Uppgift Projekt där man ska ställa in nätverk så att det kan använda IPv6.

Permalänk
Medlem

Helvete. I Debian 11 i virtualbox står det samma sak på http://test-ipv6.se/ som när jag använde WSL. Betyder det att jag måste använda ett bibliotekets eller kafes internet för att göra uppgiften eller vara i en anhörigs hus (om de har stöd för ipv6 efter test på den hemsidan)? Elller ska det gå att konfigurera oavsett vilket stöd ens nätverk,router och internet har för ipv6?

Varning. Sämre och bättre tekniska skämt incoming. Jag får kortslutning, överhettas, mayday, jag blir ARGH.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nm11:

Helvete. I Debian 11 i virtualbox står det samma sak på http://test-ipv6.se/ som när jag använde WSL. Betyder det att jag måste använda ett bibliotekets eller kafes internet för att göra uppgiften eller vara i en anhörigs hus (om de har stöd för ipv6 efter test på den hemsidan)? Elller ska det gå att konfigurera oavsett vilket stöd ens nätverk,router och internet har för ipv6?

Varning. Sämre och bättre tekniska skämt incoming. Jag får kortslutning, överhettas, mayday, jag blir ARGH.

Om du inte får IPv6 direkt från din ISP - vilket du inte verkar få, så är ju det allra första steget i uppgiften att skapa en IPv6-tunnel.
Dvs en tunnel där IPv6 trafik transporteras över IPv4. Tills du gjort det kommer du inte att kunna komma åt några externa hemsidor eller servrar med IPv6.

Permalänk
Medlem

Hur ser jag till att jag får notiser i min epost om nya sweclockers- meddelanden? Alltså meddelanden som svar i forum. Det ska vara aktiverat i inställningar och jag har googlat men det funkar inte.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av nm11:

Hur ser jag till att jag får notiser i min epost om nya sweclockers- meddelanden? Alltså meddelanden som svar i forum. Det ska vara aktiverat i inställningar och jag har googlat men det funkar inte.

Har du klickat i allt under "Meddela mig snabbare via e-post:" under foruminställningarna ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ja och tryckte på spara inställningar igen nyss.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av nm11:

Ja och tryckte på spara inställningar igen nyss.

Då får du mail men du får nog kolla på sidan om du vill ha snabbare besked om det händer nått, du har väl också kryssat i den under "Följda trådar" ?
Om du vill ha nån ändring får du beskriva hur i feedbackdelen.
https://www.sweclockers.com/forum/72-feedback-till-sweclocker...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Är i annans hus nu och kursens ipv6 tillgång test http://test-ipv6.se/ visar samma sak, 0/10 och
"Your DNS server (possibly run by your ISP) appears to have IPv6 Internet access." och på tunnelbrokernet felmeddelandet
"IP is not ICMP pingable. Please make sure ICMP is not blocked. If you are blocking ICMP, please allow 66.220.2.74 through your firewall."
Samma sak händer i både virtualbox och wsl.

Jag har lagt till minst tre regler för ipv6 ochh ICMP i windows brandvägg, försökt att konfugera filer i WSL och virtualbox, konfiguerat virtualbox så att det tillåter ipv6 och ICMP, konfigurerat virtualbox maskinens linux filer så att den ska tillåta ipv6 och maxat windows funktioners virtualiseringsinställningar förutom i BIOS- läget.

För andra som också har fått felmeddelandet "IP is not ICMP pingable. Please make sure ICMP is not blocked. If you are blocking ICMP, please allow 66.220.2.74 through your firewall." På tunnelbrokernet har Microsoft supporters och andra it- supporters svarat att problemet är att routern inte har inbyggt stöd för ipv6 och måste konfigureras för det eller att IPv6 och ICMP kanske körs av ISP internetleverantör och att man måste få de att aktivera ipv6 och ICMP för att det felmeddelandet ska försvinna så att tunneln kan skapas.

Hemmaroutern är Linksys EA8300. Den har inte inbyggt stöd för IPv6 när man kollar på Linksys hemsidas lista över de modeller som stödjer ipv6. Linksys hemsidor säger att man måste installera firmware för de modeller av deras router som inte stödjer ipv6 eller konfigurera ipv6 i de modellernas router inställningar. Men jag har inget användarnamn eller lösenord till hemmaroutern och installering av firmware och inställningar går bara om man når Linksys konfigurationssida och den når jag aldrig utan lösen och användarnamn som släktingar har och som de har segat med eller inte vill skriva.

Vad verkar problemet vara? Att routern inte har inbyggt eller redan inställt stöd för IPv6 och måste konfigureras eller att internetleverantören blockerar ipv6 och ICMP? Både och? Nåt annat?

Permalänk
Medlem

Har du satt upp en IPv6-tunnel ännu? Om du inte gjort det kommer inget annat med IPv6 att fungera.
Routern skall du inte behöva pilla på eller bry dig om.

Permalänk
Medlem

Nej det har jag inte, men jag har försökt som in i. Jo tack men det förstår jag att det inte funkar om man inte först har en ipv6 tunnel. Vad verkar problemet vara enligt dig då? Att ISP blockerar ipv6 och ICMP? Nåt annat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nm11:

Nej det har jag inte, men jag har försökt som in i. Jo tack men det förstår jag att det inte funkar om man inte först har en ipv6 tunnel. Vad verkar problemet vara enligt dig då? Att ISP blockerar ipv6 och ICMP? Nåt annat?

