Valve stoppar emulatorn Dolphin på Steam

Permalänk
Melding Plague

Valve stoppar emulatorn Dolphin på Steam

Tidigare i vår utlovade utvecklarna av emulatorn Dolphin en version på Steam, men både Valve och Nintendo sätter käppar i hjulet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ja vem fan hade förväntat sig något annat?

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem

Vad finns det för mening med steam release

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Ska sälja mina Nintendos.

Permalänk
Medlem

Varför köper de inte bara Dolphin. Släpp en kassettläsare och sedan släpper in de miljontals pc användare som finns och tjäna multum och ökar sitt rykte igen. Ursäkten med innovation försvinner när Nintendo själva släppt Switch lite.

Visa signatur

It's out there
P4C800 Deluxe|2.6@3.2|4x256MbPC3200|2-2-2-5|Club3D ATi Radeon 9800Pro|http://service.futuremark.com/compare?2k1=7108213

Permalänk
Medlem

I Nintendos drömvärld ska alla av deras egna spel falla till glömska när dom gör en ny konsol

Permalänk
Medlem

"Vi vill inte att man ska kunna spela sina egna spel på en emulator utan vi vill att man ska köpa samma spel flera gånger, men bara de spel vi anser du ska kunna köpa flera gånger, dessutom gärna till ett högre pris än när spelet lanserades"™ - Nintendo

Permalänk

Jättesynd, men är det någon som är förvånad? Jag förstår inte hur Dolphin-utvecklarna kunde tro att de kunde komma undan med något sådant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xarion:

Varför köper de inte bara Dolphin. Släpp en kassettläsare och sedan släpper in de miljontals pc användare som finns och tjäna multum och ökar sitt rykte igen. Ursäkten med innovation försvinner när Nintendo själva släppt Switch lite.

Det vore en synnerligen idiotisk idé för Valve att börja sälja ett verktyg som möjliggör piratkopiering av konsollspel. Hur tror du resten av branschen skulle reagera på det?

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Vad finns det för mening med steam release

Steam Deck-kompatibilitet.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Inte köpt en Nintendo pryls sedan SNES och GBC och kommer aldrig göra det igen.

Det enda dom gör att att DMCA reviewers för att i princip bara nämna Nintendo.
Hur ett företag kan vara så anti-consumer att dom tar ner positiva reviews eller bara om nån använder game content.

En emulator bör i sig inte vara olaglig, hur den används kan vara och man kan ju delvis förstå varför Steam och Microsoft agerar som dom gör för Nintendo "nämner" DMCA, lite som att när maffian "nämner" att dom vet vad din familj är just nu...

Nej aldrig en Nintendo produkt, så som dom behandlar både press och användare förtjänar det företaget att gå under.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

I Nintendos drömvärld ska alla av deras egna spel falla till glömska när dom gör en ny konsol

Nej du ska hyra spelen du redan köpt x antal gånger.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Om man följt nyheterna den sista tiden så vet man att Nintendo är på krigsstigen deluxe sedan läckan utav nya Zelda…

Så det lär vara Nintendo som trycker massivt på Valve att inte låta detta hända, mer än något annat…

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

I Nintendos drömvärld ska alla av deras egna spel falla till glömska när dom gör en ny konsol

Nädå, de gamla spelen (typ NES) ska säljas i nintendo eshop för extremt mycket pengar tycker Nintendo.
Du måste även betala för deras onlinetjänst för att spela klassiska spel så där kan man suga ut lite till.

Permalänk
Medlem

Trodde Pc spelare inte brydde sig om Nintendo och deras barnspel men så fort era emulatorer blir hotade så ni inte kan spela Nintendo spel gratis så blir det ett jävla gnäll 😅

Visa signatur

i7 7700K @ 5.0Ghz | Palit RTX 3070Ti | Acer XB271HU IPS/G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roffe:

Det vore en synnerligen idiotisk idé för Valve att börja sälja ett verktyg som möjliggör piratkopiering av konsollspel. Hur tror du resten av branschen skulle reagera på det?

Med den logiken borde det ju vara lite korkat av Microsoft att sälja Windows åt folk för det möjliggör ju också piratkopiering av allt möjligt. Ser inte resten av branschen skita ner sig för det dock, varför är det annorlunda här?

