Snabbkoll: Använder du krypterade chattjänster?

Permalänk
Melding Plague

Snabbkoll: Använder du krypterade chattjänster?

Att hålla textchattar hemliga är lätt när många chattjänster numera erbjuder inbyggd kryptering, eller krypterar meddelanden direkt. Använder du funktionen?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Självklart, överallt där det går, av princip.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Är det över hälften som inte kör Whatsapp/Telegram/Signal/…

Trodde det var mer spritt

Permalänk
Keeper of the Bamse

Ptja, tror det? Apples imessage är väl end-to-end, och whatsapp är också, men vanliga SMS är det inte. Är Meta Messenger krypterat?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Är det över hälften som inte kör Whatsapp/Telegram/Signal/…

Trodde det var mer spritt

Eller så vet de inte att både RCS och Imessage har e2e-kryptering.

Permalänk
Medlem

Mycket imessage och en del whatsapp så ja. Kanske inte därför jag använder tjänsterna, man går lite där folket är.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Redaktionschef
Skrivet av Printscreen:

Ptja, tror det? Apples imessage är väl end-to-end, och whatsapp är också, men vanliga SMS är det inte. Är Meta Messenger krypterat?

Det går att aktivera på Messenger, men man måste göra det manuellt.

Permalänk
Moderator, Testpilot

Jag kör Messenger (familj och boomers), WhatsApp (grannar, kollegor, föräldrar till barnens kompisar mm.) samt Signal med mina närmaste vänner som inte är technofober.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk

Nej, har ingen kryptering alls, kanske mot bättre vetande

Visa signatur

Asus B550 F Gaming, AMD Ryzen 7 5800X3D, Radeon RX 7900 XT (Saphire Nitro+)
32 GB Corsair Vengeance RGB RT @3600 Mhz (cl 18), 2 TB Samsung 980 Pro + 2 TB Samsung 860 Evo.
Skärm: Asus ROG XG27WQ (1440p @165hz)
Övrigt: Nintendo Switch och Xbox series S

Permalänk
Musikälskare

Inget jag tänker aktivt på direkt, kör dock VPN på mobben och hemma överallt

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Jag kör Telegram för samtal/meddelanden och när jag sitter och pratar med brorsan när vi spelar tillsammans.
Har fungerat väldigt bra!

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Medlem

Vore intressant huruvida "end-2end" krypteringen är på riktigt, eller om tjänsteleverantören kan avkryptera i de mer kommersiella fallen

Permalänk
Medlem

RCS är tyvärr inte vida tillämpat ännu, så nej.
Med Apple som dessutom gör en Evergreen och sätter sig på tvären så lär det ta ett bra tag till.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Använder Whatsapp men litar inte på att krypteringen är säker. Har "rent mjöl" så det är lugnt just nu.

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem

Använder ofta Signal och Messenger. Väldigt sällan Whatsapp och Telegram men det händer.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Kör idag bara Teams på jobbet, inte mycket att välja på.

Gilla läget är alternativet, Teams är ingen höjdare, allt för rörigt verktyg, kryptering är vad Microsoft erbjuder.

Permalänk
Medlem

Familj: Signal
Vänner: Discord
Större chattgrupper: Discord

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Bara om det är automatiskt aktiverat. Använder RCS till vissa vänner och till morsan och där är det krypterat. Whatsapp i jobbet och samma där. Använder en hel del SMS också

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Det går att aktivera på Messenger, men man måste göra det manuellt.

Har de fixat detta på dator? För innan kunde jag bara välja krypterat på telefonen och då var den konversationen bara synlig på telefonen.

Permalänk
Medlem

Använder Telegram som min huvudchattjänst. När det kommer till self-hosting, kör jag Revolt (ej krypterat... än, de planerar att peta in end-to-endkryptering).

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Nä, jag använder inte [medvetet] kryptering och/eller bryr mig om SÄPO/NSA/Bill Gates vill läsa mina, i det stora hela, fullkomligt ointressanta meddelanden.

Jag fattade redan på slutet av 90-talet att personlig integritet (motsvarande brevhemligheten) i den digitala världen skulle bli omöjlig på sikt, och 95% av alla krypterade IM-tjänster är sannolikt gigantiska honungsfällor ändå. Någon gång för typ tio år sedan noterade jag att flera års mailkonversationer i Gmail hade analyserats maskinellt och katalogiserats efter kontext, och det lär vara precis så alla gratistjänster jobbar med att datamina rubbet och sälja till intresserade aktörer för bl.a. annonseringssyften.

Lagstiftningen kommer aldrig att komma ikapp, oavsett hur mycket det kommer skrikas efter mamma EU i den här tråden.

Mata inte in saker på ditt tangentbord om det är så jävla hemligt.

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Nä, jag använder inte [medvetet] kryptering och/eller bryr mig om SÄPO/NSA/Bill Gates vill läsa mina, i det stora hela, fullkomligt ointressanta meddelanden.

Jag fattade redan på slutet av 90-talet att personlig integritet (motsvarande brevhemligheten) i den digitala världen skulle bli omöjlig på sikt, och 95% av alla krypterade IM-tjänster är sannolikt gigantiska honungsfällor ändå. Någon gång för typ tio år sedan noterade jag att flera års mailkonversationer i Gmail hade analyserats maskinellt och katalogiserats efter kontext, och det lär vara precis så alla gratistjänster jobbar med att datamina rubbet och sälja till intresserade aktörer för bl.a. annonseringssyften.

Lagstiftningen kommer aldrig att komma ikapp, oavsett hur mycket det kommer skrikas efter mamma EU i den här tråden.

Mata inte in saker på ditt tangentbord om det är så jävla hemligt.

EU vill ju göra kryptering mindre säkert och läsa av allt vi gör och Spanien vill till och med förbjuda kryptering helt i EU. Så nej, EU verkar ha tappat fattningen totalt.

Permalänk
Medlem

Det enda chattiga jag kör sedan länge är Teams på jobbet, och där förväntar jag mig att alla i hela organisationen + Microsoft kan läsa allt, så det blir självfiltrering.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Använder nästan uteslutande Matrix för chatt numera. Undantaget är Slack på jobbet, men det går inte att välja bort.

Det kan vara av intresse för tråden att Whatsapp är baserad på Signal men med modifierad kryptering och åtminstone tidigare även serverlagrade nycklar.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

En borde kanske använda det mer ja. Personligen har det hitills bara blivit telegram i princip när någon annan kräver / kör det. Ett par whatsapp grupper har man också iofs.

Permalänk
Medlem

Inte medvetet, förutom IRC då, men det flesta tjänster nu för tiden är ju krypterade när de skickas över internet ändå, sen sparas dom säkert inte i krypterad form överallt, men det kan man ju inte veta.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz | 32Gb DDR4@3400Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Redaktionschef
Skrivet av Shiftypants:

Har de fixat detta på dator? För innan kunde jag bara välja krypterat på telefonen och då var den konversationen bara synlig på telefonen.

Oh, nej det är nog bara via mobilen det funkar.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Inte medvetet. SMS, Discord o vanliga hederliga telefonsamtal.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

På alla tjänster, nej. Är nog svårt. Vet inte om det är "krypterat" på vissa. Discord? Slack? De lär inte lagra meddelandena krypterat, har jag svårt att tro.
Sms? Messenger vet jag inte.

Whatsapp och signal har jag för mig är krypterat iaf.

Sms är lite svårt att klara sig helt utan, än så länge iaf.