Så, håller på med en gammal socket 7 maskin med en P133 i. Har en HDD till den med en gammal installtion DOS 6.22 till den, men den installationen är på tyska och kommer från en gammal CNC-maskin. Så jag vill installera om på nytt så att säga.
Betvivlar att den fixar att boota från CD, så jag försöker få till det med hjälp av disketter. Därför köpte jag en USB-diskettstation till min moderna dator. Och vid första prov med enn gammal drivrutinsdiskett verkade den funka bra. Då provade jag även med en diskett från ett "nytt"(minst 20 år gammalt) paket jag har, och det funkade med. Så jag tog drivardisketten jag provade med och stoppade den i gammeldatorn, och den verkade kunna läsa disketten. Då tänkte jag att jag kör en format a: /s för att se om jag kan boot från floppy. Den började tugga på lite, men efter några sekunder hörde jag ett otrevligt ljud och fick sen meddelandet att formateringen misslyckades. Tog ut disketten och såg att den nu var repig...
Jag tänkte då att läshuvudena måste vara smutsiga, så jag tog isär den och gjorde rent försiktigt med en tops, och allt såg bra ut. Efter det så tog jag och skrev en ny diskett på moderna datorn med MS-DOS 6.22, och stoppade i gammeldatorn. Den ville såklart inte boota, och den nya disketten var nu repig med. Suck. Så den äter diskar alltså.
Bara av ren lesshet provade jag igen att skriva ut en ny DOS 6.22 disk på nydatorn, men märkte till min förfäran att nu blev diketten repig redan av min nya USB-station.
Vad sjutton gör jag nu? Är båda diskettatationerna fuckade, eller är det de gamla disketterna som är dåliga tro?