Allt från Computex 2023

Ett datorbygge för ca 20k - tips!

Permalänk
Medlem

Ett datorbygge för ca 20k - tips!

Tjena SweClockers!

Min nuvarande dator börjar åldras (GTX 1070 och i7-6700k) och känner att det är dags att bygga nytt. Det jag är ute efter är en speldator för cirka 20k, det absolute högsta taket jag kan tänka mig är 22k.

Tanken är datorn ska kunna hantera spel i 1440p med hög prestanda. Den ska vara allmänt snabbt i övrigt då jag spenderar större tiden i något program eller på internet, detta kan t.ex vara kodning, game engines, streaming/videos, leka runt med filer bla. Är ute efter sån smidig upplevelse som möjlig när det kommer till detta. Antar att det kanske är givet då den moderna teknologin är så pass utvecklad?
Den största prioriteten är däremot spelprestandan. Jag spelar mycket multiplayer-spel och liknande. Det är jag ute efter är att köra mer krävande MP spel som t.ex COD, Rust, Escape from Tarkov osv... med flyt. (240hz?). Spelar AAA titlar också alltemellanåt men det ligger inte i fokus.

Har även en 4K LG C1 TV på sidan så hade vart ett bonus om den kunde utnyttjas(absolut inget krav)

Vill höra era tips och ifall ni har några byggen ni kan dela
Har gjort ett preliminärt men vill höra er feedback

Kunde ej använda datorbyggaren då dealsen inte konverterade, så tog en skärmdump

Krav:
2 TB SSD
Byggnation & OS inkluderas inte i kostnaden

Frågor:
1. Om ett moderkort har en minneshastighet 5200mhz (Standard) och 6400mhz (OC) kan jag då köra 2x16gb 6000mhz minnen? Är det fine eller kommer det vara en onödig belastning på något vis?
2. Är det värt att satsa mer på ett dyrare grafikkort eller en bättre processor i mitt fall?

Dela med er!

Permalänk
Medlem

Byggde själv ihop mitt system i veckan och funderar på om man skall uppgradera bios eller inte. (AM5). Tydligen så verkar det bli en liten hit an miss på EXPO vid uppgraderingen.

(Exempel med lyckade och misslyckade övningar vid uppgradering av beta bios)
https://www.reddit.com/r/MSI_Gaming/comments/131kkox/updated_...

Det står också på MSIs hemisda (som jag har men är nog generellt) att

" Description:
- By following the mitigation from AMD, fix CPU SoC voltage upper limit for Ryzen 7000X3D and non-X3D series CPU,
which might affect the performance of certain EXPO memory modules.
- Support 48/24GB high density DDR5 memory module.
"
Så just nu kan man undra om de minnen som man byggt på den gamla specen från AMD inte gäller längre med de nya BIOS kraven på spänningen.

Nu har jag ingen 7800x3d så jag tänker låta bli att uppgradera (även om problemet inte är låst till enbart x3d så var det den processorn som fick problemet uppmärksammat). Jag tänker vänta med att uppdatera tills det inte är beta längre. Men frågan är ändå vid det tillfället vad som kommer hända med minnes kraven för expo. Om den ändras eller inte. Vilket isf kan bli en intressant shitstorm.

Så som svar på din fråga, räkna inte med att expo fungerar. Gå på åtminstone ett 4070 ti istället, eftersom det kommer påverka spelperformance ännu mer än lite minneshastighet hit och dit.

Permalänk
Medlem

Något i denna stil kanske?

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/GSP 370/ATH-SR30BT 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a 🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oxies Husse:

Byggde själv ihop mitt system i veckan och funderar på om man skall uppgradera bios eller inte. (AM5). Tydligen så verkar det bli en liten hit an miss på EXPO vid uppgraderingen.

(Exempel med lyckade och misslyckade övningar vid uppgradering av beta bios)
https://www.reddit.com/r/MSI_Gaming/comments/131kkox/updated_...

Det står också på MSIs hemisda (som jag har men är nog generellt) att

" Description:
- By following the mitigation from AMD, fix CPU SoC voltage upper limit for Ryzen 7000X3D and non-X3D series CPU,
which might affect the performance of certain EXPO memory modules.
- Support 48/24GB high density DDR5 memory module.
"
Så just nu kan man undra om de minnen som man byggt på den gamla specen från AMD inte gäller längre med de nya BIOS kraven på spänningen.

Nu har jag ingen 7800x3d så jag tänker låta bli att uppgradera (även om problemet inte är låst till enbart x3d så var det den processorn som fick problemet uppmärksammat). Jag tänker vänta med att uppdatera tills det inte är beta längre. Men frågan är ändå vid det tillfället vad som kommer hända med minnes kraven för expo. Om den ändras eller inte. Vilket isf kan bli en intressant shitstorm.

