Köpråd Grafikkort 3440x1440 144hz

Permalänk
Medlem

Köpråd Grafikkort 3440x1440 144hz

Har en tidigare tråd angående mina problem och fick en massa bra svar så jag fortsätter att fråga om hjälp här.

Gammal dator började strula så jag tar och felsöker på hela internet.
Mest svar säger att det nog min mammaplanka som ger för lite ström till mina minnen som då inte fungerar som de ska. (Inte läser in drivrutiner och ger random minnesfel)
Kollar för säkerhets skull Grafikkort och processorn på webbhallen där de har en felsökningstjänst.
Resultatet är att de fungerar?!
Ok då är det moderkortet som är trasigt.
Då de är för gamla för att köpa liknande så samlar och skrapar jag ihop till ett nytt moderkort, minnen, kylning och processor .
Får alla nya delar och sätter ihop datorn och samma problem kommer igen?!

Det enda jag har kvar är PSU och grafikkortet.
Så då är det Grafikkortet som var problemet (som var ok enligt felsökningen)..
Så..
Nu behöver jag lite råd och rön angående grafikkort vilket för mig är en jäkla djungel!
Har haft ett bra ASUS ROG 1070 GTX som jag hittade löjligt billigt på Black friday.
Men nu.. vad tusan ska jag ersätta det med?
Sitter på en widescreen 3440x1440 - 34" - 144 Hz skärm som det nya kortet måste kunna hantera.
Tankar, tips?

Jag siktar på att kunna spela Bethesda Starfield utan problem i höst när det släpps.

Rubrik förtydligad
Visa signatur

I5 12600K 3,7GHz, Asus Prime Z690-A, Fury Beast DDR5 4800MHz 16GB, Kingston NV2 M.2 SSD 1TB, WD Black SN770 NVMe SSD 2TB, WD Blue WD40EZRZ 64MB 4TB, Gigabyte GeForce RTX 3070 Ti, EK Waterblocks EK-AIO 240, Phanteks Enthoo Pro M, Corsair RM750X 750W, AOC CU34G2X 34"

Permalänk
Medlem

Har du testat med ett annat nätagg för att utesluta att det är problemet?

Permalänk
Medlem

Hade du felsökt PSU oxå? Eller hur kom du att utesluta den?

Kanske en dumfråga, men eftersom ursprungsproblemet hade med spänning att göra får det mig att fundera om din PSU levererar som den skall?

Permalänk
Medlem

Jag googlade runt och allt pekade på mammaplankan så jag gick på den linjen..
Kanske dumt såhär efteråt.

Visa signatur

I5 12600K 3,7GHz, Asus Prime Z690-A, Fury Beast DDR5 4800MHz 16GB, Kingston NV2 M.2 SSD 1TB, WD Black SN770 NVMe SSD 2TB, WD Blue WD40EZRZ 64MB 4TB, Gigabyte GeForce RTX 3070 Ti, EK Waterblocks EK-AIO 240, Phanteks Enthoo Pro M, Corsair RM750X 750W, AOC CU34G2X 34"

Permalänk
Medlem

tycker du ska felsöka psun också. Men detta är nog det bästa grafikortet för pengen just nu https://www.komplett.se/product/1246179/datorutrustning/dator...

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se