Nu drar jag det förstås lite till sin spets, kanske överdrivet mycket t.om. Men verktyget i fråga här är inte heller designat för piratkopiering men det kan användas ihop med piratkopierad mjukvara, om jag inte missar något. Vad användare sen gör för att mata produkten med mjukvara är väl varken Valves eller Dolphins problem kan jag ju tycka. Många får väl såvitt jag vet ut filerna från sina egna spel t.ex. Finns ju verktyg och produkter som möjliggör detta. Är detta Piratkopiering? Gråzon? Privatkopiering? Helt legitimt? Det är inte alltid ren piratkopiering som är aktuellt helt enkelt. Nintendo har ju liksom ett gyllene tillfälle att kliva in och lösa detta på ett sätt som gynnar både dem själva och sina kunder om de bara drar ut pinnen de har i röven.

Givetvis finns ju folk som enbart nyttjar verktyget till piratad mjukvara. Men! Dessa kommer Nintendo aldrig vinna mot med sin nuvarande strategi hur hårt de än försöker, det är jag helt övertygad om. Lite som musikindustrin och filmindustrin envist, och förgäves, försökte vinna mot sina pirater så var det i slutändan streamingtjänster for både musik, serier och filmer som löste en stor del av problemet genom att erbjuda en smidigare lösning -- och då var folk ok med att betala helt plötsligt.

Sen visst, verktyget KAN användas till piratade spel. Då kan man väl tycka att de får designa något sätt att detta inte kan ske...Men på samma sätt KAN en bil användas för att bryta mot lagar på alla möjliga vis, skjutvapen KAN användas för att bryta mot alla möjliga lagar...om man ska designa dem så det inte blir möjligt att använda dem illvilligt så kommer den tänkta funktionen påverkas negativt eller rentav försvinna helt.

Kanske kan Nintendo fixa en egen emulator med tillhörande butik tex? Då kan de styra upp och se till att bara legitima filer kan öppnas kanske? Vad vet jag. Det finns ett behov här som Nintendo envist ser som ett problem de ska bekämpa... Kanske är de fel ute?

Mina två cents.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

DMCA är farligt. Samma hände ju med Louis Rossmann, men han skrev till Apple att "Gör en riktig DMCA-anmälan istället för att bara hota med en, annars plockar jag inte ner min video".... Någon formell anmälan kom aldrig, och han har den aktuella videon kvar idag.

Slutsats: Rossmann har mer råg i ryggen än Valve.

Det ser väldigt illa ut i allmänhetens ögon att faktiskt göra en DMCA-anmälan, och det vet företagen, men jag tycker det borde finnas mekanismer på plats som gör att den som hotas med en anmälan kan registrera det på amma sätt en amnälan hade gjorts, så att folk, likt DMCA kan se att "hä har vi rövhål som viftar med DMCA-kortet", men något sådant lär ju aldrig hända.

Valve får skämmas ändå. Nu är det ju allmän kännedom att de låter sig styras av Nintendo helt utan formella krav. De gör det alltså för att vara "snälla", mot Nintendo?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roffe:

Det vore en synnerligen idiotisk idé för Valve att börja sälja ett verktyg som möjliggör piratkopiering av konsollspel. Hur tror du resten av branschen skulle reagera på det?

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Kanske kan Nintendo fixa en egen emulator med tillhörande butik tex? Då kan de styra upp och se till att bara legitima filer kan öppnas kanske? Vad vet jag. Det finns ett behov här som Nintendo envist ser som ett problem de ska bekämpa... Kanske är de fel ute?

Kommer förmodligen aldrig hända, Nintendo ger sig ju på allt dom kan. Det är nästan konstigt att de inte stängt ner emulatorerna helt, Cemu, Dolphin etc.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roffe:

Det vore en synnerligen idiotisk idé för Valve att börja sälja ett verktyg som möjliggör piratkopiering av konsollspel. Hur tror du resten av branschen skulle reagera på det?

En (konsoll)emulator är inte ett verktyg som möjliggör piratkopiering av konsollspel. Den möjliggör spelandet av konsollspel, dessa kan vara piratkopierade eller ägda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Steam Deck-kompatibilitet.

Eh va? Den behöver inte finnas på steam för det.

https://www.howtogeek.com/881195/how-to-emulate-the-gamecube-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Vad finns det för mening med steam release

Steamdecken är ju inte låst som tex ios, så den som vill ha det kan ju få in det på andra sätt.

Men, det gör det enklare att installera och köra för vanligt folk, gör det också möjligt med tex molnsparningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leffe-:

Trodde Pc spelare inte brydde sig om Nintendo och deras barnspel men så fort era emulatorer blir hotade så ni inte kan spela Nintendo spel gratis så blir det ett jävla gnäll 😅

Det gäller inte att spela gratis, utan att kunna spela dom spelen man har köpt lagligt, men som inte går för Nintendo säljer inte hårdvaran för det längre eller reparerar existerande hårdvara.

