Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Dator hittar ej wifi som det gjort tidigare

Permalänk

Dator hittar ej wifi som det gjort tidigare

Hejsan! Har scrollat på olika forum samt detta forumet utan att hitta vad felet är. Har en dator som i grunden inte har wifi (stationär) utan jag köpte till en liten dosa som har fungerat utmärkt för mig under alla tider, aldrig krånglat. Förra helgen så av ingen anledning när datorn startades igång så hittar den inte vårt wifi (vi har telia fiber). Så jag började med och söka och åtgärda det själv med att öppna upp så man kan ansluta till både 2,4ghz och 5ghz, våra mobiltelefoner hittar och kan ansluta till både samt min laptop hittar både och kan koppla upp sig till bägge men inte den stationära datorn. Har försökt med att uppdatera kortet i den dosan men det hjälpte inte, har försökt och felsöka via datorn utan hjälp, startat om routern samt återställt routern till ingen nytta. Har också fabriksåterställt datorn i hopp om att det skulle vara något sådant men det hjälpte inte. Har också försökt att ansluta direkt till nätverket på datorn med SSID och lösenord samt att "glömma" nätverket som ligger där men det hjälper inte. Har försökt hotspotta med både 2,4ghz och 5ghz men datorn hittar inte hotspotten häller. Testat med ipconfig/release och renew. Det fungerar inte. Datorn hittar alltså grannhusen och "dolt nätverk" har försökt ansluta dit med namn o lösenord men det går inte häller. Kanske någon av er har något tips förutom det jag redan testat

Dosan är en gammal men alltid funkat även med fibret med bra resultat den heter "ASUS USB-N13 300Mbps Wireless USB dongle"

Mvh

Permalänk
Medlem

Vad händer om du testar donglen i din laptop?

Visa signatur

Phanteks Eclipse P400S | Corsair RM850x V2 Vit
Gigabyte B550M DS3H | Ryzen 9 5900X | ADATA XPG DDR4 2x16 Gig 3000Mhz
Arctic Cooling Liquid Freezer II 360 | Samsung och Crucial SSD
RTX 4070 FE | Acer Predator Z321QU | BenQ PD3200Q
Apple Airport Extreme x 5 | Bahnhof 500/500

Permalänk

Om jag ansluter dosan i laptopen och inaktiverar datorns wifi så hittar laptopen inte häller vårt wifi som vi försöker ansluta till då försvinner dem. Men om jag ansluter tillbaka wifi som är på datorn så hittas vårt nätverk igen

Permalänk
Hedersmedlem

Den låter ju rätt gammal, stöder bara 2.4Ghz.

Kan tänka mig att du behöver ladda ner och installera tillverkarens egna drivrutiner eller något sådant, om det finns tillräckligt nya. Manualen hade bilder från XP..

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av adams1998:

Om jag ansluter dosan i laptopen och inaktiverar datorns wifi så hittar laptopen inte häller vårt wifi som vi försöker ansluta till då försvinner dem. Men om jag ansluter tillbaka wifi som är på datorn så hittas vårt nätverk igen

Det låter som att din usbdongel har gått sönder eller kan den upptäcka några ssids alls ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det låter som att din usbdongel har gått sönder eller kan den upptäcka några ssids alls ?

Den hittar ju grannarnas nät och den har hittat vårt innan (innan hade jag inte både 2.4 och 5 öppna utan bara 5 på routern. Men den hittar andras och inte vårat

Permalänk
Skrivet av Aphex:

Den låter ju rätt gammal, stöder bara 2.4Ghz.

Kan tänka mig att du behöver ladda ner och installera tillverkarens egna drivrutiner eller något sådant, om det finns tillräckligt nya. Manualen hade bilder från XP..

Finns enbart tidigare versioner så kan inte ladda ner dem drivrutinerna jag har de ”nyaste”. Värkar som jag få fixa en ny dosa som stödjer 2,4 och 5

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av adams1998:

Den hittar ju grannarnas nät och den har hittat vårt innan (innan hade jag inte både 2.4 och 5 öppna utan bara 5 på routern. Men den hittar andras och inte vårat

Ok det skrev du inte från början. du ser alltså andras ssid men inte nått av dina egna ?
Har du provat om du kan ansluta mot internetdelning från en telefon ?

Problemet kan bero på val av kanal eller kanalbredd för står de på auto i routern kan de ändras och bli inkompatibla eller har du möjligen ändrat ssid eller wifikrypteringen ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Ok det skrev du inte från början. du ser alltså andras ssid men inte nått av dina egna ?
Har du provat om du kan ansluta mot internetdelning från en telefon ?

Problemet kan bero på val av kanal eller kanalbredd för står de på auto i routern kan de ändras och bli inkompatibla eller har du möjligen ändrat ssid eller wifikrypteringen ?

Har idag varit i kontakt med Telia, de har försökt med allting som de kan, ändra ssid, dra ihop nätverken och dela på dem. De har ändrat till varje kanal som det finns men vårt internet dyker fortfarande inte upp. Har också suttit nere vid routern och tryckt in wps knapparna på router samt dosan samt wifi knappen också samtidigt men fortfarande ingenting som händer.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av adams1998:

Har idag varit i kontakt med Telia, de har försökt med allting som de kan, ändra ssid, dra ihop nätverken och dela på dem. De har ändrat till varje kanal som det finns men vårt internet dyker fortfarande inte upp. Har också suttit nere vid routern och tryckt in wps knapparna på router samt dosan samt wifi knappen också samtidigt men fortfarande ingenting som händer.

Lurigt fel du har, ska man gå vidare med nått så är det väl att byta den gamla usbdongeln.
Wifidonglar är ibland bökiga för många drar mycket ström och har problem att drivas av usbportar så att skaffa ett internt wifikort helst ett med antennerna anslutna med kabel så de kan placeras en bit från datorn vore väl det nästa om du tvingas använda wifi.
Det allra bästa är naturligtvis att undvika wifi och koppla med kabel.

Nått man också skulle kunna göra är att prova om dongeln funkar under Linux eller på en annan dator.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hade just det här fenomenet med mitt trådlösa förut.
Helt plötsligt kunde anslutningen bara lägga av eller inte hitta nätverket.

Det enda som hjälpte var att jag gick till Nätverks-och-delningscenter i Windows, klickade på ändra inställningar för nätverkskort och sen högerklickade på moderkortets wifikort (i mitt fall Intel Wifi) och inaktiverade det. Väntade en stund och aktiverade det igen.
Då hoppade anslutningen igång och jag kunde hitta mitt nätverk igen.
Sedan kan det vara en god idé att avbocka energisparlägen på nätverkskortet i enhetshanteraren. Sedan dess har jag inte upplevt några avbrott.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Lurigt fel du har, ska man gå vidare med nått så är det väl att byta den gamla usbdongeln.
Wifidonglar är ibland bökiga för många drar mycket ström och har problem att drivas av usbportar så att skaffa ett internt wifikort helst ett med antennerna anslutna med kabel så de kan placeras en bit från datorn vore väl det nästa om du tvingas använda wifi.
Det allra bästa är naturligtvis att undvika wifi och koppla med kabel.

Nått man också skulle kunna göra är att prova om dongeln funkar under Linux eller på en annan dator.

Dongeln funkar i laptopen som jag köpte 2022. Förutom då att hitta med egna nätverk. Kan se grannarnas nätverk, kan gå in på dens inställningar. Den stationära datorn är på övervåningen och med 2 barn på 1 o 2 år gamla så är ju dongeln o föredra. Men får grunna på en ny alternativt hemmafixe med sladd på något vis.

Permalänk
Skrivet av Razken:

Hade just det här fenomenet med mitt trådlösa förut.
Helt plötsligt kunde anslutningen bara lägga av eller inte hitta nätverket.

Det enda som hjälpte var att jag gick till Nätverks-och-delningscenter i Windows, klickade på ändra inställningar för nätverkskort och sen högerklickade på moderkortets wifikort (i mitt fall Intel Wifi) och inaktiverade det. Väntade en stund och aktiverade det igen.
Då hoppade anslutningen igång och jag kunde hitta mitt nätverk igen.
Sedan kan det vara en god idé att avbocka energisparlägen på nätverkskortet i enhetshanteraren. Sedan dess har jag inte upplevt några avbrott.

Har desverre testet det redan :/. Har inaktiverat och aktiverat det, har avinstallerat dongeln och tagit bort alla information på datorn om den och installerat på nytt men tyvärr samma problem återstår

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av adams1998:

Dongeln funkar i laptopen som jag köpte 2022. Förutom då att hitta med egna nätverk. Kan se grannarnas nätverk, kan gå in på dens inställningar. Den stationära datorn är på övervåningen och med 2 barn på 1 o 2 år gamla så är ju dongeln o föredra. Men får grunna på en ny alternativt hemmafixe med sladd på något vis.

Du har haft dongeln på i princip samma plats i huset när den varit inkopplad i laptopen så radioförhållandena har varit likvärdiga för den när du testat ?

Jag hade nog i vilket fall bytt ut den mot nått med stöd för nyare standarder och helst nått som inte är en dongel utan som har vettiga antenner och helst då antenner som är anslutna med en kabelstump så de kan placeras så att datorlådan inte skärmar dem typ >
https://www.inet.se/produkt/5404561/asus-pce-ac68-ac1900
https://www.inet.se/produkt/5412779/tp-link-axe5400-wi-fi-6-b...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adams1998:

Har idag varit i kontakt med Telia, de har försökt med allting som de kan, ändra ssid, dra ihop nätverken och dela på dem. De har ändrat till varje kanal som det finns men vårt internet dyker fortfarande inte upp. Har också suttit nere vid routern och tryckt in wps knapparna på router samt dosan samt wifi knappen också samtidigt men fortfarande ingenting som händer.

Den är ju som sagt var rätt gammal och därmed stödjer det inte senaste krypteringarna för Wifi.
Finns ju WPA, WPA2 och WPA3 att välja mellan.
Nu har du ju en Telia router så man kan nog inte styra detta...

En annan felkälla är drivrutinerna till dongeln. De som finns hos Microsoft är inte alltid det bästa så hämta senaste hos Asus.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk

Lyckades aldrig med donglen och blev bara irriterad så fick hemma bygga sladd från routern upp till övervåningen och allting fungerar som de ska igen😂