Blir galen...alla kopplar upp till samma högtalare

Permalänk
Medlem

Blir galen...alla kopplar upp till samma högtalare

Håller på å bli tokig...

Vi har en surfplatta(samsung) jag har en s22a och frun en iphone 13.

Vi har just nu 2 BT högtalare och ett par öronsnäckor också.

Det sjuka är att alla enheter kopplar upp på en å samma BT högtalare vilket är sjuuukt störande när nån vill lyssna på musik i köket och sen helt plötsligt hör någpt galet TikTok på samma högtalare som sen återgår till musik...altså musik spelas från en telefon och sen tiktok från en annan telefon sen hux flux kan det komma in paw patrol ljud från en 3e enhet(surfplattan)....blir samma sak med BT snäckorna när frun försöker träna eller en annan.

Hur löser man detta smidigt utan att koppla ifrån manuellt och sen söka rätt på enheterna igen?

Det jag vill är ju såklart att BT enheterna bara ska koppla upp till 1 enhet och hålla sig till den enhet som aktivt valt den.

MVH
Sur 2 barn pappa som aldrig får diska med musik

Visa signatur

Moderkort MSI z170 krait gaming | CPU i5-6600k | CPU-Kylare Cooler Master V8 GTS CPU Kylare| Ram corsair vengence low 2400mhz 16gb| SSD Corsair SSD Force Series? F120, 120GB | GPU Gigabyte RX 56 vega gaming OC | PSU Fractal design 1000w newton | Chassi Fractal design R4

Permalänk
Medlem

Tror faktiskt att manuell koppling mellan enheterna är din enda lösning.

Har flertalet BT enheter & beroende på närhet mellan dessa så får jag välja mellan att automatisk eller manuell koppling till enheterna.

Teknik är inte alltid en automatiskt enkel lösning. Jag har hört att det ska finnas en app som kan lösa problemet, men då skulle man tydligen ha jailbreakat/rootat den sändande enheten. Vilket inte alltid är en möjlighet eller ens önskat.

MVH
lordcom

Visa signatur

//lordcom

Permalänk
Medlem

Vill du ha en smidig lösning så är det nog bättre att skaffa en högtalare som har stöd för Chromecast eller AirPlay. Annars har jag bara sett liknande lösningar som nämns ovanför.

Permalänk
Medlem

Tråkigt att man då.måste ta bort varje BT enhet varjegång man inte använder den...å sen sätta den i sökläge varje gång man ska använda den :/

Borde ju va så att bara 1 enhet kan vara uppkopplad åt gången...för så.är det ju i bilen

Visa signatur

Moderkort MSI z170 krait gaming | CPU i5-6600k | CPU-Kylare Cooler Master V8 GTS CPU Kylare| Ram corsair vengence low 2400mhz 16gb| SSD Corsair SSD Force Series? F120, 120GB | GPU Gigabyte RX 56 vega gaming OC | PSU Fractal design 1000w newton | Chassi Fractal design R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Splongen:

Tråkigt att man då.måste ta bort varje BT enhet varjegång man inte använder den...å sen sätta den i sökläge varje gång man ska använda den :/

Borde ju va så att bara 1 enhet kan vara uppkopplad åt gången...för så.är det ju i bilen

Vet att jag fick ett litet helvete med min förra telefon, en Huawei Honor 8!

Jag var på ett projekt där det fanns ett antal bluetooth-enheter!

Jag ville ansluta mina BT-hörlurar, men den skevade paj!

Kunde knappt lösa den saken, och i ditt fall verkar du råkat ut för samma sak!

Finns en sak du skulle kunna prova!

Se till att alla potentiella sändare, så som din dams telefon, ungarnas plattor osv, se till att alla enheter glömmer bort högtalaren!

Sedan parkopplar du din telefon till högtalaren!

Fungerar det så kan du prova att låta damens telefon få parkoppla sig den också, sedan tar du en telefon i taget och går inom räckvidden för högtalaren för att se hur enheterna reagerar gentemot varandra och din högtalare!

Kan absolut inte lova att det fungerar, men det är nog värt att prova iallafall!

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Splongen:

Tråkigt att man då.måste ta bort varje BT enhet varjegång man inte använder den...å sen sätta den i sökläge varje gång man ska använda den :/

Borde ju va så att bara 1 enhet kan vara uppkopplad åt gången...för så.är det ju i bilen

Är väll bara att stänga av bt på mobilen när det inte används? Sure blir ett extra steg men otroligt mycket smidigare än att plocka bort parningen och lägga till varje gång.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Splongen:

Tråkigt att man då.måste ta bort varje BT enhet varjegång man inte använder den...å sen sätta den i sökläge varje gång man ska använda den :/

Borde ju va så att bara 1 enhet kan vara uppkopplad åt gången...för så.är det ju i bilen

Du måste inte ta bort enheten, bara koppla från den. Det går inte direkt snabbare dock, men det går snabbare att väl koppla upp sen när man vill det igen då man slipper parning och så. Detta beror dock på enheten (högtalaren) vad jag förstår, det är inte alla som kommer ihåg mer än en enhet (telefon).

