Samsung S95B vs LG CS vs Samsung QN800B/QN900B

Permalänk
Medlem

Samsung S95B vs LG CS vs Samsung QN800B/QN900B

Halloj,

Jag är inne på att köpa ny TV. Är inne på att köpa en 65 tums TV och är sugen på en OLED.

TVn används främst för filmer och serier, spelfunktioner är inte det viktigaste då jag enbart emellanåt kör med min Steam Deck inkopplad i TVn. Ljuset i vardagsrummet där jag tänkte ha TVn är inte allt för kraftigt och jag har möjlighet att stänga ute ljuset bra.

Jag har främst tittat på Samsung S95B (17 990 kr) och LG CS 65" (15 990 kr). Prisskillnaden mellan dessa är inte så stor (ska tillägga att jag har viss rabatt hos Samsung genom Mecenat), men jag vill inte betala 2000 kr mer för Samsung-TVn om det inte är värt de extra pengarna.

Gällande S95B har jag även läst en del om att folk haft problem med att skärmen blivit böjd, vet dock inte hur vanligt detta problem är och om det bara handlar om oförsiktighet.

Slutligen så kan jag även genom Mecenat köpa Samsung QN800B för 12 890 kr (ordinariepris 42 990 kr) och QN900B för 17 690 kr (ordinariepris 58 990 kr).
QNx00B är ju ingen OLED, men med tanke på hur ordinariepriset misstänker jag att det är jävligt mycket TV för pengarna, vilket kanske egentligen gör det till det klokaste valet.

Jag har läst recensioner på samtliga TVn hela dagen och jag har läst igenom Sweclockers TV-guide, men jag har ändå svårt att bestämma mig.

Jag uppskattar alla råd och tips, eller berättelser från egna upplevelser och erfarenheter om det finns någon vänlig och vis själ

Permalänk
Medlem

Totalt onödigt att betala extra för 8K. Köp LG CS.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Totalt onödigt att betala extra för 8K. Köp LG CS.

Absolut det håller jag med om. Men ser just iom rabatten som gör att QN800B till och med är billigare än LG så är frågan om det då är ett bättre köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NTetz:

Absolut det håller jag med om. Men ser just iom rabatten som gör att QN800B till och med är billigare än LG så är frågan om det då är ett bättre köp.

Det betyder ju i princip bara att dom har väldigt hög marginal på sina modeller, speciellt 8K-modellerna och att dom nu vill bli av med dom inför 2023 års nya modeller.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Bildexpert 📺

Delikat problem eftersom alla tre är från toppskiktet av modeller. Du lär bli nöjd med vilken som och kan väga in sådant ytterligare detaljer som att QN900B är Samsung flaggskepp och den av de fyra som har mest fokus på design (monolitisk) och det mest utförliga högtalarsystemet. 8K i sig har i praktiken rätt liten betydelse i en vardagsrumssituation.

Permalänk
Medlem

Får man fråga vilken modell det blev? Jag är själv på väg att köpa ny Tv och varit helt inne på antingen LG G3 eller Samsung S95C men så såg jag att Samsung.com nu säljer QN900B för 24 990 kr, dvs en rabatt på 34 000 kr. Tycker själv att den är otroligt snygg med sin infinity edge design och gillar tanken att köpa en produkt där tillverkaren själv säger att det är deras premium-produkt, även om det inte är årets modell. Att den stödjer 8k spelar ingen roll så länge det inte är en nackdel när den skall skala om.