Permalänk
Medlem

Dator i annat rum - Utrustning?

Är trött på att lyssna på ljudet från datorn och sitter oftast utan musik/ljud på i övrigt, så har börjat fundera på att sätta in datorn i förrådet istället.

Vet att LTT gjorde något med Thunderbolt eller liknande, är det rätt väg att gå fortfarande?

Vilken utrusning behöver man?

Har ett mediauttag nära datorn som går till just det förrådet med dubbla nätverksuttag och tv/radio (tänker att man kan offra det sistnämnda då). Skulle gissa på att det kanske är 7-8m rör mellan punkterna, men svårt att veta när man inte vet exakt hur det är draget i väggarna.

Tror dock rören är ganska tighta så några terminerade kablar (vilket Thunderbolt alltid är?) är nog problematiskt. Är det fiberoptik som gäller då?

Någon som gjort något liknande på senare tid?

Alternativet är annars att sälja datorn (som är rätt nybyggd), bara spela på konsoll och köpa en fläktfri Macbook och använda istället

Permalänk
Rekordmedlem

Hur många skärmar och vilken upplösning/bandbredd behöver de ?
Om du bara har en mpnitor lär en aoc hdmi (alternativt dp) kabel vara det som behövs för att garantera bilden.
Och kanske kan du köra trådlöst tangentbord, mus och headset.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Finns ju diverse adaptrar som fixar HDMI över nätverkskabel.
Kostar ju en del beroende på vilken upplösning man vill ha.
Problemet med fiber m.fl. är kontakterna som är svårt att få igenom rör.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Jag tänker mig en docka vid datorn för headset, kamera, tangentbord, mus, högtalare och handkontroll.
En skärm, dock med 5120x1440

Permalänk
Medlem

Nu var det något år sedan jag kollade på detta men i mitt fall föll det på att jag ville ha tre skärmar (2560x1440, helst i 144hz) samtidigt och det hade inte den optiska kabeln bandbredd för. Det kanske är bättre idag!

Dyrt har jag för mig att det var också.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dhanjel:

Jag tänker mig en docka vid datorn för headset, kamera, tangentbord, mus, högtalare och handkontroll.
En skärm, dock med 5120x1440

Är det innerväggar hade jag gjort ett hål rakt igenom och monterat en dosa/täcklock på vardera sidan för att kunna dra igenom riktiga kablar, att försöka köra över nätverkskabel kommer endera att sänka upplösningen eller se dåligt ut pga kompression.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

En riktigt hardcore lösning är att klippa av alla kablar och sedan skarva ihop dom igen när de är igenom väggen. Kräver att du kan löda då jag inte tror att wago 221 eller vanliga skruvplintar ser eller blir bra nog.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Alternativt åtgärdar ljudet som datorn alstrar med bättre luftflöde samt tystare fläktar etc

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Finns olika varianter, lite beroende på avstånd osv.
Man ska dock vara medveten om att det knappast kommer att gå helt smidigt och problemfritt.

Sen är det inte helt tydligt hur det är tänkt och var sakerna är: Intilliggande rum? Olika våningar?

Har du möjlighet att göra hål i väggar el andra liknande större ingrepp el är befintliga rör enda möjligheten?

Spontant skulle jag säga att det är klart enklare, mer stabilt och ev billigare att försöka göra något så att datorn istället tystas.
Någon slags ljudbarriär i form av t ex ett skåp (med öppen baksida för luftflödet), ljuddämpande skärmvägg, tystare fläktar.
Att ha något mellan datorn och där du sitter gör en hel del, kombinera det gärna med bara något mer avstånd.

Men visst går det ju säkert att hitta någon lösning för att ha den i förrådet.
Då måste man i så fall tänka sig hur varje enskild del ska hanteras; bild, USB, ljud.
Även minimera fördröjning.

Om USB av någon orsak inte fungerar helt rätt med aktiv förlängare, han det vara värt att prova med y-kabel för att ge något mer ström än vad bara en port ger. Antingen direkt från datorn el i slutet vid enheten.

Permalänk
Medlem

Det är intilliggande rum på samma våning, men inte vägg i vägg med där jag har datorn.

Låter som det inte är värt det helt enkelt, bättre kanske att satsa på en fläktfri laptop istället.

