Powerleaders "egna" x86-processorer är budgetmodell från Intel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimin:

Imorgon lanserar jag en ny x86 processor. Den heter Ekvall och är egentligen en Ryzen 5600X som jag suddat bort stämpeln på och skrivit dit min autograf på. Risken finns att det blir en papperslansering.

*LOL*

Jag bokar en annars!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Nimin:

Imorgon lanserar jag en ny x86 processor. Den heter Ekvall och är egentligen en Ryzen 5600X som jag suddat bort stämpeln på och skrivit dit min autograf på. Risken finns att det blir en papperslansering.

Jag köper direkt, är det limited edition kan jag säkert sälja den igen för minst 3 miljoner sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Jag köper direkt, är det limited edition kan jag säkert sälja den igen för minst 3 miljoner sen.

😆

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makkangbg:

Kommer dom aldrig kunna göra, det enda dom kan göra är att kopiera och stjäla från väst.

Japan började väl också sin industrialisering med att kopiera väst, men tog sedan steget till att bli ledande inom teknologisk innovation. Frågan är om Kina kan göra samma resa. Finns ju ganska stora kulturella skillnader och "fuskkulturen" verkar vara djupt rotad.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Skrattretande pinsamt.

De pysslar alltså med samma scams som i Ryssland med andra ord: de låtsas tillverka eget, "import substitution", men i verkligheten är det fortfarande 100% smygimport, enda skillnaden är eventuellt ytligt utseende och ändrat produktnamn.

Ryssarna har ju bland annat gjort så med traktorer vet jag (och jag har för mig att de även gör så med Vaz-bilar i dagsläget).

AutoVAZ har en giltig evighetslicens från FIAT, och ryska försvarets processorer är lagligt licensierat från fujitsu med SPARC arkitektur som tillverkas i Taiwan av TSMC.

Traktorer har de tillverkat i vitryssland sedan andra världskriget under märket belarus och håller mycket hög kvalitet. (största fabriken ligger i Ganja, Azerbaijan)

Du ska inte tro på all propaganda som sprids om ryssland, här är en video från en ryss 1.5 år efter kriget började:
https://www.youtube.com/watch?v=R6MXyiN6d5M

Han märker knappt någon skillnad alls

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

:På med foliehatten: Intel har väl bara dumpat hela sitt parti med dessa snudd på osäljbara prollar. Men ryssarna är desperata och köper klabbet. Follow the money.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Japan började väl också sin industrialisering med att kopiera väst, men tog sedan steget till att bli ledande inom teknologisk innovation. Frågan är om Kina kan göra samma resa. Finns ju ganska stora kulturella skillnader och "fuskkulturen" verkar vara djupt rotad.

Kommunism är den stora skillnaden skulle jag säga mellan Japan och Kina.

Det är den som gör att det blir fuskkultur snarare än egen innovation. Det finns ju helt enkelt inga incitament för den egna befolkningen att vara flitiga, innovativa och uppfinningsrika när de inte får något för det.

Kina kanske gör vad de kan för att motverka detta jämfört med Soviet men korruptionen är ju ändå djupt rotad. Så pengarna försvinner ju garanterat utan att de når den flitiga ingenjören etc ändå.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Det finns ju helt enkelt inga incitament för den egna befolkningen att vara flitiga, innovativa och uppfinningsrika när de inte får något för det.

Det måste vara därför som ingenting av det vi köper är tillverkat i Kina. Ingen har några incitament för att vara flitig.

Permalänk
Medlem

Ta ett nätverkskort som exempel: Ett chip från Intel eller Realtek. Lite kringelektronik som är väl känd enligt referensmodell och så kontaktdon på det. Bara billig tillverkning, ingen innovation inblandad där över huvud taget. (Möjligen då för att göra produkten ännu billigare?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Det måste vara därför som ingenting av det vi köper är tillverkat i Kina. Ingen har några incitament för att vara flitig.

Klantigt uttryckt av mig kanske. Klart de har gott om flitiga arbetare. Men att massproducera saker baserat på någon annans ritningar/underlag eller billigt krimskrams ingen egentligen behöver kräver varken innovation eller uppfinningsrikedom. Det är den flitigheten som saknas.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Är inte förvånad, Kina kan inte skapa eller innovera.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Kul namn de har btw.
"PowerLeaders"

Stämmer ju verkligen, eller hur?

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Traktorer har de tillverkat i vitryssland sedan andra världskriget under märket belarus och håller mycket hög kvalitet. (största fabriken ligger i Ganja, Azerbaijan)

Det jag syftar på handlar om tjeckiska traktorer, som ryssar (specifikt Svetlana Orlova) har låtsas vara inhemskt tillverkade för att få R&D-pengar och prestige från staten. Kamil Galeev har en intressant twittertråd som bland annat handlar om detta:

https://twitter.com/kamilkazani/status/1501368551105605634

"And yet, Russian tractor АНТ 4135F isn't Russian. It's a Czech tractor Zetor Forterra 135. I wanna clarify, it is not a copy of a Czech tractor. It literally *is* a Czech tractor. Russian plant buys tractor kits in Czech Republic, assembles them and pretends they're home produced"

(I slutändan handlar det om hur extremt beroende Ryssland är av maskin/verktyg/teknik-import från väst.)

Visa signatur

5950X, 3090