Vilket/vilka kommandon använder du på din dator för att försöka skapa tunneln? Får du några felmeddelanden när du gör det?
Om jag förstår det hela rätt så skall du kunna hitta exempel kommandon på tunnelbroker.net för lokal konfiguration efter att du skapat den änden av tunneln.

Permalänk
Medlem

kommandon ip -6 addr, ip -6 route, ping6 -c4, nmap -6 -A, traceroute6/tracepath6
och webbläsare eller wget/curl som alla nämns i en rad i kursens pdf:er. Minns inte exakt vilka felmeddelanden som jag har fått men kan kanske se de på skärmdumpar som jag har tagit. Problemet är att jag har tagit så många skärmdumpar och försökt med uppgiften på alla möjliga sätt om och om igen. Fick i alla fall först felmeddelanden när jag körde meningens sista kommandon så typ nmap, traceroute6, tracepath 6 och självklart och de med trace gick typ aldrig att installera och fanns bara tracepath och inget med 6.

När 6to4 använts efter att jag hade följt kurslitteraturens tips om att via länkar till debian.org använda info om hur man konfigurerar 6to4 så gav fler kommandon annat än errors i alla fall och var kanske så att inga kommandon då gav utmatningen error eller felmeddelanden.

Kul att man kan få såna hjälpmeddelanden, men problemet kvarstår. Jag har inte kunnat skapa tunneln och den änden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nm11:

kommandon ip -6 addr, ip -6 route, ping6 -c4, nmap -6 -A, traceroute6/tracepath6.

De där kommandona i sig sätter ingenting och ändrar ingenting, utan bara visar information.

"ip" kommandot kan dock med rätt parametrar, användas för att modifiera inställningar för ett nätverksinterface vilket du antagligen behöver göra på någon punkt.

Någonstans på tunnelbroker.net så borde det stå vad du ska göra i din ände för att sätta upp tunneln. (Kanske möjligen även i uppgiftsbeskrivningen.)
Så se till att hitta den informationen.

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig använt tråden för uppgiften på lärplattformen än och såg bara nyss att den fanns. Kopierar och kllistrar in inläggen som andra kursare har gjort om uppgiften Projekt här. Hjälper infon er att hjälpa mig med uppgiften något? Min ISP hemma och där jag var är Telia. Routern är Linksys EA8300.

Har lite svårt när jag läser igenom F7, vilket jag hoppas är projekt uppgiften. Nu ser jag att jag även är en av dom begåvade som har telia abonnemang vilket medför lite extra configuration för att uppnå resultatet. Men finns det någon mer teknisk beskrivning vad vi egentligen ska göra? Jag förstår så mycket som att jag måste först av allt uppnå ipv6 med tunnel...

Hur ansluter man då sitt nätverk eller sin maskin till IPv6? Antingen så har man otur och den ISP
(Internet Service Provider, som exempelvis Telia eller Bredbandsbolaget) som man har inte
tillhandahåller IPv6 eller så har man tur och så gör de det. Om de gör det, så är det bara att ställa in
sin bredbandsdelare (router/brandvägg/NAT) så att den även delar ut IPv6-adresser till maskinerna i
det lokala nätet. Har man fått en router från ISP:n, så är det troligen redan inställt.
Om man inte har sådan tur, så kan man skapa en tunnel så att man skickar all IPv6-trafik igenom
den tunneln från sitt nät till internet via IPv4. En tunnel är som en nätverksanslutning direkt mellan
två datorer, men den går via ett annat nätverk, som exempelvis IPv6 via IPv4-nätverk.
Det finns några företag som tillhandahåller tunnlar gratis. Ett sådant företag är Hurricane Electric,
som tillhandahåller IPv6 via http://tunnelbroker.net/. Så med hjälp av dem så kan man
låta sin Linux-maskin vara router för IPv6-nät till linux-maskinen och det LAN som den är ansluten
till.

Svara Svara på kommentar
Stäng underdiskussionAnders Eurenius
Anders Eurenius
1 maj 20231 maj kl 12.00
Har lyckats ta mig så här långt i mitt projekt med tunnelbroker. Vad som oroar mig är jag fortsatt har dynamisk tilldelad ip adress. Jag kan så att säga inte pinga google.

Screenshot 2023-05-01 114637.jpg
Svara Svara på kommentar
Anders Eurenius
1 maj 20231 maj kl 18.31
anders_eurenius@yahoo.se@raspberrypi:~ $ ifconfig he-ipv6
he-ipv6: flags=209<UP,POINTOPOINT,RUNNING,NOARP> mtu 1480
inet6 2001:470:66:19d::2 prefixlen 64 scopeid 0x0<global>
inet6 fe80::d4b5:beb9 prefixlen 64 scopeid 0x20<link>
sit txqueuelen 1000 (IPv6-in-IPv4)
RX packets 0 bytes 0 (0.0 B)
RX errors 0 dropped 0 overruns 0 frame 0
TX packets 0 bytes 0 (0.0 B)
TX errors 12 dropped 0 overruns 0 carrier 12 collisions 0

