Andersson TV går inte i standby 0.5W

Permalänk
Medlem

Andersson TV går inte i standby 0.5W

Problemet med tv började med att den inte startade upp på morgonen så jag tänkte "jaha, blir till att köpa ny tv".

Eftersom det var lördag och jag var bakis så blev det att jag ställde ner den på golvet strömlös och tänkte åka ner på söndag för att fixa en ny tv.

På söndagen tänkte jag att jag kunde prova att starta upp tv för att se om den funkar. Det gjorde den men i standby så startar den upp på en gång utan någon märkbar fördröjning.

Köpte därför en fjärrströmbrytare och kunde där se att den drar 7.5W i appen och inte 0.5W enligt spec.

För service läge: Tryck meny sedan 4,7,2,5 när TVen är igång. Nu är frågan om det löser problemet med en reset och om tv är som när den kom ifrån fabriken så jag bara gör en ny kanalsökning efter det?

Förtydligande
Permalänk
Bildexpert 📺

Ständigt återkommande fråga kring detta och svaret är att det inte är säkert att din smarta strömbrytare mäter effekt på rätt sätt som motsvarar hur TV:n faktiskt drar ström. Särskilt i Standby-lägen där TV-apparater tenderar att fylla på en kondensator med mer effekt och mer sällan. Kanske är det 7,5 Watt en fas i sekunden, så i praktiken 0,15W vid 50 Hz.

Är inte elektriker och har inte de bästa förklaringarna till hands. Detta var i alla fall den fälla jag gick på när jag själv köpte effektmätare förra årtusendet och märkte att i standby kunde mätarna säga väldigt höga siffror men också att det var inkonsekvent med hur höga siffror de visade. Men det var ju mätarna som visade fel eftersom de baserar sin mätning på hur strykjärn och vattenkokare drar effekt.

Skrivet av olirc:

För service läge: Tryck meny sedan 4,7,2,5 när TVen är igång. Nu är frågan om det löser problemet med en reset och om tv är som när den kom ifrån fabriken så jag bara gör en ny kanalsökning efter det?

Det kan du nog svara bäst på själv efter du försökt?

Andersson är en OEM-modell från en specifik butik som historiskt här på forumet har visat rätt trist attityd mot kunder som märker av problem runt det funktionella. En vanlig respons är "finner vi inga fel [enligt våra kriterier] får du betala en felsökningskostnad".

Det är främst dem du kan vända dig till för svar. Men att det finns en känd kod till servicemenyn är ju ett lyft. För problemet med den här typen av TV-apparater är just att det är svårt att finna svar och konkret information vid krångel. Även om svaret är "TV:n är kass – deal with it" är det i alla fall ett svar.