Så som svar på din fråga, räkna inte med att expo fungerar. Gå på åtminstone ett 4070 ti istället, eftersom det kommer påverka spelperformance ännu mer än lite minneshastighet hit och dit.

Tack för svar! Ja, jag var lite fundersam kring det där. Kanske blir att satsa på en saftigare GPU isåfall

Skrivet av Scarabeo:

Yes detta börjar likna något, tittade på några benchmarks för 6950 XT igår och det ser mycket mer lovande ut än 4070 i nuläget pga den ökade mängden VRAM och perfomancen i spel. 7800 XT kommer nog också närsomhelst, kanske värt att vänta.
Får dock denna popup, blir det ett problem? tror det va det jag talade om

Eftersom det var så pass under budget kanske jag kan klämma in en kraftigare 8-kärning processor som en 7700/7800X3D?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TriHard7:

Tack för svar! Ja, jag var lite fundersam kring det där. Kanske blir att satsa på en saftigare GPU isåfall

Yes detta börjar likna något, tittade på några benchmarks för 6950 XT igår och det ser mycket mer lovande ut än 4070 i nuläget pga den ökade mängden VRAM och perfomancen i spel. 7800 XT kommer nog också närsomhelst, kanske värt att vänta.
Får dock denna popup, blir det ett problem? tror det va det jag talade om
<Uppladdad bildlänk>
Eftersom det var så pass under budget kanske jag kan klämma in en kraftigare 8-kärning processor som en 7700/7800X3D?

Det ska inte vara något problem med RAM-modulerna vad jag kan se, förstår inte varför den klagar på formfaktorn.

Så här kan bygget se ut med 7800X3D.

CPU-kylare: https://www.amazon.se/Thermalright-luftkylare-CPU-kylare-kylf...

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/GSP 370/ATH-SR30BT 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a 🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Det ska inte vara något problem med RAM-modulerna vad jag kan se, förstår inte varför den klagar på formfaktorn.

Så här kan bygget se ut med 7800X3D.

https://komponentkoll.se/bild/Cjlbe.png

CPU-kylare: https://www.amazon.se/Thermalright-luftkylare-CPU-kylare-kylf...

Nice!
Är det värt att spendera ytterligare 130kr för en 1000W PSU istället? https://www.inet.se/produkt/6905501/corsair-rm1000e-1000w
Eller är det något med den där MSI nätaggets specs som gör den bättre fastän den är 850W? Har sett den i postad runtom forumet i andra byggen också

Permalänk
Medlem
Skrivet av TriHard7:

Nice!
Är det värt att spendera ytterligare 130kr för en 1000W PSU istället? https://www.inet.se/produkt/6905501/corsair-rm1000e-1000w
Eller är det något med den där MSI nätaggets specs som gör den bättre fastän den är 850W? Har sett den i postad runtom forumet i andra byggen också

MSI-agget har ATX 3.0-stöd, tre års längre garanti och är passivt upp till ca 40 % av maxeffekten istället för 20 % som RM1000e.

MSI-agget kan leverera 600 W till en GPU med 12VHPWR-kabeln, det borde man komma långt med.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

XFX kortet på Komplett gick upp med 1500kr precis när man tänkte beställa. Typiskt

Permalänk
Medlem
Skrivet av TriHard7:

XFX kortet på Komplett gick upp med 1500kr precis när man tänkte beställa. Typiskt

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/amd/s...

den då?

Visa signatur

MB: MSI B450 Tomahawk MAX| CPU: RYZEN 7 5700X| RAM: 16GB(2x8) Corsair Vengence LPX DDR4@3200Mhz| GPU: Sapphire Radeon RX 6600 XT Pulse 8GB| PSU: Corsair HX 850W 80+ Silver| SSD: Kingston A2000 500GB NVme|Chassi: Fractal Design Define R4| OS: Win 11 pro | CPU-kylning: Noctua NH-U14S

Permalänk
Medlem

Verkar vara en potentiell kandidat. Kompletts XFX 6950XT gick ner i pris igen till 7679kr, vet inte varför priset fluktuerar så mycket. Just nu är det 300 prisskillnad mellan den och Sapphiren du länkade

Permalänk
Medlem
Skrivet av TriHard7:

Verkar vara en potentiell kandidat. Kompletts XFX 6950XT gick ner i pris igen till 7679kr, vet inte varför priset fluktuerar så mycket. Just nu är det 300 prisskillnad mellan den och Sapphiren du länkade

Sapphire-kylaren verkar vara väldigt bra.

https://www.techpowerup.com/review/sapphire-radeon-rx-6950-xt...

Visa signatur

Permalänk

Gå på 7600x eller 13600k. 7700x är inte värt pengarna. Lägg det på ett bättre grafikkort istället