Testa sin uppladdning och nerladdningshastighet.

Permalänk

Testa sin uppladdning och nerladdningshastighet.

Jag är nyfiken och se ifall det finns några fler alternativ att testa sin nerladdningshastighet och uppladdningshastighet förutom Bredbandskollen och Speedtest.

Jag upplever att Bredbandskollen inte riktigt kan hantera all trafik om man sitter på en uppkoppling som är snabbare än 250/250mbit/s.
Samma sak gäller Speedtest med, fast där brukar jag få bättre siffror.
Jag upplever att man får som sämst hastigheter under eftermiddagar och kvällar samt helger.
Bästa testresultaten jag brukar få är på vardagar mellan kl 03 och 04 på natten.
Jag har 500/500 via Bredband2.
En teknik som jag tycker skulle kunna vara passande till detta är Torrent, då man kan ladda ner från flera källor samtidigt samt att man kan bistå andra som vill testa sin uppkoppling med stora testfiler på upp till 50gb.
Är det någon som vet om en sådan tjänst redan finns?

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem

Prova iperf. Det finns publika servrar för det. Använd med och utan -R för att köra både upload och download. Använd -p X där X är en siffra för att köra flera strömmar om du inte når din maxhastighet.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem

Aldrig haft problem med speedtest. Testade precis och har 816 ned, 947 upp. Du kan annars testa fast.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Hedersmedlem

Det låter bara som att din operatör översålt sin bandbredd och att det blir brist under prime time när alla sitter och glor på netflix. Jag mäter ~950Mbps mot bbk ganska konsekvent, men nedströms kan det dippa ner mot 800 under just eftermiddagar och kvällar samt helger.

Du kan ladda ner bbk_cli och köra i cmd, så slipper du att webbläsarens dagsform påverkar resultatet.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk

Jag har också 500 bredband 2 och mäter vanligen 480+ åt bägge hållen oavsett tid.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Jag mäter också ~950Mbit med 1Gbit NIC på en 10Gbit lina. Prova en annan webbläsare, vissa hanterar BBK sämre.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk

Detta var en hel del nyttiga tips och råd ni alla kom med.
Då nån nämnde att dom kan ha "översålt" sin bandbredd så började jag och fundera lite. För detta har inte varit ett problem förut.
I området där jag bor så finns det 2 fiberkablar indragna till varje lägenhet (en kabel är för backup ifall en av dom skulle gå sönder), koaxial samt analog radio och TV.
Allt leder till ett utrymme i en källare där det finns 2 inkommande fiberanslutningar.
I hyran så ingår det 15 eller 16 TV kanaler. Detta är dock IPTV som sänds ut i området på det analoga TV nätet.
När jag flyttade hit runt 2006 så hade området 2 länkar på 1gbit/s att dela på. Men då kunde man bara få 10mbit/s på fiber.
Idag så funkar det på samma sätt fast länkarna upp till området är mycket snabbare.

I samband med en uppgradering av hårdvara i källarutrymmet så fick jag inte längre 500/500. I bästa fall 5mbit/s ner och 10mbit/s upp och en ping på ca 3000ms. Men oftast en timeout. Den lägsta siffran jag har fått var 0,48 mbit/s ner och ingen uppladdning alls.
Kvällen innan uppgraderingen så hade jag ca 480mbit/s båda vägar och en ping på 1ms - 5ms. Så jag var väldigt nöjd med detta
Så började med att koppla bort routern och starta om Fiber boxen samt ansluta datorn direkt till fiberboxen. Jag gjorde tester med 3 olika datorer. På en dator har jag Debian 11. På en dator så har jag Windows 10 PRO och på min laptop så har jag en Dualboot med Debian 11 och Windows 10 PRO. Men samma problem på alla datorer.
Så bredband2:s kundservice sa att dom behöver kolla på detta från sin sida först samt att dom behövde en dator som stod påslagen samt uppkopplad direkt till fiberboxen utan någon router. Dom kunde inte hitta något fel. Men då jag visade testresultat från både Speedtest och bredbandskollen från flera olika tider på dygnet och från olika datorer och operativsystem så ville dom skicka ut en tekniker för att byta min fiberdosa.
I väntan på att dom skulle komma och byta den så kopplade jag in routern igen och märkte att routern fick ett ip nummer och att ett annat ip nummer visades på speedtest.net.
Jag kollade upp mitt ip nummer på whatismyipaddress.com och såg att ip adressen var den samma som speedtest visade.
Av en ren slump så ringde en vän som bor på samma område och var väldigt frustrerad över att han är ansluten via en NAT.
Och vi båda har bredband2.
Jag hade hört talas om NAT, men inget jag egentligen visste vad det var.
Vi båda hade identiska problem och samma externa ip nummer men olika ip nummer till våra routrar.

Vi ringde givetvis bredband 2 och bad dom koppla bort oss från NAT, vilket dom gjorde. Jag hade väntat mig att dom skulle fråga varför. Men dom sa bara "Javisst. Det är löst nu men det kan dröja någon timme innan ändringen träder i kraft. Så vi behövde bara starta om routern.
Efter det så hade jag ca 300mbit/s nerladdning och drygt 490mbit/s upp.

Jag delade med mig om detta till en facebook grupp som många i området använder.
Det visade sig att det var väldigt många drabbade. Och dom allra flesta fick sina problem lösta genom att bli bortkopplad från NAT.
Och det var inte så många operatörer som frågade varför eller sa nej.
Dock så var Banhof ganska jobbiga att ha och göra med gällande NAT. Då skulle det kosta extra.
3 hushåll har berättat att dom har valt att avsluta sin tjänst med Banhof pga detta samt att det finns andra operatörer som är billigare på samma hastighet. 2 av dom hade fortfarande bindningstid kvar, men valde att betala resterande månader i en klumpsumma.

Det är lite mer info från min sida då ni är flera som skriver att ni inte har problem med att mäta eran anslutning. Så det får mig att fundera på om det är någon flaskhals hos min operatör eller om det är en flaskhals hos dom som äger fibernätet (Itux Göteborg).

En annan fråga som delvis har med min fråga att göra är om det finns några fler som har fiber där ITUX äger nätet.
Jag tycker att Itux är väldigt dåliga på att informera om planerade driftstopp och underhållsarbete där det kan bli ett avbrott i fibernätet.

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz