Jag har aldrig använt tråden för uppgiften på lärplattformen än och såg bara nyss att den fanns. Kopierar och kllistrar in inläggen som andra kursare har gjort om uppgiften Projekt här. Hjälper infon er att hjälpa mig med uppgiften något? Min ISP hemma och där jag var är Telia. Routern är Linksys EA8300.
Har lite svårt när jag läser igenom F7, vilket jag hoppas är projekt uppgiften. Nu ser jag att jag även är en av dom begåvade som har telia abonnemang vilket medför lite extra configuration för att uppnå resultatet. Men finns det någon mer teknisk beskrivning vad vi egentligen ska göra? Jag förstår så mycket som att jag måste först av allt uppnå ipv6 med tunnel...
Hur ansluter man då sitt nätverk eller sin maskin till IPv6? Antingen så har man otur och den ISP
(Internet Service Provider, som exempelvis Telia eller Bredbandsbolaget) som man har inte
tillhandahåller IPv6 eller så har man tur och så gör de det. Om de gör det, så är det bara att ställa in
sin bredbandsdelare (router/brandvägg/NAT) så att den även delar ut IPv6-adresser till maskinerna i
det lokala nätet. Har man fått en router från ISP:n, så är det troligen redan inställt.
Om man inte har sådan tur, så kan man skapa en tunnel så att man skickar all IPv6-trafik igenom
den tunneln från sitt nät till internet via IPv4. En tunnel är som en nätverksanslutning direkt mellan
två datorer, men den går via ett annat nätverk, som exempelvis IPv6 via IPv4-nätverk.
Det finns några företag som tillhandahåller tunnlar gratis. Ett sådant företag är Hurricane Electric,
som tillhandahåller IPv6 via http://tunnelbroker.net/. Så med hjälp av dem så kan man
låta sin Linux-maskin vara router för IPv6-nät till linux-maskinen och det LAN som den är ansluten
till.
Svara Svara på kommentar
Stäng underdiskussionAnders Eurenius
Anders Eurenius
1 maj 20231 maj kl 12.00
Har lyckats ta mig så här långt i mitt projekt med tunnelbroker. Vad som oroar mig är jag fortsatt har dynamisk tilldelad ip adress. Jag kan så att säga inte pinga google.
Screenshot 2023-05-01 114637.jpg
Svara Svara på kommentar
Anders Eurenius
1 maj 20231 maj kl 18.31
anders_eurenius@yahoo.se@raspberrypi:~ $ ifconfig he-ipv6
he-ipv6: flags=209<UP,POINTOPOINT,RUNNING,NOARP> mtu 1480
inet6 2001:470:66:19d::2 prefixlen 64 scopeid 0x0<global>
inet6 fe80::d4b5:beb9 prefixlen 64 scopeid 0x20<link>
sit txqueuelen 1000 (IPv6-in-IPv4)
RX packets 0 bytes 0 (0.0 B)
RX errors 0 dropped 0 overruns 0 frame 0
TX packets 0 bytes 0 (0.0 B)
TX errors 12 dropped 0 overruns 0 carrier 12 collisions 0
anders_eurenius@yahoo.se@raspberrypi:~ $ ping6 -c 4 ipv6.google.com
PING ipv6.google.com(arn09s23-in-x0e.1e100.net (2a00:1450:400f:802::200e)) 56 data bytes
From tunnel842431-pt.tunnel.tserv29.fmt1.ipv6.he.net (2001:470:66:19d::2) icmp_seq=1 Destination unreachable: Address unreachable
From tunnel842431-pt.tunnel.tserv29.fmt1.ipv6.he.net (2001:470:66:19d::2) icmp_seq=2 Destination unreachable: Address unreachable
From tunnel842431-pt.tunnel.tserv29.fmt1.ipv6.he.net (2001:470:66:19d::2) icmp_seq=3 Destination unreachable: Address unreachable
From tunnel842431-pt.tunnel.tserv29.fmt1.ipv6.he.net (2001:470:66:19d::2) icmp_seq=4 Destination unreachable: Address unreachable
--- ipv6.google.com ping statistics ---
4 packets transmitted, 0 received, +4 errors, 100% packet loss, time 7022ms
