Permalänk
Medlem

Hjälp mig hitta en skjorta

Är normalt en som förespråkar att lämna in sina kläder för lagning, och på så vis hålla dom vid liv längre. Eller göra det själv obviously. Hade oturen nu vid sista tvättningen att min absoluta favoritskjorta inte överlevde, var redan några små hål inför och det var alltför stora efteråt för att en skräddare rimligen skulle vilja laga den. Jag har heller inte tillgång till annat än nål och tråd, här hade behövts en symaskin. Kostnaden hade heller nog heller inte varit värt det.

Skjortan i sig var egentligen inget märkvärdigt, kom från Brothers och var gjord i 100% merionull. Samt hade lite stretch i sig, inte alltför mycket, men så den vart lite figurnära.
Nån som har tips på modeller som inte kostar 1000-lappen och norrut? Vet att merinoull gör att priserna sticker iväg lite, men måste ju finnas märken och sidor man har missat.

Tacksam.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Tips vänta på säsongens rea. Brukar vara typ halva priset på många helt ok skjortmärken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

Tips vänta på säsongens rea. Brukar vara typ halva priset på många helt ok skjortmärken.

Jo, ska göra det också.
Vill ha en skön till sommaren också dock.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Är normalt en som förespråkar att lämna in sina kläder för lagning, och på så vis hålla dom vid liv längre. Eller göra det själv obviously. Hade oturen nu vid sista tvättningen att min absoluta favoritskjorta inte överlevde, var redan några små hål inför och det var alltför stora efteråt för att en skräddare rimligen skulle vilja laga den. Jag har heller inte tillgång till annat än nål och tråd, här hade behövts en symaskin. Kostnaden hade heller nog heller inte varit värt det.

Skjortan i sig var egentligen inget märkvärdigt, kom från Brothers och var gjord i 100% merionull. Samt hade lite stretch i sig, inte alltför mycket, men så den vart lite figurnära.
Nån som har tips på modeller som inte kostar 1000-lappen och norrut? Vet att merinoull gör att priserna sticker iväg lite, men måste ju finnas märken och sidor man har missat.

Tacksam.

Skjortan var väl rimligtvis inte gjord i merinoull utan bomull?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Skjortan var väl rimligtvis inte gjord i merinoull utan bomull?

Är inte helt insatt i hur det fungerar, men 100% var det som stod i skjortan.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Tack för tipset 🙂

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Menar du alltså en klassisk skjorta i Merino?

Här får du två förslag.

Långärmad: https://www.icebreaker.com/sv-se/web-specials/berlin-l%C3%A5n...

Kortärmad: https://www.icebreaker.com/sv-se/web-specials/pankow-kort%C3%...

Båda söder om 1000-lappen men det är på rea så storlek kan bli en issue.

Bergrfreunde verkar också ha en del.

https://www.bergfreunde.se/stoic-mmxxkarlstad-ii-merino-shirt...

Permalänk
Medlem

Jag gillar Eton, slipper stryka.

Permalänk
Medlem

Köpte 5 skjortor från Zara för 2-3 år sen och har haft de på jobbet i princip varje dag sedan dess och de har funkat bra, ser ingen direkt skillnad på de nu jämfört med när de var nya. Lite tjockare i tyget och enkla att stryka (ser helt OK även utan att stryka om man kör rätt tvättprogram) och de kostade typ 400-500 kr. Just dessa finns inte längre men det kan vara värt att kika på, enkelt att returnera det som inte passar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celebmir:

Jag gillar Eton, slipper stryka.

Eton är fina, men inte så mycket till vardagsbruk tycker jag. Utan mer till finare, eller välklätt kanske

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Jag har fastnat lite för John Henric's skjortor, främst pga deras mönster, att de har rätt längd i ärmarna för mina armar och jag tycker de är väldigt sköna/har rätt modell för mig.
De är sub 1000kr och har handlat flertalet på 50%.

Dock inga merino vad jag vet

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Är inte helt insatt i hur det fungerar, men 100% var det som stod i skjortan.

Fortfarande väldigt tveksam till att Brothers av alla ställen skulle sälja en skjorta helt i merino, men OK. Visserligen rätt mycket dyrare än det du tänkt dig, men för inspiration kan du kolla på Wool & Price. De kör reor ibland och då kommer du under tusenlappen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Fortfarande väldigt tveksam till att Brothers av alla ställen skulle sälja en skjorta helt i merino, men OK. Visserligen rätt mycket dyrare än det du tänkt dig, men för inspiration kan du kolla på Wool & Price. De kör reor ibland och då kommer du under tusenlappen.

Vet att den var nedsatt från typ 1400:- när jag knep den för kanske 90% rabatt.
Men osäker.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Vet att den var nedsatt från typ 1400:- när jag knep den för kanske 90% rabatt.
Men osäker.

Hur funkade den skjortan? Merinoull/ull brukar gärna byta form om man inte kör något kallt program utan centrifugering och sen plantorkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Hur funkade den skjortan? Merinoull/ull brukar gärna byta form om man inte kör något kallt program utan centrifugering och sen plantorkar.

Hur den funkade 😅?
Det var nån form av stretch i den i vilket fall.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Hur den funkade 😅?
Det var nån form av stretch i den i vilket fall.

Alltså, höll den formen? Ull brukar bli katastrof för mig för det råkar alltid hamna i en vanlig 40*C tvätt och sen får man slänga plagget...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Alltså, höll den formen? Ull brukar bli katastrof för mig för det råkar alltid hamna i en vanlig 40*C tvätt och sen får man slänga plagget...

Jaha, ja den höll formen bra.
Måste varit nån mirakelskjorta jag köpte 😅

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X