Permalänk

Logitech mus

Har köpt en ny mus av märket Logitech, modellen heter G305. Jag skulle vilja ändra vilka funktioner som de olika knapparna har. Tydligen skall det finnas någon programvara till denna mus, men jag minns ej vad den heter.

Vad heter programvaran till denna mus?

Sedan undrar jag även om man måste stänga av musen när man spelat klart för dagen? Detta borde ju spara på batteriet?
Det sitter ju en knapp på undersidan musen.
Hur ofta måste man byta batteriet i den?

Permalänk
Medlem

Kan mjukvaran vara någon av nedladdningarna på denna sida? https://support.logi.com/hc/en-us/articles/360024690754-Downl... Tänker antingen "Logitech G HUB" eller "Logitech Gaming Software" skulle kunna vara det du letar efter.

Kan inte svara på resterande frågor då jag inte har musen, men generellt stänger jag alltid av elektronik med batteri när jag inte använder dem, exklusive min primära mobil.

Permalänk
Medlem

Som @SanyalV nämnde så är det Logitech G-HUB som gäller då LGS(Logitech Gaming Software) har nått EOL och inte utvecklas längre.

Själv så stänger jag aldrig av mus, tangentbord eller hörlurar de går ner i strömsparläge av sig själv. Laddar enheterna kanske 1-2 gånger i månaden med undantag för hörlurarna 1-2ggr i veckan.

  • Logitech G915 Tactile

  • Logitech G PRO Wireless

  • Logitech G502 X Lightspeed Wireless

  • Logitech PRO X Wireless Lightspeed

Permalänk
Skrivet av jimet:

Som @SanyalV nämnde så är det Logitech G-HUB som gäller då LGS(Logitech Gaming Software) har nått EOL och inte utvecklas längre.

Själv så stänger jag aldrig av mus, tangentbord eller hörlurar de går ner i strömsparläge av sig själv. Laddar enheterna kanske 1-2 gånger i månaden med undantag för hörlurarna 1-2ggr i veckan.

  • Logitech G915 Tactile

  • Logitech G PRO Wireless

  • Logitech G502 X Lightspeed Wireless

  • Logitech PRO X Wireless Lightspeed

Ok skall ladda ner det ikväll då 😉

Blir det billigare att köpa lösa batterier, eller skall man satsa på uppladdningsbara?

Så jag behöver inte stänga av musen med knappen på undersidan då?

Permalänk
Skrivet av Eduardo_S:

Ok skall ladda ner det ikväll då 😉

Blir det billigare att köpa lösa batterier, eller skall man satsa på uppladdningsbara?

Så jag behöver inte stänga av musen med knappen på undersidan då?

De andra har svarat angående modeller med inbyggt batteri.

Jag skulle använda den tills batterierna tagit slut och baserat mitt beslut på det. Men har du råd med investeringen för uppladdningsbara batterier av välkänt märke så är det ju bra till mer än musen.

Permalänk
Medlem

Jag har en sådan mus. Helt klart den bästa musen jag haft. Skönt med utbytbara batterier istället för inbyggt.

Jag kör med ReCykos uppladdningsbara batterier. https://www.netonnet.se/art/hem-fritid/el-batterier/laddnings...

Gällande mjukvara kör jag tredjeparts. https://www.highrez.co.uk/downloads/XMouseButtonControl.htm

Orkar inte med Logitechs bloatade skit.

Permalänk
Skrivet av m3lk0r:

Jag har en sådan mus. Helt klart den bästa musen jag haft. Skönt med utbytbara batterier istället för inbyggt.

Jag kör med ReCykos uppladdningsbara batterier. https://www.netonnet.se/art/hem-fritid/el-batterier/laddnings...

Gällande mjukvara kör jag tredjeparts. https://www.highrez.co.uk/downloads/XMouseButtonControl.htm

Orkar inte med Logitechs bloatade skit.

Ok skall kolla upp länken, verkar lovande 😉

Stämmer det att musen drar mindre batteri om man kör på lägre dpi?

Hur ofta byter du batteri?

Permalänk
Skrivet av Eduardo_S:

Ok skall kolla upp länken, verkar lovande 😉

Stämmer det att musen drar mindre batteri om man kör på lägre dpi?

Hur ofta byter du batteri?

Nej men vid lägre uppdateringsfrekvens drar den mindre, det kommer dock märkas på prestandan när du spelar.

Permalänk
Skrivet av StuntmanMike:

Nej men vid lägre uppdateringsfrekvens drar den mindre, det kommer dock märkas på prestandan när du spelar.

Spelar inte, använder den bara till surf och Microsoft 365.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Hur ofta byter du batteri?

Har samma mus, stänger aldrig av den, använder väldigt ofta och kör med uppladdningsbara batterier. Går två månader mellan att jag behöver ladda dem.