anders_eurenius@yahoo.se@raspberrypi:~ $ ping6 -c 4 ipv6.google.com
PING ipv6.google.com(arn09s23-in-x0e.1e100.net (2a00:1450:400f:802::200e)) 56 data bytes
From tunnel842431-pt.tunnel.tserv29.fmt1.ipv6.he.net (2001:470:66:19d::2) icmp_seq=1 Destination unreachable: Address unreachable
From tunnel842431-pt.tunnel.tserv29.fmt1.ipv6.he.net (2001:470:66:19d::2) icmp_seq=2 Destination unreachable: Address unreachable
From tunnel842431-pt.tunnel.tserv29.fmt1.ipv6.he.net (2001:470:66:19d::2) icmp_seq=3 Destination unreachable: Address unreachable
From tunnel842431-pt.tunnel.tserv29.fmt1.ipv6.he.net (2001:470:66:19d::2) icmp_seq=4 Destination unreachable: Address unreachable

--- ipv6.google.com ping statistics ---
4 packets transmitted, 0 received, +4 errors, 100% packet loss, time 7022ms

anders_eurenius@yahoo.se@raspberrypi:~ $

Svara Svara på kommentar
Stäng underdiskussionMagnus Ramsbäck
Magnus Ramsbäck
10 maj 202310 maj kl 11.34
Har du fått ordning på din tunnel? Annars är ett tips att kolla över så routingen är rätt med ip -6 route. Se till så default routen går mot IPv6 adressen hos tunnelbroker

Svara Svara på kommentar
Anders Eurenius
11 maj 202311 maj kl 10.13
Ja tunneln verkar vara okej. Det jag har problem med är att bestämma mig för vilken typ av DHCP server jag ska använda mig av. vilken använder ni för att dela ut IPv6 adresser? Jag har en del tankar om att använda mig av:

Denna funderar jag på?: wide-dhcpv6-server
sudo systemctl start wide-dhcpv6-server

sudo systemctl stop wide-dhcpv6-server

Jag ser att man enbart ska behöva editera denna fil med ett DHCP scope: /etc/wide-dhcpv6/dhcp6s.conf

Jag tänker enbart eftersom jag vill inte ha trafik generellt ut via denna tunnel pga ungarna kommer protestera att spelen kommer lagga. Men berätta gärna hur du löst den.

Anders

Svara Svara på kommentar
Anders Eurenius
11 maj 202311 maj kl 10.16
Känner i sig att jag vill inte gå på med någon DHCP server installation utan typ ta något dom flesta kommer använda.

Svara Svara på kommentar
Magnus Ramsbäck
12 maj 202312 maj kl 11.21
Använder du DHCPv6 server finns möjligheten att dela ut IPv6 adresser till specifika mac-adresser, vilket gör att du då kan begränsa vilka datorer som går ut via tunneln.

Jag har själv nöjt mig med att köra på router alternativet med radvd på datorn som är ändpunkt för tunneln.

Svara Svara på kommentar
Anders Eurenius
12 maj 202312 maj kl 12.05
Ja men vilken DHCPv6 server använder du? Är nog en god ide att inte sprida till för många olika, utan att försöka hålla sig till typ 1 eller 2 olika..

Svara Svara på kommentar
Magnus Ramsbäck
12 maj 202312 maj kl 13.09
Använder du radvd behövs ingen DHCP-server. Routern använder då SLAAC (https://sv.wikipedia.org/wiki/IPv6#Stateless_Address_AutoconfigurationLinks to an external site.) för att tilldela IPv6 adresser till enheter.

Svara Svara på kommentar
VISA MER 22
Stäng underdiskussionMichael Dagberg
Michael Dagberg
1 maj 20231 maj kl 20.01
Är den information som står i föreläsning 7 den information man behöver för att påbörja projektet eller kommer det släppas något specifik uppgiftsdokument precis som övriga inlämningar har?

Svara Svara på kommentar
Stäng underdiskussionStefan Gabrielsson
Stefan Gabrielsson
2 maj 20232 maj kl 14.33
Under rubriken "Kursöversikt" anges följande:

"Projektet blir att ni på slutet kommer att lägga till IPv6 till ert nätverk, och göra en webbserver tillgänglig på Internet. Men ni behöver bara göra det för IPv6."

Jag fattar det som att ett specifikt uppgiftsdokument kommer att finnas som för de övriga laborationerna. Och de får gärna skynda på att ladda upp det.

Svara Svara på kommentar
Anders Eurenius
14 maj 202314 maj kl 9.50
Jag provade med dessa inställningar i radvd.conf

interface eth0
{
AdvSendAdvert on;
prefix 2001:470:67:19d::/64
{
AdvOnLink on;
AdvAutonomous on;
AdvRouterAddr on;
};
};

problemet som uppstår är att den delar ut en ip adress, så långt är allt helt okej. Men default gateway grejen fungerar inte, jag får enbart en link local address. Det får till innebörd att jag kan enbart pinga till Next Hop.. Jag kommer inte vidare ut.

