Intel Core 14000 "Meteor Lake" spänner AI-musklerna på Computex

Permalänk
Melding Plague

Intel Core 14000 "Meteor Lake" spänner AI-musklerna på Computex

I ett första smakprov visar Intel hur ett exemplar ur nästa processorfamilj tacklar Stable Diffusion och nya funktioner för videosamtal.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tycker fortfarande det mest intressanta med Meteor Lake blir hoppet till Intel 4 noden.

Ser riktigt bra ut enligt dem senaste nyheterna: https://fuse.wikichip.org/news/7375/tsmc-n3-and-challenges-ah...

Permalänk
Medlem

Jag ser fram emot att kunna skrämma kollegor genom att konstant hålla ögonkontakten i videomöten.

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av monotux:

Jag ser fram emot att kunna skrämma kollegor genom att konstant hålla ögonkontakten i videomöten.

Är man ens en rimlig medarbetare om man inte dödsstirrar sig genom allt?

Permalänk
Medlem

Tråkigt när man jobbar kommunalt och de köper in de billigast jävla HP i3 burkarna som går att hitta. Vill ju ha desktop känsla på min laptop i form av prestanda. Att sitta med ett gäng flikar öppna och fläktarna brummar som den kör Crysis. Kan drömma om en gen 14 i5a …

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av zpirato:

Tycker fortfarande det mest intressanta med Meteor Lake blir hoppet till Intel 4 noden.

Ser riktigt bra ut enligt dem senaste nyheterna: https://fuse.wikichip.org/news/7375/tsmc-n3-and-challenges-ah...

https://fuse.wikichip.org/wp-content/uploads/2022/12/hp-density-14nm-5nm.png

Att Intel tar ett större steg till chiplet design är bland det bästa de gjort, sex år efter det att deras konkurent gjorde det
Lite oklart med de tre olika typerna av kärnor:
* 6 st (1C/2T) prestandakärnor, samma som de redan har gissar jag
* 8 st (1C/1T) energieffektiva, också samma som de redan har
* 2 st (1C/1T) "Base Die, den grund som knyter samman paketet"?
Här får någon gärna hoppa in och förklara. Är det frågan om någon slags programerbar schedulerare?
Dessa två kärnorna verkar inte vara tillgängliga för operativsystemet?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av monotux:

Jag ser fram emot att kunna skrämma kollegor genom att konstant hålla ögonkontakten i videomöten.

Det kan du redan med Nvidia Broadcast, även om den är lite sådär i vissa miljöer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Att Intel tar ett större steg till chiplet design är bland det bästa de gjort, sex år efter det att deras konkurent gjorde det
Lite oklart med de tre olika typerna av kärnor:
* 6 st (1C/2T) prestandakärnor, samma som de redan har gissar jag
* 8 st (1C/1T) energieffektiva, också samma som de redan har
* 2 st (1C/1T) "Base Die, den grund som knyter samman paketet"?
Här får någon gärna hoppa in och förklara. Är det frågan om någon slags programerbar schedulerare?
Dessa två kärnorna verkar inte vara tillgängliga för operativsystemet?

Fattat det som att dem 2 "Base Die" kärnorna sitter på SOC tilen vilket skulle kunna innebära att
man kan använda datorn helt utan CPU tile för lågprestandaaktiviteter.

Stort problem med chiplets är att kommunikation via diesen kostar ganska mycket ström vilket
man gärna vill slippa i laptop CPUs.

Det är väl både nya P-Cores (Redwood Cove) och E-Cores (Crestmont) och enligt leakers som
MLID ska väl E-Coresen få ett meningsfullt prestandaupplyft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Att Intel tar ett större steg till chiplet design är bland det bästa de gjort, sex år efter det att deras konkurent gjorde det
Lite oklart med de tre olika typerna av kärnor:
* 6 st (1C/2T) prestandakärnor, samma som de redan har gissar jag
* 8 st (1C/1T) energieffektiva, också samma som de redan har
* 2 st (1C/1T) "Base Die, den grund som knyter samman paketet"?
Här får någon gärna hoppa in och förklara. Är det frågan om någon slags programerbar schedulerare?
Dessa två kärnorna verkar inte vara tillgängliga för operativsystemet?

Titta på den här videon så förklaras det hur funkar.

https://youtu.be/3QWpHjz-k7Y

Visa signatur

■ AMD 3950X
■ Gigabyte AORUS Master ■ 3 x 960 GB Corsair MP510 SSD
■ 32GB (4x8) AORUS DDR4 3200@3800CL16
■ 3080 Vision OC ■ EK Custom loop 120+240+360

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunderklumpen:

Det kan du redan med Nvidia Broadcast, även om den är lite sådär i vissa miljöer.

Vi kan nöja oss med att säga att det inte sitter något maffigt grafikkort i min jobbdator…

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode