ersättning av resenären för de kostnader som arrangören drabbas av till följd av avbeställningen.
Arrangören kan uppställa skäliga standardiserade avbeställningsavgifter baserade på tidpunkten för avbeställningen. Om arrangören inte har uppställt några standardiserade avbeställnings¬avgifter, har arrangören rätt till en skälig avbeställningsavgift.

3.2.1 Kunden har rätt att avboka resan enligt nedanstående villkor:
a. Vid avbeställning mer än 42 dagar före avresa uppgår avbeställningsavgiften till 30 % av totalpriset samt kostnader för flyg, eventuellt avbeställningsskydd och reseförsäkring.
b. Vid avbeställning mellan 42 dagar och 21 dagar före avresa, uppgår avbeställningsavgiften till 60 % av resans totalpris samt kostnader för flyg, eventuellt avbeställningsskydd och reseförsäkring.
c. Vid avbeställning mellan 20 dagar och 7 dagar före avresa uppgår avbeställningsavgiften till 80 % av resans totalpris samt kostnader för flyg, eventuellt avbeställningsskydd och reseförsäkring.
d. Vid avbokning senare än 7 dagar före avresa, uppgår avbeställningsavgiften till 100 % av resans totalpris.
Priset för försäkringar eller liknande återbetalas inte.
Utöver ovanstående avbeställningsavgifter återbetalas priset för reguljär flygbiljett som ingår i paketresan endast om flygbolagets villkor medger detta."

Där nämner de i sista meningen "reguljär flygbiljett", och att flygbolagets villkor dikterar detta, tyvärr, men det gäller bara AV-bokning. OM-bokning borde vara avgiftsfritt, mer än 6 veckor före avresa, frånsett ev. kostnadsökning?

TobiasStockholm:
Okej, förtal var fel term i Sverige när det gäller "smutskastning" av företag, då kallas det tydligen svindleri.

Visa signatur

__________________
| ASUS Z99 | 4790K | 8GB DDR3 | Noctua DH-14 | Chieftec Dragon Miditower (15 år gammalt!) | Samsung 250 GB SSD Evo | MSI GTX 980 Gaming | Zalman ZM1000-HP |

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av walp:

Hmm... nu är jag osäker, men jag tror att du blandar ihop av- och ombokning(?) Rätta mig om jag har fel !

Det är avgiftsfritt att göra OM-bokning med "standard-paketet", dvs det kostar inget utöver själva kostnadsökningen, mer än 6 veckor innan avresedatum.

Utdragen ur villkoren är däremot hårdare, när det gäller AV-beställning, de tillämpar någon typ av pris-trappa(30%, 60%, 80%, 100% kostnad), m.a.p avresedatum:

"3.2 Resenären har rätt att avbeställa resa. Arrangören förbehåller sig rätten att begära ersättning av resenären för de kostnader som arrangören drabbas av till följd av avbeställningen.
Arrangören kan uppställa skäliga standardiserade avbeställningsavgifter baserade på tidpunkten för avbeställningen. Om arrangören inte har uppställt några standardiserade avbeställnings¬avgifter, har arrangören rätt till en skälig avbeställningsavgift.

3.2.1 Kunden har rätt att avboka resan enligt nedanstående villkor:
a. Vid avbeställning mer än 42 dagar före avresa uppgår avbeställningsavgiften till 30 % av totalpriset samt kostnader för flyg, eventuellt avbeställningsskydd och reseförsäkring.
b. Vid avbeställning mellan 42 dagar och 21 dagar före avresa, uppgår avbeställningsavgiften till 60 % av resans totalpris samt kostnader för flyg, eventuellt avbeställningsskydd och reseförsäkring.
c. Vid avbeställning mellan 20 dagar och 7 dagar före avresa uppgår avbeställningsavgiften till 80 % av resans totalpris samt kostnader för flyg, eventuellt avbeställningsskydd och reseförsäkring.
d. Vid avbokning senare än 7 dagar före avresa, uppgår avbeställningsavgiften till 100 % av resans totalpris.
Priset för försäkringar eller liknande återbetalas inte.
Utöver ovanstående avbeställningsavgifter återbetalas priset för reguljär flygbiljett som ingår i paketresan endast om flygbolagets villkor medger detta."

Där nämner de i sista meningen "reguljär flygbiljett", och att flygbolagets villkor dikterar detta, tyvärr, men det gäller bara AV-bokning. OM-bokning borde vara avgiftsfritt, mer än 6 veckor före avresa, frånsett ev. kostnadsökning?

TobiasStockholm:
Okej, förtal var fel term i Sverige när det gäller "smutskastning" av företag, då kallas det tydligen svindleri.

Det är just ombokning detta gäller.
Vi hade inget intresse av att avboka resan, men vid orderbekräftelse får vi ett mail som säger att resan inte är ombokningsbar över huvudtaget enligt deras villkor. Det är här skon klämmer lite och vi blev fundersamma och ringde upp företaget då det är en ganska stor detalj att få omboka en resa kostnadsfritt då det lätt kan behövas med barn

Och det är här vi får svar i telefon att det enligt deras villkor inte går att omboka reguljärflyg.

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moseby:

Det är just ombokning detta gäller.
Vi hade inget intresse av att avboka resan, men vid orderbekräftelse får vi ett mail som säger att resan inte är ombokningsbar över huvudtaget enligt deras villkor. Det är här skon klämmer lite och vi blev fundersamma och ringde upp företaget då det är en ganska stor detalj att få omboka en resa kostnadsfritt då det lätt kan behövas med barn

Och det är här vi får svar i telefon att det enligt deras villkor inte går att omboka reguljärflyg.

Okej, då förstår jag!

https://www.sunweb.se/solresor/resevillkor/allmanna-resevillk...

"Researrangören har rätt att tillämpa särskilda villkor som avviker från de allmänna, om tillämpningen av särskilda villkor är motiverade av resans speciella karaktär, speciella bestämmelser om transportsättet (såsom boknings- och försäljningsvillkor för reguljära flyg), avvikande inkvarteringsvillkor på grund av resans speciella karaktär eller speciella omständigheter på resmålet. De särskilda villkoren får inte strida mot lagen om paketresor till nackdel för resenären.
De allmänna och särskilda villkoren är en del av avtalet."

Det är nog det där stycket som telefonisten refererar till?

Hoppas det löser sig på nåt sätt för er, antingen att ni får reklamera resan utan att betala alltför mycket avgifter, eller att ni fullföljer och får en skön resa, trots allt.

Visa signatur

__________________
| ASUS Z99 | 4790K | 8GB DDR3 | Noctua DH-14 | Chieftec Dragon Miditower (15 år gammalt!) | Samsung 250 GB SSD Evo | MSI GTX 980 Gaming | Zalman ZM1000-HP |