Ett datorbygge för ca 20k - tips!
Tjena SweClockers!
Min nuvarande dator börjar åldras (GTX 1070 och i7-6700k) och känner att det är dags att bygga nytt. Det jag är ute efter är en speldator för cirka 20k, det absolute högsta taket jag kan tänka mig är 22k.
Tanken är datorn ska kunna hantera spel i 1440p med hög prestanda. Den ska vara allmänt snabbt i övrigt då jag spenderar större tiden i något program eller på internet, detta kan t.ex vara kodning, game engines, streaming/videos, leka runt med filer bla. Är ute efter sån smidig upplevelse som möjlig när det kommer till detta. Antar att det kanske är givet då den moderna teknologin är så pass utvecklad?
Den största prioriteten är däremot spelprestandan. Jag spelar mycket multiplayer-spel och liknande. Det är jag ute efter är att köra mer krävande MP spel som t.ex COD, Rust, Escape from Tarkov osv... med flyt. (240hz?). Spelar AAA titlar också alltemellanåt men det ligger inte i fokus.
Har även en 4K LG C1 TV på sidan så hade vart ett bonus om den kunde utnyttjas(absolut inget krav)
Vill höra era tips och ifall ni har några byggen ni kan dela
Har gjort ett preliminärt men vill höra er feedback
Kunde ej använda datorbyggaren då dealsen inte konverterade, så tog en skärmdump
Krav:
2 TB SSD
Byggnation & OS inkluderas inte i kostnaden
Frågor:
1. Om ett moderkort har en minneshastighet 5200mhz (Standard) och 6400mhz (OC) kan jag då köra 2x16gb 6000mhz minnen? Är det fine eller kommer det vara en onödig belastning på något vis?
2. Är det värt att satsa mer på ett dyrare grafikkort eller en bättre processor i mitt fall?
Dela med er!