Wireless LAN adapter WiFi:

Connection-specific DNS Suffix . :
IPv6 Address. . . . . . . . . . . : 2001:470:67:19d:e803:ee74:77ff:ab3e
Temporary IPv6 Address. . . . . . : 2001:470:67:19d:d963:986c:1252:ee88
Link-local IPv6 Address . . . . . : fe80::f712:7e7c:fad7:4f4%11
IPv4 Address. . . . . . . . . . . : 192.168.68.100
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Default Gateway . . . . . . . . . : fe80::b7ea:4ec5:b105:f227%11
192.168.68.1

Ethernet adapter Bluetooth Network Connection:

Media State . . . . . . . . . . . : Media disconnected
Connection-specific DNS Suffix . :

C:\Users\ander>

Svara Svara på kommentar
Magnus Ramsbäck
14 maj 202314 maj kl 10.04
Så länge den länk-lokala adressen är den adressen som din router har så är allt som det ska, eftersom det är inom ett lokalt nät så används den länk-lokala adressen istället för den publika. Du måste också aktivera IP-forwarding/routing på datorn som körd radvd, se tex https://www.eukhost.com/kb/how-can-i-enable-ip-forwarding-on-... to an external site.

Svara Svara på kommentar
Anders Eurenius
14 maj 202314 maj kl 19.29
Ja den saken har jag gjort, tror jag allt.. Men det måste nog troligen vara något mer jag missat?

anders_eurenius@yahoo.se@raspberrypi:~ $ sudo nano /etc/sysctl.conf
anders_eurenius@yahoo.se@raspberrypi:~ $ sudo sysctl -p /etc/sysctl.conf
net.ipv6.conf.all.forwarding = 1
anders_eurenius@yahoo.se@raspberrypi:~ $

Svara Svara på kommentar
Magnus Ramsbäck
14 maj 202314 maj kl 22.45
Den dator du försöker få att kommunicera med routern, är den fysisk eller virtuell?

Svara Svara på kommentar
Anders Eurenius
15 maj 202315 maj kl 18.45
Den är en fysisk laptop.

Därefter har jag en TP-link router med ipv4. Telia har inte ipv6 hos mig, i mitt stadsnät..

Jag har en Raspberry Pi där jag satt upp en huricane electric tunnel. Det fungerar att pinga och ta sig till raspberryn via raspberryn med ipv6.

Det fungerar dock inte när jag går på via min windows laptop. Jag kan pinga raspberryn med ipv6.

Svara Svara på kommentar
VISA MER 11
Stefan Gabrielsson
30 maj 202330 maj kl 11.20
Min internet leverantör bahnhof använder sig av CG-NAT, vilket gör det omöjligt att sätta upp en tunnel.
Hur gör jag då?

Svara Svara på kommentar
Stefan Gabrielsson
30 maj 202330 maj kl 12.25
Det löste sig. Bahnhof gav mig en publik IPv4 adress gratis, trots att de tidigare sagt att det kostar 600kr/mån för en publik IPv4-adress (pga av den stora bristen på IPv4-adresser införde de en avgift som nu tydligen inte finns kvar, eller så hade jag bara tur och pratade med rätt person på Bahnhof).

Svara Svara på kommentar
Stäng underdiskussionSui Gabrielsson
Sui Gabrielsson
5 jun 20235 jun kl 21.40
Min internetleverantör Sappa erbjuder inte stöd för IPv6, privat IPv4 endast mot en avgift 49kr/månad., okänd bindningstid.
Min roters WAN adress är 100.122.87.131 och min publika IPv4 adress börjar med 213.. Den publika adressen är inte pingbar. Därför är lösningar med VMZ eller liknade inte möjligt
Finns något annat alternativ, annars får jag avstå från projekt IPv6

Permalänk
Medlem

Jag har läst på tunnelbroker.net och de två pdf-filerna men inget som jag har gjort med Windows brandvägg, kommandon i wsl och konfiguration av wsl filer, konfiguration av virtualbox och virtuella maskinen i virtual box har fungerat. Jag tror mig inte ha konfigurerat filer i virtual box virtuella maskin men jag har känslan att det inte kommer att hjälpa nåt för även om alla komamndon går att köra där har jag fortfarande problemet att tunellbroker.net visar samma felmeddelande "IP is not pingable..."

Permalänk
Medlem

Du har ju lite motvind eftersom (du skriver) att routern inte stödjer ipv6. Men din operatör telia stödjer det. Alla grejor i kedjan måstes stöda det för att det ska fungera. Om du inte använder en sådan tunnel som beskrivs i uppgiften.

Om din virtualbox ska vara del av ditt interna nätverk ska du brygga nätverket i inställningarna för den virtuella maskinen. Spelar nog ingen roll i början av uppgiften där du bara ska få igång tunneln och kunna surfa ipv6 lokalt från linuxmaskinen, men när du ska interagera med andra prylar i ditt nätverk.

Finns det några felsökningskommandon för tunneln? (utöver de kommandon du kör för att kolla om du har ipv6 anslutning ut mot internet) Kan du se hos tunnelbroker om tunneln är uppe? Om det är en tjänst kan du se om den är igång i linux?

Permalänk
Medlem

Tele2 som ISP?

Hej igen och glad midsommar på er. Hoppas att ni har haft och har det roligare än att behöva slåss men den här jävla uppgiften. Jag försökte men kunde inte ändra mina routrars inställningar för att aktivera ipv6 och icmp requests i inställningar och routrars brandväggar osv. Försökte att använda guider, men nope.

