Nvidia värderas till en biljon dollar

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pine-orange:

Jag undrar hur länge det kommer dröja innan de får en rimlig värdering igen. De har en stor mjukvarufördel med CUDA visst...

Har de inte i princip total dominans vad gäller just AI? Denna artikeln påstår 90% inom "generative AI" som ju milt uttryckt är populärt just nu.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Har de inte i princip total dominans vad gäller just AI? Denna artikeln påstår 90% inom "generative AI" som ju milt uttryckt är populärt just nu.

Jag undrar vad de sista 10% består av. Apple M1, M2 och Googles TPUer kanske? Sen lite AMD
På tal om generative AI. Photoshop har precis lagt till generative AI, det är rätt bra och har antagligen förstört för en del AI startups.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mar3ld:

Mycket är det iaf.
Någon som följt med aktien upp?

Köpte Intel, AMD och Nvidia 2019/2020, köpte dock inte speciellt mycket, och Intel har ju gått åt motsatt håll, och missade sälja AMD på toppen. Men allt som allt så kan jag ju iaf trycka hem ett "gratis" grafikkort om jag vill.

Permalänk
Medlem

Sålde av under peaken , ångrar väl inte så mycket då det fortfarande var bra avkastning. Ångrar däremot att jag inte köpte dippen men man har ju lån i banken och grejer så kanske lika bra det.

Permalänk
Medlem

Tankade mer Nordnet Indexfond Teknologi. Extremt momentum nu kring allt som kanske kan ha med AI att göra. Chansar på att det håller i sig över sommaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Jag undrar hur länge det kommer dröja innan de får en rimlig värdering igen. De har en stor mjukvarufördel med CUDA visst...

CUDA? Jag hörde nån nisse på DI säga det tror jag också men jag trodde han bara inte visste vad han pratade om och menade Tensor cores eller nåt.

Nu vet ju inte jag men rent tekniskt kanske tensor cores och RT cores bygger vidare på CUDA och att allt hänger ihop tekniskt.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Luminous:

CUDA? Jag hörde nån nisse på DI säga det tror jag också men jag trodde han bara inte visste vad han pratade om och menade Tensor cores eller nåt.

Nu vet ju inte jag men rent tekniskt kanske tensor cores och RT cores bygger vidare på CUDA och att allt hänger ihop tekniskt.

CUDA används för att programmera GPGPU-grejer, inkl tensor cores. Se det som ett programmeringsspråk så är du nära nog att bara programmerare bryr sig om skillnaden.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk

11 tusen miljarder kronor x_x

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Köpte Intel, AMD och Nvidia 2019/2020, köpte dock inte speciellt mycket, och Intel har ju gått åt motsatt håll, och missade sälja AMD på toppen. Men allt som allt så kan jag ju iaf trycka hem ett "gratis" grafikkort om jag vill.

Snyggt satsat

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570