Permalänk
Medlem

Underliga starproblem

För ca en månad sedan uppstod felet att datorn startade men skärmen fick ingen signal och Windows verkade inte starta. 4-5 sekunder efter start stannar den ena av de två chassifläktarna och hårddisklampan blinkar till var tredje sekund och datorn reagerar inte på tangentbord eller mus. Jag iddes inte felsöka utan lämnade in den till datorservice, fick tillbaka den med meddelandet att de hade flyttat minnena (två minnen, fyra platser) och då fungerade den, men nu har samma fel uppstått igen intermittent.

Det visar sig att om datorn inte startar och jag stänger av, plockar ut ett av minnena, då startar den normalt men om jag startar om uppstår felet igen. När jag då sätter i minnet igen startar den normalt men vid omstart uppstår felet igen!!!!
När datorn startar normalt fungerar allt som det ska
Har testat bägge minnena, de fungerar
Har testat alla spänningsvärden från PSU till moderkort, ett värde är lågt -12V ger 11,4V annars ok
Vore tacksam om någon har ett tips om hur jag går vidare, att lämna in den var dyrt!

Operativsystem: Microsoft Windows 10 Home och senaste drivrutinerna
Processor: Intel i5-4570 CPU @ 3.20GHz
Processorkylare: Intel Standard
Moderkort: Gigabyte GA-Z87M-D3H
Minne: 2x 8 GB
Grafikkort: inbyggt
Hårddiskar: Samsung SSD 840 EVO 120 GB, Toshiba DT01ACA200 2TB
Nätaggregat: Chieftec GPS-500ABÖvrig kylning: 2x120mm inblås i lådan
Övriga komponenter: Asus DVD-brännare

Permalänk
Medlem

Prova att lägga in Memtest86 på USB sticka och testa minnet.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem

Memtest86

Skrivet av mrnez:

Prova att lägga in Memtest86 på USB sticka och testa minnet.

Tack för tipset, körde Memtest86 och inga fel upptäcktes

Permalänk
Medlem

BIOS version är F..?

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk
Medlem

Prova ett annat nätaggregat. Köp ett och lämna tillbaka om det visar sig att det inte hjälper. Tror inte det är något konstigt med det. Netonnetpersonalen tipsade mig om det iaf sist när svärfars dator var konstig. Behöll däremot agget.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem

Innan du börjat prova nya delar osv, installera om Windows!

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Innan du börjat prova nya delar osv, installera om Windows!

Problemen verkar dock uppstå Innan Windows boot ens initieras.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrnez:

Prova ett annat nätaggregat. Köp ett och lämna tillbaka om det visar sig att det inte hjälper. Tror inte det är något konstigt med det. Netonnetpersonalen tipsade mig om det iaf sist när svärfars dator var konstig. Behöll däremot agget.

Tack för tipset, jag har också misstankar åt det hållet, en av utspänningarna är lite låg, ska vara -12v men är -11,4V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dussin:

BIOS version är F..?

Förstår inte frågan, kan du förtydliga

Permalänk
Medlem
Skrivet av dixikatt:

Tack för tipset, jag har också misstankar åt det hållet, en av utspänningarna är lite låg, ska vara -12v men är -11,4V.

Ja det hade iaf inte förvånat mig om någonting inuti agget har givit upp efter alla år (inbillar mig att det är hyfsat gammalt iaf med tanke på komponenterna), så jag hade nog börjat där iaf! Eftersom minnet verkar vara OK och problemen uppstår innan boot. Du får bild utan artefakter. Kan väl vara vad som helst, men fan man måste börja nånstans klart, om du inte får kontakt med tangentbord osv.. kan ju vara moderkortet också. Men det är ju den jobbigaste delen att byta..

Ps: killen innan frågade vilken version av BIOS som är på moderkortet. Tänker att det står något i stil med ”F-xxxx” som versionnummer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av dussin:

BIOS version är F..?

F11

Permalänk
Medlem
Skrivet av dixikatt:

Rev 1.0 är typ versionen på själva moderkortet. Det du ska titta efter är vad för version det står inne i BIOS.
Där ska det stå typ BIOS version: F8, F9, F10 eller F11 (senaste versionen om jag slår upp ditt moderkort).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrnez:

Rev 1.0 är typ versionen på själva moderkortet. Det du ska titta efter är vad för version det står inne i BIOS.
Där ska det stå typ BIOS version: F8, F9, F10 eller F11 (senaste versionen om jag slår upp ditt moderkort).

Jag missuppfattade, det är F11