Laddningsbara batterier väger mer, för vissa spelar det roll. För mig gör det det inte.

Permalänk
Skrivet av filbunke:

Har samma mus, stänger aldrig av den, använder väldigt ofta och kör med uppladdningsbara batterier. Går två månader mellan att jag behöver ladda dem.

Laddningsbara batterier väger mer, för vissa spelar det roll. För mig gör det det inte.

Ok, låter lovande. Är jättenöjd med den såhär långt. Tycker att denna gamingmus duger perfekt även till vanligt kontorsarbete.

Vad kan man göra med den programvaran som är avsedd för denna musen ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Ok, låter lovande. Är jättenöjd med den såhär långt. Tycker att denna gamingmus duger perfekt även till vanligt kontorsarbete.

Vad kan man göra med den programvaran som är avsedd för denna musen ?

Kör Linux, gissar dock att man kan ställa in vad knapparna gör, uppdateringsfrekvens, och känslighet, eftersom det är man kan ändra i mjukvaran jag använder.

Permalänk
Skrivet av Eduardo_S:

Spelar inte, använder den bara till surf och Microsoft 365.

Då kommer vanliga batteri räcka en evighet för dig.

Permalänk
Medlem

Grattis till köpet av en superbra trådlös mus :). SJälv kör jag med Ikeas uppladdningsbara batterier och får väl byta någon gång kanske varannan månad eller ännu mer sällan (det är i alla fall så sällan att jag inte minns senast jag behövde byta...). Jag stänger aldrig av den på knappen och den används väl för spel typ 4h per dag i snitt.

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Skrivet av haijen:

Grattis till köpet av en superbra trådlös mus :). SJälv kör jag med Ikeas uppladdningsbara batterier och får väl byta någon gång kanske varannan månad eller ännu mer sällan (det är i alla fall så sällan att jag inte minns senast jag behövde byta...). Jag stänger aldrig av den på knappen och den används väl för spel typ 4h per dag i snitt.

Tack, är supernöjd med den. Bra kvalite, och skön att använda samt härlig känsla i knapparna . Känns som en riktig kvalitetsprodukt rakt igenom. Den enda "nackdelen är väl att logon inte lyser, men man kan ju inte få allt 😉

Liten fundering gällande av/på funktionen:

Stänger den av sig automatiskt om man inte stänger av den på knappen under?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Tack, är supernöjd med den. Bra kvalite, och skön att använda samt härlig känsla i knapparna . Känns som en riktig kvalitetsprodukt rakt igenom. Den enda "nackdelen är väl att logon inte lyser, men man kan ju inte få allt 😉

Liten fundering gällande av/på funktionen:

Stänger den av sig automatiskt om man inte stänger av den på knappen under?

Nu gissar jag lite, men den går sannolikt in i något sömnläge. Men jag tänker att enda anledningen att stänga av på knappen är om man absolut inte vill att musen oavsiktligt ska väcka datorn från sömnläge eller liknande (eller när man tar med sig musen, så den inte går igång och använder batteri i onödan i väskan eller liknande).

Som sagt är batteritiden riktigt bra och det finns också i Logitechs mjukvara ett "endurance mode" man kan ställa in. Det kan säkert vara användbart om man bara använder musen för kontorsjobb - det ska öka batteritiden till 9 månader enligt Logitech (musens polling rate sänks markant).

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Skrivet av haijen:

Nu gissar jag lite, men den går sannolikt in i något sömnläge. Men jag tänker att enda anledningen att stänga av på knappen är om man absolut inte vill att musen oavsiktligt ska väcka datorn från sömnläge eller liknande (eller när man tar med sig musen, så den inte går igång och använder batteri i onödan i väskan eller liknande).

Som sagt är batteritiden riktigt bra och det finns också i Logitechs mjukvara ett "endurance mode" man kan ställa in. Det kan säkert vara användbart om man bara använder musen för kontorsjobb - det ska öka batteritiden till 9 månader enligt Logitech (musens polling rate sänks markant).

Intressant info 😉

Vart hittar jag denna mjukvaran?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Intressant info 😉

Vart hittar jag denna mjukvaran?

Det heter Logitech G-hub och dyker nog upp omgående vid en sökning :).

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Ok skall kolla upp länken, verkar lovande 😉

Stämmer det att musen drar mindre batteri om man kör på lägre dpi?

Hur ofta byter du batteri?

Ingen aning, i så fall gör det nog minimal skillnad...?

Är kanske två månader sedan jag köpte musen och har inte behövt byta ännu. Spelar dock inte så mycket utan surfar runt mest!

Permalänk
Medlem

Jag har en likadan mus och har behövt byta batteri en gång per år och då spelar jag nästan varje dag med den.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.