Speldator till barnen, så billig som möjligt

Permalänk
Medlem

Speldator till barnen, så billig som möjligt

Barnen har börjat tjata om de vill ha varsin speldator.
Tänker att det är ju klart de ska ha det och börjar kolla vad en sådan egentligen kostar. Inser snabbt att det blir ganska dyrt om man ska ha grejer som håller några år, även om de inte har så höga krav just nu.

Sen funderade jag på om inte Geforce Now skulle kunna vara en smidig lösning, då slipper jag köpa dyrt grafikkort och barnen kan spela massa spel och vara glada.

Satte ihop två paket som verkar uppfylla kraven på GFN.

Frågan är om de ändå är overkill? Gillar att det är i m-atx så det inte tar enormt mycket plats heller.
Amd är förra generationen men bättre igpu om de skulle vilja spela något spel lokalt.
Intel är senare generation men saknar några kärnor mot amd.

Finns det bättre alternativ?

Visa signatur

Torsdag hela veckan =D

Permalänk
Medlem

hej. Nu är det budget vi pratar om. Och i denna budgeten kan man faktiskt få ganska okej, Dock ingen rgb.

här har du en riktigt cut down verition av en dator. Sen får då gå in på andrahandsmarknaden och letta efter en 1080/5700xt. Det kommer ge dej ganska bra prestanda.

här har du om du vill ha bättre cpu och sånt. Men då får du nöja dej med en 1070. Detta kommer nog också bli bättre än det du annars skulle ha gjort. Sen att köpa användt chassi är också en bra ide.

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Medlem

Denna kanske skulle kunna vara något?

Till dessa två så köper du två Radeon rx 580 8gb.
Antingen begagnade på tex tradera, eller "nya" från Aliexpress:

https://www.aliexpress.com/item/1005004711139227.html?spm=a2g...

Tror dessa skulle lira i 1080p riktigt bra för grabbarna.

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem
Skrivet av metalmac:

Till dessa två så köper du två Radeon rx 580 8gb.
Antingen begagnade på tex tradera, eller "nya" från Aliexpress:

https://www.aliexpress.com/item/1005004711139227.html?spm=a2g...

Tror dessa skulle lira i 1080p riktigt bra för grabbarna.

Jag tror inte de har så höga krav egentligen så hade säkert funkat. Dock har jag snöat in lite på att de ska köra cloud gaming så inte alls funderat på begagnat kort men det är kanske bättre lösning.
Får fundera

Visa signatur

Torsdag hela veckan =D

Permalänk
Medlem

Även om de kör cloud gaming så anser jag nog inte det riktigt är hållbart för multiplayer grejer som barnen troligen gärna / rent av helst spelar. T.ex. (beroende på era regler hemma förstås) Fortnite, Roblox, Minecraft eller så. Cloud gaming är super när det gäller spela moderna singleplayer AAA spel på bra inställningar, då är det helt klart en bra väg att gå när man tittar på dagens GPU priser. Men för det barn i min erfarenhet mest spelar så krävs det att det körs lokalt och spelen i sig ställer inga jättekrav, även om ett diskret kort ofta ger ett rejält lyft mot integrerad grafik även i ganska basic spel som de jag listade.

Så med det sagt sällar jag mig till skaran ovan som pushar för ett begagnat kort i 500-1500 kr klassen till en dator med en 3600 eller motsvarande Intel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr bulle:

Jag tror inte de har så höga krav egentligen så hade säkert funkat. Dock har jag snöat in lite på att de ska köra cloud gaming så inte alls funderat på begagnat kort men det är kanske bättre lösning.
Får fundera

Jag tror det är bättre att köra "native".
Kanske skaffa ett game pass konto så har grabbarna tillgång till massor med lir direkt, utöver free to play spel så som fortnite.

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)