Permalänk

Bästa 1440p 240hz skärmen

Har en budget på ca 8000 (julklapp till mig själv)

Letar 240hz 1440p skärm helst 32".

Vilken är den bästa med bild och ljusstyrka samt färger?

Permalänk
Medlem

Dessa tester/recensioner har aldrig svikit

https://www.rtings.com/monitor

Permalänk
Permalänk

32"

Fineste 32" VA panel 240 hz er jo bare Samsung G7 Odyssey med veldig bra HDR også 7,4 i Rtings! Du får også 1000R meget flott det.Skal du ha bedre HDR da vil det koste mye mer... OLED fra Alienware aw3423 dw 3440x1440 175 hz 9,3 i Rtings. Skjermer har den nyeste Firmware 1016,1 Har brukt skjermen over 2 år,helt fantastisk til super grafiske spill som Horizon Zero Dawn - Shadow Of The Tomb Raider, du vil bli meget storfornøyd med den! Koster ikke så mye kanskje ca 6000...

Permalänk
Inaktiv

Har också G7 Odyssey, den är lika rundad som en gulebøj och det var initialt jävligt störigt måste tillstås (dock har jag nu efter flera månader i stort sett har vant mig med det...) Dessutom tar den extremt lång tid på sig att starta upp från strömsparläge, helt galet segt, det är väl de två grejer jag irriterar mig mest på med den.

Bildkvalité såsom kontrast och färger är överlag mycket bra (kurvaturen hjälper säkert där, då det är en VA-panel i denna), och 240Hz kittlar dödsskönt i kistan det med, även om jag ställt ned till "endast" 144Hz, då det i princip eliminerar buggen med för hög effektförbrukning i viloläge i AMDs drivrutiner till Radeon 7000-serien. Dock går Freesync bara ned till 80Hz, vilket är fan skumt alltså och inte särskilt bra alls egentligen, och windows vill inte känna igen skärmen som en HDR-skärm heller, även om jag fått intrycket att den ska stödja Vesa HDR600.

Lägg till plastig kvalitet, och det är en skärm med ganska blandat intryck överlag.

Permalänk
Skrivet av anon132576:

Har också G7 Odyssey, den är lika rundad som en gulebøj och det var initialt jävligt störigt måste tillstås (dock har jag nu efter flera månader i stort sett har vant mig med det...) Dessutom tar den extremt lång tid på sig att starta upp från strömsparläge, helt galet segt, det är väl de två grejer jag irriterar mig mest på med den.

Bildkvalité såsom kontrast och färger är överlag mycket bra (kurvaturen hjälper säkert där, då det är en VA-panel i denna), och 240Hz kittlar dödsskönt i kistan det med, även om jag ställt ned till "endast" 144Hz, då det i princip eliminerar buggen med för hög effektförbrukning i viloläge i AMDs drivrutiner till Radeon 7000-serien. Dock går Freesync bara ned till 80Hz, vilket är fan skumt alltså och inte särskilt bra alls egentligen, och windows vill inte känna igen skärmen som en HDR-skärm heller, även om jag fått intrycket att den ska stödja Vesa HDR600.

Lägg till plastig kvalitet, och det är en skärm med ganska blandat intryck överlag.

Beställde en 32" Samsung G6 240hz 1440p på Komplett 30 april med 2000kr i rabatt, hämtade ut den på onsdagen, kopplade in den och gjorde alla inställningar med 240hz och HDR, efter 10 minuter i Overwatch 2 så knastrade det till bakom skärmen och den tvärdog. Luktade bränt i hela lägenheten och man var ganska ledsen 😬 den åkte tillbaka dagen efter (en tordag och kom fram på fredagen till komplett igen).

Skrev och frågade i chatten ett antal gånger men fick aldrig någon information om hur läget var.

Fick reda idag att dom skickade den till service och då avbeställde jag den direkt efter flera dåliga möten på kundservice.

Vet att Komplett kör rabatt på G7 nu med men jag tänker leta någon annanstans framöver. 😒

Permalänk
Skrivet av robert miland:

Fineste 32" VA panel 240 hz er jo bare Samsung G7 Odyssey med veldig bra HDR også 7,4 i Rtings! Du får også 1000R meget flott det.Skal du ha bedre HDR da koster mye da blir det OLED fra Alienware 34" 9,3 i Rtings. Skjermer har den nyeste Firmware 1016,1 Har brukt skjermen over 2 år,helt fantastisk til super grafiske spill som Horizon Zero Dawn - Shadow Of The Tomb Raider, du vil bli meget storfornøyd med den! Koster ikke så mye kanskje ca 6000...

Läst mycket gott och ont om den 😅 tänker inte välja samsung efter min senaste erfarenhet med dom, vet att måndagsexemplar finns men har en dålig vibe av samsung, kul att du är nöjd med din 🌞🌞

Permalänk
Medlem

Skulle jag köpa ny nu, skulle jag inte ens tveka på en OLED

https://www.webhallen.com/se/product/358704-LG-27GR95QE-27-OL...

Permalänk
Inaktiv

Är ju snart Computex teknikmässa i Taiwan, brukar alltid visas mycket i skärmväg då. Lika bra att simma lugnt tills man sett vad de visar där innan man köper något - även om man inte är intresserad av det allra senaste så kan det ju komma rabatter osv för att rensa lagren inför det nya.

Permalänk
Medlem

Samsung G7 Odyssey, 32", 240 Hz och 1440P.
Ligger bra i pris också runt 6k.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3