Kontaktade ett bibliotek som finns lokalt och frågade om de trodde att de hade en ISP som har ICMP helt öppet. De svarade att ja de trodde att det var fallet men tipsade att jag skulle kontakta deras ISP Tele2 för att veta säkert. Kontaktade Tele2 och frågade om ICMP och port 41( den nästan i pdf- filen) brukar vara helt öppet i bredband och de svarade ja och sa alla portar som var stängda och sa att ingen av portarna som var stängda var port 41.

Nån eller flera som har gjort liknande saker som Projektet med hyfsat eller bra resultat på bibliotek som använder Tele2 som ISP? Brukar det vara lättare att få ICMP protokoll och port 41 öppen via Tele2? Om baksmälla eller annat är för kraftig går det ju alltid att svara senare.

Om nån vill och kan hjälpa mig att konfigurera routrarna rätt är de dessa: Linksys 8300( huvudrouter som är kopplad till ett modem) och TL- WR960N V1 (tp-link router). TP-Link manual till just den routern visar att en meny som heter nåt med ipv6 ska finnas i vänstermenyn men nej. Försökte att installera mjukvara till routern men det gick inte heller.

Permalänk
Medlem

felsökning

Jag har försökt att felsöka men det och många kommandon verkar tyvärr vissa felmeddelanden och errors med meddelnaden om saknade paket, missing dependencies, saker som saker i installation med en massa E: elelr W: meddelanden. Det i virtualbox och i WSL. flera kommandon har inte gått att köra och flera program eller paket i program har inte gått att installera rätt. Testa ett helt och riktigt Linux i Windows eller på annan laptop (har en annan dator som funkar) för att göra uppgiften och installera och konfigurera allt som behövs för den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nm11:

Hej igen och glad midsommar på er. Hoppas att ni har haft och har det roligare än att behöva slåss men den här jävla uppgiften. Jag försökte men kunde inte ändra mina routrars inställningar för att aktivera ipv6 och icmp requests i inställningar och routrars brandväggar osv. Försökte att använda guider, men nope.

Kontaktade ett bibliotek som finns lokalt och frågade om de trodde att de hade en ISP som har ICMP helt öppet. De svarade att ja de trodde att det var fallet men tipsade att jag skulle kontakta deras ISP Tele2 för att veta säkert. Kontaktade Tele2 och frågade om ICMP och port 41( den nästan i pdf- filen) brukar vara helt öppet i bredband och de svarade ja och sa alla portar som var stängda och sa att ingen av portarna som var stängda var port 41.

Nån eller flera som har gjort liknande saker som Projektet med hyfsat eller bra resultat på bibliotek som använder Tele2 som ISP? Brukar det vara lättare att få ICMP protokoll och port 41 öppen via Tele2? Om baksmälla eller annat är för kraftig går det ju alltid att svara senare.

Om nån vill och kan hjälpa mig att konfigurera routrarna rätt är de dessa: Linksys 8300( huvudrouter som är kopplad till ett modem) och TL- WR960N V1 (tp-link router). TP-Link manual till just den routern visar att en meny som heter nåt med ipv6 ska finnas i vänstermenyn men nej. Försökte att installera mjukvara till routern men det gick inte heller.

Då borde det ju inte vara några problem att göra det från biblioteket heller.

Om du har två routrar så krånglar du till det. TP-link routern ska enligt deras spec stödja ipv6. Så koppla den först i internet uttaget/mediaomvandlaren. Och gör Ipv6-testerna.

Skrivet av nm11:

Jag har försökt att felsöka men det och många kommandon verkar tyvärr vissa felmeddelanden och errors med meddelnaden om saknade paket, missing dependencies, saker som saker i installation med en massa E: elelr W: meddelanden. Det i virtualbox och i WSL. flera kommandon har inte gått att köra och flera program eller paket i program har inte gått att installera rätt. Testa ett helt och riktigt Linux i Windows eller på annan laptop (har en annan dator som funkar) för att göra uppgiften och installera och konfigurera allt som behövs för den?

Om vi ska hjälpa behöver vi veta de kommandon du kör och svaret av dem. Vilken version av linux har du installerat.

Permalänk
Medlem

Menar du att jag hemma ska dra en ethernet sladd mellan tp-link routern och datorn(bärbar använder jag) och annars mellan Linksys routern (dennes konfigurationssida har ändå en ipv6 meny och massa rader på olika ställen om ipv6 relaterat till brandvägg osv) och datorn? Hör vad du säger men kan bara dra sladd mellan linksys routern och datorn för ethernet sladden är för kort för avståndet mellan tp link routern och den bärbara datorn. I hemmet finns också en patologisk saksamlare och hamstrare som har proppat skrivbordet och annat i rummet fullt med skit så kan inte sitta med datorn nånstans i rummet som har tp link routern.

Debian 11.6.0 i Virtualbox och Debian som WSL.

Försökte att installera installationspaket till radvd men det gick inte, försökte att köra de olika traceroute och tracepath kommandona men det gick inte. Var säkert nåt eller flera andra paket som inte installerades rätt. Är det bäst att köra Linux på annan bärbar dator för att få ett helt och fullt fungerande Linux har en till som funkar)?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av nm11:

Menar du att jag hemma ska dra en ethernet sladd mellan tp-link routern och datorn(bärbar använder jag) och annars mellan Linksys routern (dennes konfigurationssida har ändå en ipv6 meny och massa rader på olika ställen om ipv6 relaterat till brandvägg osv) och datorn?