Ta någon av deras gamla konsoler, går inte att köpa nya längre, och Nintendo har slutat reparera dom. Så när din enhet går sönder så har du ett gäng spel du inte längre kan spela. Du har inte något lagligt alternativ enligt Nintendo utan du ska bara glömma dom och köpa deras re-release versioner(om dom finns, långt från alla som släpps).

Så då är emulator ända lösningen.

Nintendo är ett dom företagen som verkligen hatar sina fans mest.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Det gäller inte att spela gratis, utan att kunna spela dom spelen man har köpt lagligt, men som inte går för Nintendo säljer inte hårdvaran för det längre eller reparerar existerande hårdvara.

Ta någon av deras gamla konsoler, går inte att köpa nya längre, och Nintendo har slutat reparera dom. Så när din enhet går sönder så har du ett gäng spel du inte längre kan spela. Du har inte något lagligt alternativ enligt Nintendo utan du ska bara glömma dom och köpa deras re-release versioner(om dom finns, långt från alla som släpps).

Så då är emulator ända lösningen.

Nintendo är ett dom företagen som verkligen hatar sina fans mest.

Är man någotsånär intresserad av Retro spel så finns det begagnade konsoler att få tag på hur lätt som helst likaså CRT tv-apparater.

Visa signatur

i7 7700K @ 5.0Ghz | Palit RTX 3070Ti | Acer XB271HU IPS/G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Med den logiken borde det ju vara lite korkat av Microsoft att sälja Windows åt folk för det möjliggör ju också piratkopiering av allt möjligt. Ser inte resten av branschen skita ner sig för det dock, varför är det annorlunda här?

Ber om ursäkt men efter den öppningen försvann mitt intresse av att läsa resten av ditt inlägg.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

<Uppladdad bildlänk>

Personen jag citerade föreslog att Valve själva skulle köpa upp Dolphin och sälja det. Det tycker jag vore en dum idé.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shelter:

Kommer förmodligen aldrig hända, Nintendo ger sig ju på allt dom kan. Det är nästan konstigt att de inte stängt ner emulatorerna helt, Cemu, Dolphin etc.

Konsolltillverkarna har försökt, men efter att flertal förluster i domstolen så har det bara resulterat i att emulatorer nu anses vara lagliga. Och det finns t.o.m. andra emulatorer på Steam som sagt.

Problemet i Dolphins fall är att de inkluderar kryperingsnycklar för Wii (Wii Common Key) i källkoden. Huruvida det är tillåtet eller ej verkar vara något av en gråzon, och än så länge verkar ingen av partnerna vara särskilt intresserade av att ta reda på vem som faktiskt skulle vinna i det här fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

En (konsoll)emulator är inte ett verktyg som möjliggör piratkopiering av konsollspel. Den möjliggör spelandet av konsollspel, dessa kan vara piratkopierade eller ägda.

Alltså möjliggör det piratkopiering...

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Det gäller inte att spela gratis, utan att kunna spela dom spelen man har köpt lagligt, men som inte går för Nintendo säljer inte hårdvaran för det längre eller reparerar existerande hårdvara.

Ta någon av deras gamla konsoler, går inte att köpa nya längre, och Nintendo har slutat reparera dom. Så när din enhet går sönder så har du ett gäng spel du inte längre kan spela. Du har inte något lagligt alternativ enligt Nintendo utan du ska bara glömma dom och köpa deras re-release versioner(om dom finns, långt från alla som släpps).

Så då är emulator ända lösningen.

Nintendo är ett dom företagen som verkligen hatar sina fans mest.

Och inte bara det, men särskilt med nyare konsoller och spel så finns det många som kör emulatorer bara för att få en bättre grafikupplevelse, eller att kunna modda spelen.

Finns ju ett flertal videon på YouTub av Breath of the Wild i 4K eller 8K upplösning, med ray-tracing mm. Vilket är enbart möjligt med emulatorer.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem

Min största orsak jag föredrar spela på emulatorer vissa spel är att kunna köra i snabbare hastighet, speciellt pokemon spelen med en massa grind är en dröm att kunna köra typ 200-300% av orginal hastigheten, sparar så mycket tid, alltid kört dem med minimi 200% hastighet... Sen trevligt med save states de emulatorer som stöder det.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional