Permalänk

Hur tolkar man dessa Server-specs?

Tjo! Jag kikar på Webbhotell på Inleed och funderar över hur jag ska tolka dessa server specs:

https://inleed.se/webbhotell/prime/

https://inleed.se/webbhotell/

De specs jag kan förstå är trafik per månad, och SSD-utrymme, men jag har ingen aning om vad mängden minne eller antalet processorkärnor har för inverkan här vad gäller exempelvis användning av databaser (antalet CRUD-operationer per sekund), antalet besökare på webbplatsen samtidigt, och så vidare?

Och hur påverkar det exempelvis "uppskalning" av Webbtjänster som använder sig av högre antal CRUD-operationer per sekund med fler användare på webbplatsen samtidigt? Denna bit inom Webbutvecklingsvärlden för mig är helt okänt för min del!

Så jag tackar hjärtligt för svar på förhand!

Mvh,
WKL.

Visa signatur

<WKL:"En kodrad i taget!";/>

Permalänk
Medlem

Vanligast är nog att sätta upp en webbserver i en testmiljö och helt enkelt mäter hur mycket resurser din applikation använder.
Webbhotellet kan agera testmiljö, bind inte upp dig på för lång bindningstid bara.

Gör servern massa beräkningar så behövs mer CPU (är programmet/databasen inte flertrådad så krävs snabbare CPU och inte bara fler kärnor, tror de flesta är dock flertrådat).
Minne beror hur programmet/databasen är uppbyggd eller hur du sätter inställningarna.

det är lite "hur långt är ett snöre?" fråga.

Permalänk
Medlem

Som Sions skriver så beror det helt på vilken form av webbsida du tänker hosta. Är det en vanlig Wordpress som kanske genererar någonstans runt 100-1000 besök per dag och endast innehåller enklare informativt material om exempelvis ett företag med kontaktinformation så klarar du dig lätt med det enklaste paketet.

Om du däremot tänker husera en webbshop med många produktbilder där du lagrar dessa direkt på webbservern i stället för på en CDN platform, ja då kanske du behöver ett större paket.

Men du kan ju alltid uppgradera allt eftersom så vettigast är att börja smått och byta upp efter behov.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Skrivet av Sions:

Vanligast är nog att sätta upp en webbserver i en testmiljö och helt enkelt mäter hur mycket resurser din applikation använder.
Webbhotellet kan agera testmiljö, bind inte upp dig på för lång bindningstid bara.

Gör servern massa beräkningar så behövs mer CPU (är programmet/databasen inte flertrådad så krävs snabbare CPU och inte bara fler kärnor, tror de flesta är dock flertrådat).
Minne beror hur programmet/databasen är uppbyggd eller hur du sätter inställningarna.

det är lite "hur långt är ett snöre?" fråga.

Skrivet av Pitr-:

Som Sions skriver så beror det helt på vilken form av webbsida du tänker hosta. Är det en vanlig Wordpress som kanske genererar någonstans runt 100-1000 besök per dag och endast innehåller enklare informativt material om exempelvis ett företag med kontaktinformation så klarar du dig lätt med det enklaste paketet.

Om du däremot tänker husera en webbshop med många produktbilder där du lagrar dessa direkt på webbservern i stället för på en CDN platform, ja då kanske du behöver ett större paket.

Men du kan ju alltid uppgradera allt eftersom så vettigast är att börja smått och byta upp efter behov.

Tack så mycket för svaren!

Jag tänker mig att det redan finns information där ute om vad för slags servrar exempelvis webbaffärer såsom Webhallen, Inet, Komplett, med flera använder sig av? Och då tänker jag främst för att få en uppfattning om hur "långt mitt snöre är jämfört med ditt". Sedan har jag ett litet hum om att det går att skala upp serverbehovet vertikalt och horisontellt (även om jag inte riktigt förstår vad det är man gör rent talat i praktiken).

Jag kliar mig lite över huvudet för som blivande Webbutvecklare måste jag ju kunna åtminstone grunderna i allt detta med deployment och underhåll för tänk om jag får en position som ensam Webbutvecklare på ett företag där jag ska sköta allt för att sjösätta och underhålla hela företagets server eller servrar där deras webbtjänst(er) ligger?

Mvh,
WKL.

Visa signatur

<WKL:"En kodrad i taget!";/>

Permalänk
Medlem

De sidor du nämner kommer inte nämna hur den satt upp sina sidor då det gör det enklare att hitta svagheter.

Jag tror du lär dig mer av att sätta upp en egen webbserver hemma än att sitta och välja mellan olika webbhotell.
Då lär du dig hela vägen och får en bättre uppskattning om vad som behövs.

Finns otroligt många guider på nätet.
Använd en gammal dator/laptop eller sätt upp en virtuell maskin i din befintliga.
Går även använda en Raspberry Pi eller liknade, vilket du kanske klarar belasta tills den ger upp.

Om du inte vill pilla själv så brukar man lära sig på jobbet, du kanske inte ska ha ett jobb där du är ensam ansvarig innan du får lite erfarenhet (antigen själv eller från jobb).
Menar inget illa, men jag själv trodde jag kunde allt när jag tog examen för att inse att man inte kan ett skit och att man lär sig på jobbet.

Får nya nätverkstekniker ibland från skolan, märks att de inte lär sig om driftsäkerhet. De ska bara uppdatera firmware i switchen, sen slutar något fungerar pga en bugg och underhållet tog dubbelt så lång tid pga de måste nedgradera och planera nytt underhåll.
Detta är normalt ingen problem, men beror på vad som är inkopplat i switchen och om man har backup.
Sorry, blev lite sidospår, men ingen kan allt, men alla kan bli bättre (om viljan finns).