Försökte att installera installationspaket till radvd men det gick inte, försökte att köra de olika traceroute och tracepath kommandona men det gick inte. Var säkert nåt eller flera andra paket som inte installerades rätt. Är det bäst att köra Linux på annan bärbar dator för att få ett helt och fullt fungerande Linux har en till som funkar)?

Det är jobbigt att försöka tolka det du skriver, försök vara tydligare.
Om routern har ipv6 så finns det ingen anledning att den inte skulle använda det även för wifi, ipv6 funkar över wifi och är inte begränsat till kabel.
Här testar jag med en garanterat helt trådlös laptop (inte ens en strömsladd i den just här )
Och det är via en linksys WRT 1900AC med standardinställningar.

Ska du labba och inte får ordning på virtualisering under win (typ 2 hypervisor) så kan du endera köra en livelinux, dualboota eller köra det på en dedikerad dator.
Du skulle också kunna installera om med en typ 1 hypervisor i grunden så att du slipper köra allt via win.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ok tack. Liveusb verkar vara ett bra alternativ för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nm11:

Menar du att jag hemma ska dra en ethernet sladd mellan tp-link routern och datorn(bärbar använder jag) och annars mellan Linksys routern (dennes konfigurationssida har ändå en ipv6 meny och massa rader på olika ställen om ipv6 relaterat till brandvägg osv) och datorn? Hör vad du säger men kan bara dra sladd mellan linksys routern och datorn för ethernet sladden är för kort för avståndet mellan tp link routern och den bärbara datorn. I hemmet finns också en patologisk saksamlare och hamstrare som har proppat skrivbordet och annat i rummet fullt med skit så kan inte sitta med datorn nånstans i rummet som har tp link routern.

Du kan köra trådlöst eller kabel, det spelar oss (eller problemet) ingen roll. Men två routrar efter varandra krånglar bara till det för dig. ipv6 tunneln borde fungera genom två routrar men jag vet inte. Det gör inte det lättare med två routrar i rad.

Vi behöver copy-paste från konsollen eller skärmdumpar från när du installerar grejorna för att kunna hjälpa dig bättre. Du behöver inte nödvändigtvis ha linux bare metal på dator, men det minskar vissa felkällor. Men svårt att rekommendera rätt när vi får otydliga svar. Om du har uppkoppling på ipv4 till din linux-maskin och paketen finns när du gör tab-complete via apt-get så ska de installeras utan problem om du kör en linux som är relativt up to date.

Om du inte får ipv6 fram till linux är det ipv6-tunneltjänsten du behöver, och där du ska börja.

Permalänk
Medlem

Typiskt. Tog tillbaka gamla bilder från papperskorgen och försöker att zippa mapparna för att kunna bifoga alla dessa bilder. Hur ska man göra för att ni ska kunna se bilderna från bifogad fil och mapp? mkdir och sånt via windows terminal, cmd, powershell? Finns det ett enklare och bättre sätt att få er att se alla dessa bilde rutan att behöva ladda upp en efter en efter en.

Jag kopplar ur den ena routern då och det är nog ändå för den ger inte internet till huset vad jag vet och dess trådlösa nätverk funkar sällan.

Är osäker på vad som räknas som baremetal. Är det som jag tror att fysisk hårddisk, USB och/ eller raspberry pi är bare metal?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av nm11:

Typiskt. Tog tillbaka gamla bilder från papperskorgen och försöker att zippa mapparna för att kunna bifoga alla dessa bilder. Hur ska man göra för att ni ska kunna se bilderna från bifogad fil och mapp? mkdir och sånt via windows terminal, cmd, powershell? Finns det ett enklare och bättre sätt att få er att se alla dessa bilde rutan att behöva ladda upp en efter en efter en.

Jag kopplar ur den ena routern då och det är nog ändå för den ger inte internet till huset vad jag vet och dess trådlösa nätverk funkar sällan.

Är osäker på vad som räknas som baremetal. Är det som jag tror att fysisk hårddisk, USB och/ eller raspberry pi är bare metal?

Bare metal brukar användas i samband med att man syftar på en typ 1 hypervisor för virtualisering, dvs en hypervisor som installeras först innan nått annat installeras på datorn.
Du verkar hittills ha virtualiserat i ett operativsystem, det är en typ 2 hypervisor.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har för mig att KVM i linux också är en typ 1 hypervisor och kan köras med QEMU antingen via CLI-kommandon eller använder skal liknande Virtual machine manager, gnomebox mfl. för att hantera VM-instanserna

Även om man kör VMware direkt på järnet på en server utan installerad OS innan, så är själva VMware en egen OS för att hantera allt kring VM-maskinerna och gränssnitten/GUI kring detta och i det läget skiljer inte så mycket mot en linux med KVM utan mer är förpackning kring detta.

---

Till ursprungsfrågan så skulle jag skippa alla VM-maskiner och köra på en skarp 'bare bone' Linux i laptop/RPI4 tills problemen med IP6 fått sin lösning. Därefter kan man leka med VM-maskiner och se om man får det att fungera där också - annars har man för många stället som kan ge problem på en gång och det blir en kombinationslås av olika möjligheter och man vet inte ens om det finns någon lösning alls.

