MSI:s nya moderkort har kablarna på baksidan

Permalänk
Melding Plague

MSI:s nya moderkort har kablarna på baksidan

MSI visar ett nytt konceptmoderkort kallat B650M Project Zero, där alla kabelanslutningar sitter på baksidan och lämnar framsidan stilfullt ren.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Önskar att detta samt Asus nya power connector blev standard. Hade ju varit underbart med ett chassi helt utan kablar.

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem

Både Asus och MSI gör helt rätt, de är på rätt väg.

Hoppas det kan bli en standard framöver. Vore verkligen skönt om man kunde gömma undan kablar så mycke det går med smarta lösningar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk

Hur ska man få in kablarna på baksidan? Är distanserna till moderkoret en halv meter så man kan få in handen där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Hur ska man få in kablarna på baksidan? Är distanserna till moderkoret en halv meter så man kan få in handen där?

Chassin kommer behöva ha håligheter för kontakterna.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem

Inget foto på baksidan?

EDIT: Gamers Nexus hade video på hur kontakterna sitter.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Skrivet av jeppe109:

Chassin kommer behöva ha håligheter för kontakterna.

Och hur ska det fungera? Dessa kontakter kommer ju inte sitta exakt på samma plats på varenda moderkort från alla tillverkare. Dessutom blir ju plåten som distanserna sitter på väldigt fragil med alla håligheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Och hur ska det fungera? Dessa kontakter kommer ju inte sitta exakt på samma plats på varenda moderkort från alla tillverkare. Dessutom blir ju plåten som distanserna sitter på väldigt fragil med alla håligheter.

Inga som helst problem.
Man gör en standard för kontaktytor som passar brädor i olika formfaktorer.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Och hur ska det fungera? Dessa kontakter kommer ju inte sitta exakt på samma plats på varenda moderkort från alla tillverkare. Dessutom blir ju plåten som distanserna sitter på väldigt fragil med alla håligheter.

Ett hål som följer kanten av moderkortet kommer med största sannolkhet vara möjligt att designa en stabil plåt för.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av sniglom:

Inget foto på baksidan?

Haha, vi har gnällt en hel del om det internt också. Helt sjukt att företag presenterar produkter med unika features utan att faktiskt visa upp nyheterna ordentligt. Computex-crew ska besöka MSI senare i veckan, så då kommer det finnas bilder. Men jag gissar att det ser ut som Gigabytes lösning som presenterades tidigare i år, det vill säga att kontakterna kort och gott sitter på andra sidan.

Permalänk
Medlem

Så kablar bakåt från moderkort. Kablar bakåt från PSU. Inga kablar för strömförsörjning av GPU.

It's happening!

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

... Dessa kontakter kommer ju inte sitta exakt på samma plats på varenda moderkort från alla tillverkare. Dessutom blir ju plåten som distanserna sitter på väldigt fragil med alla håligheter.

Man skulle kunna tänka sig att samla kontakterna kring processorn, så att det går att komma åt dem via det numera sedvanliga hålet för CPU-kylarens backplate.
Jag ser ingen risk att plåten skulle bli för klen, inte ens med en massa extra håligheter, eftersom den inte är en direkt bärande del av chassit.

Det jag ser som en potentiell risk är om kontakterna sitter så att man inte kan ansluta och lossa kablarna med moderkortet på plats. Då blir det jobbigt att dra kablarna genom chassit och ansluta dem till moderkortet utan att komma åt olämpliga saker med moderkortet så att det förstörs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Haha, vi har gnällt en hel del om det internt också. Helt sjukt att företag presenterar produkter med unika features utan att faktiskt visa upp nyheterna ordentligt. Computex-crew ska besöka MSI senare i veckan, så då kommer det finnas bilder.

Gamers Nexus har postat video som visar baksidan. Baksidan visas 15 sekunder in i videon.
Redigerade mitt första inlägg och la in en skärmdump.

Skrivet av Enviro:

Men jag gissar att det ser ut som Gigabytes lösning som presenterades tidigare i år, det vill säga att kontakterna kort och gott sitter på andra sidan.

