Datamonitor som kan användas för att visa TV-bild från AppleTV (HDMI) med optisk audio ut

Permalänk

Datamonitor som kan användas för att visa TV-bild från AppleTV (HDMI) med optisk audio ut

Jag letar efter en monitor runt 30-45 tum storlek som har HDMI-in, digital audio ut (optical) och kan visa bild med standard HD upplösning.

Jag vill ersätta TV'n hos min gamla mamma. Hon klarar inte längre av att sätta på TV, hålla reda på två fjärrkontroller och växla bildkälla till HDMI-in. Hon tittar bara på AppleTV.

Till denna monitor vill jag koppla en AppleTV in, existerande soundbar med optisk ljudingång och inget mer.

Helst ska den starta automatiskt när HDMI aktiveras, d.v.s. när AppleTV startas. Hon får ha samma ljudnivå och kan styra vad hon vill titta på via ApplteTV's fjärrkontroll.

Det finns inga krav på utseende, egen fjärrkontroll, mottagare, Internet, etc. Den ska bara visa en bild från HDMI-källa och skicka ut ljudet på optoporten.

Det finns inga krav på färgåtergivning enligt någon specifik standard eller kvalitet. Prioritet är 99% på enkelt handhavande. Alltså inga inställningar alls.

Prisnivå upp till 30.000 Kr (ja, det är jättemycket men jag vill inte ha diskussion om pris och därför missa en möjlig lösning).

Alla förslag och kreativa lösningar mottages tacksamt.

Permalänk
Medlem

Köp valfri TV men kolla att modellen har optisk ljudutgång.

Alla TV-apparater har stöd för CEC och kommer starta när ni trycker på Apple TV-fjärrkontrollen, byter ingång till Apple TV (om man har råkat byta på något vis) och styr ljudnivån på soundbaren via IR.

Varför måste det vara en datorskärm om den inte ska användas som datorskärm? Datorskärmar har för övrigt väldigt sällan något som helst CEC-stöd så där går dom bort direkt. Dessutom kostar dom mer.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Kalla Kåre:

Jag letar efter en monitor runt 30-45 tum storlek som har HDMI-in, digital audio ut (optical) och kan visa bild med standard HD upplösning.

Det finns inga krav på färgåtergivning enligt någon specifik standard eller kvalitet. Prioritet är 99% på enkelt handhavande. Alltså inga inställningar alls.

Året är 2023 så det första är det inga problem att finna. Däremot "inga inställningar alls" finns förstås inte.

En vanlig konsument-TV kommer ha mängder med funktioner som är i vägen för handhavandet, alltid ska laddda smarta "home"-sidor och liknande beteende - samt då väldigt komplexa menyer. De kräver ofta någon form av interaktion med fjärrkontrollen innan man når AppleTV. Jag gissar att det är vad du försöker undvika så långt det är möjligt?

Finns två vägar: större datorskärmar som har det tänkta beteendet. De flesta har det i grunden och eventuellt med begränsade möjligheter att styra över beteendet, likt vilka anslutningar som får användas. Däremot är det varierande tillgång till optisk ut. Man kommer också generellt billigt undan, särskilt om kraven på bildkvalitet är sekundärt.

Alternativ två är en professionell display avsedd för att matcha mot mötesrum, signage etc. Dyrare men istället möjligheten att styra över hur apparaten beter sig, alltid ansluter mot en och samma HDMI, låsa ut menyer med "anti-tampering", fjärrstyra/övervaka via IP etc. Typexemplet på en "TV" som bara ska göra en sak.

Finns också många tillverkare även om produkterna mer sällan går via de vanliga ÅF-kanalerna. Ett exempel är Sonys Pro-modeller som jag träffat på vid ett par tillfällen, till exempel dessa: https://pro.sony/en_SE/products/pro-displays/bravia-bz30j-ser... och de är bildmässigt lika funktionella som TV-apparaterna, inkl optisk, men kan då också helt fjärrstyras och anpassas i funktion.

Permalänk
Medlem

Varken Samsung eller LG slänger upp menyer eller smarta system utöver första gången vid installation.

Jag gör precis så som TS vill. Jag trycker på Apple TV-fjärren, TVn startar och byter ingång till Apple TV (om jag har använt en annan ingång). Volymen styrs också med samma kontroll.

Har inte använt fjärrkontrollen som hörde till TVn sedan installation och likadant på förra TVn.

Man kommer förstås inte undan att det existerar menyer och smarta system, men om man inte pillar på TV-fjärren så kommer man inte märka av dom.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalla Kåre:

Jag vill ersätta TV'n hos min gamla mamma. Hon klarar inte längre av att sätta på TV, hålla reda på två fjärrkontroller och växla bildkälla till HDMI-in. Hon tittar bara på AppleTV.

Till denna monitor vill jag koppla en AppleTV in, existerande soundbar med optisk ljudingång och inget mer.

Helst ska den starta automatiskt när HDMI aktiveras, d.v.s. när AppleTV startas. Hon får ha samma ljudnivå och kan styra vad hon vill titta på via ApplteTV's fjärrkontroll.

Det finns inga krav på utseende, egen fjärrkontroll, mottagare, Internet, etc. Den ska bara visa en bild från HDMI-källa och skicka ut ljudet på optoporten.

Prisnivå upp till 30.000 Kr (ja, det är jättemycket men jag vill inte ha diskussion om pris och därför missa en möjlig lösning).

Alla förslag och kreativa lösningar mottages tacksamt.