anders_eurenius@yahoo.se@raspberrypi:~ $
Svara Svara på kommentar
Stäng underdiskussionMagnus Ramsbäck
Magnus Ramsbäck
10 maj 202310 maj kl 11.34
Har du fått ordning på din tunnel? Annars är ett tips att kolla över så routingen är rätt med ip -6 route. Se till så default routen går mot IPv6 adressen hos tunnelbroker
Svara Svara på kommentar
Anders Eurenius
11 maj 202311 maj kl 10.13
Ja tunneln verkar vara okej. Det jag har problem med är att bestämma mig för vilken typ av DHCP server jag ska använda mig av. vilken använder ni för att dela ut IPv6 adresser? Jag har en del tankar om att använda mig av:
Denna funderar jag på?: wide-dhcpv6-server
sudo systemctl start wide-dhcpv6-server
sudo systemctl stop wide-dhcpv6-server
Jag ser att man enbart ska behöva editera denna fil med ett DHCP scope: /etc/wide-dhcpv6/dhcp6s.conf
Jag tänker enbart eftersom jag vill inte ha trafik generellt ut via denna tunnel pga ungarna kommer protestera att spelen kommer lagga. Men berätta gärna hur du löst den.
Anders
Svara Svara på kommentar
Anders Eurenius
11 maj 202311 maj kl 10.16
Känner i sig att jag vill inte gå på med någon DHCP server installation utan typ ta något dom flesta kommer använda.
Svara Svara på kommentar
Magnus Ramsbäck
12 maj 202312 maj kl 11.21
Använder du DHCPv6 server finns möjligheten att dela ut IPv6 adresser till specifika mac-adresser, vilket gör att du då kan begränsa vilka datorer som går ut via tunneln.
Jag har själv nöjt mig med att köra på router alternativet med radvd på datorn som är ändpunkt för tunneln.
Svara Svara på kommentar
Anders Eurenius
12 maj 202312 maj kl 12.05
Ja men vilken DHCPv6 server använder du? Är nog en god ide att inte sprida till för många olika, utan att försöka hålla sig till typ 1 eller 2 olika..
Svara Svara på kommentar
Magnus Ramsbäck
12 maj 202312 maj kl 13.09
Använder du radvd behövs ingen DHCP-server. Routern använder då SLAAC (https://sv.wikipedia.org/wiki/IPv6#Stateless_Address_AutoconfigurationLinks to an external site.) för att tilldela IPv6 adresser till enheter.
Svara Svara på kommentar
VISA MER 22
Stäng underdiskussionMichael Dagberg
Michael Dagberg
1 maj 20231 maj kl 20.01
Är den information som står i föreläsning 7 den information man behöver för att påbörja projektet eller kommer det släppas något specifik uppgiftsdokument precis som övriga inlämningar har?
Svara Svara på kommentar
Stäng underdiskussionStefan Gabrielsson
Stefan Gabrielsson
2 maj 20232 maj kl 14.33
Under rubriken "Kursöversikt" anges följande:
"Projektet blir att ni på slutet kommer att lägga till IPv6 till ert nätverk, och göra en webbserver tillgänglig på Internet. Men ni behöver bara göra det för IPv6."
Jag fattar det som att ett specifikt uppgiftsdokument kommer att finnas som för de övriga laborationerna. Och de får gärna skynda på att ladda upp det.
Svara Svara på kommentar
Anders Eurenius
14 maj 202314 maj kl 9.50
Jag provade med dessa inställningar i radvd.conf
interface eth0
{
AdvSendAdvert on;
prefix 2001:470:67:19d::/64
{
AdvOnLink on;
AdvAutonomous on;
AdvRouterAddr on;
};
};
problemet som uppstår är att den delar ut en ip adress, så långt är allt helt okej. Men default gateway grejen fungerar inte, jag får enbart en link local address. Det får till innebörd att jag kan enbart pinga till Next Hop.. Jag kommer inte vidare ut.
