Netflix startar kontodelning i Sverige – 49 kronor för extra användare

Permalänk
Melding Plague

Netflix startar kontodelning i Sverige – 49 kronor för extra användare

Efter lanseringar i andra länder är det nu dags för svenska Netflix-användare att betala extra för användare utanför hemmet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Så det blir som valfritt att lägga till? Eller kommer det forceras på något sätt?

Permalänk
Medlem

Om det inte längre går att dela konto så säger jag upp det direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qube:

Så det blir som valfritt att lägga till? Eller kommer det forceras på något sätt?

Geoblockat, en användare med annat IP än ett av de du får hemma hos dig blockeras. Undrar hur det blir om man har netflix på dator och reser mycket.

Tror att spärren blir att endast ett IP nummer kan vara inloggat på ett konto samtidigt. Betalar man avgiften kan två IP nummer vara anslutna samtidigt Alternativt 'enheter', endast en enhet kan vara inloggad.

Permalänk
Medlem

Tacka vet jag *arr.

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Medlem

Så vad händer om tjejen är hemma och tittar men jag är i stugan eller på tjänsteresa och ska titta?

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk

Så om jag förstår det rätt räcker det att kontoinnehavaren sätter upp en VPN som övriga användare ansluter till regelbundet för att "checka in"?

"Används kontot av individer som inte regelbundet checkar in där huvudanvändarens hemadress anses vara"

Permalänk
Medlem

Hur funkar det om man har en TV i en sommarstuga exempelvis?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Hade dem inte lagt ner alla serier efter 1-2 säsonger utan vettiga avslut så kanske man hade kunnat tänka sig betala för Netflix.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Hade dem inte lagt ner alla serier efter 1-2 säsonger utan vettiga avslut så kanske man hade kunnat tänka sig betala för Netflix.

Sant. Så snart David Fincher ger sig på "Mindhunter" 3:e säsong så skaffat jag Netflix en månad, Wednesday kommer jag se. Så det blir en månad, antingen 2023 eller 2024.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

kan nån förklara varför jag som ensam skall betala fullt, medans snyltarna får bara betala 49:-

Permalänk
Medlem

Om man castar, är det mobilen eller chromecasten som behöver vara betrodd enhet?!
Om det är mobilen så klarar man ju en månad mellan varven, men jobbigt att behöva ta hem stugans chromecast emellanåt.

Permalänk
Hedersmedlem

Samtidigt som detta införs kommer min tjänst hos Netflix att avslutas. Denna videon från Louis Rossman sammanfattar det hela rätt bra.
https://www.youtube.com/watch?v=4Q3ZXQZZlcE

Det ska alltid vara enklare att betala för sig än att vara pirat. Att försvåra för betalande användare är att gräva sin egen grav.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeddan:

Så vad händer om tjejen är hemma och tittar men jag är i stugan eller på tjänsteresa och ska titta?

Det finns en bra sammanfattande nyhet om detta. Du kan läsa hela på https://www.sweclockers.com/nyhet/36437-netflix-startar-konto...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av PHRA:

kan nån förklara varför jag som ensam skall betala fullt, medans snyltarna får bara betala 49:-

Mycket bra fråga. Det finns många intressanta frågeställningar i detta.
Alla de stora tjänsterna har idag 4k, HDR osv, men till ett betydligt lägre pris än om man vill ha 4k från Netflix. Sänker de priset på grundtjänsten så skulle man kanske kunna tänka sig att betala per extra användare, men det tror jag inte att Netflix har tänkt sig.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Sådär, då var kontot avslutat.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Baxtex:

Sådär, då var kontot avslutat.

Gjorde faktiskt samma sak.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Kommer bli att jag säger upp netflix. Disney, prime och hbo har flera profiler gratis, de har inte delat upplösningarna i olika betalningsnivåer heller samt att alla tre tjänster är billigare än netflix.

Ska jag gå från 129 kr i mån för 3 personer till 229 och ändå fortfarande inte ha 4K? Netflix bönar och ber på sina knä att gå i konkurs känns det som.

Permalänk
Medlem

Uppsagt här med.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem

Gör nog samma här.
Ska jag vara ärlig så har jag tröttnat på serier generellt. Tar upp massa tid att glo på halvdana serier. Som visar sig ha konstiga budskap eller rikta sig till helt andra målgrupper.

Disney och HBO är kvar. D+ tittar jag knapp heller på.
HBO har jag för halva priset. Svårt att slänga den.

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

Jag reser mycket både i Sverige och Norden så med andra ord så kommer jag att bli lidande för jag har Netflix samt betalar för 4K men måst betala extra för att jag reser en del samt delar konto som betalning hos bekanta som jag brukar stanna över när jag är på resande??

Först så sänker de priser i massa länder men inte i Sverige och nu ska de börja bråka med det här?!?!

Så för mig så kommer jag att säga upp det i samma moment de börjar strula....

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

Tja, jag delar ju inte med någon, bara vi i familjen som använder det, men minsta tecken på strul blir det uppsägning och andra mer traditionella lösningar för min del.

Barnen ser allt mindre på Netflix ändå, ska prova Viaplay en månad nu. Ja, det är ju sämre än Netflix men som omväxling.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Då blir det väl att säga upp skräpet då, kollar ändå knappt på det själv.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | MSI MAG X570 Tomahawk Wifi | AMD Ryzen 9 5900x | Nvidia RTX 2060 | Noctua NH-D15 | Samsung 970 Evo Plus 1TB | G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3200MHz CL14

Permalänk
Medlem

Ser ut som min server kommer till användning igen.

Säger upp detta nu.

Permalänk

Hejdå Netflix!

Visa signatur

EVGA GeForce GTX970 SSC 4GB ACX2.0+ Fractal Design Define S Black Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz Noctua NH-D15 GA-Z97X-GAMING 3 EVGA SuperNOVA 750 G2 Intel Core i7 4790K 4,0GHz

Permalänk
Medlem

Tror ärligt de kommer behöva backa från detta ganska snart.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Är ju ganska skrattretande det här tycker jag.
Finns inte en chans att jag betalar extra för att min vän ska få kolla Netflix via mitt konto, vad annars är poängen med att streama på 4 enheter samtidigt?

Det faktum att det bråkar när jag vet att jag är ensam om att titta och säger att jag använder för många enheter samtidigt är ju bara grädden på moset.
De är redan bland det dyraste inom streaming och med mediokert utbut så känns det som ett lätt val att lägga ner kontot helt.

Visa signatur

:: Fractal Design Define 7 :: ASUS Prime Z490-A :: Intel i9 10900K @ 5 GHz :: Corsair 32GB RAM @ 3600Mhz CL18 :: Kingston A2000 1TB M2 :: MSI RTX 3080 Gaming X Trio... :: Seasonic Focus PX 750W 80+ Platinum :: Noctua NH-D15 chromax.black ::

Permalänk
Medlem

Ni som sitter med 2-3 abonnemang för streaming gör ni inget annat än glor på olika serier och filmer?
Har Netflix men stör mig på att när man ska kolla någon film som man tänkt efter en stund så är skiten borta

Permalänk
Medlem

Så, då har man Netflix i backspegeln. Kommer nog gå jättebra för dom, verkligen.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem

Hela film streaming businessen som affärs idé är att det är aningen mer bekvämt än att vara pirat.
Tror detta kan bli ett bakslag för Netflix.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________