Samsung 27'' Odyssey G5 IPS QHD 165 Hz

Permalänk

Samsung 27'' Odyssey G5 IPS QHD 165 Hz

Hej

Är inte så duktig på datorer o tänkte höra med er om råd. Funderar på att köpa skärmen i rubriken. Har en 1080p 144HZ skärm nu, men funderar på att byta till en ips 1440p skärm. Har en i5 a(11600k) cpu och ett gtx 1080 grafikkort. Kommer detta kunna driva skärmen med en hyfsad FPS i spel? Spelar mest olika battlefieldspel. Ligger på ca 100fps i BF2042 för tillfället.

Rille

Permalänk
Bildexpert 📺

Du kommer att tappa FPS eftersom det är 1,78 ggr fler pixlar att driva runt. Du kan ju fortfarande rendera 1080p med samma FPS precis som innan. Men det skalar inte bra på 1440p. Då måste du börja kompromissa mer med grafikkvaliteten för att behålla FPS-nivån. Ett nytt GPU underlättar förstås men då blir det betydligt dyrare.

Så mycket är upp till hur du prioriterar din användning. Om målet är 100 FPS i BF2042 och du inte använder datorn till så mycket annat kan ju ett nyare grafikkort kanske vara av större värde. Önskar du förbättra på grafikkvaliteten och behålla FPS-nivån behöver u både ny skärm och nytt grafikkort.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Du kommer att tappa FPS eftersom det är 1,78 ggr fler pixlar att driva runt. Du kan ju fortfarande rendera 1080p med samma FPS precis som innan. Men det skalar inte bra på 1440p. Då måste du börja kompromissa mer med grafikkvaliteten för att behålla FPS-nivån. Ett nytt GPU underlättar förstås men då blir det betydligt dyrare.

Så mycket är upp till hur du prioriterar din användning. Om målet är 100 FPS i BF2042 och du inte använder datorn till så mycket annat kan ju ett nyare grafikkort kanske vara av större värde. Önskar du förbättra på grafikkvaliteten och behålla FPS-nivån behöver u både ny skärm och nytt grafikkort.

Tack för svar! Jo jag misstänkte att jag behövde nytt grafikkort också.........

Då är frågan vad för grafikkort jag behöver köpa för att behålla 100 fps i bf 2042? Ett rtx 3070 kanske räcker?

Permalänk
Bildexpert 📺

Du kan extrapolera från Sweclockers prestandaindex i något aktuellt GPU-test och försöka finna något som är ungefär dubbelt upp på 2560x1440. Ett 3070 verkar matcha rätt bra där, även om det förstås alltid är trevligt att sikta lite högre om pengarna finns.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Du kan extrapolera från Sweclockers prestandaindex i något aktuellt GPU-test och försöka finna något som är ungefär dubbelt upp på 2560x1440. Ett 3070 verkar matcha rätt bra där, även om det förstås alltid är trevligt att sikta lite högre om pengarna finns.

Köpte skärmen idag och jag är nöjd. Men har inte köpt grafikkort än. Ligger på ca 70 fps nu i bf 2042.