Wireless LAN adapter WiFi:
Connection-specific DNS Suffix . :
IPv6 Address. . . . . . . . . . . : 2001:470:67:19d:e803:ee74:77ff:ab3e
Temporary IPv6 Address. . . . . . : 2001:470:67:19d:d963:986c:1252:ee88
Link-local IPv6 Address . . . . . : fe80::f712:7e7c:fad7:4f4%11
IPv4 Address. . . . . . . . . . . : 192.168.68.100
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Default Gateway . . . . . . . . . : fe80::b7ea:4ec5:b105:f227%11
192.168.68.1
Ethernet adapter Bluetooth Network Connection:
Media State . . . . . . . . . . . : Media disconnected
Connection-specific DNS Suffix . :
C:\Users\ander>
Svara Svara på kommentar
Magnus Ramsbäck
14 maj 202314 maj kl 10.04
Så länge den länk-lokala adressen är den adressen som din router har så är allt som det ska, eftersom det är inom ett lokalt nät så används den länk-lokala adressen istället för den publika. Du måste också aktivera IP-forwarding/routing på datorn som körd radvd, se tex https://www.eukhost.com/kb/how-can-i-enable-ip-forwarding-on-... to an external site.
Svara Svara på kommentar
Anders Eurenius
14 maj 202314 maj kl 19.29
Ja den saken har jag gjort, tror jag allt.. Men det måste nog troligen vara något mer jag missat?
anders_eurenius@yahoo.se@raspberrypi:~ $ sudo nano /etc/sysctl.conf
anders_eurenius@yahoo.se@raspberrypi:~ $ sudo sysctl -p /etc/sysctl.conf
net.ipv6.conf.all.forwarding = 1
anders_eurenius@yahoo.se@raspberrypi:~ $
Svara Svara på kommentar
Magnus Ramsbäck
14 maj 202314 maj kl 22.45
Den dator du försöker få att kommunicera med routern, är den fysisk eller virtuell?
Svara Svara på kommentar
Anders Eurenius
15 maj 202315 maj kl 18.45
Den är en fysisk laptop.
Därefter har jag en TP-link router med ipv4. Telia har inte ipv6 hos mig, i mitt stadsnät..
Jag har en Raspberry Pi där jag satt upp en huricane electric tunnel. Det fungerar att pinga och ta sig till raspberryn via raspberryn med ipv6.
Det fungerar dock inte när jag går på via min windows laptop. Jag kan pinga raspberryn med ipv6.
Svara Svara på kommentar
VISA MER 11
Stefan Gabrielsson
30 maj 202330 maj kl 11.20
Min internet leverantör bahnhof använder sig av CG-NAT, vilket gör det omöjligt att sätta upp en tunnel.
Hur gör jag då?
Svara Svara på kommentar
Stefan Gabrielsson
30 maj 202330 maj kl 12.25
Det löste sig. Bahnhof gav mig en publik IPv4 adress gratis, trots att de tidigare sagt att det kostar 600kr/mån för en publik IPv4-adress (pga av den stora bristen på IPv4-adresser införde de en avgift som nu tydligen inte finns kvar, eller så hade jag bara tur och pratade med rätt person på Bahnhof).
Svara Svara på kommentar
Stäng underdiskussionSui Gabrielsson
Sui Gabrielsson
5 jun 20235 jun kl 21.40
Min internetleverantör Sappa erbjuder inte stöd för IPv6, privat IPv4 endast mot en avgift 49kr/månad., okänd bindningstid.
Min roters WAN adress är 100.122.87.131 och min publika IPv4 adress börjar med 213.. Den publika adressen är inte pingbar. Därför är lösningar med VMZ eller liknade inte möjligt
Finns något annat alternativ, annars får jag avstå från projekt IPv6