Lättare att byta till ny Windows-dator

Permalänk
Melding Plague

Lättare att byta till ny Windows-dator

Windows-användare som håller sig till Microsoft-butiken för nya program ska snart få det betydligt lättare när de byter upp sig till en ny dator.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Jag tänker tillbaka till runt år 2000. När folk köpte en ny windowsdator så var det ofta ett stort problem att föra över personens emailprogram till den nya datorn. Gamla mail och adresser skulle med och man fick exportera och konvertera till det nya programmet. Sedan hade vi bokmärken och lösenord i webbläsaren. Bokföringsprogram osv.
Idag så är mycket av detta en webblösning och man behöver inte göra så mycket. Och att detta kommer gör att det blir ännu mindre.

Permalänk
Avstängd

Hade de "återställt" appar från Winget också så hade det gjort ganska stor skillnad. Inte för att det är helt värdelöst med butikens program förstås, det är ju fint att slippa skriva in sina lösenord i Netflix och Spotify exempelvis (som man inte behövt på Android på ganska lång tid), men ändå rätt begränsad nytta.

Permalänk
Medlem

Jag formaterade om min dator i förrgår och då fick jag upp ett alternativ om att återställa appar och inställningar faktiskt. Windows 11 Pro installerade jag.

Permalänk
Medlem

Använder nog endast Monitorian från MS appbutik. Så mitt use case blir ganska fattigt 😅

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Konstigt att inte detta redan fungerar över onedrive så som Apple gjort det med iCloud i årtionden

Permalänk
Medlem

Inställningar vore soft om man kunde flytta med smidigt, nu tar det en evighet att få till de rätta inställningarna igen.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Att installera alla program och spel och göra om alla inställningar tar minst 3-4 dagar om man har tid att sitta med det hela dagarna, så allt som sparar lite tid underlättar. Dock kommer det inte spara så mycket tid eftersom den absoluta merparten av allt jag behöver installera om hanteras av företagens egna installationsprogram och nedladdningshanterare.

En fördel är att Windows har blivit bättre på att hantera stora hårdvaruförändringar, så ofta kan man få igång en image från den gamla datorn på den nya (eller bara flytta SSDn), rensa bort inaktuella drivrutiner och komma igång igen ganska fort.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk

Då får man bara hoppas dom inte plockar med sådant som man har haft installerat och sedan avinstallerat, det händer ibland på android har jag märkt.

Nu börjar ju dessutom det bli ganska smidigt med Store i windows, finns ganska mycket där, men så är det också saker som att paint .net kan man ladda ned gratis via deras hemsida men det kostar i store. (Nu uppmanas man ju till att donera via hemsidan när man laddar ned förvisso)

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Tänker att med moderna datorer med snabba USB-C- och WIFI möjligheter så borde det väll inte vara omöjligt för Microsoft att utveckla ett program som kan överföra programbibliotek, utvalda filer och mappar, inställningar m.m från den gamla datorn till den nya? Likt de som kommer med Iphone och Android telefoner. Eller är det något som begränsar dessa möjligheter?

Visa signatur

Cpu: AMD Ryzen 5 5600x @4.8Ghz
Gpu: Powercolor Radeon RX 5700 (5700XT VBIOS) @ C:2000Mhz M:1800Mhz
Ram: Kingston Fury 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz
Lagring: WD Green SN350 2TB M.2 SSD
Psu: Seasonic 750W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Hade de "återställt" appar från Winget också så hade det gjort ganska stor skillnad. Inte för att det är helt värdelöst med butikens program förstås, det är ju fint att slippa skriva in sina lösenord i Netflix och Spotify exempelvis (som man inte behövt på Android på ganska lång tid), men ändå rätt begränsad nytta.

För winget kan du i alla fall använda

export

för att få en JSON med dina appar och sen

import

för att smälla in alla igen på en och samma gång (https://learn.microsoft.com/en-us/windows/package-manager/win...).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av koSmiQ:

För winget kan du i alla fall använda

export

för att få en JSON med dina appar och sen

import

för att smälla in alla igen på en och samma gång (https://learn.microsoft.com/en-us/windows/package-manager/win...).

Nice. Då är det ännu konstigare att de inte lagt in dessa små anrop i deras molnlösning också.

Permalänk
Medlem

Installation är normalt enkelt och smärtfritt (till stor del via chocolatey & winget för min del), det som är jobbigt och tar tid är att flytta över inställningar.

Just därför installerar jag om Windows enbart och endast när jag absolut måste. När det senast hände var tydligen 2019.

Visa signatur

5950X, 3090