Felsökning handlar i mångt och mycket om att bryta ned problemet i mindre delar och hitta vilken del i kedjan felet börja uppträda så att det blir färre saker som kan ställa till det per del - och att ta bort VM-lagret och värd-OS under med kanske sina egna brandväggar och AV-program som stänger till gör att du har större chans att få till något som fungerar

En sak till är att försäkra dig om att du inte ligger bakom en CG-NAT hos din ISP, ligger du bakom en CG-NAT så kan din tänkta IP6-till-IP4 tunnelservice inte pinga din router/dator och därmed heller inte sätta upp IP6-kopplingen.

idag så är det allt oftare att fiberanslutningar går igenom en CG-NAT (om man ser WAN-adressern i Routern är inom området 100.64.0.0 till 100.127.255.255 så är det en CG-NAT-adress) och man måste begära från ISP och ibland få betala extra för att få en publik IP4-adress synlig på Internet. Det beror på att det är stor brist på lediga IP4-adresser i Publik Internet och det finns stora aktörer som har korpat åt sig både A och B-subnät som är långt ifrån fyllda och därmed reserverade IP4-adresser som ingen annan kan använda, det som IP6 skulle lösa redan för mer än 20 år sedan men oviljan är tyvärr stor att genomföra det hela vägen i alla led då det går att tjäna pengar på bristen av IP4-adresser...
.

Permalänk
Medlem

Projektet är inte klart men har i alla fall lyckats att skapa en ipv6 tunnel hemma på tunnelbrokernet nu och felmeddelandet "IP is not pingable..." försvann och det som gjorde det var tips från åtminstone en kursare och en bekant och inte en ai robot den här gången för deras tips funkade inte gällande att gå in i och ändra i routerns inställningar vis routerns inställningssida. Det gör en kanske knappast till raketforskare men jag blev smått glad i alla fall. Många har tipsat om routrars inställningar och ni med, så tack för det. Det var routerns inställningar som behövde ändras.

Hm tyvärr visar testipv6 fortfarande 0/10 och när jag lägger in http://[ipv6- address]/ i webbläsaren så funkar inte servern och pingas inte. Så mycket annat måste nog göras för att Projektet ska bli godkänt.

Permalänk
Medlem

tunnel är skapad men testipv6 visar 0/10 och ipv6 addressen går inte att nå eller pinga i webbläsare

Kan saker läggas till här(se bild)

under rDNS delegations för att det ska bli 10/10 på sidan test-ipv6? Hur får man 10/10 på testipv6 sidan utan att fixa saker via internetleverantör ISP? har följt 2-3 ai robotar tips men de hjälpte inget, fortfarande 0/10 och kan inte pinga eller nå ipv6 address på http://[ipv6- address]/

ai robotar svarar såhär på min fråga "how to make the website testipv6 show 10/10 instead of 0/10 and how to make ipv6 address pingable": To make the website testipv6 show 10/10, you need to have IPv6 connectivity and DNS64 support on your network. You can check your IPv6 and IPv4 connectivity and speed at 1. You can also test Cloudflare's DNS64 support by updating your DNS settings to the following IP addresses: 2606:4700:4700::64 and 2606:4700:4700::64002.

To make your IPv6 address pingable, you need to enable IPv6 on your device and configure your firewall settings to allow ICMPv6 packets. To enable IPv6 on Windows 10, you can go to the Control Panel, click on Network and Sharing Center, and then click on Change adapter settings. Locate the network connection that is currently active and right-click on it. Click on Properties and under the "This connection uses the following items:" section, locate the Internet Protocol Version 6 (TCP/IPv6) option and check the checkbox beside it to enable it or turn it on. Click on OK3 4 5 6 7.

I hope this helps. Do you have any other questions?

Learn more : 1. ipv6-test.com 2. developers.cloudflare.com +6 more
OptiSearch
To make the website testipv6 show a 10/10 score instead of 0/10, you need to ensure that your website fully supports IPv6. Here are the steps to make your website IPv6-compatible:

Check your hosting provider: Ensure that your hosting provider supports IPv6. Contact their support team or refer to their documentation to confirm IPv6 availability.
Enable IPv6 on your server: If your hosting provider supports IPv6, you need to enable it on your server. This process may vary depending on the server configuration and operating system you're using. Generally, you'll need to update your network settings and configure your server to use IPv6 addresses.
Update DNS records: Make sure your DNS (Domain Name System) records are updated to include IPv6 addresses. Contact your domain registrar or DNS provider to add AAAA records, which associate your domain name with the IPv6 address of your server.
Update website configuration: Ensure that your website's configuration files (e.g., Apache or Nginx) are correctly configured to handle IPv6 traffic. Check the documentation of your web server software for specific instructions on enabling IPv6 support.
Test your website with testipv6.com: Once you've completed the steps above, visit testipv6.com to check the IPv6 compatibility of your website. It should now show a 10/10 score if everything is set up correctly.
Regarding making an IPv6 address pingable, here are the steps:

Check your network configuration: Ensure that your network infrastructure supports IPv6 and is properly configured. This includes your router, firewall, and network switches. Consult the documentation provided by your network equipment manufacturer or contact your network administrator for assistance.
Enable IPv6 on your device: Make sure that IPv6 is enabled on the device you want to ping using an IPv6 address. This can typically be done through the network settings or network adapter properties of your operating system. Enable the IPv6 protocol and obtain an IPv6 address for your device.
Configure your firewall: If you have a firewall in place, ensure that it allows ICMPv6 (Internet Control Message Protocol version 6) traffic, which is used for pinging IPv6 addresses. Adjust your firewall rules to permit ICMPv6 packets to pass through.
Use the ping6 command: Once you have an IPv6 address assigned to your device and your network is properly configured, open a command prompt or terminal and use the "ping6

Låter nåt av det som bra tips?