Permalänk
Medlem

Känns som att du direkt går mot det svåraste alternativet...

Om vi börjar i rätt ände.
Vad sitter du på för något idag? Är det en färdigbyggd dator? Eller delar som du plockat ihop själv? Vad är det som låter från datorn? Har du ett ljuddämpat chassi med väldigt dåligt luftflöde? Vad har du för chassifläktar? Stockkylare?

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Är trött på att lyssna på ljudet från datorn och sitter oftast utan musik/ljud på i övrigt, så har börjat fundera på att sätta in datorn i förrådet istället.
<klipp>

Det är värt allt besvär (för mig) att få bort datorn från rummet jag sitter i.
Jag har det "lätt" då mitt 'serverrum' ligger vägg i vägg med där jag har skärmen och skrivbordet.

Skärmen har KVM inbyggd så jag har både hemma och jobbdatorn "på andra sidan väggen" (och förstärkaren osv). Bilder i galleriet.

Ge inte upp utan kolla vidare på lösningen för dig. Det kommer inte bli billigt om det inte är vägg-i-vägg men fasiken vad skönt det är.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Känns som att du direkt går mot det svåraste alternativet...

Om vi börjar i rätt ände.
Vad sitter du på för något idag? Är det en färdigbyggd dator? Eller delar som du plockat ihop själv? Vad är det som låter från datorn? Har du ett ljuddämpat chassi med väldigt dåligt luftflöde? Vad har du för chassifläktar? Stockkylare?

Fractal Design North med stock-fläktarna som utblås uppåt och ASUS ROG Strix LC II 360 som intag fram.
Ryzen 7900X och inget grafikkort.

Justerat fläktkurvorna och minskat TDP:n men tycker både lägstanivån är för hög samt att den varvar upp lite för ofta och snabbt.

ArmoryCrate bara kraschar just nu så kan inte ta någon skärmdump där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Fractal Design North med stock-fläktarna som utblås uppåt och ASUS ROG Strix LC II 360 som intag fram.
Ryzen 7900X och inget grafikkort.

Justerat fläktkurvorna och minskat TDP:n men tycker både lägstanivån är för hög samt att den varvar upp lite för ofta och snabbt.

<Uppladdad bildlänk>

ArmoryCrate bara kraschar just nu så kan inte ta någon skärmdump där.

Provat ändra step-up time på CPUfläktarna i bios, utöver fläktkurvan? Kör själv en 360 radiator på min 5800X3D och den går extremt tyst under gaming och allmänt windowshäng.

Du kan ju också TDP-limita processorn i bios om du är okej med att förlora lite prestanda, men det låter ändå rimligt för dig då du ändå funderar på att byta till en laptop

Visa signatur

ZOTAC 3080 Trinity OC | 5800x3d | 32GB B-die 3800mhz@CL14 | LG B1 77" OLED

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dhanjel:

Ryzen 7900X och inget grafikkort.

Det borde gå att kila närmat ljudlöst så vad är det egentligen som låter, är vattenkylaren så bullrig eller är det lådfläktar, nätddel eller turbulens pga dålig låda ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

När det inte är vägg-i-vägg blir det ju mer komplext ja.
Men långt ifrån omöjligt.

Har du funderat på möjligheten med någon slags ljudbarriär mellan dig och datorn även om den är i samma rum?

För att tänka sig att placera datorn i helt annat rum, som inte heller är precis bredvid, är att gå på en rätt komplex lösning direkt.

Här på Swec är vi ju helt klart för att hitta olika tekniska lösningar på saker, men oftast bör man tänka relativt enkelt och inte nödvändigtvis gå på det mer komplexa direkt.

Permalänk
Medlem

Kan alltid streama din egen dator (med en annan simpel laptop etc.). Dvs ethernet/wifi bara och något bra program.

Då får man såklart lite lagg.

Eller så kan du bara fokusera på att göra själva datorn tyst. Om du ändå tycker att en konsol är ok, och kan även tänka dig spendare på Mac. Finns många sätt att få en dator tystare.

Alternativ till vad du vill ha alltså

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Är trött på att lyssna på ljudet från datorn och sitter oftast utan musik/ljud på i övrigt, så har börjat fundera på att sätta in datorn i förrådet istället.

