E-sport blir riktig idrott

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zizoor:

Tycker det tråkigaste är att det mestadels är hyfsat gamla konton som varit på forumet i många, många år och när det gick av stapeln cirka 2007 kanske det låtit annorlunda. Så man kan tycka det är konstigt gubbgnäll och att man rimligtvis borde veta bättre. Något, något, jantelag.

Ja ja, åsikter har väl alla.

Det beror nog på att många av oss varit tonåringar som med intellektuellt ohederliga argument försvarat vår hobby med näbbar och klor men sedan växt upp. Det hör ju till ungdomen

Jag tycker ändå att det är positivt att E-sported har kommit med av administrativa och juridiska skäl. Undrar var Sammi menar med att de "får muskler för att kunna hantera klimatet online"?

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av filbunke:

Och om schack inte får vara med, så borde väl inte e-sport heller?
(Psst... Schack fick inte vara med.)

Inte?

De är med i "SISU idrottsutbildarna" iaf... Vad nu det är.

https://www.facebook.com/100064861381252/posts/pfbid02U8z7YRQ...

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Inte?

De är med i "SISU idrottsutbildarna" iaf... Vad nu det är.

https://www.facebook.com/100064861381252/posts/pfbid02U8z7YRQ...

De är inte med i Rriksidrottsförbundet.
Men de har som sagt blivit medlem av SISU, idrottsrörelsens egna studieförbund.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av filbunke:

De är inte med i Rriksidrottsförbundet.
Men de har som sagt blivit medlem av SISU, idrottsrörelsens egna studieförbund.

Med i idrottsrörelsen alltså. Perfekt

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Parmenides:

Det beror nog på att många av oss varit tonåringar som med intellektuellt ohederliga argument försvarat vår hobby med näbbar och klor men sedan växt upp. Det hör ju till ungdomen

Jag tycker ändå att det är positivt att E-sported har kommit med av administrativa och juridiska skäl. Undrar var Sammi menar med att de "får muskler för att kunna hantera klimatet online"?

Inget personligt mot dig, utan mot den attityden. Det kryper i mig varje gång jag hör någon "vuxen" deklarera att datorspel minsann är för barn och att man ska växa upp. Kvalificerat skitsnack. Datorspel fyller idag mer funktioner för mig än när jag var ung, och detsamma för mina ovuxna 50+are till kompisar som jag spelar med.
I övrigt stämmer jag in; inte en dag för sent att e-sport blev sport på riktigt.

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem

Ja, blir en otroligt fjantig tråd om vi enbart ska fastna på idrott vs sport istället för att glädjas åt att E-sport röstats in som medlem i Riksidrottsförbundet, get over it. Jag har märkt att många på nätet fullständigt älskar att märka ord vilket ibland helt tar fokus från ämnet.

Permalänk
Medlem

Jag är både gammal och har haft konto länge och uttryckt mig negativt till att klassa e-sport som idrott så jag antar att jag är/upplevts vara "gnällig gubbe med förlegade fördomar".

Men samtidigt har jag åkt till både London och Amsterdam på senare år för att titta på världsmästerskapen i Rocket League så jag vet inte.. man kan ju gilla E-sport och vilja att det ska bli enklare att arrangera saker utan att samtidigt tycka att det ska klassas som idrott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kundun:

Inget personligt mot dig, utan mot den attityden. Det kryper i mig varje gång jag hör någon "vuxen" deklarera att datorspel minsann är för barn och att man ska växa upp. Kvalificerat skitsnack. Datorspel fyller idag mer funktioner för mig än när jag var ung, och detsamma för mina ovuxna 50+are till kompisar som jag spelar med.
I övrigt stämmer jag in; inte en dag för sent att e-sport blev sport på riktigt.

Jag spelar fortfarande jag med

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twilighter:

Sport visst.
Idrott i hvete heller

Motorsport räknas också som idrott så ser inte varför just e-sport skulle vara sämre där.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Motorsport räknas också som idrott så ser inte varför just e-sport skulle vara sämre där.

Vilka motorsporter tänker du på som inte innehåller fysisk aktivitet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Vilka motorsporter tänker du på som inte innehåller fysisk aktivitet?

Rally som formel-1 antar jag inte är så mycket fysisk aktivitet i. Inte mer än i en e-sport åtminstone.
Schack och dart räknas trots allt som i drott med och där är det inte heller speciellt mycket rörelse av något större slag.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Rally som formel-1 antar jag inte är så mycket fysisk aktivitet i. Inte mer än i en e-sport åtminstone.
Schack och dart räknas trots allt som i drott med och där är det inte heller speciellt mycket rörelse av något större slag.

Du har helt fel. Det är väldigt ansträngande. Har väldigt svårt att förstå hur du inte kan inse det. Men men..

Angående Schack så är det som redan sagts i tråden så att det inte är med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Du har helt fel. Det är väldigt ansträngande. Har väldigt svårt att förstå hur du inte kan inse det. Men men..

Jag är totalt analfabetisk när det kommer till sport så det är inte alltför konstigt för min del.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Jag är totalt analfabetisk när det kommer till sport så det är inte alltför konstigt för min del.

Just F1 är ju lite som en stridspilot eller något, många G-krafter åt alla håll hela tiden, bromsa, gasa, svänga i minst en timme

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Motorsport räknas också som idrott så ser inte varför just e-sport skulle vara sämre där.

Därför att motorsport kräver en oerhörd fysik.
Dvs kroppslig ansträngning, något e-sport saknar!

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Johnnymann:

Därför att motorsport kräver en oerhörd fysik.
Dvs kroppslig ansträngning, något e-sport saknar!

Fast det är bara en av flera olika definitioner av idrott, så det är inte mycket att komma med.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Fast det är bara en av flera olika definitioner av idrott, så det är inte mycket att komma med.

Fast utan det är det vare sig sport eller idrott, precis som schack tex.

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Johnnymann:

Fast utan det är det vare sig sport eller idrott, precis som schack tex.

Enligt vad? Inte enligt varken ordboken eller Riksidrottsförbundet.
Sen är esport nu officiellt en idrott, inte så mycket mer att diskutera där.

Sport har aldrig krävt någon fysisk del överhuvudtaget, bara en tävlingsdel, du får hålla isär de två begreppen.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.