Permalänk
Medlem

När jag använder webbläsares i byggda vpn får jag 10/10 på testipv6- hemsidan, men problemet då är att jag inte längre kan skapa en ipv6 tunnel på tunnelbrokernet. Nån som vet hur jag kan skapa ipv6 tunnel på tunnelbrokernet med de här uppgifterna på bilden eller genom att lägga till saker under rDNS som DNS domains på tunnelbrokernet?

Permalänk
Medlem

Vad var det för routerinställningar du ändrade?

Tänkter du terminera tunneln i din router eller i en linuxmaskin i ditt nätverk?

Är planen det senare så kan du etablera tunneln med följande kommandon:

ip tunnel add he-ipv6 mode sit remote 216.66.80.90 local %din_ipv4_adress% ttl 255 ip link set he-ipv6 up mtu 1480 ip addr add 2001:470:27:c4e::2/64 dev he-ipv6 ip -6 route add ::/0 dev he-ipv6

Notera att

• Du måste skriva in din lokala ipv4 adress(192.168.någontin) istället för %din_ipv4_adress%

• protocol 41 är konfigurerat i din router alternativt "DMZ funktionen" är konfigurerad till datorn som ska köra tunneln

• Du använder inte WSL

protocol 41 och inte 43 som jag skrev först
Visa signatur

Kör Archlinux

Permalänk
Medlem

Sorry om jag svarar lite sent. Testade koden som du skrev i virtualbox Debian 12, som är inställt på bryggat nätverk. Provade koderna med olika inställningar på nätverket som paravirtualized och andra. Använde bara första kodraden som du tipsade om för den gick inte ens för mig utan det stod bara "no bufferspace avaible". Har sökt lite om hur man kan ändra virtualbox och har gjort saker som att öka från 1 till 4 kärnor och bockat i hårddisk som ssd hårddisk. Hårddisken är 100 gb( den virtuella).
Fattar inte hur man löser problemet not enough buffer space. Betyder felmeddelandet och uppgiften Projektet att man måste ha en raspberry eller ett linux på ett baremetal linux på en hårddisk, usb eller hårddiskpartition som är tom och som saknar os från början( till skillnad från typ WSL och kankse virtualbox, vm ware och såna)?

Jag sökte lite på hur man rättar till errorn "buffer space not avaible" men hittar inget svar som hjälper eller som jag fattar.
Stod en del i denna länken men har inte sökt överdrive mycket så andra hittar kanske bättre källor och lösningar: https://www.ibm.com/support/pages/no-buffer-space-available
Utifrån det som står under länkens hemsidas sista rubrik "Resolving the issue". Man måste alltså använda ett annat os som Ubunut och ubuntu-typerna som min bekanta sa eller? De skriver ju att man ska gå till de som sköter operativsystemet och få de att ändra på det och tror jag knappast att jag och många kan eller har makten, pengarna eller den "expertis statusen"( eller hur man nu ska uttrycka det) att göra. När jag har ändrat i inställningar för den virtuella maskinen debian 12 i virtualbox kommer samma felmeddelande med no buffer space avaiable.

Jag vill inte gå in exakt på hur jag ändrade i routerinställningar. Jag vet inte hur du använder den infon även om du verkar schysst och ger inte bara tips utan tips på kod som kan skrivas. Min bekant som hjälper mig med Projektet kanske inte heller vill att jag pladdrar på för mycket om det. Det har aldrig skett några intrång eller försök till intrång hittills medan jag har ändrat men man vet aldrig. Min bekant tror att Projektet kan funka bättre med ett slags ubuntu linux (mint, pop, zorin, elementary, xubuntu osv, ni vet ju säkert detta men skriver ju för mycket ibland) för att han menar att det finns mer hjälp för de OS:n att få på nätet. Stämmer det? Hittar man mer stöd för hur man ska göra saker i linux för ubuntu distros än för Debian distros? Är Projektet lättare att göra med Ubuntu eller de som är grundade på ubuntu än med debian?

Tack för all hjälp btw ni, min bekant och ibland ai-robotar har lärt mig att försåt nya saker i linux, att klara linux uppgifter och att som jag ser det bli en ganska mycket bättre linuxanvändare än innan. Eller ah, ai-robotarna har fått mig att förstå saker mycket mindre än ni, kursare och min bekant men ibland har de hjälpt mig att förstå och de har ofta hjälpt mig att lösa uppgifter även om jag ofta inte fattar eller förstår varför man ska göra just så som den ai:n instruerar.