Vet att LTT gjorde något med Thunderbolt eller liknande, är det rätt väg att gå fortfarande?

Vilken utrusning behöver man?

Har ett mediauttag nära datorn som går till just det förrådet med dubbla nätverksuttag och tv/radio (tänker att man kan offra det sistnämnda då). Skulle gissa på att det kanske är 7-8m rör mellan punkterna, men svårt att veta när man inte vet exakt hur det är draget i väggarna.

Tror dock rören är ganska tighta så några terminerade kablar (vilket Thunderbolt alltid är?) är nog problematiskt. Är det fiberoptik som gäller då?

Någon som gjort något liknande på senare tid?

Alternativet är annars att sälja datorn (som är rätt nybyggd), bara spela på konsoll och köpa en fläktfri Macbook och använda istället

Sätt in dig i detta så kan du få mer eller mindre komplett tystnad.

https://github.com/Rem0o/FanControl.Releases

Känns lättare att börja där än att försöka flytta burken till ett annat rum. Jag är väl inte överdrivet känslig egentligen men jag hade definitivt kunna sova i samma rum även om det gick stresstester på min burk.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem

Med de komponenterna bör du väl kunna få en ljudlös dator utan att krångla med att flytta datorn tycker jag.

1. Vad är det som låter? Intagsfläktarna? Utblåsfläktarna? Pumpen?
2. Vilken RPM kör du på dina fläktar? (Både vid idle och vid belastning)

Permalänk
Medlem

Är AIO-fläktarna som låter, betydligt mer än tidigare (billigare) AIO:er jag haft. Så kanske ska försöka få ordning på den istället.
Har redan begränsat TDP:n till CPU:n i BIOS då det är overkill för det jag gör idag... dvs surfar efersom jag inte ens har ett grafikkort (Galet att behöva lägga motsvarande kostnad som för en XBOX series X och en PS5 för att kunna spela hyggligt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av kheldan:

Provat ändra step-up time på CPUfläktarna i bios, utöver fläktkurvan? Kör själv en 360 radiator på min 5800X3D och den går extremt tyst under gaming och allmänt windowshäng.

Ska testa det, trodde i min naivitet att när man optimerade kurvorna i ArmorCrate så skulle man få bästa möjliga.

Skrivet av Wenro:

Sätt in dig i detta så kan du få mer eller mindre komplett tystnad.

https://github.com/Rem0o/FanControl.Releases

Ska ta och kika in på den!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Är AIO-fläktarna som låter, betydligt mer än tidigare (billigare) AIO:er jag haft. Så kanske ska försöka få ordning på den istället.
Har redan begränsat TDP:n till CPU:n i BIOS då det är overkill för det jag gör idag... dvs surfar efersom jag inte ens har ett grafikkort (Galet att behöva lägga motsvarande kostnad som för en XBOX series X och en PS5 för att kunna spela hyggligt)

Vilken RPM kör dem i när du tycker att de låter för mycket?
Ett tips är att köra dem i 500 RPM och lyssna om du tycker det är okej ljudnivå. Om det är ok, testa med 600 RPM, sedan 700 RPM osv tills du vet vilken ljudnivå du klarar. Därefter sätter du dem att aldrig gå över nivån som du tycker är okej (och kör några benchmark-rundor och ser så temperaturerna inte blir alltför galna såklart).

Permalänk
Medlem

@Dhanjel det finns KVM men det kostar en del och förmodligen inget du vill satsa på. Den andra lösningen är att placera lådan i ett annat rum och dra kablar, finns HDMI förlängningar osv. Allt detta kostar också pengar.

En bättre lösning om du har mycket ljud från dator är att placera den i en annan låda, t.ex. ett större skåp eller något liknande. Sedan modifierar du skåpet och monterar (limmar) in ljuddämpande material. Du måste visserligen borra upp ett större hål där du kan ta in och ut kablarna till datorn och kanske ha någon fläkt eller liknande för att få luftutbyte. Denna lösning dämpar ljudet ganska mycket och eftersom det är ett skåp (låda) kan du enkelt öppna när du behöver komma åt datorn. Du går miste om det visuella såklart men jag antar det inte är en prioritet när du pratar om att ljudet är ett problem.