Permalänk
Medlem

Jojo att aktivt gå in och teycka på "koppla ifrån" el "glöm" är ju 3 steg för mycket ...iaf med en fru som inte alls är teknisk utan blir bara frustrerad varje gång hon ska träna . Men stänga av BT funkar ju men är ett tråkigt strg då man vill att det ska gå automatiskt

Visa signatur

Moderkort MSI z170 krait gaming | CPU i5-6600k | CPU-Kylare Cooler Master V8 GTS CPU Kylare| Ram corsair vengence low 2400mhz 16gb| SSD Corsair SSD Force Series? F120, 120GB | GPU Gigabyte RX 56 vega gaming OC | PSU Fractal design 1000w newton | Chassi Fractal design R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Splongen:

Håller på å bli tokig...

Vi har en surfplatta(samsung) jag har en s22a och frun en iphone 13.

Vi har just nu 2 BT högtalare och ett par öronsnäckor också.

Det sjuka är att alla enheter kopplar upp på en å samma BT högtalare vilket är sjuuukt störande när nån vill lyssna på musik i köket och sen helt plötsligt hör någpt galet TikTok på samma högtalare som sen återgår till musik...altså musik spelas från en telefon och sen tiktok från en annan telefon sen hux flux kan det komma in paw patrol ljud från en 3e enhet(surfplattan)....blir samma sak med BT snäckorna när frun försöker träna eller en annan.

Hur löser man detta smidigt utan att koppla ifrån manuellt och sen söka rätt på enheterna igen?

Det jag vill är ju såklart att BT enheterna bara ska koppla upp till 1 enhet och hålla sig till den enhet som aktivt valt den.

MVH
Sur 2 barn pappa som aldrig får diska med musik

om du inte vill byta högtalaren till en som stödjer tex air play typ heos ser jag två lösningar, 1 stänga av blåtand manuellt, det ville du inte göra, 2 använda automation i telefonerna, tex på min Samsung har jag satt att när den ansluts i bilen ska den automatiskt slå på wlan delning, i ditt fall så är lösningen att på alla mobiler ställa in att tittar man på tiktok eller annat så ska blåtand slås av i telefonen, eller, om du är hemma men inte använder musiktjänsten mot högtalaren ska blåtand vara avslaget, osv

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Du har för moderna blåtandshögtalare helt enkelt. Hade allting varit BT 3.0 eller äldre så hade du sluppit multipoint stödet. Men å andra sidan så hade du också fått stå ut med sämre ljudkvalité. 😆BT 4.0 stödjer 2 enheters multipoint och BT 5.0 mer än så.

Men som andra nämner i tråden så är det förstås vettigare att skaffa Chromecast/Spotify Connect-kapabla högtalare och gå ifrån blåtand då det uppenbarligen är fel lösning för ert hushåll.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Splongen:

Jojo att aktivt gå in och teycka på "koppla ifrån" el "glöm" är ju 3 steg för mycket ...iaf med en fru som inte alls är teknisk utan blir bara frustrerad varje gång hon ska träna . Men stänga av BT funkar ju men är ett tråkigt strg då man vill att det ska gå automatiskt

Men det är ju ganska mycket du begär ändå. Om man betraktar BT som en sladd så är det väl inte så konstigt att den som kopplade in sladden och inte har kopplat ur den fortfarande spelar upp sitt ljud i högtalaren liksom? Hur ska telefonen veta att användaren är färdig med att lyssna via högtalare utan någon form av input?

Chromecast hade hjälpt problemet för att det inte handlar om att ansluta telefonens ljud utan att den enheten spelar upp från någon tjänst själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Men det är ju ganska mycket du begär ändå. Om man betraktar BT som en sladd så är det väl inte så konstigt att den som kopplade in sladden och inte har kopplat ur den fortfarande spelar upp sitt ljud i högtalaren liksom? Hur ska telefonen veta att användaren är färdig med att lyssna via högtalare utan någon form av input?

Chromecast hade hjälpt problemet för att det inte handlar om att ansluta telefonens ljud utan att den enheten spelar upp från någon tjänst själv.

Ja fast hur ofta kopplar man in 3 enheter med kabel till samma högtalare? Nä har förstått att det är BT multipoint som är boven i det hela. Får helt enkelt leva med det är lika med alla BT hörlurare/högtalare vi har.

Visa signatur

Moderkort MSI z170 krait gaming | CPU i5-6600k | CPU-Kylare Cooler Master V8 GTS CPU Kylare| Ram corsair vengence low 2400mhz 16gb| SSD Corsair SSD Force Series? F120, 120GB | GPU Gigabyte RX 56 vega gaming OC | PSU Fractal design 1000w newton | Chassi Fractal design R4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Splongen:

Ja fast hur ofta kopplar man in 3 enheter med kabel till samma högtalare? Nä har förstått att det är BT multipoint som är boven i det hela. Får helt enkelt leva med det är lika med alla BT hörlurare/högtalare vi har.

Tja, det är en feature som många gillar, det hade varit fint att kunna stänga av den för de fall där den är i vägen, men BT-högtalare och headsets har sällan några större inställningsmöjligheter.

Permalänk
Medlem

Har samma problem men stänger bara av BT för stunden. Det är ett knapptryck, funkar helt okej ändå. Det bästa är dock att använda en högtalare över nätverket och då använda t ex spotify connect.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"