Ja, ser ut som kontakterna inte flyttats runt utan bara bytt sida. Möjligtvis fläktkontakterna, de ser inte ut att sitta någon mitt på kortet, utan endast längs med ytterkant.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Nästa steg blir en batterihållare direkt på moderkortet.
Åtta alkaliska AA-batterier får driva hela datorn helt trådlöst!

Permalänk
Medlem

Det ser ju onekligen väldigt rent och snyggt ut på framsidan av moderkortet så här.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem

Jatack! Dock vill jag se mer utav mörkgröna billiga moderkort med massor med lullull istället för allt estetiskt skit dom smackar på numera. Ett vettigt moderkort för överklockning är SVINDYRT.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem

Jag såg en större bild på fronten och det fanns kontakter för fläktar samt vart hamnar grafikkortets strömkontakter? Jo, framsidan såklart..

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem

Inte en dag försent. Härligt att det äntligen kommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Inte en dag försent. Härligt att det äntligen kommer.

Själv saknar jag en lösning mer likt hur Apple byggde den gamla Mac Pro 2010.
Krävs tyvärr en standard för chassi, nätdel, moderkort och annat för att få ihop det.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Snusfri

När de ändå är på gång med att äntligen fixa till sådant här så kan de väl fanimej på ren Svenska komma överens om en ENKEL och BRA standard för att koppla in Power, Power LED, Reset osv med istället för de totalt klappkassa små stiften som enbart folk med små bäbishänder kan koppla in utan att man visar för alla grannar att man kan svära på ca 25 olika språk.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Varflr onte bara skocka med en 180-graders adapter som man kan använda i chassin där det passar med kablarna? Nu lär man väl behöva specifika chassin...

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix B450-F gaming - SSD OS: Samsung 970 EVO (1tb), SSD lagring: Kingston NV2 M.2 NVMe(2tb), CPU: Ryzen 7 5800X3D, AIO: Corsair Hydro H115i PRO RGB, GPU: ASUS TUF Geforce RTX 4070ti RAM: Corsair Vengeance 2x16GB 3600MHz Cl16, PSU: Corsair RM750X v2, Chassi: Fractial Design Define R6, Skärm: ASUS ROG PG278QR

Permalänk
Medlem

Så... man börjar bit för bit flytta själva definitionen av "framsidan" till baksidan, så när man steg för steg flyttat allt behöver vi spegelvända chassin...

Form före funktion i ett nötskal

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Utan kablar synliga ser det inte ens ut som en PC.

RGB och kabelfritt är överskattat.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Äntligen! Jag har länge undrat varför kontakterna inte sitter på baksidan. Det lär väl komma chassin som anpassas till detta framsteg, för jag har en känsla av att min Torrent Compact kommer att få problem vid nästa uppgradering annars

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

Kommenterar rubriken: Nice.

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Medlem

Handlar ju bara om att enas om var hålen för kablarna ska vara, borde gå ganska lätt att enas och göra ett tillägg till någon standard

De allra flesta chassin har ju redan stora hål runt processorsockeln, där kan man ju sätta kontakterna utan att skapa stora problem

Fattar inte att de måste tänka så kort ibland. Ingen har ju hål längs kanterna

Permalänk
Medlem

Jag gillar inte att lådan måste göras några centimeter bredare bara för att kontakterna ska vara på baksidan. Det måste ju bli minst några cm bredare för att inte böja strömkablarna för mycket.

Permalänk
Medlem

Hög tid för moderkortsplåtar att dö och ersättas av skenor.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Baksidan.

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Och hur ska det fungera? Dessa kontakter kommer ju inte sitta exakt på samma plats på varenda moderkort från alla tillverkare. Dessutom blir ju plåten som distanserna sitter på väldigt fragil med alla håligheter.

Fragil? Du menar sladdrig ?
Det kommer den inte bli, det är inga problem att forma en tunn plåt med hål i till att bli hyfsat vridstyv genom att vecka, bocka och forma plåten på lämpligt sätt vid pressning.

Det görs dagligen hos industrier som pressar plåtdetaljer.