Det behövs ett Apple id å ett iTunes konto + man får köpa en lös HDMI kabel, jag fick göra detta när jag köpte min 4K Apple TV. Då å då kommer det nya firmware till Apple TV:n, man får meddelade om detta när Apple TV:n startar. Min 4K ATV är inkopplad till min hemmabio recvier via HDMI kabel å en HDMI kabel från recviern till TV:n. Allt detta startas samtidigt via min TV:ns fjärr. Apple TV:ns "Menu" visas, alltså apparna, som t.ex Netflix, Disney + (som jag har installerat) , även inställningsappen, movies iTunes, Apple TV apparna (finns några till men gitter inte skriva alla), detta på min 4K ATV.

Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Medlem

Inte sett en enda ”datamonitor” som har optiskt ljud ut, däremot massvis med TV. Om det måste vara en ”datamonitor” och inte en TV får du nog komplettera med en separat audio extractor.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av nu1mlock:

Varken Samsung eller LG slänger upp menyer eller smarta system utöver första gången vid installation.

Jag gör precis så som TS vill. Jag trycker på Apple TV-fjärren, TVn startar och byter ingång till Apple TV (om jag har använt en annan ingång). Volymen styrs också med samma kontroll.

Har inte använt fjärrkontrollen som hörde till TVn sedan installation och likadant på förra TVn.

Man kommer förstås inte undan att det existerar menyer och smarta system, men om man inte pillar på TV-fjärren så kommer man inte märka av dom.

Alla har vi förstås olika upplevelser. Det lär definitivt uppstå popuper på de Samsung och LG du kör. Det lär också uppstå tillfällen där du inte får exakt den funktion du beskriver ovan. Bara att när du väl sker vet du på direkten hur du ska hantera den situationen och sekunderna senare har du glömt bort saken.

Det kanske fungerar som du vill 9 gånger av 10, men där gissar jag att TS vill ha något som är påtagligt snarare 99 gånger av 100 eller ännu hellre 999 gånger av 1000 eftersom den statistiken handlar om att hjälpa mor med krångel varannan vecka, en gång i kvartalet eller var tredje år.

Skillnaden som pro-systemen som exempelvis Sony erbjuder är att man kan in, via IP, och slå av och på alla funktioner som man inte vill ska användas.

Popup från en Samsung: Någon granne har en Samsung Telefon inom räckvidd.

Denna får man även återkommande med Samsung och externa enheter. Särskilt om TV:n stått strömlös eller inte använts på ett par dagar:

Popup från en LG 42C2. Denna är inte ens ansluten till Wifi eller nätverk utan går som renodlad skärm här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Alla har vi förstås olika upplevelser. Det lär definitivt uppstå popuper på de Samsung och LG du kör. Det lär också uppstå tillfällen där du inte får exakt den funktion du beskriver ovan. Bara att när du väl sker vet du på direkten hur du ska hantera den situationen och sekunderna senare har du glömt bort saken.

Det kanske fungerar som du vill 9 gånger av 10, men där gissar jag att TS vill ha något som är påtagligt snarare 99 gånger av 100 eller ännu hellre 999 gånger av 1000 eftersom den statistiken handlar om att hjälpa mor med krångel varannan vecka, en gång i kvartalet eller var tredje år.

Skillnaden som pro-systemen som exempelvis Sony erbjuder är att man kan in, via IP, och slå av och på alla funktioner som man inte vill ska användas.

Popup från en Samsung: Någon granne har en Samsung Telefon inom räckvidd.
<Uppladdad bildlänk>

Denna får man även återkommande med Samsung och externa enheter. Särskilt om TV:n stått strömlös eller inte använts på ett par dagar:
https://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/105822?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IlwvYXJ0aWtlbFwvYmlsZFwvMTA1ODIyIiwiZmlsdGVycyI6WyJ3bSIsInQ9b3JpZ2luYWwiXSwicGFyYW1zIjpbXSwia2V5IjoiM2JjNjVjZWMwNjcxMTc0MWQxMDczNzA2Mzk3MmMwOWMifQ%3D%3D

Popup från en LG 42C2. Denna är inte ens ansluten till Wifi eller nätverk utan går som renodlad skärm här.
<Uppladdad bildlänk>

Du har förstås rätt, du har mycket mer erfarenhet av olika modeller och märken så jag är helt klart motbevisad.

Mina inlägg baseras förstås av mina egna erfarenheter och det är att jag inte har behövt orginalfjärren sedan installation dom två-tre senaste åren.

Det stämmer nog att TS kanske har ännu högre krav än så.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av nu1mlock:

Du har förstås rätt, du har mycket mer erfarenhet av olika modeller och märken så jag är helt klart motbevisad.

Mina inlägg baseras förstås av mina egna erfarenheter och det är att jag inte har behövt orginalfjärren sedan installation dom två-tre senaste åren.

Det stämmer nog att TS kanske har ännu högre krav än så.

Handlar om sammanträffanden och samband. Du (och jag) har sammanträffanden där jag lärt mig att dokumentera allt mer av det knas jag stöter på. Men man kan också ha sammanträffandet att också aldrig stöta på just allt det knas som jag haft sinnesnärvaron att dokumentera.

Sambanden är att mekanismerna för att få popuper från grannars telefoner inte går att stänga av. Man kan inte (på användarmenyerna i alla fall) stänga av bluetooth hos LG och Samsung. Att Samsungs TV kan återkommande "glömma bort" eller återställa inställningar kan ha ett samband med svåröverskådligheten i att det finnas olika versioner av mjukvaran där sådan problem är mer eller mindre framträdande. Men man är aldrig helt säker.

Så vad man gör för en funktionell installation, likt det scenario som exempelvis Sonys Pro-serie är byggd för, är att man helt ger installatören möjligheten att kapa sambanden. De samband som kan ge popuper, byta HDMI-ingång och beteende kan man låsa ned.

Kan förmodligen också uppnå något liknande med LG och Samsung via Hotell-lägen och servicefjärrkontroller. Men då ska man få tag på dessa och fördjupa sig i det ämnet.